مرگ معاویه بر غیر دین اسلام

Home انجمن ها گفتگوی ازاد مرگ معاویه بر غیر دین اسلام

این جستار شامل 13 پاسخ ، و دارای 2 کاربر است ، و آخرین بار توسط  mohammad در 8 سال، 10 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 14 نوشته (از کل 14)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #25485

    mohammad
    مشارکت کننده

    وَحَدَّثَنِی إِسْحَاقُ وَبَکْرُ بْنُ الْهَیْثَمِ قَالا حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ بْنُ هَمَّامٍ أَنْبَأَنَا مَعْمَرٌ عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: یَطْلُعُ عَلَیْکُمْ مِنْ هَذَا الْفَجِّ رَجُلٌ یَمُوتُ عَلَى غَیْرِ مِلَّتِی، قَالَ : وَکُنْتُ تَرَکْتُ أَبِی قَدْ وُضِعَ لَهُ وَضُوءٌ، فَکُنْتُ کَحَابِسِ الْبَوْلِ مَخَافَةَ أَنْ یَجِیءَ، قَالَ: فَطَلَعَ مُعَاوِیَةُ فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: هُوَ هَذَا.

    انساب الاشراف للبلاذری،ج5،ص134 ط دار الفکر

    عبد الله بن عمرو بن العاص می گوید پیش پیامبر (ص) بودم که ایشان فرمودند : الان کسی می آید که بر غیر اسلام می میرد.{عبد الله بن عمرو بن العاص } می گوید پدرم داشت وضو می گرفت و من بسیار مضطرب بودم {مانند کسی که ادرار خود را بسیار نگه داشته} از ترس اینکه مبادا پدرم بیاید.{عبد الله بن عمرو بن العاص می گوید} معاویه آمد و پیامبر (ص) می گوید این شخص همان است.
    _سند دیگر:وَحَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ صَالِحٍ ، حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ آدَمَ ، عَنْ شَرِيكٍ ، عَنْ لَيْثٍ ، عَنْ طَاوُسٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو
    _سنددیگر با حذف نام معاویه:حدثنا محمَّد بن إسحاقَ بن راهُوْیَه، ثنا أبی، أبنا عبد الرزَّاق، أبنا مَعْمَر، عن ابن طاوسَ، عن أبیه
    _سند دیگربا حذف نام معاویه:حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ، ثنا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْجَرَوَاءَانِیُّ، ثنا أَبَانُ بْنُ شِهَابٍ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ حُمَیْدٍ، ثنا جَرِیرٌ، عَنْ لَیْثٍ، عَنْ طَاوُسٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو

    #25508

    سیدنا عمر
    مشارکت کننده

    نوشته اید:وَحَدَّثَنِی إِسْحَاقُ وَبَکْرُ بْنُ الْهَیْثَمِ قَالا حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ بْنُ هَمَّامٍ أَنْبَأَنَا مَعْمَرٌ عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: یَطْلُعُ عَلَیْکُمْ مِنْ هَذَا الْفَجِّ رَجُلٌ یَمُوتُ عَلَى غَیْرِ مِلَّتِی، قَالَ : وَکُنْتُ تَرَکْتُ أَبِی قَدْ وُضِعَ لَهُ وَضُوءٌ، فَکُنْتُ کَحَابِسِ الْبَوْلِ مَخَافَةَ أَنْ یَجِیءَ، قَالَ: فَطَلَعَ مُعَاوِیَةُ فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: هُوَ هَذَا.

