Home › انجمن ها › امهات المومنین › پاسخ به مقاله”چند سوال از علمای شیعه در مورد آیه تطهیر”
این جستار شامل 20 پاسخ ، و دارای 9 کاربر است ، و آخرین بار توسط noor.haq در 9 سال، 10 ماه پیش بروز شده است.
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #4006شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #4297اینم لینکی در جریان همین اهل کسا(اهلبیت) در روایت اهلسنت:
http://www.islamtxt.net/?q=article/533شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #4532اول جواب شما درباره ی تحریف قرآن:شما با این آیه جواب خود را داده اید.اگر قرآن به طور آشکار از اهل بیت سخن می گفت به طور قطع دشمنان اهل بیت سعی در تحریف آن می کردند.همان طور که در دوران حکومت معاویه از نقل حدیث جلوگیری می کردند به خصوص احادیثی که در مورد اهل بیت بود.
پاسخ_اسلام دوست عزیزماگفت(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ما قرآن را نازل کرديم؛ و ما بطور قطع نگهدار آنيم!l)حجر/9()بازتو بابیشرمی می گفتی حدیث اینجوری اون حدیث اینجوری عزیزمن سایت اسلام تکس منبراخوندهانیست که تو هرچرتی دلت بخوادبگی مارا روشن کن چرا اسم اهل البیت نیامده توقران امابرعکس اسم زنان اول ایه است با یک نخودعقل پی میبریم خدامیگوید(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ما قرآن را نازل کرديم؛ و ما بطور قطع نگهدار آنيم!l)حجر/9()توگفتی إ امیرمعاویه رض منکرنقل حدیث درباره اهل البیت شده این سخن شما قدرت امیرمعاویه رابالابردوقدرت خداراپایین ؛
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ما قرآن را نازل کرديم؛ و ما بطور قطع نگهدار آنيم!l)حجر/9(
شما چند راه بيشتر نداري:
این سخن خدابهوده است به نظرتوندوشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #22753سلام خدمت دوستان “سیدنا عمر” و “شیعه علی”و سایر دوستان
در جواب دوستمان “سیدنا عمر” آنجا که فرمودید : این آیه
قالوا اتعجبین من امر الله رحمت الله وبرکاته علیکم اهل البیت انه حمید مجید
هیچ اشکالی در آیه نیست اگر منظور از اتعجبین فقط همسر حضرت ابراهیم باشد و از آوردن ضمیر “کم” در “علیکم اهل البیت ” منظور خود حضرت ، همسرش و احتمالا فرزندانش باشد که چون مرد داخل آنها شده است ضمیر کم آورده شده
درواقع این فقط همسر حضرت بوده که از اینکه خدا چنین قدرتی دارد که در پیری زن و شوهری را بچه دار کند در تعجب بوده و خود حضرت ابراهیم و فرزندش که احتمالا اسماعیل یا اسحاق بوده چه بسا در تعجب نبوده اند.
پس نتیجه میگیریم اولا ضمیر کم برای زن نیامده ثانیا منظور از اهل بیت نمیتواند فقط همسر حضرت ابراهیم باشد بلکه خود ایشان و احتمالا فرزند ایشان رو هم شامل میشود.
(علی نبینا و اله و علیه السلام)
———————————————-
و اما نکته اینکه شما قبل از اینکه بخواهید عده ای رو داخل این گروه بگنجانید باید به معنای آیه توجه کنید که بحث شوخی برداری نیستبحث بحث عصمت و نبودن هیچ رجس در این افراد میباشد
کسانی که به نص صریح قرآن دارای خطاهای بزرگ بودند و مورد طعن خدا و مورد تهدید خدا نمیتوانند داخل این گروه قرار بگیرند
به این آیه توجه کنید
سوره تحریم آیه 4
إِن تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِن تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ ﴿۴﴾اگر [شما دو زن] به درگاه خدا توبه كنيد [بهتر است] واقعا دلهايتان انحراف پيدا كرده است و اگر عليه او به يكديگر كمك كنيد در حقيقت خدا خود سرپرست اوست و جبرئيل و صالح مؤمنان [نيز ياور اويند] و گذشته از اين فرشتگان [هم] پشتيبان [او] خواهند بود (۴)
خب توبه از گناه است دیگر.پس آنها گناه کردند که خدا از انها خواسته توبه کنند و واضح است که دارای انحرافاتی در دل و قلب بودند( ضغت قلوبکما ) . جالب اینجاست که خداوند عالم برای این دو خط و نشان هم میکشد و به این دو زن که به اتفاق همه علمای شیعه و سنی کسانی جز حفصه و عایشه نیستند اخطار میکند و هشدار میدهد که اگر بخواهید علیه پیامبر اقدامی کنید خدا و جرئیل و صالح مومنان اورا یاری خواهند کرد.
