سوال از شیعه در مورد امامت!

Home انجمن ها جانشینی سوال از شیعه در مورد امامت!

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  الهاشمي الحسني در 9 سال، 4 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 18)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1428
    بسم الله الرحمن الرحیم

    الحمد الله والصلاه علی رسول الله

    سوال بسیار واضح و روشن از شیعه در باب امامت آیا امامت ائمه شیعه امامت حکم وخلافت بوده یا هدایت؟؟

    اگر امامت خلافت وحکم بود وعده خداوند محقق نشده است زیرا فقط علی وحسن رضی الله عنهم اجمعین فقط از ائمه شیعه حکومت کرده اند ولاغیر

    واگر امامتشان در هدایت است چه مانعی وجود دارد که اینها امام در هدایت مردم باشند وکسانی دیگر خلافت کنند؟همانطور که طالوت حاکم شد و سموئیل نیز نبی هادی مردم بود

    منتظر جواب از شیعه

    #3134

    sourena91
    کاربر
    با سلام خدمت دوستان گرامی!
    اول شما این سوال رو لطف کنید جواب بدید:
    پیامبر (ص) کارشان حکومت بود یا هدایت؟؟!
    منتظر پاسخ شما هستیم!
    #3139

    محمود
    کاربر
    سلام.
    داشتم ثبت نام میکردم در این سایت.
    قوانینش رو میخوندم.
    نوشته بودین آقا حرفی خواستی بزنی توهین نکن.بی احترامی نکن و…

    اما در مقاله ی امامت بالاتر از مقام نبوت است دیدم نویسنده ی این مقاله :آیا معقول است که ختم نبوت اعلام شود و…(یک طنز عجیب دیگر از ذهن‌های توهم زده مالیخولیایی!!)

    جالب بود برام.

    برام شبهه ای به وجود اومده.
    میدونستید که ابوبکر بیشتر از پیامبر میفهمید؟؟؟
    اخه ابوبکر فهمید جانشین انتخاب کنه اما پیامبر نفهمید.
    آیا سنت پیامبر نیست که جانشینی انتخاب نشود؟؟؟
    آیا ابوبکر بر اساس سنت پیامبر عمل کرد؟؟؟

    درضمن در بیشتر مطالبتون خواستید که خود را جای یک شیعه قرار بدید و با تفکرات شیعه خود شیعه رو سرکوب کنید.
    شما در جایگاه شیعه این کار رو نمیکنید و از تفکرات شیعه برای سرکوب شیعه به صورت ناقص استفاده میکنید و لابه لای نوشته های خود از تفکرات خودتون هم استفاده میکنید.
    هرچند آخر یکی از مقاله هایی که هیچ ربطی به جدایی دین از سیاست ندارد دیدم که مضمون حرفتان جدایی دین از سیاست است.
    کلا به این پی بردم که شما سایت زده اید یا برایتان زده اند یا پول گرفته اید تا بزنید که بگویید آهای شیعه دین از سیاست جداست.

    متشکرم اگر حوصله کردید و خواندید.

    #3147

    ghorbani
    کاربر
    یکی از شیوه های مغالطه این است که مساله را دو قسمت کنی و مخاطب را وادار کنی که یک طرف را انتخاب کند و انتخاب هر طرف مشکلاتی داشته باشد.
    به چه دلیل امامت یا باید حکم و خلافت باشد یا هدایت؟‌به نظر شیعه امامت هر دو را وظیفه امام می داند. هدایت که روشن است وظیفه امام است هر کس جز امام خودش نیاز به هدایت دارد چگونه می تواند هادی باشد. همچنین حکومت جز معصوم به چه دلیل می تواند حکومت کند. مگر حکومت از آن خدا نیست؟ پس باید دید خدا به چه کسی اجازه حکومت داده است. مگر اینکه اعتقاد داشته باشیم خدا در حکومت هیچ حقی ندارد
    #3149

    sadeq
    کاربر
    الله چه حقی در حکومت دارد؟ و با کدام واسطه؟توضیح بدهید.

    اگر الله در حکومت سوای از راه شریعتش دخالتی داشت باید امام عایبتان,غائب نمی شد! چون با عقل ومنطق و حکمت الهی جوذ در نمی اید!که از ترس بنی امیه وبنی عباس امام را به میلیونها سال غیبت ورخصت از کارش بفرستد!!

