آیا آیه تتطهیر شامل همسران پیامبرصلی الله علیه وآله هم می شود؟!

Home انجمن ها امهات المومنین آیا آیه تتطهیر شامل همسران پیامبرصلی الله علیه وآله هم می شود؟!

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  محمد35 در 10 سال، 2 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 194)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #6952

    abdollah1990
    کاربر

    و اینکه گفته ای (نادان جان !! اتفاقا توجيه احمقانه تو که کلام من را دو قبضه کرد. من فقط گفتم خداوند فرمود ما اجازه نداديم بدي به طرف يوسف برود. و تو اين را هم اضافه کردي که خداوند اين راهم فرمود که اگر برهان ما نبود يوسف خود را گرفتار کرده بود. اينکه تاييد مجدد حرف من است . به واقع تو که اصلا اراده يوسف را زير سوال بردي و همه را به خدا نسبت دادي. و اذهاب رجس را تماما دفعي از طرف خدا دانستي.(مي بيني جاهل به چه چيزهايي استناد مي کند))

    برادرم اولا : طبق این گفته ی خداوند (وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا) معلوم می شود که به خداوند نسبت دروغ می دهی .

    و دوما : من اراده یوسف را زیر سوال نبردم و همین (وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ ۖ وَهَمَّ بِهَا) خیلی روشن و واضح است و کسانی که مصداق (صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ) ایات واضح و روشن قران را نمی فهمند .

    و قضاوت را به خوانندگان واگذار می کنم که ببینند چه کسی نادان و احمق می باشد .

    و قضاوت کنند که جاهل به خداوند نسبت دروغ می دهد . (من فقط گفتم خداوند فرمود ما اجازه نداديم بدي به طرف يوسف برود.)

    #6953

    abdollah1990
    کاربر

    و اینکه گفته ای (بنده بطور مبسوط جوابت را دادم اما نخواستي که بفهمي.) برادرم در کجا و چه تاریخی در مورد هنر خود اهل بیت به طور مبسوط جواب داده ای ؟؟؟ لطفا تاریخ آنرا بنویس تا خوانندگان قضاوت کنند.

    و اینکه گفته ای ( توضيح اضافه اينکه مگر خدا نفرمود: وَ اِذْ قالَتِ المَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ اِنّ الله اصْطَفاكِ و طَهَّرَكِ واصْطَفاكِ عَلي نِساءِ العالمين حال تو بگو هنر خود حضرت مريم چه بود. … همان جواب را ما براي تو داريم.) ب

    رادرم اولا : خداوند حضرت مریم را به لحاظ تهمتهایی که تحمل کرد او را برتری داد و برگزید برای متولد نمودن حضرت عیسی .

    و او را پاک گردانید از تهمتهایی که به وی زدند با صحبت کردن فرزندش در گهواره .

    من چندین بار برایت گفتم با بزرگتر از خودت و با سوادتر از خودت مشورت کن . و مرد است و قولش !!!

    من که ثابت کردم که ایه ای که مورد استناد قرار دادی هیچ ربطی به معصومیت و عصمت حضرت مریم ندارد . !!! حالا تو به من ثابت کن اگر اراده در ایه تطهیر تکوینی است پس هنر خود اهل بیت چه بوده است ؟؟؟

    و آن مثل را دوباره برایت می گذارم : آیا درخت سیب میتواند به درخت زالزالک فخر بفروشد که میوه من سیب است؟؟ خب هنر خودش که نیست .

    شخصی که استاد بهش جواب سوال ها را داده و دکترا گرفته برتر نیست ، از کسی که زحمت کشیده و دکتر ناقصی شده .

    و ان شا الله که خوانندگان خواهند دید که چه کسی خود را به تحمیق می زند . قضاوت با خوانندگان .

    #6954

    abdollah1990
    کاربر

    و اینکه گفته ای (بنده بطور مبسوط جوابت را دادم اما نخواستي که بفهمي.) برادرم در کجا و چه تاریخی در مورد هنر خود اهل بیت به طور مبسوط جواب داده ای ؟؟؟ لطفا تاریخ آنرا بنویس تا خوانندگان قضاوت کنند.

