شبهه شیعه: صحیح بخاری نقل می کند: ابن شهاب از عروه بن زبیر، از عبدالرحمان بن عبدالقاری نقل کرده که گفت: شبی از شبهای رمضان با عمربن خطاب به مسجد رفتیم، مردم متفرق بودند و هرکس برای خود نماز می خواند و بعضاً مردی با اقوام خود به نماز مشغول بود. عمر چون این بدید گفت: به عقیده من اگر اینها را با یک امام گرد آوریم بهتر است. و در پی این تصمیم ابیّ بن کعب را به امامت گماشت. شب دیگر به اتفاق به مسجد رفتیم و مردم به جماعت نماز می خواندند، عمر گفت: «نعم البدعه هذه» این بدعت خوبی است! البته نمازی که پس از خوابیدن بخوانند; یعنی آخر شب از اینکه اوّل شب اقامه شود بهتـر خـواهـد بـود.»
وی نه تنها از ایجاد این بدعت توبه نکرد بلکه به آن افتخار نیز می نمود. متاسفانه این بدعت تا به امروز رواج دارد و منحرفین از ولایت امیرالمومنین علیه السلام در شبهای ماه مبارک رمضان در مساجد جمع می شوند و این نماز مستحب را که در طول آن یک جزء قران را تلاوت میکنند! به جماعت می خوانند. در حالیکه نماز مستحب را نمیتوان به جماعت خواند!
و حضرت رسول الله بدعتگزاران را لعن کرده است.
پاسخ اهل سنت:
اول شما ببینید که کی از بدعت حرف میزند؟
آیا بدعت گنبد سازی و زنجیر زنی و سینه زنی و روضه خوانی و قمه زنی و نوشتن زیارت نامه های کذائی …وثواب های آن چنانی که برای این اعمال تعیین کرده اید بدعت نیست ؟ ایا این کارها در زمان رسول الله بوده است ؟
بنظرم اگر مسابقه بی حیایی برگزار گردد کسی حاضر به رقابت با علمای شیعه نخواهد شد ! و علمای شیعه جام طلا و نقره و برنز و مس و غیره این مسابقه را یکجا تصاحب خواهند کرد
اما درباره نماز تراویح:
۱ – ما می دانیم که در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم تروایح به شکل امروزی نبود، اما این را هم می دانیم که رسول الله در شبهای رمضان چند نماز نافلۀ را به جماعت خواندند
و هر شب مردم بیشتری با خبر می شدند تا شب چهارم که در مسجد جا نبود. شب بعد( شب پنجم) رسول الله نماز تراویح به جمع نخواندند ! و در جواب پرسش مردم فرمودند: می ترسم بر شما فرض شود!
پس برای اینکه مبادا بر امت؛ مثل نماز ۵ گانه؛ واجب شود همه شبها نخواندند
۲ -پیامبر، کار کسانی که حافظ قرآن نبودند و پشت سر یک حافظ قرآن، تراویح خواندند را ستود
۳ – در زمان خلافت عمر، خطر فرض شدن بر طرف شد. وقتی عمر دید که مردم متفرق می خوانند، گفت: یک جا بخوانید و یک جا خواندن را فرض و واجب نکرد. قرار شد ۲۰ رکعت بخوانند؛ اما این وحی منزل نیست.
عمر به این کار نظم و ترتیبی داد اما آن را فرض و واجب نکرد حالا اگر کسی ترتیب عمر را قبول نکند خب نکند ! هیچکس به او اعتراض نمیکند
جالب تر و مهم تر از هر چیز این است که حضرت عمر ، خودش تراویح را به جماعت نخواند زیرا اولا خودشان حافظ کل قرآن بودند دوما همچنان که در متن حدیث است از نظر ایشان و از نظر همه افضل این بود که در اخر شب خوانده شود
تراویح مثل کلاس تقویتی برای دانش آموزان ضعیف بود یعنی برای اصحابی بود که حافظ کل قرآن نبودند برای عمر و عثمان و ابوبکر و علی نبود
اما خودمانیم گوش دادن به تمام قرآن پشت سر یک حافظ قرآن در سی شب ماه رمضان کاری لذت آور و عظیم است خصوصآ که در دوران این قرآن خوانی ۱۲۲۰ بار سجده هم کنی و ۶۰۰ رکعت نماز اضافی هم بخوانی
شیعه ها در شبهای رمضان یا علی یا علی میگویند و الله را در حاشیه قرار میدهند در حیرتم از صبر الله که چرا در شب قدر، کوه ها را بر سر اینها نمیکوبد
شیعه دایم میگوید که تراویح بدعت عمر است
ولی این سنت رسول است هم خودشان خواندند هم کار تراویح خوانان را ستودند
وانگهی حتی اگر بدعت باشد ما بدعت حسنه داریم و بدعت مذموم:
بدعت مذموم آن است که ما آنرا اجباری کنیم یا انجام آنرا ثواب بدانیم یا شکل را تغییر دهیم و یا و یا و یا ………..
تراویح عمر از این بدعت ها خالی است نه اجباری است نه ثواب خاصی برایش قاییلیم و نه شکل نماز را تغییر دادیم و نه و نه ونه ……
این مثل ابداع یک روش نو برای حفظ قرآن است برای راحتی کار است
این بدعت حسنه است و اصلا اجباری نیست و کسی نمیگوید تراویح بیشتر ثواب دارد تا تنها خواندن
و اختیاری است که ۸ رکعت بخوانی یا ۲۰ رکعت یا بیشتر یا کمتر
بلکه حافظ قران اگر به جای مسجد،در خانه و بتنهایی تراویح بخواند ۲۵ بار بیشتر ثواب کسب میکند به همبن خاطر عمر در خانه میخواند
محمد باقر سجودی