    الله اگرامر خکومت یک امر دنیوی است دخالتی غیر از راه تشریع داشت باشد
    امامت خمینی و ولایت خامنهی را خود تعیین میکرد نه شورای نگهبان یا فقهای شیعه یعنی شورای حل اهل عقد!شان.

    بعد شیعه جان! امام خودش به هدایت نیاز ندارد؟! اگر الله اورا هدایت نکند
    در چاه اشتباه ولغزش نمی افتد؟! پس چرا امام حسن از دید امام حسین در صلح با معاویه اشتباه کرد؟ ایا امام باید به کافر(از دید وعقیده شیعهمعاویه را کافر میداند) تسلیم شود و از بیت المال حکومت او حقوق دریافت کنید؟؟ ایا امام حق دارد با حاکم طالم, سنی کافر و جور ولیعهدش شود؟!! ازش دختر بستاند!! ایا این اشتباه حضرت علی نبود(البته اگر اعتقاد مسخره شیعه رو بپذیریم)از حق وصیتش شده خودش دفاع نکرد؟! حقی که بقول توی شیعه از جانب الله ورسولش به او محول شده بود!.

    #3150

    sadeq
    کاربر
    ایا امام کارش پیامبری است؟یا خلافت؟

    ایا امام پیامبر است؟ خداوند پیامبران را برای هدایت فرستاده در این جمله شیعه وسنی متفقن. اما ایا خدای متعال امام را برای هدایت مردم بعد از پیامبر فرستاده؟! اگر چنین است سندش در قران کجاست؟یا خدیث رسول الله؟

    بخاط همین است ما به شیعه میگوییم پیامبران هم هدایت کننده بودن در میان قومشان وهم امام! مثل حضرت ابراهیم وموسی وادم علیه السلام و نوح ع

    مگر نوح ع قوم هدایت یافته خودش را پیشوای یعنی امامت نکرد؟ مگر موسی ع بنی اسرائیل را از مصر بیرون نکرد ورهبری وامامت وهدایت انها را به عهده نگرفت؟؟! اما علی رض جز امامت که همان خلافت باشد به هدایت کدام قوم
    پرداخته!کدام وحی به او نازل شده؟

    #3151

    ghorbani
    کاربر
    انما ولیکم الله و رسوله…. ولایت در مرحله اول از آن خداست این ولایت هم مطلق آمده است. گرچه اگر قرآن هم نبود هر عاقلی می فهمد که کسی که خالق است بهتر خیر و شر انسان ها را درک می کند و او باید ولایت مردم را به عهده بگیرد. غیر از این باشد ما به رسول هم نیازی نخواهیم داشت.
    غیبت امام زمان هم منافاتی با امامت او ندارد. مدیریت گاهی آشکاراست و گاهی پنهان. ما منکر مدیریت امام زمان نیستیم. در این شرایط مدیریت او پنهانی است بین حضور و ظهور فرق می کند. او حضور دارد ولی ظهور ندارد.
    شکی نیست که امام نیز به هدایت نیاز دارد. این حرف شما کاملا منطقی و درست است ولی به نظر ما امام به دست خدا هدایت شده است؛ چون او واسطه بین خدا و انسان است. این بحثی است که اگر موافق باشید مفصل به آن بپردازیم در فرصت دیگری.
    اما اعتراض امام حسین به امام حسن اگر حتی یک آدرس معتبر داشته باشید من از شیعه بودن دست می کشم. ادعای بدون دلیل کار سختی نیست. اگه کمی تاریخ بلد باشید امام حسین ده سال در حکومت معاویه بود اگر به صلح امام حسن اعتراض داشت تو همون ده سال اعتراض می کرد. در صورتی که صبر کرد و اعتراضی نکرد و حتی عده ای بعد از شهادت امام حسن پیش امام حسین آمده و درخواست قیام کردند که امام حسین قبول نکردند.
    امید وارم خسته نشده باشید ولی به نظر این سبک بحث به نتیجه ای نمی رسد اول باید کاملا ریشه ای و اعتقادی مشکلات مذهب حل شود بعد به جزئیات پرداخته بشود.
    یعنی فرض کنیم اصلا مسلمان نیستیم ببینیم با عقل و منطق می شه اثبات کرد که 1. نیاز به وحی و رسول داریم یا نه؟ 2. این نیاز فقط در زمان پیامبر بوده یا الان هم هست؟
    #3152

