آیا آیه تتطهیر شامل همسران پیامبرصلی الله علیه وآله هم می شود؟!

Home انجمن ها امهات المومنین آیا آیه تتطهیر شامل همسران پیامبرصلی الله علیه وآله هم می شود؟!

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  محمد35 در 9 سال، 5 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 194)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1758

    محمد35
    کاربر
    آیه شریفه : إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا. همانگونه که می دانیم این عبارت بخشی از آیه شریفه 33سوره مبارکه احزاب است که ابتدای آیه این است:وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حال با توجه به سیاق آیات که قبل وبعد از این فراز در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه وآله بحث می شود طبیعی است که مراد خدای متعال از اهل بیت هم که در فراز مورد بحث آمده همسران پیامبر باشند اما در صورتی که ما اهل بیت مذکور در این فراز را به همسران پیامبر تفسیر کنیم مبتلا به چند مشکله خواهیم شد:

    1-

    2-تمام آیات قبل وبعد مشتمل بر دستورات اخلاقی است که طبیعتا در مورد انسانهای عادی است که احتما ل خطا وگناه در آنها می رود وخدای متعال از آنها می خواهد با رعایت تقوی خود را از این گناهان دور نگه دارند اما مفاد این آیه به کلی متفاوت است آیه بیان می کند که اراده خدا بر طهارت اهل بیت قرار گرفته وبا وجود این اراده الهی جایی برای احتمال گناه نمی ماند تا خداوند بخواهد با ارشاد وتذکر مانع آن شود در واقع به اراده خداوند متعال هر گونه رجسی وپلیدی از اهل بیت نفی شده است ولذا با نفی تکوینی والهی پلیدیها جایی برای تذکر برای دوری از گناه نمی ماند.

    3-حتی خود همسران پیامبرصلی الله علیه وآله هم مدعی عصمت وپاکی کامل خود از گناهان نبودند ودر هیچ حدیثی هم چنین ادعایی نشده است چنانکه خروج عایشه بر خلیفه زمان خود محکم ترین دلیل بر نفی این عصمت است بنابر این تفسیر اهل بیت در این آیه به همسران پیامبر تفسیر صحیحی نیست حال چه باید کرد ؟ مثل همیشه که مشکلات قرآن را با رجوع به سنت صحیح حل می کنیم باید به سنت رجوع کرد وبا استفاده از سنت صحیح مشکل را حل می کنیم : ابتدا روایتی را از صحیح مسلم نقل می کنیم ج7 ص 130 حدیث 6414: عن صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ، قَالَتْ قَالَتْ عَائِشَةُ خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا).

    وحدیثی از سنن نسائی:ودعا رسول الله صلى الله عليه وسلم الحسن والحسين وعليا وفاطمة فمد عليهم ثوبا فقال اللهم هؤلاء أهل بيتي فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا سنن النسائي الكبرى ج5/ص113 ترجمه: رسول خدا، حسن حسين علي وفاطمه را خواست پس پارچه اي بر روي ايشان کشيد و گفت خداوندا ايشان اهل بيت من هستند پس بدي را از ايشان دور گردان وايشان را پاک نما. ونیز روایتی از مستدرک حاکم نیسابوری که ترمذی هم در سنن خود آن را نقل کرده است: حدثنا محمود بن غيلان حدثنا أبو أحمد الزبيري حدثنا سفيان عن زبيد عن شهر بن حوشب عن أم سلمة أن النبي صلى الله عليه وسلم جلل على الحسن والحسين وعلي وفاطمة كساء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بيتي وخاصتي أذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا فقالت أم سلمة وأنا معهم يا رسول الله قال إنك إلى خير قال هذا حديث حسن وهو أحسن شيء روي في هذا وفي الباب عن عمر بن أبي سلمة وأنس بن مالك وأبي الحمراء ومعقل بن يسار وعائشة.ترجمه: ام سلمه همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم فرمود : رسول خدا بر روي حسن ، حسين ، علي وفاطمه عبايي کشيد .پس فرمود که حداوندا ايشان اهل بيت من و نزديکان من هستند . از ايشان پليدي را ببر و ايشان را پاک گردان . ام سلمه مي گويد : از رسول خدا پرسيدم که آيا من همراه ايشان هستم (از اهل بيتم)؟ فرمودند تو بر خوبي هستي (از اهل بيت نيستي اما از نيکاني) . حاکم می گوید در ادامه: هذا حديث صحيح على شرط البخاري ولم يخرجاه. این روایت بنابر شرط بخاری صحیح است ولی آن را ذکر نکرده است.
    بنا براین روایات مراد از اهل بیت در آیه مذکور علی فاطمه وحسن وحسین علیهم السلام می باشند ومشکلات تفسیر حل می گردد.

