آیا آیه تتطهیر شامل همسران پیامبرصلی الله علیه وآله هم می شود؟!

Home انجمن ها امهات المومنین آیا آیه تتطهیر شامل همسران پیامبرصلی الله علیه وآله هم می شود؟!

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  محمد35 در 9 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 194)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #6177

    محمد35
    کاربر

    با سلام واحترام به برادرم:

    حال به پاسخ از آیه مبارکه 73 سوره شریفه هود میپردازیم : آیه در مورد همسر حضرت ابراهیم است که از اینکه ملائکه الاهی در پیری به او بشارت فرزند را دادنداو از این مطلب تعجب کردملائکه به ایشان فرمودند: قالُوا أَ تَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ من قدرته رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْت…ترجمه : گفتند آیا از امر خدا تعجب می رحمت وبرکات خدا برای شما اهل بیت است در این آیه پس از آنکه ملائکه به همسر حضرت ابراهیم فرمودند که آیا از امر خدا تعجب می کنی سپس با خطابی عام که همسر ابراهیم علیه السلام را هم در بر می گیرد می فرماید رحمت وبرکات خدا برای شما اهل بیت است یک قاعده کلی در زبان عربی وجود دارد وآن اینکه وقتی تعداد افراد مذکر در یک جمع بیشتر از افراد مونث باشند از ضمیر کم استفاده می شود یعنی ضمیر جمع مذکر سالم وحتی اگرتعداد افراد مونث بیشتر هم باشد اما در بین آنها افراد مذکر هم باشد ولو کمتر باز هم از ضمیر جمع مذکرمخاطب استفاده می شود گرچه بر عکس آن جایز نیست یعنی استفاده از ضمیر جمع مونث مخاطب در جایی که تعداد افراد مونث کمتر از مذکر باشد در اینجا هم اگر بنا بود که فقط همسرحضرت ابراهیم علیه السلام مراد تخاطب باشد باید می فرمود علیک با ضمیر مفرد مونث مخاطب ولی از آن به جمع مذکر مخاطب عدول کرد به جهت اینکه مراد فقط همسر ایشان نیست بلکه مراد همه اهل بیت ابراهیم علیه السلام فرزندان وهمسران آن حضرت می باشند که مورد توجه خاص خدای متعال هستند واین عنایت خاص هم ابراهیم نبی علیه السلام را در برمی گیرد وهم فرزندان آن حضرت را وهمسران آن بزرگوار را ودر واقع این آیه شاهد بر این است که در دلالت آن همسر هم داخل می شود نه اینکه اختصاص به همسر داشته باشد زیرا اگر مراد آیه خصوص همسرحضرت ابراهیم به قرینه ماقبل آیه که ملائکه ساره را مخاطب قرار داده بودند در این صورت به قرینه سیاق باید علیک می آمدوالبته کسی هم از مفسرین اختصاص اهل البیت را به خصوص همسران نگفته است واهل لغت اهل البیت را شامل همسران شخص هم می دانند نه اینکه آن را نص در خصوص همسران بدانندکه در کمنت های بالا به این مطلب اشاره شد.

    #6178

    محمد35
    کاربر
    اما بعد از اینکه روشن شد که کلمه اهل البیت در آیه تطهیر قطعا اختصاص به همسران پیامبرصلی الله علیه وآله ندارد زیرا در صورت اختصاص باید از ضمیر جمع مونث استفاده می شد ودر عدول از آن به جمع مذکر همین نکته را می فهماند که علاوه بر همسران که با توجه به لغت داخل در مفهوم اهل البیت هستند فرزندان آن حضرت نیز داخل می باشند حال نوبت می رسد به اینکه مصادیق این اهل البیت چه کسانی هستند از نظر لغت دست ما باز است هم همسران وهم فرزندان وجگر گوشه های آن حضرت علاوه بر خود آن حضرت به طور قطع بنا بر لغت داخل در مفهوم این کلمه می باشند اما همیشه شیوه اهل تفسیر وبزرگان اهل حدیث این بوده است که در تبیین وتعیین مراد خدای متعال از آیات تنها به خود قرآن بسنده نمی کرده اند ودر تعیین مراد خدای متعال احادیث صحیح نیزملاک وفرینه بوده است تا مراد خداوند تعیین گردد حال وقتی به کتب حدیث رجوع می کنیم می بینیم مرا د از اهل البیت به پیامبر علی فاطمه حسن وحسین علیهم السلام تفسیر شده است