    و اینکه گفته ای ( توضيح اضافه اينکه مگر خدا نفرمود: وَ اِذْ قالَتِ المَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ اِنّ الله اصْطَفاكِ و طَهَّرَكِ واصْطَفاكِ عَلي نِساءِ العالمين حال تو بگو هنر خود حضرت مريم چه بود. … همان جواب را ما براي تو داريم.) ب

    رادرم اولا : خداوند حضرت مریم را به لحاظ تهمتهایی که تحمل کرد او را برتری داد و برگزید برای متولد نمودن حضرت عیسی .

    و او را پاک گردانید از تهمتهایی که به وی زدند با صحبت کردن فرزندش در گهواره .

    من چندین بار برایت گفتم با بزرگتر از خودت و با سوادتر از خودت مشورت کن . و مرد است و قولش !!!

    من که ثابت کردم که ایه ای که مورد استناد قرار دادی هیچ ربطی به معصومیت و عصمت حضرت مریم ندارد . !!! حالا تو به من ثابت کن اگر اراده در ایه تطهیر تکوینی است پس هنر خود اهل بیت چه بوده است ؟؟؟

    و آن مثل را دوباره برایت می گذارم : آیا درخت سیب میتواند به درخت زالزالک فخر بفروشد که میوه من سیب است؟؟ خب هنر خودش که نیست .

    شخصی که استاد بهش جواب سوال ها را داده و دکترا گرفته برتر نیست ، از کسی که زحمت کشیده و دکتر ناقصی شده .

    و ان شا الله که خوانندگان خواهند دید که چه کسی خود را به تحمیق می زند . قضاوت با خوانندگان .

    #6955

    abdollah1990
    کاربر

    و اینکه گفته ای (همچنانکه در آيه «ان الله وملائکته يصلون علي النبي» چنين است و معني آن آيه اين نيست که درود خداوند وملائکه بر پيامبر پس از اين محقق مي شود و قبل از اين خداوند پيامبر را نستوده است، بلکه معناي آن استمرار اين عمل است .)

    برادرم اولا : ایا این ایه شامل زمان قبل از بعثت پیامبر بوده و خداوند به کی دستور داده که به پیامبر درود بفرستند ؟؟؟

    به مشرکان قبل از بعثت پیامبر دستور داده !!!

    یا به (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا) کسانی که بعد از مبعوث شدن پیامبر ایمان اوردند ؟؟؟

    و برای چندمین بار خواهشمندم که به این گفته های کشکی و ابکی استناد نکن و بیشتر از این خود را در معرض استحضاح و خنده دیگران قرار نده و باز میخواهی با این رفتارها ذهن خوانندگان را از موضوع اصلی به انحراف بکشانی و بحث من و شما درباره ی عصمت و معصومیت می باشد و مقایسه ایه 33 سوره احزاب و 11 انفال است.

    و در خاتمه اگر خواستی دوباره مطلبی را بنویسی حتما با زید ابن ارقم مشوره کن ببین آن مطلب را در جایی گفته است یا نه . که خدایی نکرده بدون مشورت او کاری انجام ندهی چون عقلت را به دست او داده ای .

    #6967

    habib
    مشارکت کننده
    بنام خدا

    السلام علی عبادالله الصالحین

    درد بی درمان مدعی تشیع توهمات مفروض شان است و بر اساس دروغ ها و اباطیلی که بر اینان بار شده و ناچار به حمل هستند، با هر پدیده و نشانه ای انگل وار مواجه می شوند.و اگر تناقضات فاحش خود را متوجه نشوند جای تعجب ندارد.

    این احمق های مسحور تا آن اندازه به دلیل خفقان حاکم بر جمع متعفنشان غرق اباطیل و اکاذیب و افترائات به دین و الله تعالی و رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام و صحابی کرام رضی الله عنهم شده اند که نمی توانند حتی به توان بالقوه خود باور داشته باشند و طبعا” دیگران را چون خود فاقد نعمات فطری الهی می دانند.

    تمام تلاششان در رد و اثبات افراد است و احمقانه بر این باورند که همه چون خودشان انگل و مرید نام وخالند و از درک مفاهیم عاجزند.