    #5852

    habib
    مشارکت کننده
    بنام خدا

    السلام علی عبادالله الصالحین

    اگر کمی در زبان عربی و ادبیات آن اطلاعی داشتید به آنچه به شما القا کرده اند پی می بردید.ولی چندان هم شما را نمی شود سرزنش کرد.چرا که مراجع تحریف مدعی تشیع تنها در جوامع بسته تحت نفوذشان چانه می زنند و بیشتر با 90 درصد دینشان امورشان و دکانشان را رونق می دهند و 10درصد بقیه را رنگ و لعاب و ویترینشان قرار می دهند.

    1-بد نیست بدانید کلمه اهل در زبان عربی مذکر است.بهتر است به جای واگویی اباطیل مدعیان کمی صرف و نحو را مطالعه کنید.

    2-انت بخیر دلالت بر تایید و تذکر تعریف اهل بیت است که شامل همسران و اولاد ذکور میگردد.

    3-این قسمت از آیه اراده تشریعی الله سبحانه و تعالی را می رساند و ادعای بی اساس معصومیت و خلقت مستثنی در توجیه و تحمیل اصل مبدع امامت منصوص من عندالله توسط رافضه ابداع شده و ائمه اهل بیت علیهم السلام هم قائل به معصومیت خود نبودند. و غلوهای شرک آلود توسط منحرفین ابداع و به این بزرگواران افترا زده شده.که در جهت اثبات دروغ های خود هر روز دچار گره ای می شوند که مجبور به خلق دروغ های جدید می شوند.

    4-بد نیست بدانید جماعت مسلمین متفق علیه بر صحت حدیث کسا تصریح دارند.

    والسلام علی من اتبع الهدی

    #5854

    محمد35
    کاربر
    با سلام واحترام به برادرم habib می دانید نه ما که مدعی پیزوی از اهل بیت سلام الله علیهم هستیم ونه شما که مدعی پیروی از سنت شریفه نبوی هستید هیچکدام به عهد ومیثاق خودمان وفا نکرده ایم در این 1400سال که از عمر شریف اسلام می گذرد به جای آنکه بنشینیم وبا هم وبا احترام وحکمت گفتگو کنیم همدیگر را متهم کردیم به شرک به غلو وبه بی سوادی و …اما آیا شیوه پیامبران الهی هم همین بوده است یا نه قرآن به ما یاد داده است که حضرت موسی در برابر فرعون با مدارا ومحبت صحبت می کند واورا با استدلال قوی ومتین به راه حق دعوت می کند یا سایر پیامبران صلوات الله علیهم اجمعین وهمین طور پیامبر رحمت ما صلی الله علیه واله چقدر صبر کرد وچگونه با مشرکین وطاغیان زمان خود با استدلال سخن می گفت وآنها که لجاجی نداشتند سخن او را می پذیرفتند برادرم من تفسیری را از آیه مبارکه به انضمام سنت شریفه عرض کردم خوب شما اگر این تفسیررا به اجنهاد خودتان قبول ندارید می توانید با دلیل علمی آن را رد کنید و با دلیل محکم سخن خود را به کرسی بنشانید اصلا بحث علمی برای همین است.

    اما در جواب شما همین فقره آخراز کلام شما کفایت می کندکه:

    بله وقتی علمای چهار مذهب حدیث کساء را قبول دارند خوب متن حدیث کساء چیست متن حدیث کساء تفسیر همین آیه تطهیر است که در بالا به آن اشاره شد در حدیث کساء مراد از اهل بیت توسط خود پیامبر معلوم شده است ولذا تفسیر این آیه شریفه با مراجعه به حدیث کساء که در کتب صحیح وجود دارد معلوم می شود که در مطلب فوق به آن اشاره شد.