    در بعضی از روایات از قول همسران پیامبرمانند ام سلمة وعایشه اینگونه آمده است که: هنگامى كه پيامبر صلی الله علیه وآله سخن از اين آيه شريفه مى‏گفت، ما از او سؤال كرديم كه مشمول این آیه هستيم فرمود: شما خوبيد اما مشمول اين آيه نيستيد! از آن جمله روايتى است كه” ثعلبى” در تفسير خود از” ام سلمه” نقل كرده كه پيامبر ص در خانه خود بود كه فاطمه علیها سلام پارچه حريرى نزد آن حضرت آورد، پيامبر صلی الله علیه وآله فرمود: همسر و دو فرزندانت حسن و حسين را صداكن، آنها را آورد، سپس غذا خوردند بعد پيامبر ص عبايى بر آنها افكند و گفت:اللهم هؤلاء أهل بيتي و عترتى÷÷÷÷÷ فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا خداوندا اينها خاندان منند، پليدى را از آنها دور كن، و از هر آلودگى پاكشان گردان” و در اينجا آيه” إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ” نازل شد … من گفتم آيا من هم با شما هستم اى رسول خدا!، فرمود:” انك الى خير”” تو بر خير و نيكى هستى” (اما در زمره اين گروه نيستى) شواهد التنزيل جلد 2 صفحه 31 به بعد.

    #6179

    محمد35
    کاربر

    در اينجا اين سؤال جلب توجه مى‏كند كه هدف از جمع كردن آنها در زير كساء چه بوده؟ گويا پيامبر ص مى‏خواسته است كاملا آنها را مشخص كند و بگويد آيه فوق، تنها در باره اين گروه است، مبادا كسى مخاطب را در اين آيه تمام بيوتات پيامبر ص و همه كسانى كه جزء خاندان او هستند بداند که چنانکه بیان شد در فراز های پیشین با توجه به شمول معنایی کلمه اهل البیت ایجاد چنین توهمی کاملا طبیعی است ولذا پیامبر صلی الله علیه وآله می خواهد این توهم را با تنصیص بر اسامی وتعییم مصادیق از بین ببرد حتى در بعضى از روايات آمده است كه پيامبر ص سه بار اين جمله را تكرار كرد:” خداوندا اهل بيت من اينها هستند” پليدى را از آنها دور كن”

    در روايات فراوان ديگرى مى‏خوانيم: بعد از نزول آيه فوق، پيامبر ص مدت شش ماه، هنگامى كه براى نماز صبح از كنار خانه فاطمه (سلام اللَّه عليها)مى‏گذشت صدا مى‏زد:الصلاة يا اهل البيت! إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً: ترجمه : هنگام نماز است اى اهل بيت!، خداوند مى‏خواهد پليدى را از شما اهل بيت دور كند و شما را پاك سازد.اين حديث را” حاكم حسكانى” از” انس بن مالك” نقل كرده است شواهد التنزيل جلد 2 صفحه 11. همچنین نگاه کنید تفسیر الدرالمنثور ذیل آیه مورد بحث.

    قابل توجه اينكه” عايشه” همسر پيامبر صلی الله علیه وآله كه طبق گواهى روايات فضائل احادیث ونحوه رفتار پیامبر صلی الله علیه وآله با خود را همواره بیان می کرداگر اين آيه شامل او مى‏شد قطعا در لابلاى سخنانش به مناسبتهاى از آن سخن مى‏گفت در حالى كه هرگز چنين چيزى از او نقل نشده است اين روايات به قدرى زياد است كه بعضى از محققين آن را متواتر مى‏دانند.

    #6209

    abdollah1990
    کاربر

    با سلام برادرم . اولا : آیه 11 سوره انفال را به میل خود ترجمه کرده اید و خیلی هم ناقص است . دوما : بحث بر سر عصمت و معصومیت می باشد . اگر شما بخواهید از کلمه یطهرکم و عنکم الرجس در آیه 33 احزاب عصمت و معصومیت الهی برداشت کنید پس در آیه 11 سوره انفال همان جملات به کار رفته و حتی کلمه یثبت اقدام هم به کار رفته است . و اگر از آیه 11 انفال عصمت و معصومیت برداشت نمی شود پس از آیه 33 احزاب هم نمی شود . سوما : در آیه 11 انفال خداوند گفته رجز الشیطان یعنی شما را از پلیدی های شیطانی پاک می کنم در حالی که در آیه 33 احزاب گفته عنکم الرجس یعنی از پلیدی . و اگر کسی بخواهد مناقشه کند و بگوید در ایه 33 احزاب به صراحت نگفته از پلیدی های شیطانی و فقط پلیدی ظاهری می باشد ، میتواند . و اما در ایه 11 سوره انفال به صراحت گفته از پلیدی های شیطانی و دیگر کسی نمی تواند بگوید از پلیدی های ظاهری و اینجا مشخص است که پلیدی های شیطانی و باطنی است .