برادران عزیر اهل سنت ازتون میخوام بدون تعصب در این آیه بیندیشید
مساله شوخی نبوده یک اشتباه کوچکی در کار نبوده ظاهرا این دو فکر هایی در سر داشتند که قران چنان خطاب تندی داردو چه جالب است در آیه دهم همین سوره اشاره خدا به شکل تلمیحی و غیر مستقیم به دو همسر پیامبر کافر!!!
گویی خداوند عالم میخواهد در پرده به مردم چیزی را بگوید. هرچند خیلی هم در پرده نیست و برای شنوایان و دانایان واضح است. ببینید :
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ ﴿۱۰﴾
خدا براى كسانى كه كفر ورزيده اند همسر نوح و همسر لوط را مثل آورده [كه] هر دو در نكاح دو بنده از بندگان شايسته ما بودند و به آنها خيانت كردند و كارى از دست [شوهران] آنها در برابر خدا ساخته نبود و گفته شد با داخل شوندگان داخل آتش شويد (۱۰)مراد از آوردن مثال برای کسانی که کافر شدند در اول آیه چیست و چه کسانی کافر شدند که با آن آیه(آیه 4 همین سوره) انطباق معنایی داشته باشند؟
عزیزان آیا این دو آیه با هم انطباق معنایی نسبتا کاملی ندارد ؟اگر قانع نمیشوید حاضرم شباهت ها و قرائنی که بین آن دو زن و این دو زن وجود دارد را بگویم ولی بهتر است خودتان دریابید
والسلام علی من اتبع الهدی
چهارشنبه، ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ در ۹:۵۳ ق.ظ #22904بسم الله الرحمن الرحیم . فرمودی:هیچ اشکالی در آیه نیست اگر منظور از اتعجبین فقط همسر حضرت ابراهیم باشد و از آوردن ضمیر “کم” در “علیکم اهل البیت ” منظور خود حضرت ، همسرش و احتمالا فرزندانش باشد که چون مرد داخل آنها شده است ضمیر کم آورده شده
درواقع این فقط همسر حضرت بوده که از اینکه خدا چنین قدرتی دارد که در پیری زن و شوهری را بچه دار کند در تعجب بوده و خود حضرت ابراهیم و فرزندش که احتمالا اسماعیل یا اسحاق بوده چه بسا در تعجب نبوده اند.
