از غدیر تا عاشورا ۲ “امامت از دیدگاه قران و اهل سنت”

Home انجمن ها جانشینی از غدیر تا عاشورا ۲ “امامت از دیدگاه قران و اهل سنت”

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  محب اهلبیت علیهم السلام در 9 سال، 5 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 54)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #9655

    abdollah1990
    کاربر
    با سلام .

    شما به همان گفته ی خود هم پایبند نیستید و پاسخ دادن زیر هر کامنت را رعایت نمی کنید !!

    به طور مثال همین یک نمونه !

    اینکه گفته ای (پس اولین ایه ایه ولایت می باشد برای اثبات امامت)

    برادرم حتی ترسیده ای به صراحت بنویسی ایه ی 55 مائده !

    در کجای ایه ی 55 سوره مائده موضوع امامت پس از فوت پیامبر اسلام مطرح شده است ؟؟!!

    اینکه گفته ای (جناب متاسفانه هنور نقد علمی نکردی.)

    برادرم من به تمام شبهات و توهمات شما پاسخ دادم .

    بهترین داور خوانندگان می باشند و من قضاوت را به خوانندگان واگذار می کنم .

    و از آنها می خواهم تمام مطالب من را مطالعه کنند .

    اینکه گفته ای (.جناب امام شما کیست..کاری به شیعه نداشته باشد.)

    شما که مدعی امام زمان هستید ! امام زمان شما اکنون کجاست که مردم بشناسند و در جاهلیت نمرده باشند ؟؟

    و حدیث من مات در نزد اهل سنت ضعیف می باشد .

    چون امامت پس از فوت پیامبر ریشه قرانی ندارد .

    خواهشمندم بحث را به انحراف نکشان و امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر را با ایات قران و مرتبط با همان موضوع ثابت کن .

    دوباره یاداوری می کنم حتما موضوع امامت پس از فوت پیامبر باشد .

    #1869

    امامت از دیدگاه قران و اهل سنت

    بحث امامت یکی از بحث های مهم بین شیعه و سنی می باشد. هر چند ما در اینجا کاری به تاریخچه و شکل گیری ان نداریم. امام می خواهیم ان را از زاویه ی دیگری مورد بررسی قرار دهیم. “امامت از دیدگاه قران و اهل سنت” این عنوان بحث و گفتگوی ما با اقایان وهابی و اهل سنت هستیم. قبل از هر چیز به چند نکته اشاره کنم. این سومین نام کاربری اینجانب می باشد. کاربری اول با نام ppp999.blogfa…… و کاربری دوم dlsvkhth14.blogfa…….و نام کاربری سوم که اکنون فعالیت می کنم با نام محب اهلبیت علیهم السلام است. کاربری اول و دوم توسط بروبچ سایت اسلام تکس مورد بی مهری قرار گرفت. و بدون دلیل؛مسدود شد. اما بنده دوباره شروع به کار کردم و ان شاء الله بتوانم عقاید حقه شیعه از قران و کتب شیعه و سنی به اثبات برسانم. بنابراین برای اینکه یک بحث را به پیش بکشم موضوع از غدیر تا عاشورا را به پیش کشیدم. قصد داشتم از غدیر شروع کنم و به عاشورا برسیم. اما در لابه لای بحث ها دوست عزیزی{ abdollah1990} که هر چند از گاهی اتهاماتی نثار ما و کل علمای شیعه وارد می کند. بار ها و بارها مبحثی را به پیش کشیده. و البته در جای جای سایت بنده این مطلب را از ایشان دیده بودم. و با ادعای اینکه دلیلی ندارید و نداشتید و ….بنابراین قصد بنده این نبود که این مطلب را بیان کنم و قصدم این بود که مباحث تاریخی و عقیدتی را به پیش بکشم. مثلا جریان غدیر ماجرای حدیث قرطاس و خلافت سه خلیفه اول و بعد جنگ هایی که به ناحق بر امام علی علیه السلام وارد کردند و…همه را می خواستم بیان کنم. اما مبحث امامت یکی از بحث های مهم و صد البته مهم در نزد شیعه می باشد. اما بنا شد که این مبحث را در موضوع از غدیر تا عاشورا مطرح کنم و به شبهات بی اساس ان پاسخ گویم. اما قبل از هر چیز خواستم لب کلام ایشان در مورد امامت را مطرح کنم و دیگر دوستان اگر شبهه ای دارند وارد کنند و ما ان شاء الله ان را مورد بررسی قرار می دهیم. فعلا بنده این شبهه abdollah1990 را مطرح می کنم و شما هم در تکمیل ان اگر مطلبی دارید بیان فرمایید و بنده هم مبحث امامت از دیدگاه قران و اهل سنت را مورد بررسی قرار می دهیم و امیدوارم دوستانی که وارد می شند حرف برای گفتن داشته باشند. واز مطالب بی اساس بپرهیزند و علمی علمی علمی مطلب بزنند. در ضمن اشاره کنم تمامی مطالب بنده به صورت شماره گذاری شده می باشد تا بهتر بتوان استفاده کرد.اما سخن و گفتار جناب abdollah1990