    تفاوت اصلی بین جماعاتی چون این حقیران مدعی با سایر انسانهای راستین و آزاد در این است که این مدبرین خود را فاقد نعمت عقل می دانند و محتاج مرادی من دون الله می مانند.و از خود اراده ای را متصور نیستند و با خلط مفاهیم و تعمیم جاهلانه و مفلوکانه اراده تکوینی الله تعالی به حوزه عبودیت بشر مقام انسان را در حد حیوان تنزل می دهند.و چون از درک توان فطری و قدرت اجتهاد و ارزش آن غافلند به خرافات و وساوس شیطان مبتلا می شوند . وقیحانه تهمت عصمت تکوینی را به مجاهدان فی سبیل الله می دهند و از فهم این وهن و ظن ناشی از خبث اندیشه التقاطی شان هم خود را محروم و هم دیگران را فاقد می دانند.

    اگر در آنچه به عنوان مقدسات در این جماعت مسحور و منجمد در خرافات و وسواس الخناس که بر ذهن و تصورشان نشسته دقت کنیم بهترین نمونه توفیق اغوای شیطان که بر آن قسم خورده را به عینه می توان دید.

    از ذکر مصادیق شرک و نفاق و کفر و تعصب و رذایل دیگر موجود و رایج در جماعتشان به علت تواتر طرح صرف نظر می کنم و تنها به این بسنده می کنم که موحدین حاضر انتظار کلام منطقی و معقول و مشروع از این قوم هتاک و خبیث و طاسم شده شیطان نداشته باشند.که میخ آهنین بر سنگ فرو نخواهد رفت.

    تنها موهبتی که حضور این خناسان وقیح را قابل تحمل می کند آشنایی بیشتر و عینی تر با مظاهر و مصادیق کفر و شرک و نفاق و فتنه و وسواس شیطانی است.

    و السلام علی من اتبع الهدی

    #6970

    خالد35
    کاربر
    برادر بزرگوار فرمودید:

    اولا : خداوند حضرت مریم را به لحاظ تهمتهایی که تحمل کرد او را برتری داد و برگزید برای متولد نمودن حضرت عیسی.

    جواب : خدای متعال می فرمابد در قرآن کریم: اِنّ الله اصْطَفاكِ و طَهَّرَكِ واصْطَفاكِ عَلي نِساءِ العالمين ….به درستی خداوند تو را ای مریم انتخاب کرد وتورا پاکیزه نمود وتورا بر تمام زنان عالم برتری بخشید…..آیه خیلی واضح است اینکه به عنایت خدای متعال حضرت عیسی علیه السلام در گهواره صحبت می کند تا تهمت را از مادر خود دور کتد چه ارتباطی به این دارد که مادر او بر تمام زنان عالم برتری یابد مگر با صحبت حضرت عیسی ورفع تهمت از حضرت مریم چه اتفاقی افتاده که مریم علیها سلام برتمام زنان بر تری یابد بلکه با این اتفاق فقط وفقط ننگ تهمت از دامن او پاک می شود بلکه این تطهیری که در آیه است تطهیری است که باعث برتری او بر تمام زنان عالم شده ومریم مرتبه ای بالاتر از دیگر زنان عالم پیدا کرده است وآن تطهیر چیزی نیسن جز تطهیر از هر پلیدی وگناهی….

    فرمودید: ایا این ایه شامل زمان قبل از بعثت پیامبر بوده و خداوند به کی دستور داده که به پیامبر درود بفرستند ؟؟؟

    شاهدی که برادر عزیزمان آورده اند در این قسمت است: ان الله وملائکته یصلون علی النبی….شاهد در یصلون است که دلالت بر استمرار می کند یعنی خداوند وملائکه پیوسته بر رسول اکرم دورود می فرستند ….

    فرمودید: صلی الله علیه وآله …..از حضرتعالی تشکر می کنم که صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه وآله را مقرون به آل واهل بیتش فرمودید…


    #7191

    abdollah1990
    کاربر

    با سلام برادرم . اولا : در قران هیچ گونه ایات صریح و واضح که افراد را بدون گناه و معصوم آنطوری که اهل تشیع اعتقاد دارند معرفی نکرده و چنین ایاتی وجود ندارد .

    و خداوند برای همه افراد بشر گفته است برای گناهان گذشته و آینده خود طلب آمرزش کنید .حتی پیامبران .