    والسلام علی من اتبع الهدی

    #5857

    habib
    مشارکت کننده
    بنام خدا

    السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

    برادر گرامی جناب محمد 35

    لازم می دانم از ادب شما و کلام موحدانه شما تشکر کنم و از درگاه الله سبحانه و تعالی برای خود و شما برادر حق طلب هدایت مسئلت نمایم.

    بد نیست بدانید در همین لحظه که بنده این سطور را می نویسم جز یک تن از اعضای خانواده ام با خودم در خانواده خود همه به زعم خودشان شیعه دو آتشه هستند وبنده حقیر در بین جماعت مدعی تشیع زندگی میکنم و به عینه انحرافات و دروغهای مفتری بر اهل بیت علیهم السلام و اهل سنت و جماعت را شنیده ام و برخوردهای کینه جویانه و تهمت های ایشان را به گوش خود شنیده و دیده ام و در جایگاه های مختلف از مسجد و حسینیه و کانون های فرهنگی دارای سمت و اعتبار بوده و هستم.و البته ایرادات خود را غالبا” عنوان می کنم و جواب هایی که می گیرم معمولا” بخش هایی دیگر از اباطیل مبتلا به این جماعت را براین روشن تر می کند.

    در مورد آیه شریفه مطلب روشن است که منظور اهل بیت هستند و تلقی و تفسیر معصومیت به هیچ وجه از این آیه درست نیست و خارج از مدعیان تشیع هیچ مسلمان موحدی چنین برداشتی از آیه ندارد.و این ایراد در جمع مدعیان و مبلغینشان توسط بنده مطرح شده و جواب منطقی و معقولی نگرفتم که هیچ بلکه ادعاهای جدیدی مبنی بر محروف بودن و جابجایی آیات و همین ضمیر مذکر که شما فرمودید بر تردید بنده افزود.

    بارها عرض کرده ام که فرقه گرایی بزرگترین ویروس زایل کننده عقل و انصاف است و کلام متین شما را در بررسی علمی و معقول موضوعات به روی چشمم می پذیرم و در حد توان بسیار اندکم هم استفاده می کنم و حاضر به خدمتم.


    #5858

    habib
    مشارکت کننده
    عنایت داشته باشید در جامعه تحت نفوذ مدعیان تشیع فضایی برای دیالوگ وجود ندارد و سخن پراکنی ها منولوگ و فیلتر شده حوزه هایی جهلیه است.

    و خواهش دیگر بنده از شما برادر گرامی این است که گفتار بنده را حمل بر توهین نفرمائید و چون ذاتا” از دروغ و ریاکاری نفرت دارم نمی توانم جز آنچه به باورم نشسته بر زبان بیاورم و بازگو کنم.

    دروغهای بسیار وقیحانه ای از زبان مبلغین این آیین ضاله شنیده ام و به هیچ وجه آنان را لایق احترام نمی دانم چرا که دروغگو ملعون خداوند است.

    در مورد ائمه اعظمشان که کتب سراسر تحریفی و التقاطیشان گویای بطلان است.

    بهترین مثال این مدبرین دکان داران خرافه فروش است که ویترین زیبایی دارند.و اجناس ویترینشان فروشی نیست چون خبث اجناس معرض فروش را بر ملا می کند.

    در مورد حدیث شریف کسا هم قدری تامل کنید که منضم کرده آل عبا به اهل بیت منطقی تر و معقول تر به نظر می رسد یا منحصر کردن این بزرگواران در اهل بیت.

