چندتاسوال خواهان جواب قانع کننده هستم از اهل تشیع

Home انجمن ها گفتگوی ازاد چندتاسوال خواهان جواب قانع کننده هستم از اهل تشیع

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  Mamadzaker در 9 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 8 نوشته (از کل 8)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1691

    Mamadzaker
    کاربر
    -چراشيعه نماز هاي يوميه)پنج فرض(را جمع مي كند در صورتي كه جمع كردن نماز ها در شرايط ضروري خاصي بايد صورت بگيرد مثلا مسافرت و يا شدت بارش باران )در مسجد فقط(و امثالهم كه شرايط معمولي را تغيير دهد.در صورتي كه هريك از نماز هاي يوميه وقت و مخصوص خود را دارند. الف(امام علي)رض( در نامه 52 نهج البلاغه در مورد نمازها و اوقات معين آنان، به اميران شهرها اين چنين مي نويسد:
    ))أما بعد: فصلوا بالناس الظهر حتى تفيء الشمس من مريض العنز وصلوا بهم العصر والشمس بيضاء حية. . . وصلوا بهم المغرب حين يفطر الصائم. . . وصلوا بهم العشاء حين يتوارى الشفق إلى ثلث الليل وصلوا بهم الغداوة والرجل يعرف وجه صاحبه((. اما بعد، پس نماز ظهر را هنگامي بر مردم بخوانيد كه آفتاب از جايگاه چهار پايان رجوع مي كند و نماز عصر را بخوانيد وقتي كه خورشيد سفيد و زنده است …و مغرب را بخوانيد در هنگام افطار روزه دار… و عشا را از هنگام پنهان شدن شفق تا يك سوم شب بخوانيد و صبح را بخوانيد در حالي كه هر كس صورت ديگري را مي بيند و مي شناسد
    #5261

    abdozzahra1
    کاربر

    بسم الله الرحمن الرحیم

    جناب محمد ذکر اگر یک نگاهی به کتب خودتان بیندازید خواهی دید که نبی مکرم اسلام وصحابه در بعضی از موارد نماز را جمع میخواندند

    مانند

    صحيح البخاري – مواقيت الصلاة – وقت العصر – رقم الحديث : ( 516 )

    حدثنا : ‏ ‏إبن مقاتل ‏ ‏قال : ، أخبرنا : ‏ ‏عبد الله ‏ ‏قال : ، أخبرنا : ‏ ‏أبو بكر بن عثمان بن سهل بن حنيف ‏ ‏قال : سمعت ‏ ‏أبا إمامة بن سهل ‏ ‏يقول ‏: صلينا مع ‏ ‏عمر بن عبد العزيز ‏ ‏الظهر ثم خرجنا حتى دخلنا على ‏ ‏أنس بن مالك ‏ ‏فوجدناه ‏ ‏يصلي العصر فقلت : يا عم ما هذه الصلاة التي صليت قال : ‏ ‏العصر وهذه صلاة رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏التي كنا نصلي معه.

    http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?hnum=516&doc=0

    صحيح مسلم – صلاة المسافرين وقصرها – الجمع بين الصلاتين في الحضر – رقم الحديث : ( 1146 )

    حدثنا : ‏ ‏يحيى بن يحيى ‏ ‏قال : قرأت على ‏ ‏مالك ‏ ‏، عن ‏ ‏أبي الزبير ‏ ‏، عن ‏ ‏سعيد بن جبير ‏ ‏، عن ‏ ‏إبن عباس ‏قال : ‏ ‏صلى رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏الظهر والعصر جميعاًً والمغرب والعشاء جميعاًً في غير خوف ولا سفر.

    http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?hnum=1146&doc=1

    صحيح مسلم – صلاة المسافرين وقصرها – الجمع بين الصلاتين في الحضر – رقم الحديث : ( 1147 )

    وحدثنا : ‏ ‏أحمد بن يونس ‏، ‏وعون بن سلام ‏ ‏جميعاًً ‏ ‏، عن ‏ ‏زهير ‏ ‏قال ‏ ‏إبن يونس ‏: ‏، حدثنا : ‏ ‏زهير ‏ ‏، حدثنا : ‏ ‏أبو الزبير ‏ ‏، عن ‏ ‏سعيد بن جبير ‏ ‏، عن ‏ ‏إبن عباس ‏ قال : ‏ ‏صلى رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏الظهر والعصر جميعاًً ‏ ‏بالمدينة ‏ ‏في غير خوف ولا سفر ‏قال ‏ ‏أبو الزبير ‏ : ‏فسألت ‏ ‏سعيداً ‏ ‏لم فعل ذلك فقال : سألت ‏ ‏إبن عباس ‏ ‏كما سألتني فقال : ‏ ‏أراد أن لا يحرج أحداً من أمته.