    و دوما : مراد از پاک کردن در این ایه ، پاک کردن تهمت می باشد نه دادن مقام معصومیت و عصمت ، به آن معنایی که اهل تشیع می گویند .

    سوما : برتری دادن بر زنان تمام عالم به لحاظ تحمل انواع تهمتها بوده است که در طول آن مدت برای یک زن خیلی مشکل است . و به لحاظ مادر پیامبر اولوالعزم بوده و …

    #7208

    abdollah1990
    کاربر

    و اینکه گفته ای (بلکه با این اتفاق فقط وفقط ننگ تهمت از دامن او پاک می شود بلکه این تطهیری که در آیه است تطهیری است که باعث برتری او بر تمام زنان عالم شده ومریم مرتبه ای بالاتر از دیگر زنان عالم پیدا کرده است وآن تطهیر چیزی نیسن جز تطهیر از هر پلیدی وگناهی…)

    برادرم برای شما تبریک عرض می کنم که این شهامت و شجاعت را داشته ای و گفته ی خداوند در قران را قبول کرده ای که خداوند با آیات واضح و روشن و با نام حضرت مریم ، ایشان را بر تمام زنان عالم برتری داده و مرتبه بالاتر از تمام زنان عالم پیدا کرده .

    پس با این گفته قبول کرده اید که از حضرت فاطمه هم برتر است .

    و آن حدیث ضعیف فاطمه سرور زنان اهل بهشت است اعتبار ندارد !!!

    #7209

    abdollah1990
    کاربر

    و اینکه گفته ای (شاهدی که برادر عزیزمان آورده اند در این قسمت است: ان الله وملائکته یصلون علی النبی….شاهد در یصلون است که دلالت بر استمرار می کند یعنی خداوند وملائکه پیوسته بر رسول اکرم دورود می فرستند ….)

    برادرم اولا : مثل اینکه شما به زبان عربی وارد نیستید .

    و یا اینکه فقط در پای منبرها مسائلی را شنیده ای ، مطرح نکن .

    تحقیق کن بعد بیا بحث کن .

    ایا این استمرار در گذشته است یا استمرار برای اینده است ؟؟!!

    دوما : آیا پیامبر در زمان 25 سالگی نبی بوده ؟؟

    آیا پیامبر قبل از مبعوث شدن نبی بوده ؟؟

    پس مبعوث شدن در سن 40 سالگی چه معنایی دارد ؟؟

    اگر قبلا نبی بوده به چه مقامی مبعوث شده ؟؟

    و چرا قبلا مردم را به اسلام دعوت نمیداده ؟؟ و ….

    #7211

    abdollah1990
    کاربر

    و اینکه گفته ای (فرمودید: صلی الله علیه وآله …..از حضرتعالی تشکر می کنم که صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه وآله را مقرون به آل واهل بیتش فرمودید..)

    برادرم خواهشمندم وقتی می خواهی موضوعی را مطرح کنی اول بروید مطالعه کنید بعد آن موضوع را مطرح کنید .

    شما هنوز نمی دانی که اهل تسنن در هر نماز در هر روز در تشهد بر محمد و آل محمد صلوات می فرستند و جزو نمازشان می باشد ؟؟!!!

    و برای شما توصیه می کنم حرف هایی که در منبرها می شنوید را در مباحث علمی مورد استناد قرار ندهید چون باعث رسوایی شما می شود .

    شما که هنوز نمازهای پنجگانه هرروزه اهل سنت را نمی دانی چطوری میایی و بحث علمی می کنی ؟؟!!!

    و تشکر می کنی از اینکه اهل بیت را یاد کرده ام !!!