    با تقدیم احترام و درود

    والحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و حبیبنا محمد و اله الاطهار و صحبه الکرام و من والاه

    #5912

    محمد35
    کاربر
    با تقدیم نهایت احترام :

    با توجه به کلمات اهل لغت به خصوص متقدمین ایشان درمورد کلمه اهل بیت ودائره مفهومی آن آیه کریمه از نظر ظاهر شامل جمیع اقرباء ونزدیکان پیامبر می گردداما با دقت در آیه این نکته روشن می شود که آیات قبل وبعد از این آیه شریفه که با ضمیر جمع مونث همسران پیامبر را مورد خطاب قرار داده در واقع دلالت بر این نکته هم دارد که پیامبر خانه های متعدد دارد که هر کدام از همسرانشان در یکی از این خانه ها سکونت داشته اند د تا همه خانه ها وهمه همسران پیامبر را شامل گرددبنا براین همینکه بصورت مفرد(اهل البیت) آمده نشان می دهد که فقط یک خانه مد نظر خداوند متعال بوده است که چنین ویژگی داشته که خداوند آلودگی را از ساحت آن دور ساخته واهل ان را متصف به مکارم اخلاق کرده است.

    #5913

    محمد35
    کاربر
    حال با توجه به مطالب فوق: بعد از آنکه در معنای لغوی اهل بیت دقت شد وگفتیم ممکن است که مراد از اهل بیت در آیه شریفه همسران یا فرزندان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم باشند حال در این نکته بحث می شود که در اینجا معینا کدام دسته مورد خطاب آیه کریمه می باشد وخداوند چگونه اراده کرده است بنابراین نکاتی را یاد آور می شوم:

    1-در آیه شریفه انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت …دوحصر ودو اختصاص داریم :حصر اول : حصر واختصاص اراده خدای متعال در اذهاب وبردن رجس وآلودگی از اهل بیت ومنحصربودن اراده خداوند به تطهیر اهل بیت از هر گناهی.حصر دوم:حصر تطهیر واذهاب رجس در اهل بیت . حال با توجه به این دو حصر آیه رابررسی می کنیم :آیه نمی توان خطاب به نساء نبی صلی الله علیه وآله باشد زیرا خطاب در ین بخش از آیه بر خلاف قبل وبعد از این آیه که با ضمیر کنّ بود در این آیه با ضمیر کم وجمع مذکر سالم است لذا مخاطبین مذکر می باشند یا لا اقل اکثر مخاطبین مذکر می باشند.
    2-آیه می خواهد بگوید که خداوند اراده کرده است بواسطه این دستوراتی که بر عهده شما گذاشت که شما را از آلودگی ها پاک بگرداند که وزان آیه در این صورت وزان این آیه شریفه است که: ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ خداوند اراده نکرده که بر شما سختی وارد کند بلکه این دستوراتی است که خداوند بوسیله آن اراده کرده نعمتش را بر شما تمام کند این تفسیر اشکالی دارد که اگر مراد این اراده تشریعی باشد در این صورت این اراده اختصاص به همسران یا خانواده پیامبر ندارد وهمه مسلمین در این جهت یکسانند وخدا پاکی واتمام نعمت را برای همه اراده تشریعی کرده است ولذا این تفسیر واین حصر مبتلا به اشکال است از جهت عموم هدایت واراده الهی بر پاکی همه بندگان.

    3- بنا براین این آیه در مقام امتنان است ومی خواهد یک امتنانی را از ناحیه خدا برای اهل بیت نبی صلی الله علیه وآله ثابت کند که برای دیگران ثابت نیست وآن اراده تکوینی خدا بر عصمت اهل بیت است وایشان پیامبروفاطمه علی وحسن وحسین علیهم السلام می باشند چنانکه این مطلب را روایاتی که شیعه وسنی نقل کرده اند تایید می کند واهل سنت این روایت را از بیش از چهل طریق نقل کرده اند که نشان دهنده وضوح امر است.
    4-گرچه از نظر لغت شمول اهل بیت برای همسران پیامبر صلی الله علیه وآله ثابت است اما در این آیه اهل بیت شامل همسران پیامبر نمی شود زیرا روایاتی که در این باب از جانب اهل سنت وارد شده است تصریح دارد در اختصاص اهل بیت به آل عبا وخروج غیر ایشان از عموم کلمه اهل بیت که به بعضی ازاین روایات در فراز های فوق اشاره شد.

