مقام امام بالاتر است یا نبی

Home انجمن ها جانشینی مقام امام بالاتر است یا نبی

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  aa در 9 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 9 نوشته (از کل 9)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1501

    aa
    کاربر
    اهل سنت و وهابيت همواره شيعه را متهم مي کند که بدون هيچ دليل قرآني و روايي مقام امامت را از نبوت بالاتر مي داند در اينجا مي خواهم به اين اتهام پاسخ دهم.

    الف)دليل قرآني:

    وَ إِذِ ابْتَلىَ إِبْرَاهِمَ رَبُّهُ بِكلَِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنىّ‏ِ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتىِ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِينَ . بقره/124.

    و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود ، و وى آن همه را به انجام رسانيد، [خدا به او] فرمود: «من تو را پيشواى مردم قرار دادم.» [ابراهيم‏] پرسيد: «از دودمانم [چطور]؟» فرمود: «پيمان من به بيدادگران نمى‏رسد.»

    مهمترين تفسيري كه اهل سنت از کلمه ” امام” در اين آيه ارائه مي دهند همان نبوت و از “عهد ” نيز همان عهد رسالت مي باشد. يعني اينکه خداوند در اين آيه ،مقام جديدي را براي ابراهيم جعل نمي کند و موضوع آيه همان نبوت حضرت ابراهيم است.اگر اين تفسير را بپذيريم نکات زير از آن نتيجه گيري مي شود:
    1- جالب است که اهل سنت در مناظرات خود از شيعه ايراد مي گيرد که چرا براي امام آنقدر مقام وجايگاه قائل هستيد، ليکن در تفاسير خود از اين آيه، امامت را همان نبوت و عهد امامت را همان عهد نبوت تفسير مي کنند.(جايگاه امام را همان جايگاه نبي بدانيم يا جايگاه امام را بالاتر بدانيم خيلي تفاوت نکرده و موضوع مهمي براي بحث نيست ولي افسوس که اهل سنت هميشه چنين نمي گويد)

