من دون الله

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  abdollah1393 در 9 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 6 نوشته (از کل 6)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1858

    abdollah1393
    کاربر
    با سلام و خسته نباشید
    سوالی داشتم که اگر پاسخ آن را بدهید ممنون خواهم بود
    برداشت من از “من دون الله” هر چیزی غیر از خدا است ولی در دو آیه زیر

    41 عنکبوت : مَثَلُ الَّذينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ …
    ما را از اولیاء گرفتن ” من دون الله” منع کرده است ولی در آیه زیر
    55 مائده :ا ِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون
    پیامبر و مومنان توصیف شده ای را اولیاء ما معرفی کرده ؟ اگر طبق آیه اول “من دون الله” غیر از خدا می باشد که نباید آنها را ولی بگیریم چرا در آیه بعدی کسانی را به جمع اولیاء اضافه میکند ؟ اگر اینطور باشد می شود برداشت کرد که “من دون الله” که در نقاط دیگر قران ما را از به دعا خواندن آنها منع میکند می تواند برای پیامبر و مومنین خاص استثنا باشد .

    #7916

    khaled ebn valid
    مشارکت کننده
    منظور از من دون الله اولیاء در سوره ی عنکبوت، گرفتن غیر خدا به عنوان اولیاء در دعا کردن یا همان عبادت است.حال این اولیاء شامل بت، افراد صالح یا غیر صالح می شوند.اما در آیه انما ولیکم الله خدا قصد معرفی خصوصیات اولیایی را که مومنان می توانند بعنوان دوست خود انتخاب کنند است و اصلا ربطی به عبادت و دعا کردن ندارد.کما اینکه همین مصدایق ولیکم در سوره ی مائده آیه55البته غیر از خود الله، یعنی و اگر در دعا به آنها استغاثه شود حکم همان اولیاء سوره عنکبوت را می یابد.البته قرآن در جای جای خود اشاره دارد که همین مشرکین که اولیاء غیر خدا می گیرند.اولیاء مد نظرشان از عملکرد آنها مبرا هستند و ابراز بیزاری می جویند.مانند نصارا که عیسی را بعنوان شریک خدا و دون الله می گیرند و عیسی علیه السلام در قیامت از عمل نصارا ابراز انزجار می کند.

    مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً مَّا دُمْتُ فِيهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ .المائدة117.

    دمتم فی رعایة الله.

    #7917

    abdollah1393
    کاربر
    با تشکر از شما برادر خالد. خودم هم کمی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم . آنطور که من مطالعه کردم ما دو نوع ولایت داریم 1-ولایت تکوینی که تصرف در جهان و هستی است 2- ولایت تشریعی که حق مدیریت در امور شرعی است . آیه سوره عنکبوت که ما را از ولایت غیر خدا منع میکند منظور ولایت تکوینی است که منحصر برای خداست و آیه سوره مائده که غیر خدا را دخیل در ولایت می داند ولایت تشریعی است که می تواند به پیامبر و غیر خدا هم برسد. از پاسخ شما متشکرم
    #10156

    یوسف 2014
    کاربر
    .
    #10157

    یوسف 2014
    کاربر
    .
    #10248

    abdollah1990
    کاربر
    با کسب اجازه از برادر خالد بن ولید که عالمانه پاسخ داده بودید .

    دوباره با فونت درشت می گذارم :

    منظور از من دون الله اولیاء در سوره ی عنکبوت، گرفتن غیر خدا به عنوان اولیاء در دعا کردن یا همان عبادت است.

    حال این اولیاء شامل بت، افراد صالح یا غیر صالح می شوند.

    اما در آیه انما ولیکم الله با توجه به آیات قبل و بعدخداوند معرفی خصوصیات اولیایی را که مومنان می توانند بعنوان دوست خود انتخاب کنند ، کرده است و اصلا ربطی به عبادت و دعا کردن ندارد.

    کما اینکه همین مصادیق ولیکم در سوره ی مائده آیه 55 البته غیر از خود الله، یعنی و اگر در دعا به آنها استغاثه شود حکم همان اولیاء سوره عنکبوت را می یابد.

    البته قرآن در جای جای خود اشاره دارد که همین مشرکین که اولیاء غیر خدا را به عنوان شفیع (18 یونس) و مایه تقرب (3 زمر) می گیرند اولیاء مد نظرشان از عملکرد آنها مبرا هستند و ابراز بیزاری می جویند. (14 فاطر)

    مانند نصارا که عیسی را بعنوان شریک خدا و الله می گیرند و عیسی علیه السلام در قیامت از عمل نصارا ابراز انزجار می کند.

    مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً مَّا دُمْتُ فِيهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ .المائدة117.

در حال نمایش 6 نوشته (از کل 6)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.