پس نتیجه میگیریم اولا ضمیر کم برای زن نیامده ثانیا منظور از اهل بیت نمیتواند فقط همسر حضرت ابراهیم باشد بلکه خود ایشان و احتمالا فرزند ایشان رو هم شامل میشود. جواب:واقعا خودت می دانی چی میگی یا با قواعد نا آشنا هستی؟جناب صحیح است که با حضور مرد ضمیر کم میاد اما نشان وخطاب جمع است که زنان هم شامل میشود. دستورات قران اگر ببینی با ظاهر وضمیر مذکر است اما برای زنان هم هست. فرض کن تو بین40 زن نشستی وفردی وارد مجلس میشود طبق قاعده عربی می گوید السلام علیکم .خب یعنی صرفا به تو سلام کرده یابه جمع؟فاطمه اهلبیت علی بود یا ن؟یک خانواده از زن ومرد تشکیل میشود حتی اگر فرزندی نباشد. ثانیا حرف مضحک زدی آخه چطور فرزندابراهیم که هنوز نطفه اش هم بسته نشده بودشد اهلبیت؟ فرمودی:احتمالا اسماعیل یا اسحاق بوده چه بسا در تعجب نبوده اند. جواب :بخدا خنده دار است آخه مرد حسابی اسماعیل واسحاق آنجا بودند که نعجب کنند یان؟
گفتی: بحث بحث عصمت و نبودن هیچ رجس در این افراد میباشدکسانی که به نص صریح قرآن دارای خطاهای بزرگ بودند و مورد طعن خدا و مورد تهدید خدا نمیتوانند داخل این گروه قرار بگیرند. جواب:تو اول اثبات کن بحث عصمت وتفسیر رجس وبعد بیا این حرف بزن.شاید یادت رفته بحث اثبات عصمت است پس چطور این حرف زدی؟ ثانیا بازم ندانسته حرفیدی مورد طعن خدا و مورد تهدید خدا جواب:تا حالا خداییش چند بار لای قران باز کردی وخواندی؟ ندیدی خدا چطور رسولش ورسولانش را تهدید میکند در ظاهر امر. که مثلا اگر فلان امر انجام ندی فلان میکنم؟آیا رسول قبلا در ابلاغ رسالت کوتاهی کرده بود که خدا تهدیدش کرد؟ مار قابل توجهي از آيات قرآن كريم، خداوند با آهنگي نكوهشآميز، با پيامبر(ص) سخن رانده است و او را مورد عتاب (مستقيم يا غيرمستقيم) خود قرار داده است.
فهرستي1 از اين آيات به شرح زير است:
سوره | آيه | سوره | آيه | سوره | آيه | بقره | 145 | هود | 12 | نمل | 70 | بقره | 147 | هود | 17 | قصص | 86 | آلعمران | 60 | هود | 109 | قصص | 87 | آلعمران | 169 | رعد | 37 | قصص | 88 | آلعمران | 188 | ابراهيم | 42 | سجده | 23 | آلعمران | 196 | ابراهيم | 47 | احزاب | 1 | نساء | 105ـ107 | حجر | 88 | احزاب | 37 | نساء | 113 | نحل | 97 | احزاب | 48 | مائده | 48 | نحل | 127 | زمر | 65 | مائده | 49 | اسراء | 22ـ23 | مؤمن | 4 | انعام | 14 | اسراء | 29 | مؤمن | 55 | انعام | 35 | اسراء | 36 | مؤمن | 56 | انعام | 52 | اسراء | 37 | فصلت | 36 | انعام | 68 | اسراء | 38 | شوري | 15 | انعام | 114 | اسراء | 39 | شوري | 52 | انعام | 150 | اسراء | 73ـ75 | جاثيه | 18 | اعراف | 200 | اسراء | 77 | محمد | 19 | اعراف | 205 | اسراء | 86 | تحريم | 1 | توبه | 43 | كهف | 23 | قلم | 8 | توبه | 85 | كهف | 24 | قلم | 10 | توبه | 108 | كهف | 28 | قلم | 48 | يونس | 94 | طه | 1 31 | حاقه | 44ـ47 | يونس | 95 | نور | 57 | مدثر | 4ـ6 | يونس | 105 | فرقان | 52 | انسان | 24 | يونس | 106 | شعراء | 213 | علق | 19 | نمونههايي از آيات عتابآميز در نگاه مفسرين
1ـ ولقد اوحي اليك و الي الذين من قبلك لئن اشركت ليحبطنّ عملك و لتكوننّ منالخاسرين (زمر/ 65).
خطاب در اين آيه، متوجه پيامبر اكرم(ص) است (طوسي، 9/41؛ فيض كاشاني، 4/328؛ طبري، 24/24؛ قرطبي، 15/276).
اين خطاب، خطابي حقيقي، تهديدي و انذاري است زيرا رسول خدا(ص) نيز فردي از مسلمين است (طباطبايي، 17/440) و هر تكليفي كه بر عهده ديگران گذاشته شود او نيز بايد آن را باور داشته و به آن عمل كند و صرف اتصاف انبياء به عصمت الهي باعث ساقط شدن تكليف از ايشان نيست (طباطبايي، 17/440؛ مكارم شيرازي، 19/527؛ فضلالله، 19/404).