    ghorbani
    کاربر
    پیامبر کارش هم خلافت بود و هم پیامبری. این از واضحات تاریخ اسلام است و نیاز به سوال ندارد. اینکه امام باید بعد از پیامبر باشد اولا کاملا دلیل عقلی دارد. به همان دلیلی که نیاز به پیامبر داریم نیاز به امام هم داریم.
    اگر انسان ها برا ی هدایت نیاز به واسطه بین خود و خدا دارند و خودشان نمی توانند راهشان را پیدا کنند این نیاز در این زمان هم هست و آیه لکل قوم هاد شاهد این این نیاز است. ممکن است بگویید قرآن به تنهایی کافیست که با شرایط تاریخی بعد از پیامبر و وجود اون همه اختلاف که تا الان نیز هست نمی سازدو اگر قرآن به تنهایی کافی بود این همه اختلاف چرا؟
    دلیل قرآنی هم کم نیست. تا حالا سوال کردید که ملائکه شب قدر بر چه کسی نازل می شوند؟
    اما هدایت امام علی؟ مگر حتما باید به بیابانی برود و یک قبیله ای انتخاب کند! او جانشین پیامبر بود و هدایت امت پیامبر بر عهده او بود. به نظر ما بعد از پیامبر وحی بر هیچ مستقیم نازل نمی شود.
    #3153

    sadeq
    کاربر
    در این ایه الله می فرماید که دوست وسرپرست… شما الله است وروسولش… دنباله ایه رو قطع کردی!! باید اگر ولی اینجا معنای ولایت یعنی حکومت را میداد دنیاله ایه ذکر میکرد ولی شما ائمه مذهب یا حداقل اشاره به علی رض میکرد!! می بینی در همه چا ولی عام امده نه خاص ومختص به تعدادی!

    اما ولایت الله مطلق وعمومی است الله بر کافر ومسلمان ولایت یعنی حکومت دارد.
    و ولایت ابوکر وعمر وعثمان وعلی وحسن و…. ولایت بر مومنان است انهم بر اساس بیعت وانتخاب و مقید به شریعت! یعنی مطلقه نیست! مثل ولایت مطلقه فقیه خمینی.

    کدام مدیریت گاهی اشکار است وگاهی پنهان؟!!! میتونی یک نمونه رو مثال بزنی؟ که عقلای عالم با ان موفق باشند.

    این سخن شما عین گمراهی شماست! انکه مدیرت پنهانی دارد الله است واشکارش
    بر همه ایمانداران مشخص یهنی همون امدادهای که از عالم غیب به ما میرسد.
    خب این مدیریت پنهانی امام غائب شما چگونه وبر چی است؟؟ اصلا چی چیزی را او مدیریت میکند؟! حکومت را؟ مردم ار؟ نفوس خلایق را؟ روزی میدهد جان می ستاند؟ عالم کنترل میکند؟ این مدیریت چگونه است بگویید ما هم ایمان بیاوریم!!

    #3154

    sadeq
    کاربر
    امید وارم خسته نشده باشید ولی به نظر این سبک بحث به نتیجه ای نمی رسد اول باید کاملا ریشه ای و اعتقادی مشکلات مذهب حل شود بعد به جزئیات پرداخته بشود.
    یعنی فرض کنیم اصلا مسلمان نیستیم ببینیم با عقل و منطق می شه اثبات کرد که 1. نیاز به وحی و رسول داریم یا نه؟ 2. این نیاز فقط در زمان پیامبر بوده یا الان هم هست؟
    ======================================
    بسم الله ما که مردانه اماده ایم مشکلا مذهب شیعه با مذاهب دیگر اسلامی یعنی اهل سنت ناشی از برداشت غلط شیعه از قضیه حکومت خلافت وامامت می شود.

    1)بیا برای ما اول امامت علی رضی الله تعالی عنه را از قران ثابت کن؟
    اینو که ثابت کردی وحلش کردیم میرویم به سراغ کتب حدیث.