    با سلام اینکه گفته اید (از انجا که علمای شیعه برای اثبات حقانیت و خلافت بلافصل امام علی علیه السلام از ایات و روایات بی شماری از کتب اهل سنت ارائه دادند)

    برادرم اگر راست می گویی به همین یک سوال ، پاسخ صحیح بدهید .مستند با ایات قران و مستند به ایاتی که امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر را به صراحت مثل توحید و نبوت و معاد ثابت کند ، و دوباره این سوال را می گذارم .

    چرا برای معرفی دشمنی ابولهب با پیامبر یک سوره کامل با نام ابولهب در قران وجود دارد ولی از امامت که به گفته علمای شما یک اصل دینی است ، یک سوره و یا یک ایه با نام و تعداد امامان وجود ندارد ؟؟

    برای معرفی چگونگی تولد عیسی و معرفی داستان یوسف و داستان نوح ایات صریح واضح و روشن در قران وجود دارد ایا مسئله امامت که به اعتقاد علمای شما یک اصل از اصول دین است ارزش ان کمتر از این مسائل بود که با ایات واضح و روشن و با نام و تعداد امامان در قران نیامده است .

    اگر جزو ارکان ایمان هم می بود خداوند در ایه 177 سوره بقره ارکان ایمان را به صراحت بیان نموده

    1-ایمان به خدا

    2- ایمان به رسولان

    3- ایمان به کتب الهی

    4 – ایمان به ملائکه

    5 – ایمان به معاد.

    و ایمان نداشتن به همین 5 مورد را در ایه 136 نسا جزو ضلالت و گمراهی دانسته ولی از ایمان به امامت چیزی نگفته است .

    و همچنین در اول سوره مومنون و دیگر ایات اوصاف مومنین به صراحت بیان شده ولی باز هم از امامت خبری نیست .

    با توجه به اینکه خود خداوند قادر متعال حفاظت قران را تضمین نموده است (9حجر).

    منتظر جواب با دلیل و مستند به ایات قران ، در رابطه با امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر مثل آیات نبوت و معاد هستم.

    و به گفته بعضی علما ایا امکان دارد امامت جزو اصول دین نباشد و اصول مذهب تشیع باشد ؟؟

    و از خوانندگان می خواهم که این سوال را به همین شکل در سایت های مختلف مطرح کنند .

    #9288

    abdollah1990
    کاربر
    با سلام برادرم . امیدوارم به گفته ی خودتان پایبند باشید و امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر اسلام را با ایات مرتبط با موضوع مثل نبوت از قران ثابت کنید .