عصمت موهبتي الهي و نوعي از علم و شعور است كه هميشه بر ساير قوا، غالب و قاهر است به همين دليل صاحبش را از خطاها حفظ ميكند اما چون از سنخ ملكات علمي است، اختيار را از معصوم سلب نميكند. بنابراين خطاب به معصوم نه تنها خطا نيست بلكه باعث تأثير بيشتر در سايرين است (طباطبايي، 5/126، 580؛ حسيني شيرازي، 24/30).
از سوي ديگر، شماري از مفسران در تفسير اين آيه، آراي ديگري ارائه كردهاند كه برخي از مهمترين آنها عبارت است از:
الف ـ در اين گونه خطابها، مراد امت است زيرا پيامبر(ص) معصوم است و مراد از خطاب كساني هستند كه احتمال ارتكاب اين عمل از آنها صحيح است. اما پيامبر(ص) را مخاطب قرار داده تا عظمت نهي از شرك را روشن كند (ثعالبي، 4/62).
ب ـ اين كلام بر سبيل فرض است (زمخشري، 4/142؛ كاشاني، 5/126) و مراد از آن تهييج پيامبران و مأيوس ساختن كافران و آگاه كردن امت به اين حكم است و اينكه اين خطاب شامل حال آنهاست (بيضاوي، 5/76).
ج ـ اين خطاب از باب «اياك اعني و اسمعي يا جارة» است (شبّر، 465).
د ـ اين خطاب تأديبي نسبت به پيامبر(ص) و تهديدي نسبت به سايرين است زيرا پيامبر(ص) معصوم است (طبرسي، 4/506)، بنابراين، حقيقت اين خطاب متوجه مسلمانان است (حسيني شاه عبدالعظيمي، 11/266)
2ـ إِمّا يَنْزَغَنَّك من الشَّيطانِ نَزْغٌ فَاستَعِذْ بِاللّه اِنَّه سَميعٌ عَليمٌ (اعراف /200).
اين آيه خطاب به رسول خداست در مقابله با غضب و عدم ملايمت و ملاطفت با مردم (رازي، 9/36).
«نزغ» در لغت به معناي اختلاف افكندن (در ميان مردم) است (خليل، 4/384 ؛ ابن منظور، 8/454 ) و مراد از نزغ شيطان وسوسههايي است كه منجر به فساد و دشمني شود (ابن منظور 8/454). لكن واژهپژوهان در معناي اين كلمه ـ به طور غير مستقيم ـ كلامي كه تنشزا و فتنهانگيز بوده و خاستگاه آن، وسوسه شيطاني و يا غضب باشد را نيز لحاظ كردهاند (ابن منظور، 8/454 و 15/123؛ طريحي، 5/17).
در روايتي كه غالب مفسران آن را نقل كردهاند (طبرسي، 2/512؛ حويزي، 2/111؛ قرطبي، 7/348؛ بيضاوي، 3/58؛ آلوسي، 9/147؛ طبري، 9/156؛ بروسوي، 3/298؛ ابن كثير، 2/278؛ زمخشري، 2/190؛ و…) آمده است كه : چون آيه 199 سوره اعراف نازل گرديد7، پيامبر(ص) پرسيد: با غضب چه كنم؟ در پاسخ اين آيه نازل گشت كه: اي پيامبر، اگر در دلت وسوسهاي از شيطان پديدار شد به خدا پناه ببر! (قمي، 1/253؛ طوسي، 5/63؛ فيض كاشاني، 2/261؛ حسيني بحراني، 2/625؛ فضل الله، 10/234؛ آلوسي، 9/147).
غالب مفسران اين آيه را خطابي به پيامبر در مقابله با غضب و وسوسه شيطاني دانستهاند و آن را مستند به روايت مذكور نمودهاند اما صاحب الميزان (8/498) در تفسير اين آيه ميگويد: «با اينكه خطاب در آيه به رسول خداست اما مقصود امت اوست زيرا پيامبر(ص) معصوم است». ثعالبي (2/76) نيز با اشاره به روايت ذكر شده چنين آورده است: «اين آيه وصيتي از خدا به رسولش بوده و شامل تك تك افراد امت است».
