پاسخ به مقاله “بررسی امام زمان از دیدگاه عقل و منطق “

Home انجمن ها اهل بیت پاسخ به مقاله “بررسی امام زمان از دیدگاه عقل و منطق “

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  rrw در 9 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1563

    rrw
    کاربر
    در مقاله “بررسی امام زمان از دیدگاه عقل و منطق “دو سوال وشبهه اصلي وجود دارد.
    اول: اگر اثر امام هدايت است امام غايب چگونه هدايت مي کند؟
    دوم: چرا امام زمان در گذشته بايد متولد شده باشد درحالي که مي تواند در آينده و هنگام لزوم متولد شود؟
    پاسخ:
    1- همانطور که در مقاله” مقام امام بالاتر است يا نبي” عرض شد، مقام امامت حضرت ابراهيم ، به معنايِ نبوت ، الگو ، و يا به معناي سرپرستي و زعامت نيست، چون كسي كه پيغمبر است، اسوه و الگوي مردم و رهبر و زعيم آنها نيز است و لذا امام سمتي است بالاتر از نبي .
    ابتدا ببينيم معناي اين امامت چيست؟ خداي سبحان ،مي‌فرمايد امام كسي است كه هادي به أمر ما است: ﴿و جعلناهم ائمةً يهدون بامرنا﴾
    حال ببينيم امر خدا چيست؟
    أمر خدا در چند آيه، مخصوصاً در آيهٴ پاياني سورهٴ يس آمده ﴿إنّما أمره إذا أراد شيئاً أن يقول لَهُ كن فيكون﴾ خدا مي‌فرمايد: أمر ما ﴿كن فيكون﴾ است. ببينيد اينجاديگر سخن از مبتدا و خبر نيست. ﴿كن فيكون﴾
    از طرفي دقت کنيد که باء بأمرنا در ﴿و جعلناهم أئمةً يهدون بأمرنا﴾ باء مصاحبت يا ملابست است. يعني امام در صحبتِ هدايت أمر خداست يا در كسوتِ هدايت امر خدا است. اينها جامه و كسوت «امر اللهي» دربر كرده‌اند ، اينها مصاحب أمر الله‌اند، يعني با ﴿كن فيكون﴾ كار مي‌كنند يعني با دلها و ارواح كار دارند.
    هدايت غير از مديريت است، هادي جامعه غير از مدير جامعه است. هدايت دو قسم است: يك قسم به معناي ارائه طريق است، كه صفت انبياء است. يك قسم ايصال به مطلوب است كه آن يك مقام ديگري است که مربوط به امام است.
    ما معتقدیم كه امام زمان بر باطن و اعمال مردم ولایت دارد و در واقع، هدایت تحت نظر اوست و رساندن به مقصود از وظایف آن امام معصوم است .
    لذا امام زمان در هنگام غيبت هم وظيفه خود را انجام مي دهند(أئمةً يهدون بأمرنا)
    2- براى ایجاد ارتباط بین دو عالم، نیاز به مظهرى است كه هم دستى در آن جا داشته باشد و هم دستى در این جا؛ یعنى جامع بین حق و خلق و مجراى فیض الهى باشند و این همان انسان كامل وخليفه الله است كه باید در هر زمانى در روى زمین وجود داشته باشد. (و اذ قال ربك للملئكه انى جاعل فى الارض خليفه) توجه فرماييدکه اسميه بودن اين جمله و صفت مشبهه بودن جاعل دليل بر استمرار وجود خليفه الله است. (لطفا براي تکميل اين بحث مقاله “انسان کامل خليفه الله است” را نيز مطالعه فرماييد.)
    3- در روایات، امام زمان ، در دوران غیبت به خورشید پشت ابر تشبیه شده و از بركات این خورشید اينکه:
    الف) وجود امام، هر چند غائب در حق مكلفان لطف است، زيرا غيبت او به اين صورت نيست كه از مردم به كلي بي خبر باشد، لذا مي تواند نقش مؤثري در گرايش انسانها به سوي فضيلت و معنويت و دوري از تباهي و معصيت داشته باشد، پس وجود امام به خودي خود لطف در حق مكلفان است هرچند تصرف او در امور و رهبري ديني و سياسي او در فرض حضور، لطف ديگري است.
    ب) همچنانکه زنده بودن فرمانده در میدان جنگ موجب دلگرمى سربازان است، زنده بودن امام زمان نيز امید بخش است.
    ج) گروهى این توان را دارند كه از ابرها بالا رفته و مستقیماً از شعاع خورشید (امام مهدى) استفاده نمایند.