    انساب الاشراف للبلاذری،ج5،ص134 ط دار الفکر

    پاسخ:بررسی روایت

    قال البخاری:ما حدث عنه عبد الرزاق من كتابه فهو أصح
    سير أعلام النبلاء للإمام شمس الدين الذهبي ج 5 ص 134 ، ط مؤسسة الرسالة بيروت، ت: شعيب الأرن ؤوط

    معلوم است که این روایت در کتاب خودش نیست

    بکر بن الهیثم: مجهول ترجمه اش وجود ندارد

    http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=44498

    روایت دوم لیث بن ابي سلیم ضعیف

    http://s28.postimg.org/wcgr7mj19/Untitled_73.png

    http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=6638

    أنساب الأشراف للبلاذري [الحكم: إسناد ضعيف فيه الليث بن أبي سليم القرشي وهو ضعيف الحديث]

    http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=196&hid=1517&pid=125101

    نوشته اید:سنددیگر با حذف نام معاویه:حدثنا محمَّد بن إسحاقَ بن راهُوْیَه، ثنا أبی، أبنا عبد الرزَّاق، أبنا مَعْمَر، عن ابن طاوسَ، عن أبیه

    _سند دیگربا حذف نام معاویه:حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ، ثنا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْجَرَوَاءَانِیُّ، ثنا أَبَانُ بْنُ شِهَابٍ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ حُمَیْدٍ، ثنا جَرِیرٌ، عَنْ لَیْثٍ، عَنْ طَاوُسٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو

    پاسخ:مرحبا اسم معاویه هم در این روایات نیست پس امکان دارد شخص دیگری غیر از معاویه باشد

    ويروى عَن معمر عَن بن طَاوس عَنْ أَبِيهِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بن عَمْرو رَفعه فِي قصَّته وَهَذَا مُنْقَطع لَا يعْتَمد عَلَيْهِ

    http://shamela.ws/browse.php/book-5782#page-136

    روایت دومی هم که اسم معاویه را ذکر نکرده لیث و ضعیف

    #25509

    mohammad
    مشارکت کننده

    + ابن قیم جوزی :ولو کان کلُّ رجلٍ ضعَّفَه رجلٌ سقط حدیثُه لذهبت عامَّة الأحادیث الصحیحة من أیدینا، فقلّ رجلٌ من الثقات إلا وقد تکلَّم فیه آخر ولم یسلم من طعن، ورجال الصحیحین قد جاوزوا القنطرة فلا التفات الی کلام من تکلم فیهم بما یقتضی رد حدیثهم. نعم اذا تکلم فی احدهم لرأیه أو لأمر تأوله فطعن به علیه؛ فهذا باب لا یقدح فی الروایة.

    رفع الیدین فی الصلاة،ص240 ط دار عالم الفوائد

    اگر قرار باشد همه ی اشخاص و راویانی که یک نفر آنان را تضعیف کرده است حدیثش از اعتبار ساقط شود،اکثر احادیث صحیح از اعتبار خارج می شوند و کم هستند افراد ثقه ای که در مورد آن ها سخنی نگفته باشند و طعنی بر آن ها وارد نشده باشد و رجال و راویان صحیحین از پل گذشته اند (یعنی توثیقشان قطعی است) و به سخن کسانی که در مورد آن ها چیزی گفته اند و در وثاقتشان تردید کرده اند توجه نمی شود.بله اگر به خاطر نظر یکی از راویان صحیحین یا تاویلش طعنی بر او وارد شود مشکلی نیست اما این چیزی است که به روایات او صدمه ای وارد نمی کند.
    + عَبْدُ الرَّازِقِ بْنُ هَمَّامٍ:راوی صحیح مسلم و بخاری
    +لیث(خت م 4 لَيْث بن أَبِي سُلَيْم بن زنيم القرشي أَبُو بَكْر) راوی صحیح مسلم،محمد بن إسماعيل البخاري:صدوق يهم، ومرة: صدوق
    +مرحبا اسم معاویه هم در این روایات نیست پس امکان دارد شخص دیگری غیر از معاویه باشد.
    معاویه نبوده بلکه پسر هند جگر خوار بوده

    #25518

    mohammad
    مشارکت کننده

    عَبْدُ الرَّازِقِ بْنُ هَمَّامٍ: راوی تمام صحاح سته
    _نظر ذهبی :و ارتد عبد الرزاق عن الإسلام ما تركنا حديثه.