3ـ الحَقُّ مِن رَبِّكَ فَلاتَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَريِنَ (بقره /147)5 ـ عفَي اللّهُ عَنكَ لِمَ أذنتَ لهم حتّي يَتبيّنَ لكَ الّذين صدَقوا و تَعلمَ الكاذِبين12 (توبه/43)در اين آيه، خطا بي عتاب آميز، متوجه پيامبر (ص) است. 14(طباطبايي، 9/383؛ قاضي عياض، 2/815؛ سيد مرتضي 114؛ فخر رازي، 16/74؛ عروسي حويزي، 2/223؛ حسيني بحراني، 2/787؛ كاشاني، 4/265؛ واعظ كاشفي، 2/66) و عفو، در اين آيه به معناي غفران نبوده (طباطبايي، 9/384؛ قاضي عياض، 2/817؛ سيد مرتضي، 116) و ملازم با خطا و گناه نيست 15 (ابي السعود، 4/70؛ فضل اللّه، 11/129).14(طباطبايي، 9/383؛ قاضي عياض، 2/815؛ سيد مرتضي 114؛ فخر رازي، 16/74؛ عروسي حويزي، 2/223؛ حسيني بحراني، 2/787؛ كاشاني، 4/265؛ واعظ كاشفي، 2/66) و عفو، در اين آيه به معناي غفران نبوده (طباطبايي، 9/384؛ قاضي عياض، 2/817؛ سيد مرتضي، 116) و ملازم با خطا و گناه نيست 15 (ابي السعود، 4/70؛ فضل اللّه، 11/129). والی آخر………….. گفتی :برادران عزیر اهل سنت ازتون میخوام بدون تعصب در این آیه بیندیشید
مساله شوخی نبوده یک اشتباه کوچکی در کار نبوده ظاهرا این دو فکر هایی در سر داشتند که قران چنان خطاب تندی داردو چه جالب است در آیه دهم همین سوره اشاره خدا به شکل تلمیحی و غیر مستقیم به دو همسر پیامبر کافر!!! جواب: جواب این حرف ساده لوحانه در بالا دادم که چطور خدا خط ونشان می کشد وتهدید میکند وبه قول خودت لابد رسول کاری و گناهی انجام داده که خدا خواهان استغفار یا تهدید است. بعد بحث مثال دو همسر کافر. بازم عجب .ندیدی خدا هر وقت سخن ودستور و..و میکند فورا از امتهای قبل مثال می آورد و می گوید فلان کار انجانم بدید یاندید که سر انجامتان شبیه انان نشود. خب این چه ربطی داره که مومنان الان شبیه انان هستند.مثلا اگر پدری به پسرش بگوید درست بخوان تا شعبون بی مخ نشی این یعنی پسرش الان شبیه شعبون بی مخ هست یا نصیحت است جهت پیشگیری؟ گفتی: مراد از آوردن مثال برای کسانی که کافر شدند در اول آیه چیست و چه کسانی کافر شدند که با آن آیه(آیه 4 همین سوره) انطباق معنایی داشته باشند؟
عزیزان آیا این دو آیه با هم انطباق معنایی نسبتا کاملی ندارد ؟اگر قانع نمیشوید حاضرم شباهت ها و قرائنی که بین آن دو زن و این دو زن وجود دارد را بگویم ولی بهتر است خودتان دریابید جواب:ای نادان.چطور دم از انطباق آیاتی میزنی که بینشان چندین ایات ومبحث فاصله است وانطباق قسمتی از33 احزاب با خود همان آیه و آیات قبل وبعد فراموش کردی که خطاب نساء النبی است؟ دیگه حیا کن که بحث انطباق بکنی که حتی یک آیه تا حالا در بحث امامت ندادید که با خود ایه و ایات فبل وبعد انطباق معنا ومفهوم و…داشته باشد. گفتی حاضری شباهتبین عایشه با زن نوح بیاری؟ خب بیار ببینم.مثلا میخوای اثبات کنی عایشه کافر بوده یا شده وبعد رسول خلاف قران با کافر ازدواج کرده؟و خدا دوتا کافر یا فاسد . منافق را امهات المومنین نامیده؟ خدا اومده نعوذ بالله دوتا فاسق و….. را الگو زنان قرار داده؟ اگر حرفت درست باشد اینا باید امهات الکافرین یا منافقین یا فاسقین باشد. اگر بگی منظور از امهات المومن بودن یعنی ازدواج نکردن با مومن است حرف خنده داری زدی. پس فقط صرفا با مومن ازدواج کنند واشکال نداره با غیر مومن ازدواج کنند. تو واقعا حلال زاده هستی که به ناموس رسول اهانت میکنی وآن دو بزرگوار را با دو زن کافر وفاسق یکی میدانی؟ جناب افضل است قبل از رو آوردن به ناموس رسول در در حلال زاده بودنت جستجو کنی.