    #5930

    habib
    مشارکت کننده
    بنام خدا

    السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

    بنا به آیات شریفه که ذکر فرمودید بر خلاف برداشت شما که ناشی از مفروضات القایی مدعیان تشیع و حتی جبریون از جمله اشاعره می باشد،چنانچه به عدالت الله سبحانه وتعالی و تعریف نوع بشر از دیدگاه قرآن و صراحت بر خلقت و قوه اختیار بشر و ملاک برتری و تاکید بر لزوم تقوا و عمل صالح، عصمت تکوینی، نقیض تعاریف بشر است.و در صورت قبول چنین برداشتهایی مفهوم خلق بشر با سایر موجودات خلط می شود و عذاب و پاداش برای معصوم تکوینی منتفی است.

    با تاکیدات فراوان و تصریحات موکد قرآن کریم بر پاداش و کیفر بندگان بر اساس میزان عمل و تقوا نوع چنین برداشتها و تاویلات نه تنها فضیلتی را بر منتسبینش حاصل نمی کند بلکه اعمال و مراقبات و مجاهدات ایشان را انکار و تکفیر می کند.و در این صورت دچار جهل در درک درجات و مراتب می شویم.

    درباره مخلوقات سوای انسان و جن اراده تکوینی در عدم تخطی از وظیفه و نقش، محتوم است و به همین سبب پاداش و کیفری مترتب نیست. و برتری از ملایک و پستی نسبت به حیوانات درجاتی است که تنها برای جن و انس تعریف شده و دال بر اراده تشریعی خداوند با اشکال گوناگون و قابل درک بشر متناسب با محیط و زمان او است.که مهمترین و شاخص ترین این اشکال را به نام دین می شناسیم.

    لذا وقتی در لباس دین ادعایی خلاف خطوط و حدود معروف و مامور به میان آید نامش کفر می شود که به عبارت ساده تر حقیقتی پوشیده گردیده.

    خوب است در تاکید بر ارسال رسل از جنس خود و عدم ارسال ملک و یا جن برای انسان در قرآن کمی بیشتر دقت کنیم.

    در اینکه اهل البیوت مصطلح باشد بنده اطلاعی ندارم و اگر موردی در آیات سراغ دارند بفرمایند، لطف فرموده اید.و در اینکه همه همسران رسول اکرم شامل مقام امهات مومنین هستند هم نص گویا است.وچنانچه ذکر شد با توجه به عدم معصومیت تکوینی و احتمال خطا و خیانت در نقل در عصر حاضر تطابق هر گفته و نقلی با معیار قرآن کریم و سنت صحیح رسول اکرم لازم است.و عقل سلیم و فطرت الهی انسان باالقوه توان تشخیص و تمیز دارد.

    و السلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین

    #6014

    محمد35
    کاربر

    در گفتار فوق جواب قسمتی از اشکالات را دادم که در آن نسبت به معنای لغوی کلمه اهل بیت توضیح داده شد ودر مورد اینکه مراد از آن چیست حال شبهه ای را که در پست فوق به آن اشاره کرده اید اشاره کرده وبه آن در حد امکان وبضاعت مختصر خود جواب می دهم اما جواب: ابتدا خود آیه را مورد تحلیلی دوباره قرار می دهیم جدا از این اشکال مراد ازاراده الهی در انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت …چیست ؟ احتمالات را بررسی می کنیم:1 اگر مراد اراده تشریعی باشد در این صورت معنای آیه چنین می گردد خداوند اراده کرده وبه شما دستوراتی داده تا شما به واسطه این دستورات راه پاکی را برگزینید وپاک گردید…حال اشکال این تحلیل این است که در این صورت فرقی بین اهل بیت علیه السلام وغیر اهل بیت در مورد این اراده الهی نیست همان طور که خداوند اراده تشریعی کرده است برای هدایت اهل بیت همین طور اراده تشریعی کرده است برای هدایت نوع بشر وعامه مردم لذا در این جهت فرقی بین اهل بیت وغیر اهل بین نیست تا خداوند بخواهد با ادات حصر انحصار چنین اراده ای را در اهل بیت علیهم السلام بیان کند.

