سوال درباره عدالت صحابه

Home انجمن ها گفتگوی ازاد سوال درباره عدالت صحابه

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  fandogh در 9 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 6 نوشته (از کل 6)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1558

    fandogh
    کاربر
    با سلام
    من سوالی دارم که امیدارم در سایت شما جوابش را پیدا کنم. البته قبلش یک انتقاد بکنم که چرا سایتتان اصلا user friendly نیست؟
    سوال: در قرآن آیات زیادی در مذمت برخی از صحابه آمده است و گاهی آنان را با لحن تندی مورد عتاب و خطاب قرار داده است. (گرچه مسلما این مربوط به بخشی از صحابه است نه همه آن ها) تا جایی که اسن یکی از سوره ها سوره منافقون است.
    اولا سوال این است که این آیات چگونه با عدالت همه صحابه سازگارند؟
    دوما لطفا اسم این اصحابی را که در دل ایمان نیاورده بودند را بفرمایید.

    با تشکر
    فندق

    #3443

    fandogh
    کاربر
    خیلی عجیبه! این سوال من 175 بار خوانده شده اما هیچ کس به من جواب نمی دهد!
    یا این سوال بیش از حد پیش پا افتاده است، یا جوابش را نمی دانید؟
    #3444

    دانش
    کاربر
    سلام .
    اولا دلیل شما چیست که سوره منافقین در مورد صحابه رسول الله نازل شده؟ ضمنا فهرست این برخی ها و آن برخی که ذکر کردید را اعلان کنید تا همه مستفید شوند (با در نظر داشت تعریف صحابی که نزد اهل سنت است نه به مفهوم رافضیان شیعه، چرا شنیدم میگویند مکتب پیامبر فقط 5 شاگرد داشته بقیه همه رفوضه شدن!!)

    سوره منافقین در مورد قضیه عبدالله بن ابی و گروه آن نازل شده و در این شکی نیست

    4620 حدثنا عمرو بن خالد حدثنا زهير بن معاوية حدثنا أبو إسحاق قال سمعت زيد بن أرقم قال خرجنا مع النبي صلى الله عليه وسلم في سفر أصاب الناس فيه شدة فقال عبد الله بن أبي لأصحابه لا تنفقوا على من عند رسول الله حتى ينفضوا من حوله وقال لئن رجعنا إلى المدينة ليخرجن الأعز منها الأذل فأتيت النبي صلى الله عليه وسلم فأخبرته فأرسل إلى عبد الله بن أبي فسأله فاجتهد يمينه ما فعل قالوا كذب زيد رسول الله صلى الله عليه وسلم فوقع في نفسي مما قالوا شدة حتى أنزل الله عز وجل تصديقي في إذا جاءك المنافقون فدعاهم النبي صلى الله عليه وسلم ليستغفر لهم فلووا رءوسهم وقوله خشب مسندة قال كانوا رجالا أجمل شيء ….تح الباري شرح صحيح البخاري
    أحمد بن علي بن حجر العسقلاني
    و اگر در مورد عدالت صحابه شکی دارید این موضوع شفای قلب است بخوانید
    http://www.islamtxt.net/article/205

    دوما اگر قضیه عتاب و لحن تند باشد قرآن کریم در برخی آیات برای تذکر و یادآروی حتی پیامبر را مورد عتاب قراد داده
    نمونه اش اوایل سوره عبس: عَبَسَ وَتَوَلَّىٰ ﴿١﴾ أَن جَاءَهُ الْأَعْمَىٰ ﴿٢﴾ وَمَا يُدْرِ‌يكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّىٰ
    سوره الحاقه: وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ ﴿٤٤﴾ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ﴿٤٥﴾ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ ﴿٤٦﴾

    اما صحابی که ایمان نیاورند؟؟؟!! این گفته شما یا جهالت هست یا عصبیت اگر جهالت بروید دنبال علم چرا که حساب صحابی که به الله و رسول ایمان آورده از منافق جداست..الله در سوره توبه خطاب به پیامبر میگوید: لَا تَعْلَمُهُمْ ۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ ۚ ﴿١٠١﴾
    ولی رافضیان شیعه میگویند لا لا نحن ایضا نعلمهم… قضیه برخی ها که ذکر کردید!! عجایب روزگار

    اما اگر گفته شما ناشی از عصبیت هست خدا شما را شفا دهد
    که دوای دیگری ندارد

    اون نکته اول سایت فنگلیشی نوشته بودی با معذرت از سایت بانان بپرس
    خدا حافظ وقت زیاد ندارم