    2- و اما بحث اصلي: دقت کنيد،مگر نه اينکه جمله ” إِنىّ‏ِ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ” ، از طريق وحى به ابراهيم ابلاغ شده است . پس قبل از اين‌كه وعده امامت به ابراهيم برسد ، آن حضرت داراي عنوان پيامبري بوده و به او وحى مى شده است .
    3- اولين بار که جبرئيل بر پيامبر اسلام ظاهر شد و بر ايشان وحي نازل گرديد،ايشان از هيبت جبرئيل وفشار بار مسئوليت تب نموده وساعتها لرزه بر اندام داشتند. لذا آيا معقول است که ابراهيم هنگام دريافت اولين وحي خيلي ريلکس وعادي بگويد “پس فرزندانم چي؟” عقل حکم مي کند که بپذيريم جعل امامت براي حضرت ابراهيم سالها پس از جعل ايشان به نبوت بوده است.
    4 – كلمه « اماما» مفعول دوم عامل خودش است و عاملش كلمه (جاعلك) است و اسم فاعل هيچ‌گاه به معناى گذشته باشد عمل نمي‌كند و مفعول نمى‏گيرد، وقتى عمل مي‌كند كه يا به معناى حال باشد و يا آينده .
    بنا بر اين قاعده ، جمله «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» وعده‏اى است به ابراهيم عليه السلام كه در آينده او را به مقام امامت مي‌رساند .
    5 – اگرمراد از “عهد”و “امام” در اين آيه همان نبوت بوده ، سوال اين است كه جعل مجدد نبوت براي حضرت ابراهيم چه حكمت و فلسفه‌اي دارد؟ جعل دوم نبوت بدون حكمت و فلسفه با حكمت خداوند متعال سازگار نيست .
    لذا بر اساس اين آيه شيعيان مقام امام را از مقام نبوت عامه بالاتر مي داند.(دقت کنيدگفتم نبوت عامه چون بعضي از انبياء امام نيز بودند)
    ب) احاديث:
    گرچه احاديث و روايات زيادي در کتب شيعه مؤيد بالاتر بودن مقام امامت از نبوت است ليکن در اينجا از معتبر ترين کتب اهل سنت نمونه مي آورم.
    كَيْفَ أنتُم إذا نَزَلَ ابنُ مريمَ فيكم و امامُكم مِنْكم.
    چگونه‌اید اگر پسر مریم بر شما فرود آید، در حالی كه امامتان از شما باشد؟
    صحیح بخاری، ج4، ص205، كتاب الانبیاء، و صحیح مسلم، ج1، ح244، ص136
    ابن ابی شیبه از ابن سیرین نقل كرده:
    مهدی از این امت و همان كسی است كه بر عیسی بن مریم امامت می‌كند.
    المصنف، ج15، ح19495.
    . ابونعیم از ابن عمرودانی از حذیفة نقل كرده است:
    «رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مهدی علیه السلام نظر افكند. در حالی كه عیسی بن مریم فرود آمده، گویی آب از موهایش می‌چكد. سپس حضرت مهدی علیه السلام می‌گوید: جلو برو و با مردم نماز بگزار. پس عیسی علیه السلام گوید: نماز تنها برای شما برپا شده است. پس [عیسی] پشت سر مردی از فرزندان من نماز می‌گزارد.»4
    الحاوی للفتاوی، ج2، ص81
    از احاديث زير نکات زير نتيجه گيري مي شود:
    1- اکثر مفسرين در تفسير آيه إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آَدَمَ وَ نُوحًا وَ آَلَ إِبْرَاهِيمَ وَ آَلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ (آيه 33 سوره مباركه آل عمران) احاديث مورد بحث را مد نظر داشته و حضرت مهدي را آل ابراهيم و حضرت عيسي را آل عمران مي دانند که مصطفي خداوند بوده وسرور جهانيان خواهند شد. اگر چنين باشد ببينيد خداوند مهدي را در کنار پيامبران نام برده است.
    2- دربرخي از اين احاديث تصريح شده که حضرت مهدي بر عيسي امامت مي کند ودر برخي نيز آمده حضرت عيسي پشت سر حضرت مهدي با افتخار نماز مي خواند.اينها اگر نشان دهنده بالاتر بودن مقام امام از نبي نيست، نشانه چيست؟
    3- در حديث بخاري ومسلم مشخصا از کلمه” امام” استفاده شده است.( اينجا که ديگر از خليفه و… اسفاده نشده است)
    همه اينها اثبات مي کند که مفهوم امامت بالاتر از نبوت است.
    يک بار که اين بحث مطرح شد يکي از دوستان اهل سنت گفت خوب اين مسئله چه ربطي به اثبات امامان شما دارد . دوستان توجه کنند موضوع اين مقاله اصلا اثبات امامت حضرت علي وديگر امامان شيعه نيست ،بلکه اثبات بالاتر بودن مقام امام از نبي است .فارغ از اينکه مصاديق امام چه کساني باشند .وگرنه اثبات امامت ائمه شيعه با آيات و روايات ديگر قابل اثبات است که درتالار گفتمان همين سايت آمده است.
    والسلام

    #3385

    rrw
    کاربر
    اخيرا مقاله اي با عنوان”هزار و یک سوال از علمای شیعه ؟ (سوال 1,2)
    “به قلم جناب سجودي در سايت قرار گرفته است. در اين مقاله ، عقيده شيعه که اعتقاد دارد مقام امام از نبوت عامه بالاتر است، زير سوال برده شده است. لذا بجا ديدم اين مقاله نيز به عنوان پاسخي برمقاله جناب سجودي ، مجددا در صفحه اول قرار بگيرد.