    لطفا از امامت ابراهیمع شروع نکن یا انبیا دیگر اول علی نبی نبود دوم انبیاء دیگر در قران نبوتشان ذکر شده انهم مکرر ما در رابطه به امامت ائمه بحث میکنیم. ثابت کن انها امامتشان خارج از قران جعل نشده وریشه در قران دارد وصریح است.

    #3155

    ghorbani
    کاربر
    ولی در آیه نمی تواند به معنای دوست باشد چون با حصر انما نمی سازد. یعنی فقط خدا و رسول و مومنین ما را دوست دارند؟ ادامه آیه هم روشن است چه کسی در حال رکوع انگشتر بخشید؟ در ثانی مگر حق خلافت ابوبکر و عمر در قرآن آمده است که شما می گویید حق خلافت علی را از قرآن اثبات کن. ولایت مطلقه بحث جدایی است و قطعا به این معنایی که شما بیان کردید نیست. گرچه در دوره خلفاء انها بر کافرانی ذمی هم ولایت داشتند و فقط مخصوص مومنان نبوده است.
    درباره مدیریت پتهانی الحمد لله که خودتان جواب دادید مصداق روشن مدیریت پنهانی مدیریت خدا نسبت به بندگان است. البته اگر به تاریخ اسلام هم مراجعه کنید می یابید سازمان وکلالت یا نهاد وکالت یک نهاد کاملا پنهانی در دوره حکومت عباسیان بوده است که دولتی در میان دولت عباسیان بوده است و پنهانی همه امور شیعیان را مدیریت می کردند.
    تا فکر کردید در شب قدر ملائکه بر چه کسی نازل می شوند؟
    حال شما بگین ابوبکر و عمر و عثمان چه ویژگی خاصی داشتند که دیگران نداشتند که حق حاکمیت و ولایت بر مومنین را به آنها می دهید؟
    ابوبکر از پیامبر بیشتر می دانست که جانشین انتخاب کرد ولی پیامبر انتخاب نکرد؟ کجای دنیا و با کدوم عقلی ممکنه رهبری از دنیا بره ولی برای بعد از خودش هیجکاری نکنه و مردم را رها کنه تا سر در گم بمانند؟
    #3156

    ghorbani
    کاربر
    انچه خواستیم این بود که دین و مذهب را با عقل اثبات کنیم نه قرآن. فرض را بر این گرفتیم که اصلا مسلمان نیستیم بیاییم ببینیم کدام مذهب تکیه بر مبانی عقلی دارد و کدام نه؟
    دنیایی که در آن زندگی می کنیم دنیایی کاملا تاریک است که اگر نور خدا نباشد هیچ راهی به سعادت نخواهیم داشت(الله نور السموات…)انسان نیز در این دنیا ماندگار نیست و به دنیایی می رود که از آن هیچ آگاهی ندارد که چیزی باعث سعادت و چه چیزی باعث بدبختی او در آن دنیا می شود. گرچه از این دنیا هم خبر ندارد به خاطر همین سراغ احکام می رویم. چون ما از مصالح و مفاسد اعمال هیچ خبر نداریم.
    خدایی که ما را آفریده و حکیم است محال است که برای انسان هادی و رسول نفرستد. وظیفه هدایت را خودش بر عهده گرفته است. به نظر شما می شه که ما خودمان راه را پیدا کنیم بدون نیاز به رسول و واسطه بین انسان و خدا؟ آیا می شود ما خودمان یکی را انتخاب کنیم و بگوییم تو خلیفه ما باش! او هم مثل ماست و چه بسا اطلاعاتش کمتر از ما باشد چگونه او می تواند خلیفه خدا در زمین باشد؟
    مساله بعدی اینکه این نیاز فقط در زمان پیامبر و قبل از او بوده و انسان بعدی نیاز به امام ندارند؟
    پس هدایت حکیمانه خدا از پیامبر به چه چیزی است. قرآن که به تنهایی نمی تواند اگر می توانست که این همه اختلاف بین مسلمانان نبود؟
    #3157