    http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?hnum=1147&doc=1

    احادیث دراین باره زیاد است.رجوع کنید به ادرس های داده شده

    #8216
    من تقریبأ این پستی راکه گذاشته بودم را یادم رفته بود اتفاقی ان را دیدم(اقایی بنده زاهرا ابتدا شما سوال بنده را میخواندی بعد اقدام به جواب دادن میکردی اخر جوابی دادی که به سوالم هیچ ربطی نداشت
    حدیث بالایی که ازصحیح مسلم دادی ازاسمش معلوم است و نیازی به توضیح ندارد سوال بنده رابخوان نپرسیدم که ایا درمسافرت میشه نمازهایومه را جمع خواند یا نه لطفأ دقت کن( اما این حدیثی که دادی ﺍﻥ ﺍﻟﻨﺒﯽ ﺻﻠﯽ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺍﻟﻈﻬﺮ ﻭ ﺍﻟﻌﺼﺮ ﺟﻤﯿﻌﺎ ﺑﺎﻟﻤﺪﯾﻨﺔ ﻓﯽ ﻏﯿﺮ ﺧﻮﻑ ﻭﻻﺳﻔﺮ < ابوزبیرگفت ازسیعد پرسیدم چرا این کار راکردفرمود همانطورتو ازمن سوال کردی از ابن عباس سوال کردم گفت(أراد أن لایحرج أحد من امتی)خواست کسی ازامتش رابه سختی نیاورد . ﺍﻣﺎﻡ ﻧﻮﻭﯼ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﻣﺴﻠﻢ )219/5( ﮔﻮﯾﺪ ﺟﻤﻊ ﺩﺭ ﺣﻀﺮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﮑﻨﺪ، ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ[ ﺍﮔﺮ ﺟﻤﻊ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺎﺩﺕ ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﻮﺩ، ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﯿﻦ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻮﺍﻟﯽ ﻧﻤﯽ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪبا سلام دوست عزیزمن تقریبأ این پستی راکه گذاشته بودم را یادم رفته بود اتفاقی ان را دیدم(اقایی بنده زاهرا ابتدا شما سوال بنده را میخواندی بعد اقدام به جواب دادن میکردی اخر جوابی دادی که به سوالم هیچ ربطی نداشت
    #8218

    حدیث بالایی که ازصحیح مسلم دادی ازاسمش معلوم است و نیازی به توضیح ندارد سوال بنده رابخوان نپرسیدم که ایا درمسافرت میشه نمازهایومه را جمع خواند یا نه لطفأ دقت کن( اما این حدیثی که دادی ﺍﻥ ﺍﻟﻨﺒﯽ ﺻﻠﯽ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺍﻟﻈﻬﺮ ﻭ ﺍﻟﻌﺼﺮ ﺟﻤﯿﻌﺎ ﺑﺎﻟﻤﺪﯾﻨﺔ ﻓﯽ ﻏﯿﺮ ﺧﻮﻑ ﻭﻻﺳﻔﺮ < ابوزبیرگفت ازسیعد پرسیدم چرا این کار راکردفرمود همانطورتو ازمن سوال کردی از ابن عباس سوال کردم گفت(أراد أن لایحرج أحد من امتی)خواست کسی ازامتش رابه سختی نیاورد . ﺍﻣﺎﻡ ﻧﻮﻭﯼ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﻣﺴﻠﻢ )219/5( ﮔﻮﯾﺪ ﺟﻤﻊ ﺩﺭ ﺣﻀﺮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﮑﻨﺪ، ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺟﻤﻊ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺎﺩﺕ ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﻮﺩ، ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﯿﻦ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻮﺍﻟﯽ ﻧﻤﯽ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﮐﺮﺩﻧﺪ؟ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ، ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻧﺪﮎ ﻭ ﻧﺎﺩﺭﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﻋﻠﺘﺶ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﯿﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ؛ ﺟﻤﻊ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﮐﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﮐﺎﺭﻭﺑﺎﺭ ﺩﻧﯿﻮﯼ ﺭﺍ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺗﺮﮎ ﮐﻨﻨﺪ. ﻭ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ، ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻭ ﻫﻤﯿﺸﻪ – ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ – ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺑﺠﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭﺍﺕ ﺩﻧﯿﻮﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : » ﺃﻓﻀﻞ ﺍﻷﻋﻤﺎﻝ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻓﯽ ﺃﻭﻝ ﻭﻗﺘﻬﺎ« ﯾﻌﻨﯽ: ﺍﻓﻀﻠﺘﺮﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ )ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ( ﺍﻗﺎﻣﻪ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺩﺭ ﺍﻭﻝ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺍ ﺗﺮﻣﺬﯼ ﻭﺣﺎﮐﻢ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »
    ﺍﻟﺬﯼ ﺗﻔﻮﺗﻪ ﺻﻼﺓ
    #8220