    ما اهل سنت هم خوشحال می شویم که بعد از هزار وچند صد سال یک نفر پیدا شده است که امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر اسلام را از قران با آیات مرتبط با همان موضوع ثابت کند .

    #9289

    abdollah1990
    کاربر
    با سلام . برای اینکه مشخص شود که نام کاربری dlsvkhth14.blogfa متعلق به شما می باشد یک کامنت بگذارید .
    #9292
    با سلام

    امامت در قران چه از نظر اهل سنت و چه شیعه بارها و بارها ثابت شده. اما دست تحریف و انحراف و دست فتنه و دروغگویی گاهی امر را بر افراد مشتبه می کند. هر چند بنده قصد نداشتم وارد این بحث شوم. اما ان شاء الله این موضوع را دنبال می کنیم. و از قران و روایت به اثبات امامت پرداخته خواهد. این گونه نیست که ما این مبحث را اولین بار مطرح می کنیم. این سوال و شبهات از دیرباز و از گذشته بین علمای شیعه و سنی مطرح بوده و علمای شیعه از قران و روایات جواب ان را دادند. اما اینکه کسی نخواهد قبول کند، مشکل از خودش هست نه از ما؛ بنابراین ما موضوع جدیدی مطرح نمی کنیم. در واقع همان پاسخ شبهاتی است که از قدیم الایام مطرح بوده و همان جواب ها داده می شود. اما با تفصیلات.

    در ضمن بنده با نام کاربریppp999.blogfa وار سایت می شدم که مسدود شد و بعد با کاربری dlsvkhth14.blogfa وارد سایت می شدم که این هم مسدود شد و این بار با نام کاربری” محب اهلبیت علیهم السلام” قلم زنی می کنم.ان شاء الله که بار سوم مسدود نشویم. این پست را گذاشتم تا اگر دوستان مطلب جدیدی دارند و شبهه ای دارند مطرح کنند تا در اینده با ان بپردازیم. فقط ادرس ندهند.مگر برای موارد ضروری

    #9309

    abdollah1990
    کاربر
    با سلام .

    اینکه گفته ای (امامت در قران چه از نظر اهل سنت و چه شیعه بارها و بارها ثابت شده.)

    برادرم من به صراحت گفتم امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر اسلام را با ایات مرتبط با موضوع مثل نبوت از قران ثابت کنید .

    و امامتی که برای اشخاص دیگری و در وصف دیگری آمده است ربطی به پس از فوت پیامبر اسلام ندارد و نمی توان به آن استناد کرد .

    طبق ضرب المثل من آنم که رستم بود پهلوان !!

    اینکه گفته ای (. اما ان شاء الله این موضوع را دنبال می کنیم. و از قران و روایت به اثبات امامت پرداخته خواهد.)

    ما اهل سنت هم خوشحال می شویم که بعد از هزار وچند صد سال یک نفر پیدا شده است که امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر اسلام را از قران با آیات مرتبط با همان موضوع ثابت کند .

    و از خوانندگان می خواهم که قضاوت کنند و ببینند که آیا این آقا از قران می تواند امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر را با آیات مرتبط با موضوع ثابت کند ؟؟!!

    اینکه گفته ای (. این سوال و شبهات از دیرباز و از گذشته بین علمای شیعه و سنی مطرح بوده و علمای شیعه از قران و روایات جواب ان را دادند.)

    برادرم اگر امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر با آیات واضح و روشن و مرتبط با موضوع ثابت می شد نیازی نبود که امثال آقای امینی ده ها جلد کتاب الغدیر بنویسد و متوسل و دست به دامن به روایات جعلی و شعرهای یک من یک غاز بشود !!

    ضمنا چون شما معتقد هستید که امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر بالاتر از نبوت است پس باید با آیات روشن ، واضح و صریح حداقل مثل نبوت پیامبر اسلام از قران ثابت کنید .