    (الكتاب: تذكرة الحفاظ ج3 ص95)

    اگر عبد الرزاق از اسلام مرتد شود، باز هم حديث او را رد نمي كنيم
    _عقوب بن شيبة السدوسي: ثقة ثبت
    _أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: ثقة
    _أحمد بن صالح الجيلي: ثقة يتشيع
    _الدارقطني: ثقة
    _هشام بن يوسف الصنعاني: أعلمنا وأحفظنا
    _أبو بكر البزار: ثقة يتشيع

    #25519

    mohammad
    مشارکت کننده

    +نظر ابن حجر هیثمی درباره سند اسحاق بن راهویه:رجاله رجال صحیح.مجمع الزاوئدج ثالث عشر ص 485
    +
    آقاي حافظ غماري در كتاب جونة العطار، جلد 2، صفحه 154 مي‌گويد:
    هذا صحيح علي شرط مسلم

    #25521

    سیدنا عمر
    مشارکت کننده

    ابن قیم جوزی: ولو کان کلُّ رجلٍ ضعَّفَه رجلٌ سقط حدیثُه لذهبت عامَّة الأحادیث الصحیحة من أیدینا، فقلّ رجلٌ من الثقات إلا وقد تکلَّم فیه آخر ولم یسلم من طعن، ورجال الصحیحین قد جاوزوا القنطرة فلا التفات الی کلام من تکلم فیهم بما یقتضی رد حدیثهم. نعم اذا تکلم فی احدهم لرأیه أو لأمر تأوله فطعن به علیه؛ فهذا باب لا یقدح فی الروایة.
    رفع الیدین فی الصلاة،ص240 ط دار عالم الفوائد
    اگر قرار باشد همه ی اشخاص و راویانی که یک نفر آنان را تضعیف کرده است حدیثش از اعتبار ساقط شود،اکثر احادیث صحیح از اعتبار خارج می شوند و کم هستند افراد ثقه ای که در مورد آن ها سخنی نگفته باشند و طعنی بر آن ها وارد نشده باشد و رجال و راویان صحیحین از پل گذشته اند (یعنی توثیقشان قطعی است) و به سخن کسانی که در مورد آن ها چیزی گفته اند و در وثاقتشان تردید کرده اند توجه نمی شود.بله اگر به خاطر نظر یکی از راویان صحیحین یا تاویلش طعنی بر او وارد شود مشکلی نیست اما این چیزی است که به روایات او صدمه ای وارد نمی کند.

    پاسخ:اولا خودتان از قول امام ابن قیم فرمودید: اگر قرار باشد همه ی اشخاص و راویانی که یک نفر آنان را تضعیف کرده است حدیثش از اعتبار ساقط شود،اکثر احادیث صحیح از اعتبار خارج می شوند

    بدون شک حدیث ضعیف نه تنها نمی تواند مصدر حکم شرعی باشد، بلکه برای عمل به یک فضیلت اخلاقی نیز مناسب نیست؛ زیرا ظن غیر از حق است و فضایل بمانند احکام و عقاید از پشتوانه های اساسی دین است و شایسته نیست که زیربنای این پشتوانه ها بر امور واهی باشد. بنابراین به حدیث ضعیف عمل نمی کنیم هرچند که تمام شروطی که سهل گیران برای آن قائل شده اند را داشته باشد، به دلیل آنکه به اندازه ی کافی حدیث صحیح داریم که ما را از احادیث ضعیف بی نیاز سازند، و ما اطمینان قلبی به ثبوت آن احادیث ضعیف نداریم و اگر چنین نبود اصلا آنها را ضعیف نمی نامیدیم!،

    حدیث منقطع به اتفاق علما ضعیف است

    روایت راوی مبهم مقبول نیست

    نوشته اید: عَبْدُ الرَّازِقِ بْنُ هَمَّامٍ:راوی صحیح مسلم و بخاری

    پاسخ:کسی نگفت ایشان ضعیف هستند بلکه خود امام بخاری می فرمایند هر روایتی غیر که غیر از مصنف خودشان نقل کرده اند صحیح نیست

    {مَا حَدُّثَ مِن کِتَابِهِ فَهُوَ أَصَحُّ}
    التاريخ الكبير للإمام مُمد بن إسماعيل البخاري ج 2 ص 211 ، ط دائرة المعارف العثمانية حيدر آباد الدكن