    حدیث بالایی که ازصحیح مسلم دادی ازاسمش معلوم است و نیازی به توضیح ندارد سوال بنده رابخوان نپرسیدم که ایا درمسافرت میشه نمازهایومه را جمع خواند یا نه لطفأ دقت کن( اما این حدیثی که دادی ﺍﻥ ﺍﻟﻨﺒﯽ ﺻﻠﯽ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺍﻟﻈﻬﺮ ﻭ ﺍﻟﻌﺼﺮ ﺟﻤﯿﻌﺎ ﺑﺎﻟﻤﺪﯾﻨﺔ ﻓﯽ ﻏﯿﺮ ﺧﻮﻑ ﻭﻻﺳﻔﺮ < ابوزبیرگفت ازسیعد پرسیدم چرا این کار راکردفرمود همانطورتو ازمن سوال کردی از ابن عباس سوال کردم گفت(أراد أن لایحرج أحد من امتی)خواست کسی ازامتش رابه سختی نیاورد . ﺍﻣﺎﻡ ﻧﻮﻭﯼ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﻣﺴﻠﻢ )219/5( ﮔﻮﯾﺪ ﺟﻤﻊ ﺩﺭ ﺣﻀﺮ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﮑﻨﺪ، ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺟﻤﻊ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺎﺩﺕ ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﻮﺩ، ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﯿﻦ ﺑﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﺳﻮﺍﻟﯽ ﻧﻤﯽ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﮐﺮﺩﻧﺪ؟ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ، ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻧﺪﮎ ﻭ ﻧﺎﺩﺭﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﻋﻠﺘﺶ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﯿﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ؛ ﺟﻤﻊ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﮐﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﮐﺎﺭﻭﺑﺎﺭ ﺩﻧﯿﻮﯼ ﺭﺍ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺗﺮﮎ ﮐﻨﻨﺪ. ﻭ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ، ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻭ ﻫﻤﯿﺸﻪ – ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ – ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺑﺠﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭﺍﺕ ﺩﻧﯿﻮﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : » ﺃﻓﻀﻞ ﺍﻷﻋﻤﺎﻝ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻓﯽ ﺃﻭﻝ ﻭﻗﺘﻬﺎ« ﯾﻌﻨﯽ: ﺍﻓﻀﻠﺘﺮﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ )ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ( ﺍﻗﺎﻣﻪ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺩﺭ ﺍﻭﻝ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺍ ﺗﺮﻣﺬﯼ ﻭﺣﺎﮐﻢ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »
    #8221
    ﺍﻟﺬﯼ ﺗﻔﻮﺗﻪ ﺻﻼﺓ ﺍﻟﻌﺼﺮ ﮐﺄﻧﻤﺎ ﻭﺗﺮ ﺑﺄﻫﻠﻪ ﻭﻣﺎﻟﻪ« ﯾﻌﻨﯽ: »ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﻭ ﻣﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ«. ﺑﺨﺎﺭﯼ ﻭ ﻣﺴﻠﻢ ﻭ ﺑﺎﺯ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : »ﻣﻦ ﺗﺮﮎ ﺻﻼﺓ ﺍﻟﻌﺼﺮ ﻓﻘﺪ ﺣﺒﻂ ﻋﻤﻠﻪ« ﺑﺨﺎﺭﯼ )553(. ﯾﻌﻨﯽ: »ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﮐﻨﺪ ﻋﻤﻠﺶ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ«. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﺗﻠﮏ ﺻﻼﺓ ﺍﻟﻤﻨﺎﻓﻖ، ﯾﺠﻠﺲ ﻭ ﯾﺮﻗﺐ ﺍﻟﺸﻤﺲ ﺣﺘﯽ ﺇﺫﺍ ﮐﺎﻧﺖ ﺑﯿﻦ ﻗﺮﻧﯽ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ ﻗﺎﻡ ﻓﻨﻘﺮﻫﺎ ﺃﺭﺑﻌﺎ ﻻﯾﺬﮐﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﺇﻻ ﻗﻠﯿﻼ« ﻣﺴﻠﻢ )622(. ﯾﻌﻨﯽ: »ﺍﯾﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﻧﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻣﯽﻣﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﺷﺎﺥ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﮕﯿﺮﺩ )ﮐﻨﺎﯾﻪ ﺍﺯ ﺗﺎﺧﯿﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ(، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ )ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﻏﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﻧﻮﮎ ﻣﯽﺯﻧﺪ( ﺗﻨﺪﺗﻨﺪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻧﺪﮎ«. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﻻﺗﺰﺍﻝ ﺃﻣﺘﯽ ﺑﺨﯿﺮ ﺃﻭ ﻋﻠﯽ ﺍﻟﻔﻄﺮﺓ ﻣﺎﻟﻢ ﯾﺆﺧﺮﻭﺍ ﺍﻟﻤﻐﺮﺏ ﺣﺘﯽ ﺗﺸﺘﺒﮏ ﺍﻟﻨﺠﻮﻡ« ﯾﻌﻨﯽ: »ﺍﻣﺖ ﻣﻦ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﯿﮑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻣﻮﻗﻊ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪﻥ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﯿﺮ ﻧﯿﺎﻧﺪﺍﺧﺘﻪﺍﻧﺪ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﺧﯿﺮ ﻭ ﻓﻄﺮﺕ )ﺩﯾﻨﯽ(، ﯾﺎ ﺑﺮ ﺩﯾﻦ ﺣﻨﯿﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ«. ﺍﺑﻮﺩﺍﻭﺩ )414]