    و من با چند آیه وظائف پیامبر اسلام و نام پیامبر اسلام و … از قران ثابت می کنم و نیازی به روایات هم نیست .


    #9311
    حناب abdollah1990 زیاد عجله نکنید

    جناب علامه الغدیر را نوشتند و تا الان کسی ردی برای ان ننوشتند. شما روایتی ضعیف که ایشان نقل کرده برای ما بنویسید…….اگر مطلب علمی داری بنویس و اینکه با این حرفات بخواهیب بدون دلیل کسی یا کتابی را رد کنی نمیشه…یواش یواش..استه استه..عجله نکن حرفای زیادی داریم

    جناب قبل از پرداختی به بحث یک سوال می کنم و ان شاء الله از همین جا شروع می کنیم

    شما بفرمایید نماز که واجبه در قران امده…..تعدادرکعات نماز را از قران برای من ثابت کن

    اگر از قران اوردی؟………….

    اگر از سنت اوردی ؟………………….

    در هر دو صورت ما از هر دو روش استفاده می کنیم…

    #9322

    abdollah1990
    کاربر
    اینکه گفته ای (جناب علامه الغدیر را نوشتند و تا الان کسی ردی برای ان ننوشتند. شما روایتی ضعیف که ایشان نقل کرده برای ما بنویسید.)

    برادرم چرا مغلطه بازی می کنی و می خواهی با فلسفه بافی موضوع گفته ی من را به انحراف بکشانی ؟؟؟

    من به صراحت گفتم :

    برادرم اگر امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر با آیات واضح و روشن و مرتبط با موضوع ثابت می شد نیازی نبود که امثال آقای امینی ده ها جلد کتاب الغدیر بنویسد و متوسل و دست به دامن به روایات جعلی و شعرهای یک من یک غاز بشود !!

    ضمنا چون شما معتقد هستید که امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر بالاتر از نبوت است پس باید با آیات روشن ، واضح و صریح حداقل مثل نبوت پیامبر اسلام از قران ثابت کنید .

    و من با چند آیه وظائف پیامبر اسلام و نام پیامبر اسلام و … از قران ثابت می کنم و نیازی به روایات هم نیست .

    و اینکه گفته ای (شما بفرمایید نماز که واجبه در قران امده…..تعدادرکعات نماز را از قران برای من ثابت کن)

    برادرم 1 : شما معتقد هستید که امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر بالاتر و برتر از نبوت است .

    و 2 : نماز جزو فروعات دین می باشد .

    3 : تعداد رکعات نماز جزو احکام فروع دین می باشد . و تمام فریقین در تعداد رکعات نماز با یکدیگر اختلاف ندارند .

    4: پیامبر در طول 23 سال هر روز 5 وعده در حضور دیگران نماز را می خواندند و

    5 : اگر شما مقام و منصب به گفته ی شما امامت منصوص الهی پس از فوت پیامبر را به اندازه ی احکام تعداد رکعات نماز می دانی که من با شما بحث کنم چون نماز 4 رکعتی را می شود در مسافرت دو رکعتی خواند آیا می شود 12 امام را در مسافرت 6 امام قبول داشت ؟؟؟

    و نماز را می شود قضایی خواند ، آیا می شود امامت را قضایی قبول داشت ؟؟

    و مطالب دیگر ….

    خواهشا به صراحت اعلام کن که آیا مقام و منصب امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر را آنقدر پایین می اوری و به اندازه ی احکام تعداد رکعات نماز قبول داری ؟؟؟

    #9323

    abdollah1990
    کاربر
    اینکه گفته ای (جناب قبل از پرداختی به بحث یک سوال می کنم و ان شاء الله از همین جا شروع می کنیم)

    برادرم چرا به ادعایی که در اول این تاپیک کرده ای عمل نمی کنی و به وعده ای که داده ای پایبند نیستی ؟؟؟

    و به صراحت گفتی (. اما ان شاء الله این موضوع را دنبال می کنیم. و از قران و روایت به اثبات امامت پرداخته خواهد.)