    نوشته اید: لیث(خت م 4 لَيْث بن أَبِي سُلَيْم بن زنيم القرشي أَبُو بَكْر) راوی صحیح مسلم،محمد بن إسماعيل البخاري:صدوق يهم، ومرة: صدوق

    پاسخ:روایت ایشان از طاوس ضعیف است

    http://s12.postimg.org/5ce7j9r4d/Untitled_74.png

    نوشته اید: عَبْدُ الرَّازِقِ بْنُ هَمَّامٍ: راوی تمام صحاح سته
    _نظر ذهبی :و ارتد عبد الرزاق عن الإسلام ما تركنا حديثه.
    (الكتاب: تذكرة الحفاظ ج3 ص95)
    اگر عبد الرزاق از اسلام مرتد شود، باز هم حديث او را رد نمي كنيم
    _عقوب بن شيبة السدوسي: ثقة ثبت
    _أبو عبد الله الحاكم النيسابوري: ثقة
    _أحمد بن صالح الجيلي: ثقة يتشيع
    _الدارقطني: ثقة
    _هشام بن يوسف الصنعاني: أعلمنا وأحفظنا
    _أبو بكر البزار: ثقة يتشيع

    پاسخ: کسی نگفت ایشان ضعیف هستند بلکه خود امام بخاری می فرمایند هر روایتی غیر که غیر از مصنف خودشان نقل کرده اند صحیح نیست

    {مَا حَدُّثَ مِن کِتَابِهِ فَهُوَ أَصَحُّ}
    التاريخ الكبير للإمام مُمد بن إسماعيل البخاري ج 2 ص 211 ، ط دائرة المعارف العثمانية حيدر آباد الدكن

    نوشته اید: نظر ابن حجر هیثمی درباره سند اسحاق بن راهویه:رجاله رجال صحیح.مجمع الزاوئدج ثالث عشر ص 485

    پاسخ:یادم نمی آید طعنی به این شخص وارد کرده باشم

    بگذارید دوباره تمام روایتی هایی که شما آورده اید بررسی کنیم:

    روایت اول: حَدَّثَنِی إِسْحَاقُ وَبَکْرُ بْنُ الْهَیْثَمِ قَالا حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ بْنُ هَمَّامٍ أَنْبَأَنَا مَعْمَرٌ عَنِ ابْنِ طَاوُسٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: یَطْلُعُ عَلَیْکُمْ مِنْ هَذَا الْفَجِّ رَجُلٌ یَمُوتُ عَلَى غَیْرِ مِلَّتِی، قَالَ : وَکُنْتُ تَرَکْتُ أَبِی قَدْ وُضِعَ لَهُ وَضُوءٌ، فَکُنْتُ کَحَابِسِ الْبَوْلِ مَخَافَةَ أَنْ یَجِیءَ، قَالَ: فَطَلَعَ مُعَاوِیَةُ فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: هُوَ هَذَا.
    انساب الاشراف للبلاذری،ج5،ص134 ط دار الفکر

    روایت دوم: سند دیگر:وَحَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ صَالِحٍ ، حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ آدَمَ ، عَنْ شَرِيكٍ ، عَنْ لَيْثٍ ، عَنْ طَاوُسٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو

    روایت سوم: سنددیگر با حذف نام معاویه:حدثنا محمَّد بن إسحاقَ بن راهُوْیَه، ثنا أبی، أبنا عبد الرزَّاق، أبنا مَعْمَر، عن ابن طاوسَ، عن أبیه

    روایت چهارم: سند دیگربا حذف نام معاویه:حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ، ثنا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْجَرَوَاءَانِیُّ، ثنا أَبَانُ بْنُ شِهَابٍ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ حُمَیْدٍ، ثنا جَرِیرٌ، عَنْ لَیْثٍ، عَنْ طَاوُسٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو

    بررسی روایت اول: بکر بن الهیثم: مجهول ترجمه اش وجود ندارد

    روایت راوی مبهم مقبول نیست
    عبدالرزاق: {مَا حَدُّثَ مِن کِتَابِهِ فَهُوَ أَصَحُّ}
    التاريخ الكبير للإمام مُمد بن إسماعيل البخاري ج 2 ص 211 ، ط دائرة المعارف العثمانية حيدر آباد الدكن

