بسم الله الرحمن الرحیم
گفتگو های جالبی بود ولی خواستم منم یه چند نکته ای رو عرض کنم
پیامبر اکرم ص بعد از فوت شان دوچیز رابرای مسلمانان به میراث گذاشتند اول قرآن کریم دوم سنت رسول خدا وتکیه گاه پیامبر هم بر همین دوچیز بود وخدواند هم پیامبر رو برهمین دوچیز قوت قلب داد
درمورد کلمه ولی هم در بیشتر از جاهای قرآن به معنای دوست آمده از جمله :
﴿ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَأَنَّ الْکَافِرِینَ لا مَوْلَى لَهُمْ﴾ (محمد: 11). یعنی: “این به سبب آن است که خداوند دوست (کار ساز) مسلمان است و به سبب آن است که کافران را هیچ کار سازی نیست”. و نیز در سوره دخان آیه 41 خداوند می فرماید:
﴿یَوْمَ لا یُغْنِی مَوْلىً عَنْ مَوْلىً شَیْئاً وَلا هُمْ یُنْصَرُونَ﴾ (الدخان: 41). یعنی: “روزی که دفع نکند هیچ دوستی از دوست دیگر چیزی را و نصرت داده نمی شود”.
واگر در مسئله غدیر خم هم نگاه کنیم :
من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه …
اگر کلمه ولی رو به معنای خلیفه معنا کنیم جمله بالا کدام معنای رو افاده نمیکنه:
هرکسی که من خلیفه او هستم پس علی خلیفه اوست خدایا خلیفه کن کسی را که علی را خلیفه کند…
پس رسول خدا نه کسی رو خلیفه انتخاب کرد نه امام .
از سوی سوره نور آیه 54 خداوند می فرماید: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ.
خداوند وعده داده است کسانی از شما را که ایمان آورده اند و کارهای نیکو انجام داده اند، به خلافت بر گزیند، همان طور که قبلاً کسانی را به خلافت برگزیده است.
اینجا کاملا اشاره به خلیفه شدن خلفای راشدین شده (لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ) اگر از نگاه شیعه نگاه کنیم فقط دونفر از امامانشان یعنی حضرت علی رض وحضرت حسن رض خلیفه برحق شدن اگر اینجوری میبود پس در این آیه عوض کلمه (لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ) که یک کلمه جمع است باید کلمه مثنا استفاده میشد پس خدا خلافت خلفای راشدین رو قبول داره (ولی شیعه این موضوع رو رد میکنن).
والسلام
گفتگو های جالبی بود ولی خواستم منم یه چند نکته ای رو عرض کنم
پیامبر اکرم ص بعد از فوت شان دوچیز رابرای مسلمانان به میراث گذاشتند اول قرآن کریم دوم سنت رسول خدا وتکیه گاه پیامبر هم بر همین دوچیز بود وخدواند هم پیامبر رو برهمین دوچیز قوت قلب داد
درمورد کلمه ولی هم در بیشتر از جاهای قرآن به معنای دوست آمده از جمله :
﴿ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَأَنَّ الْکَافِرِینَ لا مَوْلَى لَهُمْ﴾ (محمد: 11). یعنی: “این به سبب آن است که خداوند دوست (کار ساز) مسلمان است و به سبب آن است که کافران را هیچ کار سازی نیست”. و نیز در سوره دخان آیه 41 خداوند می فرماید:
﴿یَوْمَ لا یُغْنِی مَوْلىً عَنْ مَوْلىً شَیْئاً وَلا هُمْ یُنْصَرُونَ﴾ (الدخان: 41). یعنی: “روزی که دفع نکند هیچ دوستی از دوست دیگر چیزی را و نصرت داده نمی شود”.
واگر در مسئله غدیر خم هم نگاه کنیم :
من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه …
اگر کلمه ولی رو به معنای خلیفه معنا کنیم جمله بالا کدام معنای رو افاده نمیکنه:
هرکسی که من خلیفه او هستم پس علی خلیفه اوست خدایا خلیفه کن کسی را که علی را خلیفه کند…
پس رسول خدا نه کسی رو خلیفه انتخاب کرد نه امام .
از سوی سوره نور آیه 54 خداوند می فرماید: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ.
خداوند وعده داده است کسانی از شما را که ایمان آورده اند و کارهای نیکو انجام داده اند، به خلافت بر گزیند، همان طور که قبلاً کسانی را به خلافت برگزیده است.
اینجا کاملا اشاره به خلیفه شدن خلفای راشدین شده (لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ) اگر از نگاه شیعه نگاه کنیم فقط دونفر از امامانشان یعنی حضرت علی رض وحضرت حسن رض خلیفه برحق شدن اگر اینجوری میبود پس در این آیه عوض کلمه (لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ) که یک کلمه جمع است باید کلمه مثنا استفاده میشد پس خدا خلافت خلفای راشدین رو قبول داره (ولی شیعه این موضوع رو رد میکنن).
والسلام