    #6015

    محمد35
    کاربر
    2-مراد اراده تکوینی است: در این صورت همان اشکالی که برادرم حبیب مطرح فرمودند پیش می آید که چنین اراده تکوینی منتهی به سلب اختیار از اهل بیت خواهد شد ولذا دیگر در ظرف عدم اختیارثوابی بر طاعات آنها مترتب نخواهد بود ؟ از آنجا که اراده الهی منحصر در یکی از این دو اراده تشریعی یا تکوینی است واراده تشریعی هم مبتلا به اشکال مذکور بود در اینجا می گوییم مراد از اراده در آیه شریفه اراده تکوینی است اما این اراده تکوینی باعث سلب اختیار نخواهد شد در واقع این اراده تکوینی الهی در طول اراده بشر است نه درعرض آن درآیه 93سوره مبارکه نحل می خوانیم: وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلكِن يُضِلُّ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ. ترجمه:واگرخدا می خواست همه شمارا امت واحدی قرار می دادولی خداوند هر که را بخواهد گمراه می کند وهرکه را بخواهد هدایت می کند واز آنچه می کنید مورد بازخواست قرارمی گیرید. در این آیه شریفه دقت کنید والبته آیات مشابهی که نظیر این آیه است خداوندگمراه شدن گمراهان را به خود نسبت داده است وهدایت مومنان را نیز خوب حال اگر این نسبتی که خداوند به خود داده است نسبتی تکوینی است وباعث سلب اختیار از این افراد است چرا در ادامه آیه خداوند فرموده است که شما نسبت به اعمال خود باز خواست می شویدباز خواست نسبت به عملی اختیاری است و اینهارا خداوند گمراه یا هدایت کرده پس خود تقصیری ندارند لذا ثواب وعقاب معنی ندارد؟ پاسخ آن است که این اراده وخواست خدای متعال با اراده واختیار خود شخص منافاتی ندارد هدايت و ضلالت بدست خدا بودن اختيارانسان را باطل نمى‏كند، زيرا خدا ابتداء گمراه و هدايت نمى‏كند، گمراه كردنش مجازاتى است يعنى كسى را كه خودش گمراهى را خواسته در گمراهى پيش مى‏برد، و همچنين كسى را كه هدايت را اختيار كرده باشد در هدايت پيش مى‏برد. و خلاصه شما هر چه اختيار كنيد خداوند شما را كمك مى‏كند، و در آنچه انتخاب كرده‏ايد پيش‏تر مى‏بردهمین طور درمورد اراده الهی در آیه شریفه مورد بحث ما (انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس…) خدای متعال به سبب اختیار خود اهل بیت ومقام منیع ورفیع ایشان عنایت خاص خود را شامل حال اشان فرموده وایشان را درحدی از معرفت وعلم قرار داده که به طور کامل از گناه وپلیدی فاصله بگیرند ومنافاتی هم با اختیار ایشان ندارد.
    #6020

    abdollah1990
    کاربر

    درباره ایه 33 احزاب هر فرد محقق و با سوادی که موضوع ایه و ایات قبل و بعد ان را مطالعه کند به خوبی متوجه می شود که این ایات درباره همسران پیامبر بوده است . و اینکه می گویید درباره زنان پیامبر نیست حرف بی ربط و بی سندی است . و احادیث و روایات که در کتب اهلسنت امده همه گفته اند که علی ، فاطمه ، و حسنیین را پیامبر زیر عبا خود اورد و از خداوند خواست و دعا کرد که انها را هم خداوند جزو اهلبیت پیامبر به حساب اورد . و این دعا کردن پیامبر نشان می دهد که آنها جزو آیه اهلبیت نبوده اند و اگر آیه درباره ی آنها بود پیامبر آنها را زیر عبا نمی برد . مگر خداوند اهلبیت پیامبر را نمی شناخت که پیامبر آنها را در زیر عبا برای خدا نشان داد ؟؟!!!

    #6021

    abdollah1990
    کاربر

    اینکه گفته اید در ایه 33 احزاب از ضمیر کم استفاده شده ، شما به ایات دیگر قران هم مراجعه کن خواهید دید در خیلی از جاها برای خانواده از ضمیر جمع مذکر استفاده شده از جمله برای زن ابراهیم ایه 73 سوره هود . (قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ‌ اللَّـهِ ۖ رَ‌حْمَتُ اللَّـهِ وَبَرَ‌كَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ ۚ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ) ومخاطب این آیه زن حضرت ابراهیم بوده ولی از ضمیر مذکر استفاده شده است و در دیگر آیات که اگر خواستید برایتان می گذارم.