    sadeq
    کاربر
    اینکه امام بعد از پیغمبر باشد واقعا دلیل عقلی وتاریخی دارد!قبول. اما امام وامامت به چه مفهومی؟ مفهوم امامت منظور نظر شیعه نه سند صحیح نقلی دارد و نه مبنای عقلی! شیعه میگوید امامت افضل وبرتر بر نبوت ورسالت است!!سئوال این است اگر امامت افضل بر نبوت ورسالت است؟ پس چرا امام ملزم به ایمان اوردن به نبوت ورسالت انبیاء است ولی نبی ورسول چنین التزامی در قبولی ایمان خود در رابطه به امامت نداد؟! یعنی ایمان
    علی بدون اقرار به نبوت انبیاء پذیرفتی نیست اما ایمان نوح موسی وعیسی بدون اقرار به امامت علی پذیرفتنی است!! کدام در اولویت قرار دارد ومقدم است؟؟!

    2/امامت انبیاء سند قرانی دارد, ولی امامت ائمه مذهب نه سند قرانی دارد نه سند تاریخی و خود انها چنین ادعای رو نکردن!! اگر کردن امام اول علی است در کجای نهج البلاغه ادعا کرده که امامت من به وصایت از جانب الله بود؟! یا در کتب تاریخ چنین چیزی اماده که حضرت علی رض صریحا بیان کرده باشد شما حق مرا که از جانب الله به امامت منصوب شده بودم غصب کردید!
    فقط در تاریخ وکتب حدیث معبر ذکر رفته که فرمودن ما هم در این امر حقی داشتیم!! چنانچه دیگران نیز حظی از ان داشتند. بعد با بیعت به امامت انتخاب می شود نهاز جانب الله که از طرف مردم و باز نمی گوید ای مردم کودن من که امام شما از جانب الله بودم!! بیعت یعنی چی؟!!

    پس جواب بدهید!

    اما اولا قران تنها حجت در میان مسلمین است دوم اینکه ما اختلاف داریم دلیل بر عدم توان قران در هدایت نیست! دلیل از ناتوانی ما در اطاعت از قران است.چون وقتی امام اول هم که در میان صحابه بود انها اختلاف کردن!!
    حضرت علی در میان این امت حضور داشت! چرا نتوانست مثل پیامبر مردم را هدایت کند؟! حداقل از اختلاف جلوگیری کند؟ ایا این دلیل بر ناتوانی امام نیست؟! و باز این اعتقاد شما که امام به هدایت مردم بعد از پیغمبر می پردازد وامری ضروری است با این حدیث پیامبر که علما ورثای انبیا هستند در تضاد قرار دارد!! علما وقتی ورثای انبیا در امت محمد هستند خود به خود امر هدایت امت با توسل به قران به دوش علما است نه تنها ائمه!
    یعنی علما با مراجعه به قران وسنت به هدایت مردم می پردازند.
    وچیزی الن هم بدون حضور امام انجام میدهند و می بینیم میلیونها انسان هدایت یافته اند و هزاران انسان بدست همین علما مسلمان می شود وهدایت می یابند. و بعد حال که امام نیست این مردم در اروپا وامریکا چگونه هدایت می یابند؟ پس ان امام هادی کجاست وچرا وطیفه هدایت خودش را انجام نمی دهد؟!! پس می بینیم چنین امامتی با چنان مفهومی عقلا منتفی است.و نقلا بی سند.

    #3158

    sadeq
    کاربر
    دلیل قرآنی هم کم نیست. تا حالا سوال کردید که ملائکه شب قدر بر چه کسی نازل می شوند؟
    ===================================
    مطمئنن به امام زمان نازل نمی شوند! چون نازل شدن بر کسی به این معنی است که وحی قطع نشده!! و این خلاف عقیده ختم نبوت است!!