    #3446

    fandogh
    کاربر
    اولا سلام
    ثانیا ظاهرا اینجا عتاب و خطاب عادی است، هر کسی که هستی، یاد بگیر وقتی یک سوال علمی ازت می پرسند، یا ساکت باشی و یا با ادب جواب بدهی. من یک سوال ساده پرسیدم، چه حقی داری که راجع به ایمان من یا عصبیت من و… صحبت می کنی؟
    ———————–
    اما بعد، در مورد سوال خودم
    مقاله معرفی شده را خواندم، ممنونم؛ اما سوالات بیشتری در ذهن من ایجاد شد.
    در این مقاله هم تصریح شده که عده ای منافق در زمان پیامبر بوده اند. سوال این است که اگر وجود عده ای منافق را بپذیریم، راه برای پذیرش سایر موارد نیز باز می شود. توضیح می دهم.
    در واقع از بند اول مقاله استنباط می شود که «پیامبر باید هر که را که دیده است مسلمان کرده باشد، اگر نه به هدف رسالتش نرسیده است»
    و در بند دوم می گوید پیامبر نتوانست عده ای منافق را به ایمان آورد.
    #3549

    سيدنا عمر
    کاربر
    آنچنان که این شیعه می گوید نیست! اینان هنوز فرق بین صحابه با منافق را نمی دانند! ما آنکسانی که در سوره منافقون مورد مذمت قرار گرفتند را اصلا صحابه نمی دانیم! بلکه منافقان جدای از صحابه اند، صحابه کسی است که در ظاهر و باطن ایمان آورده و بر ایمان هم از دنیا رفته باشد، شیعیان چون عاجزند دلیل قرآنی بر ضد صحابه بیابند، لذا از روی جهل و نادانیشان آیاتی را که درباره منافقان آمده را بر صحابه تطبیق می کنند! حال آنکه ما منافقین را صحابه نمی دانیم، و خدای متعال منافقین را به پیامبر صلی الله علیه وسلم شناسایی کرده بود و ایشان هم به بعضی از اصحابش – از جمله حذیفه – خبر داده بود که منافقان کی هستند.
    پس این سخن که : (اصحابی را که در دل ایمان نیاورده بودند) تناقض دارد! زیرا کسی که در دل ایمان نیاورده اصلا صحابه نیست تا اسمش را بیاوریم! بلکه منافق است، مانند عبدالله ابن ابی سلول و پیروانش که در کتب سیره نام آنها ذکر شده است.(به کتاب الگوی هدایت دکتر صلابی مراجعه کنید).
    بنابراین شیعه باید ابتدای معنای صحابه و منافق و تمایز این دو گروه نزد اهل سنت را درک کند بعد بر علیه ما احتجاج کند.
    سرزنش قرآن لزوما به معنای کفر و دور شدن از رحمت سرزنش کننده نیست، چرا که همین قرآن در چندین جا خود پیامبر صلی الله علیه وسلم را سرزنش کردند! گاهی این سرزنش ها موجب درس و عبرت و نصیحت و در نهایت پرورش است.
    شیعیان هنوز معنای عدالت صحابه را نمی دانند! عدالت صحابه این نیست که آنها خطا و اشتباه نمی کنند و معصومند! بلکه عدالت صحابه یعنی آنکه در نقل روایت از پیامبر صلی الله علیه وسلم دروغ نمی گویند.
    خداوند متعال در قرآن اصحاب را مي ستايد و از آنها اعلام خشنودي مي کند و وعده بهشت را به آنها داد:«وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِي اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» ( توبه 100). «پيش گيرندگان آغازين از مهاجر و انصار و كساني كه به نحو احسن از آنها پيروي كردند خداوند از آنها راضي و آنها نيز از پروردگار خويش راضي هستند و براي آنها باغهايي است كه از زير آن نهرها جاري است در آن براي هميشه مي مانند و آن رستگاري بزرگ است». و مي فرمايد:«لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ» (فتح 18). «به تحقيق خداوند از مؤمناني كه در زير درخت با تو بيعت نمودند راضي شد».
    #3550

    سيدنا عمر
    کاربر
    مي فرمايد: « مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا» (فتح 29).
    يعني: محمّد فرستاده خداست؛ و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند؛ پيوسته آنها را در حال رکوع و سجود مى ‏بينى در حالى که همواره فضل خدا و رضاى او را مى ‏طلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است؛ اين توصيف آنان در تورات و توصيف آنان در انجيل است:همانند زراعتى که جوانه‏هاى خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته تا محکم شده و بر پاى خود ايستاده است و بقدرى نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتى وامى ‏دارد؛ اين براى آن است که کافران را به خشم آورد (ولى) کسانى از آنها را که ايمان آورده و کارهاى شايسته انجام داده ‏اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظيمى داده است.
    و اين الله تعالي است که ياران رسول خدا را اينچنين مي ستايد، ولي متاسفانه دشمنان مغرض و کينه توز ياران پيامبر صلي الله عليه وسلم از هر دروغ و افترا و نقل قول بي ارزش و بي سندي و يا هر روايت جعلي براي رسيدن به اهداف پليدشان بهره مي برند.
    وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
در حال نمایش 6 نوشته (از کل 6)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.