    و من هم در جواب شما گفتم :

    ما اهل سنت هم خوشحال می شویم که بعد از هزار وچند صد سال یک نفر پیدا شده است که امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر اسلام را از قران با آیات مرتبط با همان موضوع ثابت کند .

    و از خوانندگان می خواهم که قضاوت کنند و ببینند که آیا این آقا از قران می تواند امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر را با آیات مرتبط با موضوع ثابت کند ؟؟!!

    و چرا فرار می کنی ونمی توانی امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر را از قران با ایات مرتبط با همان موضوع ثابت کنی ؟؟

    و من از خوانندگان می خواهم که قضاوت کنند و فریب کاران و دغل بازان را بشناسند .

    #9596
    جناب abdollah1990 ان شاء الله جواب سوالات و شبهات بی پایه و بی اساس شما داده می شود

    امیدوارم از سر حر ف هایی که زدی بر نگردی

    اگر دوستان مطلبی دارند بنویسند تا ما ان شاء الله گفتگو را بدون بی ادبی و اهانت شروع کنیم

    #9598

    abdollah1990
    کاربر
    با سلام .

    اینکه گفته ای (جناب abdollah1990 ان شاء الله جواب سوالات و شبهات بی پایه و بی اساس شما داده می شود)

    برادرم مدت چند روز است که از شما خواستم که از قران امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر با ایات مرتبط با موضوع ثابت کنید ولی متاسفانه دو مرتبه وعده ی سر خرمن داده ای .

    و مثل ادعای شاید این جمعه بیاید شاید !!

    اینکه گفته ای (امیدوارم از سر حر ف هایی که زدی بر نگردی)

    برادرم مثل اینکه خودت را در اینه دیده ای !!

    شما در تاریخ 21/4 ادعا کرده بودی (. اما ان شاء الله این موضوع را دنبال می کنیم. و از قران و روایت به اثبات امامت پرداخته خواهد.)

    و من هم از شما چندین بار خواستم :

    برادرم من به صراحت گفتم امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر اسلام را با ایات مرتبط با موضوع مثل نبوت از قران ثابت کنید .

    و امامتی که برای اشخاص دیگری و در وصف دیگری آمده است ربطی به پس از فوت پیامبر اسلام ندارد و نمی توان به آن استناد کرد .

    طبق ضرب المثل من آنم که رستم بود پهلوان !!

    اینکه گفته ای (اگر دوستان مطلبی دارند بنویسند تا ما ان شاء الله گفتگو را بدون بی ادبی و اهانت شروع کنیم)

    برادرم چرا از پاسخ دادن به سوال من فرار می کنی ؟!

    و می خواهی با مغلطه بازی بحث را به انحراف بکشانی و بعضی افراد که به بحث کردن درباره ی امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر تبحر ندارند و تجریه ندارند را وارد بحث کنی .

    اما به لطف خداوند متعال امروز اکثر کاربران این سایت که طریقه ی بحث کردن من با شما و امثال شما را مطالعه کرده اند به خوبی به فریب کاری های و دغل بازی های شما واقف شده اند .

    و ما خوشحال می شویم که امثال شما ها در این سایت حضور پیدا کرده و بحث را ادامه بدهید تا کلاس درسی شود برای دیگر کاربران که به طریقه ی بحث کردن با شما مسلط شوند .

    و منتظرم به این سوال پاسخ بدهی :

    امامت منصوص الهی 12 امام پس از فوت پیامبر اسلام را با ایات مرتبط با موضوع مثل نبوت از قران ثابت کنید .