    #8222
    ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﮐﺮﺩﻧﺪ؟ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ، ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻧﺪﮎ ﻭ ﻧﺎﺩﺭﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﻋﻠﺘﺶ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﯿﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﯾﺚ؛ ﺟﻤﻊ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﮐﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﮐﺎﺭﻭﺑﺎﺭ ﺩﻧﯿﻮﯼ ﺭﺍ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺗﺮﮎ ﮐﻨﻨﺪ. ﻭ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ، ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻭ ﻫﻤﯿﺸﻪ – ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ – ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺑﺠﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭﺍﺕ ﺩﻧﯿﻮﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ،[] ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : » ﺃﻓﻀﻞ ﺍﻷﻋﻤﺎﻝ ﺍﻟﺼﻼﺓ ﻓﯽ ﺃﻭﻝ ﻭﻗﺘﻬﺎ« ﯾﻌﻨﯽ: ﺍﻓﻀﻠﺘﺮﯾﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ )ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ( ﺍﻗﺎﻣﻪ ﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺩﺭ ﺍﻭﻝ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺍ ﺗﺮﻣﺬﯼ ﻭﺣﺎﮐﻢ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﺍﻟﺬﯼ ﺗﻔﻮﺗﻪ ﺻﻼﺓ ﺍﻟﻌﺼﺮ ﮐﺄﻧﻤﺎ ﻭﺗﺮ ﺑﺄﻫﻠﻪ ﻭﻣﺎﻟﻪ« ﯾﻌﻨﯽ: »ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﻭ ﻣﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ«. ﺑﺨﺎﺭﯼ ﻭ ﻣﺴﻠﻢ ﻭ ﺑﺎﺯ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : »ﻣﻦ ﺗﺮﮎ ﺻﻼﺓ ﺍﻟﻌﺼﺮ ﻓﻘﺪ ﺣﺒﻂ ﻋﻤﻠﻪ« ﺑﺨﺎﺭﯼ )553(. ﯾﻌﻨﯽ: »ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﮐﻨﺪ ﻋﻤﻠﺶ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ«. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﺗﻠﮏ ﺻﻼﺓ ﺍﻟﻤﻨﺎﻓﻖ، ﯾﺠﻠﺲ ﻭ ﯾﺮﻗﺐ ﺍﻟﺸﻤﺲ ﺣﺘﯽ ﺇﺫﺍ ﮐﺎﻧﺖ ﺑﯿﻦ ﻗﺮﻧﯽ ﺍﻟﺸﯿﻄﺎﻥ ﻗﺎﻡ ﻓﻨﻘﺮﻫﺎ ﺃﺭﺑﻌﺎ ﻻﯾﺬﮐﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﺇﻻ ﻗﻠﯿﻼ« ﻣﺴﻠﻢ )622(. ﯾﻌﻨﯽ: »ﺍﯾﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﻧﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻣﯽﻣﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﺷﺎﺥ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﮕﯿﺮﺩ )ﮐﻨﺎﯾﻪ ﺍﺯ ﺗﺎﺧﯿﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ(، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﮐﻌﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ )ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﻏﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﻧﻮﮎ ﻣﯽﺯﻧﺪ( ﺗﻨﺪﺗﻨﺪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻧﺪﮎ«. ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : »ﻻﺗﺰﺍﻝ ﺃﻣﺘﯽ ﺑﺨﯿﺮ ﺃﻭ ﻋﻠﯽ ﺍﻟﻔﻄﺮﺓ ﻣﺎﻟﻢ ﯾﺆﺧﺮﻭﺍ ﺍﻟﻤﻐﺮﺏ ﺣﺘﯽ ﺗﺸﺘﺒﮏ ﺍﻟﻨﺠﻮﻡ« ﯾﻌﻨﯽ: »ﺍﻣﺖ ﻣﻦ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﯿﮑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻣﻮﻗﻊ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪﻥ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﯿﺮ ﻧﯿﺎﻧﺪﺍﺧﺘﻪﺍﻧﺪ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﺧﯿﺮ ﻭ ﻓﻄﺮﺕ )ﺩﯾﻨﯽ(، ﯾﺎ ﺑﺮ ﺩﯾﻦ ﺣﻨﯿﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ«. ﺍﺑﻮﺩﺍﻭﺩ )414
    #8223