    #6210

    abdollah1990
    کاربر

    و اینکه گفته اید خداوند آنها را به خواب ارام برد و بعد اب فرستاد تا از جنابت پاک کند !!! برادرم چرا برای خودتان فلسفه بافی می کنید و برای خدا هم تعیین تکلیف می کنید و ایات واضح و روشن خداوند را اینطوری تاویل می کنید و فکر می کنم شما مصداق ایه 7 سوره ال عمران هستید . آیا خداوند خواست انها را خواب کند تا بیدار شوند و غسل جنابت کنند !!! اگر می خواست اب برای رفع جنابت بفرستد خیلی راحت می گفت اب از اسمان فرستادم تا غسل کنید و کلمه فاغسلوا را به کار می برد یعنی خود را بشویید همانطور که در ایه 6 سوره مائده درباره ی وضو گفته . و خواهشمندم از خدا بترسید و ایات خدا را به میل خود تفسیر و تاویل نکنید . تا شامل ایه 7 سوره ال عمران شوید . (فی قلوبهم زیغ)

    و کلمه رجز الشیطان خیلی واضح و روشن می باشد یعنی پلیدی های شیطانی .

    #6211

    abdollah1990
    کاربر

    با سلام برادرم چون جوابی نداشتید باز برای فرار شروع به مغلطه بازی و فلسفه بافی نموده اید و همانطور که خودتان به صراحت چندین بار گفته اید همسر ابراهیم جزو اهلبیت است پس چطور همسران حضرت محمد جزو اهلبیت نیستند ؟؟؟ و شما که می گویید در ایه 33 احزاب اهل بیوت به کار نرفته !!! خوب چرا در اینجا از اهل بیوت استفاده نشده ؟؟!! چون شما گفته اید (بلکه مراد همه اهل بیت ابراهیم علیه السلام فرزندان وهمسران آن حضرت می باشند که مورد توجه خاص خدای متعال هستند) و در جای دیگر گفته اید (بنا براین اگر آیه شامل جمیع همسران پیامبر وجمیع فرزندان آن جناب بود بایدکلمه اهل بیت به صورت اهل البیوت می آمد) پس لطفا این تناقض گویی ها کنار بگذارید و خود را بیشتر رسوا نکنید .

    #6212

    abdollah1990
    کاربر

    اولا آیات قران واضح و روشن بوده و همه اعراب مصداق ایه را می دانستند .دوما : درباره ی ثعلبی که گفته اید (من گفتم آيا من هم با شما هستم اى رسول خدا!، فرمود:” انك الى خير”” تو بر خير و نيكى هستى” (اما در زمره اين گروه نيستى(( شما با همین تدلیس و فریبکاری که در همین ترجمه انجام داده اید خود را رسوا نموده اید نیکی را اضاف کردید و همچنین به رای خود تاویل و تفسیر نمودید و در زمره این گروه نیستی نیز برداشت خودت می باشد . و سوما : وقتی قران در نزد ما وجود دارد و ایاتش طبق گفته ی خداوند بیت و اشکار می باشد نه نیاز به تفسیر کردن اقای ثعلبی هست و نه هم فریبکاری و مغلطه کاری امثال شما ها .

    #6213

    abdollah1990
    کاربر

    شما گفته اید (گويا پيامبر ص مى‏خواسته است كاملا آنها را مشخص كند و بگويد آيه فوق، تنها در باره اين گروه است،) اولا : این برداشت شخصی شما می باشد . دوما : اگر پیامبر می خواست که آنها را کاملا مشخص کند باید در منبر نبوی که در اختیارش بود برای همه ی مردم به صراحت بیان می کرد نه اینکه آنها را داخل خانه ببرد و زیر عبای خود دعا کند !!!

    #6214

    abdollah1990
    کاربر

    و اینکه گفته اید (پيامبر ص مدت شش ماه، هنگامى كه براى نماز صبح از كنار خانه فاطمه (سلام اللَّه عليها)مى‏گذشت صدا مى‏زد:الصلاة يا اهل البيت! إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً: ترجمه : هنگام نماز است اى اهل بيت!، خداوند مى‏خواهد پليدى را از شما اهل بيت دور كند و شما را پاك سازد.) آیا طبق گفته ی شما که درباره ی آیه 11 سوره انفال گفته اید که (پلیدیهای ظاهری ونجاسات باشد یا پلیدیهای باطنی حاصل از جنابت) آیا در طول این 6 ماهی که فرموده اید آیا آنها را وقت نماز صبح صدا می زد که غسل جنابت کنید ؟؟؟!!

    #6215

    abdollah1990
    کاربر

    و درباره ی اینکه حضرت عایشه به این ایه استناد نکرده اولا : می دانسته که منظور این ایه عصمت و معصومیت نیست . دوما : چون همه ی اعراب به زبان عربی مسلط بوده اند می دانستند که منظور این ایه تمام زنان پیامبر می باشد و امروز کسانی که به زبان عربی وارد نیستند و یا خود را به نفهمی میزنند باید به آنها شیر فهم کرد .