    #9619

    سوالی مطرح شد مبنی بر اینکه اگر امامت از اصول دین هست پس چرا در قران مانند توحید و نبوت و معاد به صراحت نیامده؟ اگر دوازده خلیفه منصوص الهی داریم چرا در قران ذکر نشده؟ وقتی ایه ای در مورد ابولهب داریم چرا در مورد اسامی دوازده نفر و یا امامت ایه ای ذکر نشده و…..این ها سوالاتی که جناب abdollah1990 در جای جای سایت ذکر کرده بود و به زعم خود فکر می کند اولین کسی است که سوال را مطرح کرده؛ و چون دیده کسی جوابی نمی دهد؛به خیال خویش؛ تیر تهمت به دست گرفته و ادعا کرده کسی جوابی بر این مطلب نداشته و ندارد و روحانیت شیعه چیزی جزء فریب و نیرنگ به خورد عوام شیعه نمی دهند. بنده بر ان شدم که ان شاء الله بتوانم این مطلب را از زاویه ای دیگر و از دیدی دیگر مورد بررسی قرار دهم. هر چند بنا نبود در این مبحث وارد شوم. چون قصدم این بود با پست از غدیر تا عاشورا سیری در تاریخ داشته باشیم. اما جناب abdollah1990 با مطالبی که هرازگاهی در بین مطالب بنده می گذاشت و هل من مبارز می طلبید؛ و فکر می کرد کسی جوابی بر این مطلب ندارد.؛بنا شد ماجرای امامت از دید قران و اهل سنت را مورد بررسی قرار دهم تا دیگر اینگونه به عقاید حقه شیعه نتازند. اول بسم الله اشاره کنم که ایشون و دیگر دوستان متاسفانه از کتب خود اطلاع چندانی ندارند. و یا اگر دارند ناقض و از این و ان گرفته اند بدون اینکه در مورد ان تحقیق و تفحص کنند.شبهه ای را شنیدند و بدون اینکه به اخر و عاقبت ان فکر کنند با مانور بیجا باعث می شود که پوچی سخنشان اشکار شود.درهر حال قبل از توضیح مطلب خواهشی که دارم اینه که مطالب بنده به صورت شماره گذاری می باشد؛ دوستان اگر مطلبی در نقد مطالب بنده دارند در زیر همان شماره بنویسند. اما اگر مطالبشان طولانی بود در زیر همان شماره ننویسند. چون وقتی مطلب می زنید و متن طولانی شود،هر چه پایینتر بروید این جدول که متن در ان قرار دارد کوچکتر می شود و مطالب هم فشرده می شود و ناجور.دوستان سعی کنند از همان گزینه بالای جدول یعنی post reply استفاده کنند. فقط اگر از این گزینه استفاده کردند بنویسند در نقد کدوم شماره می باشد. چون با انتخاب این گزینه جدولی جدید و بزرگتر باز می شود. و اما جواب……ما وقتی جواب این شبهه را دادیم {به صورت خلاصه در پست از غدیر تا عاشورا 1 شماره 7 و 8 و 9 } اقایان یا دقت نفرمودند یا قانع نشدند، چون در انجا ما هم جواب حلی و نقضی دادیم، اما ظاهرا اقایان به جای اینکه مسئله را حل کنند صورت مسئله را هم پاک کردند.