    سوره قدر آيه 4

    ‏متن آيه : ‏

    ‏ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ‏

    ‏ترجمه : ‏

    ‏فرشتگان و جبرئيل در آن شب با اجازه پروردگارشان ، پياپي ( به كره زمين و به سوي پرستشگران و عبادت كنندگان شب زنده‌دار ) مي‌آيند براي هرگونه كاري ( كه بدان يزدان سبحان دستور داده باشد ) .‏

    ‏توضيحات : ‏

    ‏« تَنَزَّلُ » : پياپي نازل گرديد . اين فعل مي‌تواند به معني ماضي باشد ( نگا : جزء عمّ شيح محمّد عبده ) . « الرُّوحُ » : جبرئيل . نزول فرشتگان و سردسته ايشان جبرئيل به كره زمين ، جهت دعاي خير و طلب آمرزش براي كساني است كه شب زنده‌داري مي‌نمايند و به عبادت مي‌پردازند و از خدا طلب مرحمت و مغفرت مي‌كنند . « مِن كُلِّ أَمْرٍ » : براي هر كاري . حرف ( مِنْ ) به معني لام است . يعني براي انجام امور . يا اين كه به معني باء مصاحبت است . يعني : هر خير و بركتي را با خود به ارمغان مي‌آورند .‏

    سوره قدر آيه 5

    ‏متن آيه : ‏

    ‏ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ‏

    ‏ترجمه : ‏

    ‏آن شب ، شب سلامت و رحمت ( و درود فرشتگان بر مؤمنان شب زنده‌دار ) است تا طلوع صبح .‏

    ‏توضيحات : ‏

    ‏« سَلامٌ » : سلام و درود . مراد درود فرشتگان بر مؤمنان است كه طلب آمرزش و رحمت براي ايشان است . سلامت . يعني طاعت و عبادت در آن ، موجب سلامت و در امن و امان ماندن مؤمنان از هر چيز است . يا اين كه به معني سالم ، يعني شبي است سالم و توأم با سلامت . « مَطْلَعِ » : طلوع . دميدن . وقت طلوع . هنگام دميدن . مصدر ميمي يا اسم زمان است . يادآوري : شب قدر در مناطق مختلف ، يكي است . چرا كه شب همان سايه نيم كره زمين است كه بر نيم كره ديگر مي‌افتد ، و اين سايه همراه گردش زمين در حركت است . يك دوره كامل آن در بيست و چهار ساعت انجام مي‌پذيرد . اين مدّت كه تاريكي تمام نقاط زمين را به تدريج فرا مي‌گيرد ، شب كامل كره زمين و شب قدر آن است كه با اختلاف چند ساعت زودتر و ديرتر ، مهمان مردمان گوشه و كنار سراسر زمين مي‌شود .

    #3159

    sadeq
    کاربر
    درباره مدیریت پتهانی الحمد لله که خودتان جواب دادید مصداق روشن مدیریت پنهانی مدیریت خدا نسبت به بندگان است. البته اگر به تاریخ اسلام هم مراجعه کنید می یابید سازمان وکلالت یا نهاد وکالت یک نهاد کاملا پنهانی در دوره حکومت عباسیان بوده است که دولتی در میان دولت عباسیان بوده است و پنهانی همه امور شیعیان را مدیریت می کردند.
    =========================================================

    برایتان متاسفم!!مدیریت الله این است که پروردگار خالق کائنات است و انرا نیز مدیریت میکند و بر ان احاطه دارد و کدام دستگاه مخفی غیر از انچه در قران ذکر کرده که عبارت از فرشتگان باشد نمی شناسیم! ورنه موظف بودیم به ان ایمان بیاوریم. میگوییم ایمان اوردیم به الله به ملائیکه و به کتب نازل شده از جانب او ورسولانش و بعث بعد از موت!در این ایمان هیچ اشاره ی اول به امامت نشده دوم هیچ اشاره هم به کدام دستگاه مخفی دیگر
    که امام زمان شما باشد هم نشده!! بعد از نهاد وکالت حکومت عباسیان حداقل
    جناب خلیفه و دم دستگاهش اگاهی داشتند ومزلع بودن!چه کسی از دستگاه وکالت امام زمان شما مطلع واگاه است؟!! حتی نائب بر حقش!!نمی داند اقا چه شکل وشمایل دارد!و اصلا چه میخواهد وچه میکند.

    عقیده شما به ایم معناست که مهدی از طرف خداوند نهاد مخفی را تشکیل داده
    و مانند عیسی نیزد نصرانیان با خدا در امور دنیا شریک است؟!! یعنی در مدیریت عالم با الله شریک است و اعمال شیعیان اول به او عرضه میوشد!! کخ کی خوب است وکی بد؟!! نعوذ بالله.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 18)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.