    #3403
    آیا امامت از نبوت بالاتر است؟
    http://www.islamtxt.net/question/417

    ابطال شبهه: بالاتر بودن امامت بر نبوت!

    http://www.islamtxt.net/article/458

    #3404

    rrw
    کاربر
    جناب ابوبكر بن حسين موضوع این پست ،اثبات عقیده بالاتر بودن مقام امام از نبی است.(فارغ از اینکه مصادیق امام چه کسانی هستند) بنده چون حتی به خلط مبحث توسط برخی دوستان واقف بودم، در پاراگراف آخر نوشته خود به این موضوع اشاره کردم ملاحظه نمایید.
    – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
    دوستان توجه کنند موضوع اين مقاله اصلا اثبات امامت حضرت علي وديگر امامان شيعه نيست ،بلکه اثبات بالاتر بودن مقام امام از نبي است .فارغ از اينکه مصاديق امام چه کساني باشند .وگرنه اثبات امامت ائمه شيعه با آيات و روايات ديگر قابل اثبات است که درتالار گفتمان همين سايت آمده است.
    – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
    اما جنابعالی به عنوان ردیه نوشته بنده دو آدرس ارائه کرده اید، اولی که اصلا باز نمی شود و دومی مقاله ای است با عنوان” ابطال شبهه: بالاتر بودن امامت بر نبوت” .
    جالب اینکه در آن مقاله نيز به هیچ عنوان ، عقیده بالاتر بودن مقام امام از نبی نقد نشده و فقط در مورد اینکه حضرت علی می تواند امام باشد یا نه ، شبهه افکنی گرديده.دوست عزیز چرا بین موضوع ومصادیق تفاوت قائل نمی شوید و چرا مقاله ای می نویسید که متن آن با عنوان آن همخوانی ندارد.
    در هر صورت موضوع این پست بررسی بالاتر بودن مقام امام از نبی است.(فارغ از اینکه مصادیق امام چه کسانی هستند) لذا چنانچه در مورد این عقيده و ادله ارائه شده آن ایرادی دارید، ارائه نماييد. وگرنه اول این عقيده را تایید فرمایید تا برسیم به اینکه مصادیق امام چه کسانی می توانند باشند و آیا حضرت علی امام است یا نه؟
    #3407

    abdollah.abdolahi
    کاربر
    سلام علیکم جمیعاً
    درود خدا بر حضرت محمد صلوات الله علیه و آله و اصحابه و اباعه ، همانانی که خدا در قرآن به رضایتش از آنها و خشنود کردن آنها در قیامت گواهی داده است و گواهی داده که هر کسی با احسان و تبعیت از آنها، جزو آنها خواهد شد انشاءالله اما بعد برادر گرامی کتاب الله قرآن کریم پاسخ شما راداده است ، بر اساس آیه 59 سوره مبارکه نساء «يا ايها الذين آمنوا اطيعواالله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم فان تنازعتم في شيء فردوه الي الله و الرسول إن كنتم تؤمنون بالله و اليوم الاخر» کاملا روشن آمده که اولویت اول خداوند جل جلاله است و اولویت بعدی حضرت رسول صلوات الله علیه و آله و اصحابه است و اولویت آخر اولی الامر یا همان امامان حق سلام الله علیهاجمعین می باشند .
    والسلام علی من طبع الهدا
    #3412

    rrw
    کاربر
    برادر گرامي جناب abdollah.abdolahi بخاطر ادبيات دوستانه و متين جنابعالي سپاسگزارم.(هرچند متاسفانه غلط املايي زياد داشتيد)
    دوست عزيز اتفاقا شيعيان با آيه 59 سوره نساء بسيار آشنايند. بله هرچند واو عطف ميان الله ، رسول و اولي الامر نشاندهنده تبعيت بي چون و چرا و عصمت رسول اکرم و اولي الامر( ائمه) است ليکن بالاخره جايگاه و رتبه هر يک را نشان مي دهد. اما اگر ايراد مي گيريد که پس چرا شيعيان جايگاه امام را از نبي بالاتر مي دانند، بايد عرض کنم متاسفانه جنابعالي مقاله را با دقت مطالعه نفرموديد. بنده مجددا عين جمله را مي آورم.
    //////////////////////////////////////////
    ……لذا بر اساس اين آيه شيعيان مقام امام را از مقام نبوت عامه بالاتر مي داند.(دقت کنيدگفتم نبوت عامه چون بعضي از انبياء امام نيز بودند)
    //////////////////////////////////////////////////
    دوست عزيز شيعيان هرگز مقام امام را از انبيايي که خود به مقام امامت رسيده اند ( مانند حضرت ابراهيم و حضرت محمد) بالاتر نمي دانند.
    اما نوشته ايد:” کاملا روشن آمده که اولویت اول خداوند است و اولویت بعدی حضرت رسول (ص) و اصحابه است و اولویت آخر اولی الامر یا همان امامان حق می باشند . ”
    پاسخ:
    جنابعالي از کجاي اين آيه به اولويت دوم که حضرت رسول اکرم است، اصحاب هم اضافه کرديد. هم شان دانستن رسول خدا واصحاب موردي است که گمان مي کنم حتي براي دوستان اهل سنت هم تازگي دارد.
    حال به فرض محال اصحاب هم شان رسول الله و دراولويت دوم باشند چرا امامان که خود از اصحاب هستند، رتبه شان از اصحاب معمولي پايين تر است.
    #3415