    #8134
    با سلام خدمت دوستان عزیز ودست اندرکاران سایت اسلام تکس در تکمیل حرفهای abdollah1990 وhabib]

    ,ودرجواب دوست عزیز مان محمد35

    میخوام از یه زاویه به ایه تطهیر وحدیث کساء بپردازم البته با اجازه ی دوستانم

    اهل تشیع معتقندكه آيه تطهير نيز دلالت بر معصوم بودن دارد كه در باره پنج تن ، به گواهي شخص عايشه نازل شده است. سپس صحيح مسلم را بعنوان مرجع ذكر كرده اند

    اين سخن ، دروغ وفريب ودغلكاري است تا خواننده گمان كند كه آيه در مورد حضرت علي، فاطمه، حسن و حسين -رضي الله عنه- نازل شده است سپس به دروغ وناحق صحيح مسلم را بعنوان مرجع ذكر مي كند در حاليكه در حديث اين مطلب وجود ندارد كه آيه در مورد اين افراد نازل شده است. در صحيح مسلم چنين آمده است كه: پيامبر خدا -صلي الله عليه وآله وسلم- برحضرت علي، فاطمه، حسن و حسين -رضي الله عنه- ، اين آيه را خواند نه اينكه اين آيه بصورت ويژه در مورد آنها نازل شده است[1][/url”>.

    شيخ الاسلام ابن تيميه مي گويد: محتواي اين حديث اينست كه پيامبراكرم -صلي الله عليه وآله وسلم- دعا نمود تا خداوند پليدي را از آنها دور نموده وآنها را پاك گرداند و حد اكثر آن اينست كه پيامبر دعا نمود تا آنها از متقيان باشند. همان كساني كه خداوند پليدي را از آنها دور نموده وآنها را پاك گردانده است واجتناب وپرهيز از پليدي معصيت وگناه بر تمام مسلمانان واجب است وهمه مومنان به پاكي وپاكيزگي امر شده اند.

    خداوند مي فرمايد: ﴿مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ. (المائدة: 6) (خداوند نمي خواهد شمارا در حرج وتنگنا قرار دهد ليكن ميخواهد شما را پاك گرداند ونعمتش را برشما تكميل نمايد).

    ودر جاي ديگر مي گويد: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا. (التوبة: 103) (از اموال مسلمين زكات بگير تاآنها را بوسيله زكات، پاك كرده وتزكيه نماي

    ودر آيه ديگر آمده است: ﴿إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ. (البقرة: 222) (همانا خداوند، توبه كنندگان وپاك كنندگان را دوست دارد)

    #8151

    پس حد اكثر آن اينست كه رسول اكرم -صلي الله عليه وآله وسلم- براي آنها دعا نمود تا دستورات را انجام دهند واز ممنوعات پرهيز نمايند وچون دوري از پليدي وفعل پاكي بر اهل كساء لازم و واجب بود، پيامبر -صلي الله عليه وآله وسلم- براي آنها دعا نمود تابدينصورت به آنها در انجام آنچه به آن امر شده اند، كمك نمايد تا مستحق مذمت وعذاب نشوند ومورد مدح قرار گرفته وپاداش بگيرند.

    وهمچنين ابن تيميه رحمه الله ميگويد[1]: مثل آيات زير است (دراين آيات دقت كنيد) ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا[url=http://www.islamtxt.net/#_ftn2][2]. و ﴿مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ[url=http://www.islamtxt.net/#_ftn3][3][/url”>. (خداوند نمي خواهد برشما سختي نمايد). ﴿يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ * وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا. (نساء: 26- 27). (خداوند ميخواهد براي شما (احكام وشرايع) را بيان كند وبه راه گذشتگان شما را رهنمود كند وبه شما توفيق توبه عنايت كند، خداوند دانا وبا حكمت است خداوند ميخواهد به شما توفيق طاعت وتوبه عنايت كند وهوي پرستان ميخوهند تا شمااز راه راست منحرف شويد).

    ﴿يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا…[4][/url”>. (خداوند براي شما آساني ميخواهد، سختي نمي خواهد) اراده خداوند در همه اين آيات به اين مفهوم است كه خداوند، عمل مورد اراده را دوست دارد ورضايت خداوند به آن تعلق گرفته است وآن را براي مومنين تشريع كرده وبه آن امر كرده است، معني اراده در اين آيات اين نيست كه خداوند، عمل مورد اراده را خلق كرده يا اينكه اينچنين فيصله كرده ويا مقدر نموده است وهدف اين نيست كه حتماً اين كار انجام مي شود ودليل براين گفته ما سخن پيامبر اكرم -صلي الله عليه وآله وسلم- است كه بعد از نزول اين آيه فرمودند:

    (اللهم هؤلاء أهل بيتى فاذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهيراً). (خدايا اينها اهل بيت من هستند پليدي را ازآنها دور كن وآنها را پاك گردان).