    ﺁﺭﯼ، ﺍﮔﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﺎﺯﺵ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺶ ﺁﻣﺪ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﯾﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺑﻮﺩﻩ ﺗﺎ ﯾﺎﺭﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﻔﻬﻤﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﺟﻤﻊ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺳﻔﺮ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭﯼ ﭘﯿﺶ ﺁﯾﺪ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﻧﻤﻮﺩ، ﺑﺸﺮﻃﯿﮑﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﮑﻨﺪ ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﺩﺍﺋﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﺮ ﺟﻤﻊ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﻧﺒﻮﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺮ ﺍﺩﺍﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : » ﺇِﻥَّ ﺍﻟﺼَّﻼَﺓَ ﮐَﺎﻧَﺖْ ﻋَﻠَﯽ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﯿﻦَ ﮐِﺘَﺎﺑًﺎ ﻣَّﻮْﻗُﻮﺗًﺎ« )ﻧﺴﺎﺀ 103(. ﯾﻌﻨﯽ: ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺮﯾﻀﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ‌ﺧﺪﺍﯼ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﻮﯾﺶ ﺩﺭ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻭ ﻣﻌﯿﻨﯽ ﻓﺮﺽ ﮔﺮﺩﺍﻧﯿﺪﻩ ﻭ ﻫﺮ ﻭﻗﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺁﻏﺎﺯ ﻭ ﺍﻧﺠﺎﻣﯽ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﻋﺼﺮ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: »ﺣَﺎﻓِﻈُﻮْﺍْ ﻋَﻠَﯽ ﺍﻟﺼَّﻠَﻮﺍﺕِ ﻭَ ﺍﻟﺼَّﻼﺓِ ﺍﻟﻮُﺳﻄَﯽ ﻭَ ﻗُﻮْﻣُﻮْﺍْ ﻟﻠﻪِ ﻗَﺎْﻧِﺘِﯿْﻦ« )ﺑﻘﺮﻩ 238 🙁 ﯾﻌﻨﯽ : »ﺑﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﻭ )ﺑﻮﯾﮋﻩ( ﻧﻤﺎﺯ ﻭﺳﻄﯽ )ﻋﺼﺮ ﮐﻮﺷﺎ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻭ( ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻭﺭﺯﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻨﺎﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺧﯿﺰﯾﺪ«. ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻭﺳﻄﯽ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﺼﺮ ﺍﺳﺖ، ﺯﯾﺮﺍ ﻋﺼﺮ ﻣﺎﺑﯿﻦ ﺩﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﻭ ﻇﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻐﺮﺏ ﻭ ﻋﺸﺎﺀ ﺍﺳﺖ. ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻭﻝ ﻭﻗﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺍﮐﺜﺮ ﻗﺮﯾﺐ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺟﻤﻊ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ، ﻭ ﺑﻨﺪﺭﺕ ﺍﺣﺎﺩﯾﺜﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺟﻤﻊ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ، ﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺒﻨﺎ ﺑﺎ ﺟﻤﻊ ﺑﯿﻦ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ : ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺟﻤﻊ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺟﻤﻊ ﺩﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻼ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺳﺎﯾﺖ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺮﺩﯾﻢ. ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺍﻋﻠﻢ ﻭﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯽ ﻧﺒﯿﻨﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﻭﻋﻠﯽ ﺍﻟﻪ ﻭﺻﺤﺒﻪ ﻭﺳﻠﻢ

    اگر دفعه بعدخواستی پاسخی به سوالم بدی ابتدا سوال رابخوان بعدجواب بده
در حال نمایش 8 نوشته (از کل 8)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.