    روایت دوم و چهارم: روایت لیث از طاوس ضعیف است

    http://s12.postimg.org/5ce7j9r4d/Untitled_74.png

    روایت سوم: ويروى عَن معمر عَن بن طَاوس عَنْ أَبِيهِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بن عَمْرو رَفعه فِي قصَّته وَهَذَا مُنْقَطع لَا يعْتَمد عَلَيْهِ
    دقت کنید امام بخاری فرموده منقطع و حدیث منقطع مورد قبول نیست

    http://shamela.ws/browse.php/book-5782#page-136

    #25524

    mohammad
    مشارکت کننده

    +بدون شک حدیث ضعیف نه تنها نمی تواند مصدر حکم شرعی باشد، بلکه برای عمل به یک فضیلت اخلاقی نیز مناسب نیست؛ زیرا ظن غیر از حق است و فضایل بمانند احکام و عقاید از پشتوانه های اساسی دین است و شایسته نیست که زیربنای این پشتوانه ها بر امور واهی باشد. بنابراین به حدیث ضعیف عمل نمی کنیم هرچند که تمام شروطی که سهل گیران برای آن قائل شده اند را داشته باشد، به دلیل آنکه به اندازه ی کافی حدیث صحیح داریم که ما را از احادیث ضعیف بی نیاز سازند، و ما اطمینان قلبی به ثبوت آن احادیث ضعیف نداریم و اگر چنین نبود اصلا آنها را ضعیف نمی نامیدیم!
    _اگر حرف ابن قیم را درست میفهمیدی همچین حرفی نمیزدی.اگر به خواهی به خاطر حرف هرکسی راوی را کنار بگذاری اصلا حدیثی برایت باقی نمی ماند.ابو معاویه از غیر الاعمش مضطرب.لیث از طاوس ضعیف.ابن سابط از سعد منقطع.عبدالرزاق از غیر کتابش غیر صحیح.فقط تو بررسی 2 حدیث!!!!!
    +کسی نگفت ایشان ضعیف هستند بلکه خود امام بخاری می فرمایند هر روایتی غیر که غیر از مصنف خودشان نقل کرده اند صحیح نیست
    _دلیل؟؟؟؟ جرح دلیل می خواهد یا نه؟؟؟؟
    +مثال: الاعوزاعی :شيخ الإسلام، الحافظ الفقيه العابد.امام.ثقه.فقیه»»»احمد بن حنبل:حدیثه ضعیف
    +حالا فهمیدی چرا البانی ها و ابن حجر ها احادیثی بر خلاف اعتقادشان را تصحیح میکنند.چون شما یک حدیث را میبینی و به خاطر تعصب می خواهی رد کنی ولی البانی باید یک کتاب را بررسی کند.تو مو میبینی و البانی پیچش مو.اگر البانی میخواست مثل شما بررسی سندی کنه حدیث باقی نمی ماند.
    +یادم نمی آید طعنی به این شخص وارد کرده باشم.
    _میشه این حدیث اسحاق بن راهویه را در کتاب عبدالرزاق به من ادرس بدی.
    +بررسی روایت اول: بکر بن الهیثم: مجهول ترجمه اش وجود ندارد
    _اقای محترم وَحَدَّثَنِی إِسْحَاقُ وَبَکْرُ بْنُ الْهَیْثَمِ قَالا حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ بْنُ هَمَّامٍ __اسحاق و بکر ان (واو)وسط را نبینی یا باید این را هم توضیح بدم.

    #25526

    سیدنا عمر
    مشارکت کننده

    نوشته اید:اگر حرف ابن قیم را درست میفهمیدی همچین حرفی نمیزدی.اگر به خواهی به خاطر حرف هرکسی راوی را کنار بگذاری اصلا حدیثی برایت باقی نمی ماند.ابو معاویه
    از غیر الاعمش مضطرب.لیث از طاوس ضعیف.ابن سابط از سعد منقطع.عبدالرزاق از غیر کتابش غیر صحیح.فقط تو بررسی 2 حدیث!!!!!