    #9620

    بحث امامت در قران از قرن ها پیش مورد بررسی قرار گرفته و گذشتگان هم به خوبی جواب دادند. و الان هم که مطرح می کنند به خوبی جواب داده شده. ما از اقایان پرسیدیم شما که می گویید ایه غار در مورد ابوبکر هست،ایا نامی از ایشان برده شده؟ از کجا فهمیدید که ایه در مورد ایشان هست؟ دوم: وقتی سوال کردیم که وقتی ایه در مورد نماز داریم و بر روی ان تاکید شده،اما ایا ایه ای هست در مورد رکعات نماز؟ جواب: نداریم اما جوابی که در این مورد به ما دادند این بود که نماز از فروع دینه و امامت از اصول دینه و این دو فرق دارند. با یک اصول و فروع خواستند جواب مسئله را بدهند اما اصل مطلب باقی مونده. وقتی گفتیم شما می گویید من أنكر إمامة أبي بكر الصديق رضي الله عنه فهو كافر. فتاوى السبكي، ج 2، ص 576. ایا ایه ای در مورد ان داریم؟ به کدامین دلیل قرانی می نویسید که انکار خلافت ابوبکر کافر است؟ جوابی که دادند این بود که علمای ما ان را از اصول دین حساب نکردند. اینان فکر می کنند چون به تقسیم اصول و فروع شد فروع بی اهمیت است. در حالی که اگر کسی اصول را قبول داشته باشد مثلا توحید نبوت و معاد را قبول کند اما فروع دین یعنی نماز روزه زکات و…قبول نداشته باشد مسلمانی اش ناقض است. فردای قیامت به صرف اینکه من اصول را قبول داشتم اما فروع دین را قبول نداشتم یا بی اهمیت بودم، مورد بازخواست قرار می گیرد. وقتی می گویند اصول دین یعنی تمام چارچوب دین در این اصوله و مابقی زیر مجموعه ی ان یا به قولی فروع ان قرار می گیرند و همان قدر که اصول مهم است فروع دین مهم است. وقتی می پرسیم رکعات نماز را از قران ثابت کنید، نمی توانید چون ایه ای نداریم پس رجوع به سنت می کنید اما اصل نماز امده یا نه؟پس برای احکام و اینکه چگونه نماز بخوانیم به سنت مراجعه می کنیم.

    #9621

    ما هم برای اثبات امامت هم از قران و هم از سنت پیروی می کنیم. اگر تعداد رکعات نماز نیامده تعداد اسامی امامان و یا نام ان ها نیامده. اما وقتی ایه در مورد امامت داریم برای توضیح بیشتر ان به سنت رجوع می کنیم.این ربطی به اصول و فروع ندارد.شما برای اینکه بدانید نمازی که می خوانید چگونه باید خواند، تعداد رکعات و…همه به سنت مراجعه می کنید. ما هم برای امامت که اصول کلی ان در قران امده و برای شاخ برگ ان به سنت مراجعه می کنیم. وقتی شما برای اثبات رکعات نماز به سنت رجوع می کنید ما هم برای اثبات امامت و اینکه امامت چه ویژگی هایی دارد و مشخصات ان چیست به سنت رجوع می کنیم. و این اصلا ربطی به اصول و فروع ندارد. نکته جالب این است مطلب جالب اینکه درحدیثی داریم آقاي سالم از أم درداء نقل مي‌‌كند: دخل علي أبو الدرداء و هو مغضب، فقلت: ما أغضبك؟ فقال: والله! ما أعرف من أمة محمد صلي الله عليه و سلم شيئا إلا أنهم يصلون جميعا. همسرم وارد منزل شد در حالي‌كه غضبناك بود. سؤال كردم: چرا غضبناك شدي؟ گفت: به خدا قسم! چيزي از سنت محمد صلي الله عليه و سلم در ميان أمتش نمانده است، جز اين‌كه با هم نماز مي‌خوانند. صحيح بخاري، ج1، ص159، ح650، كتاب الأذان، باب وجوب صلاة الجماعة...روايت دوم: آقاي أنس، خادم نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) مي‌گويد: ما أعرف شيئا مما كان علي عهد النبي صلي الله عليه و سلم، قيل: الصلاة؟ قال: أليس ضيعتم ما ضيعتم فيها؟ من در ميان أمت، چيزي از سنت‌هايي كه در زمان پيامبر صلي الله عليه و سلم بود، نمي‌بينم. سؤال مي‌كنند: آيا نماز هم همان‌طور است؟ گفت: آيا شما سنت پيامبر را تضييع نكرديد؟ صحيح بخاري، ج1، ص134، ح529، كتاب مواقيت الصلاة، باب تضييع الصلاة عن وقتها يعني غير از نماز، تمام شاخصه‌هاي أمت اسلامي در زمان پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) از بين رفته است. حالا بماند وقتی نماز این گونه شد وای به حال حق غصب شده ی امام علی علیه السلام. این بود همان صحابه ای که دم از ان می زنید. همه چیز ضایع شد حتی همین نمازی که پیامبر سالیان سال با صحابه می خواندند. مطلب بعدی که اشاره کنم اینه ایا کسی که خلافت ابوبکر را انکار کند جزء فروع دین است یا اصول دین؟ اگر جزء اصول دینه از قران دلیل بیاورید و اگر از فروع دینه باید از قران دلیل بیاورید. چون وقتی نماز را از فروع دین می دانید و ایه از قران داریم باید در مورد خلافت ابوبکر ایه ای از قران بیاورید که انکار خلافتش در حکم کفر می باشد. هر دلیلی اوردید باید همین حکم را در مورد امام علی علیه السلام اجراء کنید چون می دانم دلیلتان چیست اشاره کردم. پس اگر از اصول دینه باید دلیل قرانی بیاورید و اگر از فروع دینه باید دلیل قرانی بیاورید.