    4- احاديث پرشماري دلالت بر ولادت حضرت دارند. به برخي از آنها اشاره ميکنم
    الف) حديث ثقلين:
    قال رسول الله: انّي تاركٌ فيكم الثقلين كتاب الله و اهل بيتي و انهما لن يفترقا حتي يردا عليّ الحوض.
    من بين شما دو چيز گرانبها مي گذارم يكي كتاب خدا و ديگري اهل بيتم و اين دو از هم جدا نمي شوند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند.
    مستدرك حاكم، جزء3، ص148. تاريخ بغداد، ج 8، ص 442.
    ” جمله “لن يفترقا حتي يردا عليّ الحوض” بر استمرار همراهي اهل بيت با قرآن كريم دلالت دارد و اين پيوستگي و همراهي، جز با فرض تولد يافتن حضرت مهدي ، و پنهان بودن ايشان از ديدگان امكان ندارد زيرا اگر حضرت در آينده تولد يابد مي بايست در اين زمان، قرآن از اهل بيت جدا باشد و حال آنكه پيامبر اکرم فرموده است: اين دو از هم جدا ناشدني هستند.
    ب)حديث: من مات و لا يعرف امامه مات ميتة جاهلية.
    طبق اين حديث اگر حضرت مهدي هنوز بدنيا نيامده باشد پس ما معرفتي از امام زمان نداريم و گرفتار مرگ جاهلي شده ايم، زيرا بنا بر اين حديث در هر زمان امامي وجود دارد و لازم است معرفت به او وجود داشته باشد و در صورت متولد نشدن امام مهدي ،چنين شناختي حاصل نمي شود.
    ج) حديث دوازده خليفه كه از مسلّمات ميان اماميه و اهل سنت است.(در مقاله”خلفاء اثني عشر چه کساني هستند؟” به تفصيل در اين باره توضيح داده شده است.)به آدرس:
    http://www.islamtxt.net/content/forum/1435
    د)حديث صحيح: قال رسول اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم لا يَذْهَبُ الدُّنْيَا حتى يَمْلِكَ رَجُلٌ من أَهْلِ بَيْتِي يُوَافِقُ اسْمُهُ اسْمِي.
    از عبد الله بن مسعود از رسول خدا (ص) روايت شده است كه فرمود: دنيا از بين نمى‌رود تا اينكه مردى از اهل بيت من كه اسم او مطابق ‌نام من است، حاكم شود.
    دقت کنيد،درست است که سادات فعلي از نسل پيامبرند، ولي کسي به آنها اهل بيت پيامبر نمي گويد.( مثلا آيا کسي به امام خميني اهل بيت پيامبر گفته) پس حضرت مهدي يک سيد معمولي و اينقدر به لحاظ زماني دور از رسول خدا نيست. و اين تاييدي ديگر است بر اعتقاد شيعيان به ولادت حضرت مهدي در گذشته و غيبت ايشان.

    #3902

    mojahed.din
    کاربر
    امشب امدم دیدم این مقاله ات بی جواب مانده تعجب کردم. یه کم خوندم دیدم همان مطالب قبلیست که اینجا هم نوشتیش. و دو بار مقاله رو با دو اسم گذاشتی. پاسخ بند بند این پستت رو در اینجا داده ام.

    http://www.islamtxt.net/content/forum/1610

    والسلام علی من اتبع الهدی

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.