چهارشنبه، ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۱:۳۲ ق.ظ #22916اینک یک دلیل دیگر از قرآن:
اول این آیات را ببینید:
«وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغًا إِنْ كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ لَوْلَا أَنْ رَبَطْنَا عَلَى قَلْبِهَا لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (10) وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (11) وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ (12) فَرَدَدْنَاهُ إِلَى أُمِّهِ ….. » سوره قصص
(دل مادر موسى [از هر چيز جز از فكر فرزند] تهى گشت اگر قلبش را استوار نساخته بوديم تا از ايمانآورندگان باشد چيزى نمانده بود كه آن [راز] را افشا كند (10) و به خواهر [موسى] گفت از پى او برو پس او را از دور ديد در حالى كه آنان متوجه نبودند (11) و از پيش شير سينه دايگان را بر او حرام گردانيده بوديم پس [خواهرش آمد و] گفت آيا شما را بر خانواده اى راهنمايى كنم كه براى شما از وى سرپرستى كنند و خيرخواه او باشند (12) پس او را به مادرش بازگردانيديم……)
همانطور که ملاحظه نمودید خواهر موسی به آل فرعون گفت آیا به شما اهل بیتی را نشان بدهم که موسی را شیر بدهند و لفظ مذکر را بکار برد در حالیکه منظورش این بود آیا به شما زنی را نشان بدهم که موسی را شیر بدهند! چرا چنین گفت؟قبل از شنیدن پاسخ؛ این آیه را ببینید:
«إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّكَ مَا يُوحَى (38) أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِي وَعَدُوٌّ لَهُ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي (39) إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَنْ يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَى أُمِّكَ…. » سوره طه
«هنگامى كه به مادرت آنچه را كه [بايد] وحى مىشد وحى كرديم (38) كه او را در صندوقچهاى بگذار سپس در دريايش افكن تا دريا [=رود نيل] او را به كرانه اندازد [و] دشمن من و دشمن وى او را برگيرد و مهرى از خودم بر تو افكندم تا زير نظر من پرورش يابى (39) آنگاه كه خواهر تو مىرفت و مىگفت آيا شما را بر كسى كه عهدهدار او گردد دلالت كنم پس تو را به سوى مادرتبازگردانيديم…….. »اینجا هم ظاهرا مساله پیچیده است زیرا خواهر موسی گفت: آيا شما را بر مردى كه عهده دار او گردد دلالت كنم؟ در حالیکه باید میگفت آیا شما را به زنی که عهدهدار او گردد دلالت كنم! چرا چنین گفت:
برای دانستن جواب شما دو سخن خواهر موسی را کنار هم بگذارید در سوره قصص آمده است:
«فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ……… فَرَدَدْنَاهُ إِلَى أُمِّهِ»
و در سوره طه آمده است: «فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَنْ يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَى أُمِّكَ»
در آیه اول خواهر موسی میگوید: «نشان بدهم بشما خانواده ای را که سرپرستی او را بعهده گیرند»
در آیه دوم میگوید: «نشان بدهم بشما کسی را که سرپرستی او را به عهده گیرد»
که در آیه دوم نیز منظور خواهر موسی از (کسی) خانواده و سرپرست خانواده است.