    #6022

    abdollah1990
    کاربر

    ایه 33 سوره احزاب ، شما اول ایه را قیچی می کنید . ولی باز هم دچار مشکلی بزرگتر می شوید . چون کلمه انما حصر می باشد و اگر بخواهید با فریب و دروغ عصمت و امامت را از ایه 33 احزاب برای همین 3 نفر ثابت کنید و برای 9 نفر دیگر امامان عصمت و امامت را از کجا ثابت می کنید ؟؟؟ و همچنین از کلمه یطهرکم که در این ایه امده عصمت و امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر را نمی توان ثابت کرد . بدلیل اینکه در آیه 11 سوره انفال برای صحابه پیامبر هم از کلمه یطهرکم و عنکم رجز الشیطان استفاده شده است پس آیا صحابه پیامبر هم دارای عصمت هستند ؟؟؟!!!

    #6024

    abdollah1990
    کاربر

    و همچنین به عقیده اهل تشیع امامان از زمان تولد معصوم می باشد . در حالیکه این ایه در مدینه و زمانی نازل شده که حضرت علی بیش از 20 سال عمر داشتند . چون کلمه یرید الله یعنی اینکه خداوند می خواهد . پس ایا قبل بر این آنها معصوم نبوده اند که خدا می خواهد از این به بعد آنها را معصوم گرداند ؟؟؟ همچنین کلمه یطهرکم در ایه 11 سوره انفال برای صحابه پیامبر هم به کار رفته است . ایا انها هم معصوم بوده اند ؟؟ و کلمه عنکم رجز الشیطان هم در همان ایه به کار رفته است .

    #6173

    محمد35
    کاربر
    با سلام واحترام به برادرمabdollah1990:

    در مورد آیه مبارکه 11سوره انفال: ِاذ يُغَشِّيكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى‏ قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ . ترجمه: و به ياد آر آن گاه را كه خدا چنان ايمنيتان داده بود كه خوابى سبك شما را فروگرفت و از آسمان برايتان بارانى باريد تا شست و شويتان دهد و وسوسه شيطان را از شما دور كند و دلهاتان را قوى گرداند و قدمهاتان را استوار سازد.

    چنانکه از ترجمه این آیه شریفه پیدا است شان نزول آیه در مورد مواهب ونعمتهایی است که خدای متعال قبل از جنگ بدر ودر حین غزوه بدر نصیب مسلمانان کرد ومسلمانان به فرماندهی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله توانستند به وسیله این مواهب ونعمتها بر دشمن خود ظفر یابند از جمله این نعمتها یکی خوابی بود که خداوند بر مسلمانان مستولی کرد که سبب آ را مش آ نها شد وروحیه آنها را تقویت کرد نعمت دیگر که فراز مورد اشکال شمااست این است که وینزل علیکم من السماء ماء …خدای متعال در آن شب بارانی فرستاد که در آن شرایط که چاههای بدر دراختیار مشرکین بودمسلمانان توانستند به وسیله این آب باران که در مناطق اطراف جمع شده بود خود را شستشو دهند خداوند می فرماید: لیطهرکم به وییذهب عنکم رجز الشیطان..یعنی خداوند به وسیله این باران شما را شستشو داد وپلیدیهای شیطانی را که ممکن است پلیدیهای ظاهری ونجاسات باشد یا پلیدیهای باطنی حاصل از جنابت را به ووسیله این باران از شما دورکرد پس باید این یطهرکم ویذهب عنکم رجز الشیطان با توجه به قبل که عبارتست از نزول آب باران تفسیر گردد که مراد از آن چه بوده است لذا این تطهیر واذهاب رجز شیطان ارتباطی به عصمت از گناهان ندارد به عبارتی اینجا اطلاق نیست وکلام از ابتدا مقید است به مورد آب بارانی که فرو فرستاده شد تا مسلمانان از آن بهره ببرند.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 194)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.