    پاسخ:بهتر است با من رسمی حرف بزنید و بگویید درست می فهمیدید همچین حرفی را نمی زدید
    هر کسی نه و عالمان حدیث شما مگر نگفتید از قول ابن قیم :اگر قرار باشد همه ی اشخاص و راویانی که یک نفر آنان را تضعیف کرده است حدیثش از اعتبار ساقط شود،اکثر احادیث صحیح از اعتبار خارج می شوند

    به هر حال علم حدیث شناسی همین است

    نوشته اید:دلیل؟؟؟؟ جرح دلیل می خواهد یا نه؟؟؟؟

    پاسخ:دلیلش به شما ربی نداره امام بخاری گفته دیگه شما حرفشو قبول ندارید؟؟

    نوشته اید:حالا فهمیدی چرا البانی ها و ابن حجر ها احادیثی بر خلاف اعتقادشان را تصحیح میکنند.چون شما یک حدیث را میبینی و به خاطر تعصب می خواهی رد کنی ولی البانی باید یک کتاب را بررسی کند.تو مو میبینی و البانی پیچش مو.اگر البانی میخواست مثل شما بررسی سندی کنه حدیث باقی نمی ماند.

    پاسخ:نمردیم و دفاع یک شخص رافضی از یک وهابی به نام آلبانی را دیدیم
    قبل از آلبانی هم بوده اند و گفته اند که این احادیث ضعیف است شما نگران نباشید

    نوشته اید:میشه این حدیث اسحاق بن راهویه را در کتاب عبدالرزاق به من ادرس بدی.

    پاسخ:شما حدیث را آورده اید من بیاورم؟؟ در سایتی که شما مطالب را از انجا به اینجا منتقل کرده اید نبود؟

    نوشته اید:_اقای محترم وَحَدَّثَنِی إِسْحَاقُ وَبَکْرُ بْنُ الْهَیْثَمِ قَالا حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ بْنُ هَمَّامٍ __اسحاق و بکر ان (واو)وسط را نبینی یا باید این را هم توضیح بدم.

    پاسخ:گفتم به شما که وقتی علم ندارید در بحث حاظر نشوید

    http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=196&pid=125101&hid=1516

    #25529

    mohammad
    مشارکت کننده

    +به هر حال علم حدیث شناسی همین است
    _به علما غافل ابن قیم هم اضافه شد.مبارک باشه
    +پاسخ:دلیلش به شما ربی نداره امام بخاری گفته دیگه شما حرفشو قبول ندارید؟؟
    _علما شیعه هم حرف بدون دلیل بزنند رد میکنم چه برسه به بخاری
    +پاسخ:شما حدیث را آورده اید من بیاورم؟؟ در سایتی که شما مطالب را از انجا به اینجا منتقل کرده اید نبود؟
    _منظور شما کدام حدیثه من متوجه نشدم.شاید منظورت این حدیثه:حدثنا محمَّد بن إسحاق بن راهُوْیَه، ثنا أبی، أنا عبد الرزَّاق، أبنا مَعْمَر، عن ابن طاوسَ، عن أبیه، عن عبد الله بن عَمرو، قال: قال رسولُ الله صلى الله علیه وسلم: یَطَّلِعُ عَلَیْکُمْ رَجُلٌ مِنْ هَذَا الفَجِّ مِنْ أَهْلِ النَّارِ ، وکنتُ ترکتُ أبی یتوضَّأ، فخَشیتُ أن یکونَ هو، فاطَّلَع رجلٌ غیرُهُ، فقال رسولُ الله صلى الله علیه وسلم: هُو هَذَا.
    المجم الکبیر للطبرانی،ج13،ص485
    _شما فرض کن من تمام مطالب را از سایت دیگر می اورم شما جواب بده.چی کار داری من از کجا مطلب می اورم.
    +پاسخ:گفتم به شما که وقتی علم ندارید در بحث حاظر نشوید
    مشخصه واقعا کی علم نداره.اسحاق و بکر جفتشون از عبدالرزاق نقل کردند،امام جرح و تعدیل زمان ،ذهبی دوران.اسحاق از بکر نقل حدیث نکرده ،اسحاق از عبدالرزاق نقل کرده.خوبه ادرس خودت گذاشتی.