اما در هر دو آیه خواهر عیسی از لفظ مذکر استفاده میکند (ِی) و (ه) در هر دو کلمه «یکفلونه» و «يَكْفُلُهُ» اشاره به این دارد که خواهر موسی به فرعونیان میگوید آیا میخواهید مردی را بشما نشان دهم که او را سرپرستی کند آیا میخواهید خانواده ای را بشما نشان دهم که عهده دار کار موسی شوند.
اما فرعونیان فقط و فقط به دنبال زنی بودند که موسی علیه السلام را شیر بدهد و کمبود دیگری نداشتند پس چرا خواهر موسی از مرد و از خانواده صحبت میکند؟جواب این است که خانواده یک کلمه مذکر است و اصل خانواده مرد است حداقل از نظر الله و قرآن اینطور است و زن به تنهایی حیثیت مستقلی در خانواده ندارد بلکه منسوب میشود به شوهر خود
لذا قرآن میگوید:
«هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ»
«هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَنْ يَكْفُلُهُ»
در حالیکه منظور این است که آیا شما را راهنمایی کنم بسوی زنی که او را شیر بدهد؟ منظور اصلی خواهر موسی همین است، اما به عادت قرانی میگوید: «آیا شما را راهنمایی کنم به مردی که….». «و راهنمایی کنم به خانواده ای که …»حالا قصد من چیست ؟ قصدم این است که تفسیر علمای شیعه را از این آیه باطل کنم که میگویند آیه زیر درباره زنان پیامبر نیست:(إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا) ﴿33﴾ سوره احزاب
«بدرستیکه الله مىخواهد آلودگى را از شما اهل بیت بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند» (33)
وقتی میگوییم چرا نیست؟!! میگویند زنان پیامبر اهل بیت او نیستند!! و وقتی میگوییم چرا نیستند؟!! میگویند برای اینکه اهل بیت در این آیه مذکر است و زنان مونث بودند!!
و جواب ما به این ایراد جاهلانه همین است که دو آیه بالا درباره شیر دادن موسی را ببینید که در عین حالی که موضوع سخن، فقط و فقط (زن شیر ده) بود باز کلمه اهل بیت در هر دوبار بصورت مذکر به کار برده، تا مصداق آیه (فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ) (بیجوابی و لا جوابی ) یک بار دیگر در حق علمای شیعه مصداق یابد!
البته دلایل دیگری هم در رد آنها داشتم که قبلا نوشتیم و دیگر حالا تکرار نمیکنیم
و الحمدلله رب العالمین -
نویسندهنوشته ها
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
1- بنده کجا گفتم پسر جز اهل بيت نيست. بنده گفتم حتي پسر هم اگر اهليت نداشته باشد به قول قرآن، اهل بيت انبياء نيست. نه اينکه پسر بطور کلي جز اهل بيت انسان نيست!!
بنده حتي نمي گويم همسر بطور کلي اهل بيت انسان نيست. بنده مي گويم آنهايي که پيامبر به عنوان اهل بيت (مطهر)خود تشريع کرده افراد مشخصي هستند و زنان خود را شامل آنها دانسته است. (لطفا مطالب را بدقت بخوان)
2- نوشته ايد:چرا ام الكثوم همسر سيدنا عمر را جز اهل بيت قرار نمي دهد؟
پاسخ:
وقتي اين آيه نازل شد ديگر دختران رسول خدا در خانه ام سلمه و در زيرعباي آن حضرت نبودند. ما مي گوييم اهل بيتي از پيامبر که آيه تطهير شامل آنها مي باشد و ما آنها را اهل بيت مطهر مي دانيم، فقط اصحاب کساء هستند . همانهايي که پيامبر بارها و بارها به اهل بيت( مطهر )بودن آنها اشاره کرده است و ديگران را اهل بيت مطهر خود ندانسته است .دوست عزيز اگر متوجه منظور بنده نمي شويد از کسي بخواهيد که آن را بخواند و خدمت شما توضيح دهد.