    #6216

    abdollah1990
    کاربر

    لطفا به این سوالات پاسخ روشن و واضح بدهید و مغلطه کاری و سفسطه بازی نکنید . 1- چون به لحاظ اینکه گفته اید (گويا پيامبر ص مى‏خواسته است كاملا آنها را مشخص كند و بگويد آيه فوق، تنها در باره اين گروه است، مبادا كسى مخاطب را در اين آيه تمام بيوتات پيامبر ص و همه كسانى كه جزء خاندان او هستند بداند) اولا : برای 9 نفر از امامان دیگر چطور عصمت و معصومیت را از ایات واضح و روشن قران ثابت می کنید ؟؟؟ 2 – و همچنین به عقیده اهل تشیع امامان از زمان تولد معصوم می باشد . در حالیکه این ایه در مدینه و زمانی نازل شده که حضرت علی بیش از 20 سال عمر داشتند . چون کلمه یرید الله یعنی اینکه خداوند می خواهد . پس ایا قبل بر این آنها معصوم نبوده اند که خدا می خواهد از این به بعد آنها را معصوم گرداند ؟؟؟ 3- طبق استدلال شما که پلیدی باطنی را خداوند فرموده حضرت علی و حضرت امام حسن و حسین طبق گفته ی شما تا قبل از نزول این آیه به کدام پلیدی دچار بوده اند که خداوند آنها را پاک کرده ؟؟؟ و اگر می خواهید سوالات دیگری هم مطرح کنم .

    #6217

    abdollah1990
    کاربر
    و لطفا پاسخ دهید با توجه به استدلال شما (پلیدیهای ظاهری ونجاسات باشد یا پلیدیهای باطنی حاصل از جنابت) چون پیامبر در طول این 6 ماه فقط در وقت نماز صبح اینها را صدا می زده مصداق همان غسل جنابت بوده . چون وقت نمازهای دیگر صدا نمی زده . و این ایه را تلاوت نمی کرده . پس منظور همان است که شما گفته اید . و از شما ممنون و تشکر می کنم که قضیه را برای همگان اشکار کردید .
    #6218

    حقيقت جو
    کاربر
    با سلام

    بنده هم میخاستم جوابی به شبهه این جناب بدم ولی ساده و مختصر.

    هر اهل علمی میدونه که شان نزول یک آیه یعنی اینکه یک عمل یا اتفاق یا امثال اینها انجام میشه و بعد خداوند نسبت به اون مورد آیه ای نازل میکنه. خب اینجا میبینیم که آیه نازل شده و بعد پیامبر 5تن رو زیر عبا برده در حالی که اگه درمورد 5تن بود بعدش نازل میشد نه قبلش.

    و پیامبر با این عملشون خواستن این مفهوم رو برسونن که این 4تن هم توسط دعای رسول جزو اهل بیت بشن چون شرعا و قانونا جزو اهل بیت رسول نبودن.

    #6224

    khaled ebn valid
    مشارکت کننده
    فرمودند:

    جالب است حتی خود مجلسی تایید و تاکید می کند که این آیه سیاقش متوجه زنان پیامبر است.و لیکن صحابه بخاطر مصالح دنیوی آمدند این آیه را در اینجا و در این مکان قرار دادند تا سیاق آیه متوجه زنان پیامبر شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    این هم کلام جناب مجلسی:

    فلعلّ آیة التطهیر أیضا وضعوها فی موضع زعموا أنها تناسبه، أو أدخلوها فی سیاق مخاطبة الزوجات لبعض مصالحهم الدنیویة، و قد ظهر من الأخبار عدم ارتباطها بقصتهن، فالاعتماد فی هذا الباب على النظم و الترتیب ظاهر البطلان.

    مراة العقول الجزء الثالث صفحة 244

    بسیار خوب شما لطف کنید آیه را به جای اصلی اش برگردانید تا بی ربط بودن آن در قرآن برطرف شود.البته در قرآن سنّی ها آیه چنین آمده.ان شاء الله قرآنی که امام زمان بیاورد این آیه سرجایش بر خواهد گشت تا شبهه نشود سیاق آیه به زنان پیامبر بر می گردد.ههههههههه

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    #6231

    محمد35
    کاربر
    برادر عزیز آنچه گفتیم در مورد آیه این است که سیاق آیات وضمایری که در آیات قبل وبعد خطاب به همسران رسول خدا صلی الله علیه وآله است با ضمیر جمع مونث است به چه دلیل در این قسمت به ضمیر جمع مذکر عدول شده که البته مطلب به طور کامل در پست بالا توضیح داده شده خواهش می کنم مطلب بالا را دقیق مطالعه کنید واگر نسبت به این مشکل را حلی دارید بفرمایید. با تشکر
در حال نمایش 15 نوشته (از کل 194)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.