    #25530

    سیدنا عمر
    مشارکت کننده

    نوشته اید:علما شیعه هم حرف بدون دلیل بزنند رد میکنم چه برسه به بخاری

    پاسخ:آخر من لیث رو گفتم که ضعیف شما از امام بخاری آوردید که صحیح

    نوشته اید:شما فرض کن من تمام مطالب را از سایت دیگر می اورم شما جواب بده.چی کار داری من از کجا مطلب می اورم

    پاسخ:باشد من جواب دادم و از اول هم تمام روایت هایی را که آورده اید بررسی کردم و مشخص کردم که ضعیف هستند

    نوشته اید:مشخصه واقعا کی علم نداره.اسحاق و بکر جفتشون از عبدالرزاق نقل کردند،امام جرح و تعدیل زمان ،ذهبی دوران.اسحاق از بکر نقل حدیث نکرده ،اسحاق از عبدالرزاق نقل کرده.خوبه ادرس خودت گذاشتی.

    پاسخ:لینک را گذاشته ام و خوانندگان منصف خودشان قضاوت می کنند

    گفتم که وبکر بن هیثم مجهول و عبدالرزاق بن همام روایات خارج از مصنفش صحیح نیست

    یه هر حال تمام روایات ضعیف است و مورد استناد اهل سنت نیست

    و السلام

    #25533

    mohammad
    مشارکت کننده

    +آخر من لیث رو گفتم که ضعیف شما از امام بخاری آوردید که صحیح
    _رجوع بفرمایید به حرف ابن قیم
    +باشد من جواب دادم و از اول هم تمام روایت هایی را که آورده اید بررسی کردم و مشخص کردم که ضعیف هستند
    _جواب منطقی دادید یا غیر منطقی؟
    +لینک را گذاشته ام و خوانندگان منصف خودشان قضاوت می کنند
    _بهترخدا قضاوت کنه.ولی تو را به خدای کعبه قسم میدم برو از علمایی که قبول داری غافل نیستند بپرس ببین اسحاق از بکر نقل حدیث کرده یا عبدالرزاق.حداقل برای خودت حجت باشه.

    #25540

    سیدنا عمر
    مشارکت کننده

    نوشته اید:رجوع بفرمایید به حرف ابن قیم

    پاسخ:من از علمای عالم تر و بزرگتر از ابن قیم دال بر ضعیف بودن حدیث آوردم

    نوشته اید:جواب منطقی دادید یا غیر منطقی؟

    پاسخ:نمیدانم منطق شما چگونه است من میگم احادیث ضعیف هستند شما میگویید نباید حدیث ضعیف را رد کرد

    نوشته اید:بهترخدا قضاوت کنه.ولی تو را به خدای کعبه قسم میدم برو از علمایی که قبول داری غافل نیستند بپرس ببین اسحاق از بکر نقل حدیث کرده یا عبدالرزاق.حداقل برای خودت حجت باشه.

    پاسخ:فکر کنم قبلا خدمت شما عرض کردم بهتر است من را با ((تو)) مخاطب قرار ندهید من هیچ صنمی با شما ندارم که شما بنده را با لفظ تو مخاطب قرار میدهید

    دو دلیل برای شما آوردم عبدالرزاق روایات خارج از کتابش مورد قبول نیستند

    #25544

    mohammad
    مشارکت کننده

    +من از علمای عالم تر و بزرگتر از ابن قیم دال بر ضعیف بودن حدیث آوردم
    +پاسخ:نمیدانم منطق شما چگونه است من میگم احادیث ضعیف هستند شما میگویید نباید حدیث ضعیف را رد کرد
    _جرح مفسر،جرح مفسر،جرح مفسر،….تا 100 بار
    +دو دلیل برای شما آوردم عبدالرزاق روایات خارج از کتابش مورد قبول نیستند
    _من یکی را دیدم {مَا حَدُّثَ مِن کِتَابِهِ فَهُوَ أَصَحُّ} اون یکی دلیل را من یادم نمیاد لطفا دوباره بیان کنید.
    _پاسخ من را درباره حدیث ابن راهویه که ایا در کتاب عبدالرزاق هست یا نه ندادی.