    #9622

    در ضمن آیه یا روایتی نداریم که در آن اصول دین یا فروع دین ذکر شده باشد؛ حتی تعبیر اصول و فروع دین تعبیری است که علمای دین آن را بنا نهاده اند . به این شکل تعبیری در قرآن و سنت نیامده است ؛ البته تعابیر گوناگونی در خصوص موارد معینی که آن ها را به عنوان اصول دین یا فروع دین می شناسیم و هزاران آیه و روایت در مورد اهمیت و جایگاه آن ها داریم. اما این تقسیم بندی مشخص، نوعی دسته بندی و جمع بندی معرفتی است که توسط بزرگان دین صورت گرفته است. علمای دین از مجموعه آیات و روایات به این نتیجه رسیده اند که سه اصل «توحید و نبوت و معاد» که زیر بنای همه ادیان آسمانی هستند، اصول و پایه های دین اسلام شمرده می شوند. به همین خاطر آن ها را به طور خاص و جداگانه مطرح نموده، تقلید در اعتقاد به آن ها را جایز ندانسته اند. اما با توجه به فرقه ها و گرایش های گوناگونی که در دین اسلام به وجود آمد، لازم بود که نگاه عمیق و دقیق اسلام که در قالب سنت رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام برای ما تبیین شده، به عنوان اصول شاخص و متمایز اسلام معرفی شود، در نتیجه دو اصل امامت و عدل هم به این اصول ضمیمه شد تا حدود تفکر دقیق اسلامی و شیعی را به خوبی روشن سازد. پس در حقیقت دو اصل امامت و عدل بیانگر گرایش خاص شیعی در بین فرقه های اسلامی است(یعنی اصول مذهبند) که چون معتقد است حقیقت تفکر ناب اسلامی تنها در قالب همین تفکر معقول و قابل توجیه است، به خاطر ریشه ای و اساسی بودن این دو اصل در تفکر شیعی آن ها را در ضمن اصول دین مطرح نموده است. در واقع عدل زیر مجموعه بحث توحید و در زمره صفات الهی است. امامت هم در زیر مجموعه اصل نبوت قرار می گیرد. به نوعی ادامه آن محسوب می شود. در قرآن در خصوص سه اصل اصیل دین یعنی توحید و نبوت و معاد آیات بسیاری وجود دارد ، اما در مورد فروع دین وضعیت کاملا متفاوت است ؛ گاهی در مورد مشخصی مانند حج آیات متعدد بیان می شود . جزییات آن( بعضی جزئیات) تبیین می گردد ، اما در مورد نماز یا زکات هیچ اشاره ای به جزییات و فروع نمی شود و تنها اصل و ضرورت آن تبیین می شود.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 54)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.