    abdollah.abdolahi
    کاربر
    سلام علیکم
    برادر عزیز ایراد گرفته بودید که من اصحاب حضرت رسول صلوات الله علیه و آله و اصحابه را در اولویت دوم قرار داده ام ولی لطفا با دقت بخوانید من نام اصحاب را در جمله صلوات بر حضرت رسول آورده ام و مانند قدیم برای صلوات به یک «ص» جهت صلوات اکتفا نمی کنم و آنرا کامل مینویسم.
    من در انجا بطور دقیق از روی معنی آیه شریفه برداشت اولویت ها را نوشته ام که :اول الله جل جلاله ، بعدی حضرت رسول صلوات الله علیه و آله و اصحابه و اخر اولی الامر هستند .
    برادر شما قرآن را هم همینطور قراعت می کنید و آنچیزی را که دوست دارید از آن طلب می کنید نه حقیقت آشکار آنرا برای همین از صحبت شما تعجب نمیکنم
    والسلام
    #3416

    rrw
    کاربر
    جناب عبداللهي
    اولا: چرا نوشته ايد” انصاف داشته باشيد ” يعني جنابعالي واقعا متوجه نشديد که در اين موضوع عمدي در کار نبوده است.
    ثانيا: بدعت شما در اضافه کردن” اصحابه” در پايان صلوات ، بنده را به اشتباه انداخت.
    ثالثا: در يک نوشته علمي ، خيلي هم بد نيست گاهي از اين حروف اختصاري استفاده شود تا چنين اشتباهاتي رخ ندهد. خصوصا براي شما که تقريبا در هر خط يک غلط املايي دارديد. مثل اباعه، طبع الهدي، قراعت……
    رابعا: جنابعالي يک جمله کامل و کليدي من را در مقاله نديديد و نتيجه گيري اشتباه نموديد(به آن قبلا اشاره کردم) پس در اين موضوع هم پايه هستيم. فقط بنده به شما نگفتم بي انصاف.
    **قابل توجه مسئولين سايت : چرا نوشته هاي جناب عبداللهي در جاي خود و به ترتيب گفتمان قرار نمي گيرد؟ *

    #3417

    abdollah.abdolahi
    کاربر
    سلام علیکم
    برادر گرامی من از گفتن انصاف داشته باشید منظور بی احترامی نداشتم اگر سو تفاهم شده مرا ببخشید من از روی صحبت دو برادر و دو دوست این را گفتم و در ضمن از غلط های املایی هم عذر خواهی می کنم.
    و در مورد بحث من در بداشت خود از آیات قرآن می فهمم که مقام نبی از امام بالا تر است و همان آیه شریفه کاملا روشن بیان نموده است و نیاز به مثال دیگری نیست .
    البته این برداشت من است و الله اعلم.
    در ضمن من بدعتی نیاوردم و هر وقت که بر حضرت محمد(صلوات الله علیه و آله و اصحابه ) درود می فرستم به آل اطهار و اصحابشان نیز درود می فرستم چون در قرآن در چندین آیه منجمله آیه شریفه « وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ » خواندم که خدا چقدر آنان را دوست دارد و من هم هرچه در قرآن باشد را بدون چون و چرا قبول میکنم چون مسلمانم و در برابر فرمان خدا تسلیم
    الحمد لله رب العالمین
    والسلام
در حال نمایش 9 نوشته (از کل 9)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.