    #25552

    mohammad
    مشارکت کننده

    قال البخاری:ما حدث عنه عبد الرزاق من كتابه فهو أصح
    سير أعلام النبلاء للإمام شمس الدين الذهبي ج 5 ص 134 ، ط مؤسسة الرسالة بيروت، ت: شعيب الأرن ؤوط
    ___________________________________________________________________________
    اما اين حرف بخاري «ما حدث عنه عبد الرزاق من كتابه فهو أصح» به اين معني نيست که هر چيزي را او از عبد الرزاق در غير کتابش نقل کند صحيح نيست بلکه معني حرف او اين است که روايت عبد الرزاق در کتابش اصح است يعني صحيح تر يعني از صحيح بالاتر است نه اينکه روايات او اگر در کتابش نباشد صحيح نيست!! اما اگر بياييم و حرف بخاري را به اين معني توجيه کنيم که هر چه در غير کتاب عبدالرزاق باشد، صحيح نيست، در اين صورت تعارض پيش مي آيد ؛ چون خود بخاري در صحيح خود از عبد الرزاق نقل روايت کرده است که در مصنف نيست به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مي کنيم

    1- حدثنا إِسْحَاقُ بن نَصْرٍ قال حدثنا عبد الرَّزَّاقِ عن مَعْمَرٍ عن هَمَّامِ بن مُنَبِّهٍ عن أبي هُرَيْرَةَ عن النبي صلى الله عليه وسلم قال كانت بَنُو إِسْرَائِيلَ يَغْتَسِلُونَ عُرَاةً يَنْظُرُ بَعْضُهُمْ إلى بَعْضٍ وكان مُوسَى يَغْتَسِلُ وَحْدَهُ فَقَالُوا والله ما يَمْنَعُ مُوسَى أَنْ يَغْتَسِلَ مَعَنَا إلا أَنَّهُ آدَرُ فَذَهَبَ مَرَّةً يَغْتَسِلُ فَوَضَعَ ثَوْبَهُ على حَجَرٍ فَفَرَّ الْحَجَرُ بِثَوْبِهِ فَخَرَجَ مُوسَى في إِثْرِهِ يقول ثَوْبِي يا حَجَرُ حتى نَظَرَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ إلى مُوسَى فَقَالُوا والله ما بِمُوسَى من بَأْسٍ وَأَخَذَ ثَوْبَهُ فَطَفِقَ بِالْحَجَرِ ضَرْبًا فقال أبو هُرَيْرَةَ والله إنه لَنَدَبٌ بِالْحَجَرِ سِتَّةٌ أو سَبْعَةٌ ضَرْبًا بِالْحَجَرِ

    صحيح البخاري ج 1 ص 107

    2-حدثنا إِسْحَاقُ بن نَصْرٍ قال حدثنا عبد الرَّزَّاقِ عن مَعْمَرٍ عن هَمَّامٍ سمع أَبَا هُرَيْرَةَ عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إذا قام أحدكم إلى الصَّلَاةِ فلا يَبْصُقْ أَمَامَهُ فَإِنَّمَا يُنَاجِي اللَّهَ ما دَامَ في مُصَلَّاهُ ولا عن

    صحيح البخاري ج 1 ص 161

    3- حدثني يحيى بن جَعْفَرٍ حدثنا عبد الرَّزَّاقِ عن مَعْمَرٍ عن هَمَّامٍ قال سمعت أَبَا هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إذا أَنْفَقَتْ الْمَرْأَةُ من كَسْبِ زَوْجِهَا عن غَيْرِ أَمْرِهِ فلها نِصْفُ أَجْرِهِ

    صحيح البخاري ج 2 ص 728

    اين روياات در مصنف نيست آيا مي شود گفت اين روايات که در صحيح بخاري آمده است ضعيف هستند؟!!

در حال نمایش 14 نوشته (از کل 14)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.