    پيامبر ما دوري از پليدي وپاكي را از خداوند طلب كرد، اگر آيه حاوي خبري منبي بردور كردن پليدي وپاكي بود، نيازي به طلب ودعاي پيامبر -صلي الله عليه وآله وسلم- نبود.

    [[1][/url”> منهاج السنة (5/14).

    #8152

    وشيعه در عقيده قدري مسلك اند پس چگونه مي توانند به امثال اين آيه استدلال كنند زيرا بنابر اعتقاد آنها، اراده خداوند هميشه بوقوع نمي پيوندد وآنها فرقي ميان اراده تشريعي واراده تقديري قائل نيستند[1][/url”>.

    تازه فقط حضرت علي، فاطمه، حسن و حسين -رضي الله عنهم-، اهل بيت نيستند نه بنابر اعتقاد ما اهل سنت ونه به اعتقاد شيعه.

    شيعه فرزندان حسين -رضي الله عنه- بويژه ائمه را جزء اهل بيت مي دانند در حالي كه آنها زير كساء (چادر) نبودند وفرزندان حضرت حسن -رضي الله عنه- را از اهل بيت بيرون ميكنند بلكه معتقد نيستند كه حتي از تمام فرزندان، حسين، خداوند پليدي را دور كرده است مي توانيد سخن آنها را در مورد جعفر بن علي بن محمد، برادر حسن عسكري در اصول كافي بخوانيد[2][/url”>.

    اما بنابر اعتقاد اهل سنت، حضرت علي، فاطمه، حسن و حسين -رضي الله عنهم- بدليل حديث كساء از اهل بيت شمرده مي شودند وهمسران پيامبر -صلي الله عليه وآله وسلم- بدليل آيه تطهير از اهل بيت اند وفرزندان عقيل، جعفر وعباس بدليل حديث زيد بن ارقم در صحيح مسلم جزء اهل بيت اند. حضرت زيد فرمود: اهل بيت پيامبر كساني هستند كه صدقه برآنها حرام است وآنها فرزندان حضرت علي، جعفر، عباس وعقيل اند واما اينكه خداوند در اين آيه به جاي جمع مونث، جمع مذكر آورد وفرمود: )إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا. زيرا آيات گذشته وآيات بعدي ويژه زنان هستند در نتيجه به جمع مونث تعبير نمود وآيه تطهير خاص و ويژه زنان نيست بلكه همراه زنان، رسول اكرم صلوات الله وسلامه عليه، سرپرست وسروربيت نيز در اين آيه داخل مي شود.

    پس آيه ويژه رسول اكرم -صلي الله عليه وآله وسلم- وهمسران اوست زيرا اين آيات با خطاب به زنان رسول خدا -صلي الله عليه وآله وسلم-:

    #8153

    ﴿يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ[1]شروع وبا خطاب به آنها ﴿وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ[url=http://www.islamtxt.net/#_ftn2][2]. پايان مي يابند. وصحبت در مورد ديگران با جمله معترضه أي، بدون قرينه ورعايت نكته اي بدون ياد- آوري بر قطع شدن سخن گذشته وآغاز سخني جديد، خلاف بلاغت است، آن بلاغتي كه در كلام خداوند به عمق ونهايت خود رسيده است[url=http://www.islamtxt.net/#_ftn3][3][/url”>.


    [3][/url”> ونمونه اين آيه كه جمع مذكر براي مونث آورده شده است در جاي ديگر قرآن نيز آمده است در آيه 73 سوره هود در باره همسر حضرت ابراهيم خداوند مي گويد كه فرشتگان به وي گفتند: ﴿أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ ( آيا از كار خداوند در شگفتي وتعجبي، رحمت وبركات خداوند برشما اهل بيت است ) در اينجا ملاحظه ميكنيم كه ضمير جمع مذكر در (عليكم) بر همسر حضرت ابراهيم -عليه السلام- اطلاق شده است و خطاب به او گفته شده است.

    #8465

    abdollah1990
    کاربر
در حال نمایش 15 نوشته (از کل 194)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.