تقیه از مسلمان در کتاب های اهل سنت

Home انجمن ها گفتگوی ازاد تقیه از مسلمان در کتاب های اهل سنت

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 1 کاربر است ، و آخرین بار توسط  mohammad در 8 سال، 10 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #25569

    mohammad
    مشارکت کننده

    حذیفه
    +حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَیْرٍ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ عَبْدِ الْمَلِکِ بْنِ مَیْسَرَةَ، عَنِ النَّزَّالِ بْنِ سَبْرَةَ، قَالَ: ” دَخَلَ ابْنُ مَسْعُودٍ وَحُذَیْفَةُ عَلَى عُثْمَانَ، فَقَالَ عُثْمَانُ لِحُذَیْفَةَ: ” بَلَغَنِی أَنَّکَ قُلْت کَذَا وَکَذَا؟ قَالَ: لَا وَاللَّهِ مَا قُلْتُهُ، فَلَمَّا خَرَجَ قَالَ لَهُ عَبْدُ اللَّهِ: «مَا لَکَ فَلِمَ تَقُولُهُ مَا سَمِعْتُکَ تَقُولُ؟» قَالَ: «إِنِّی أَشْتَرِی دِینِی بَعْضَهُ بِبَعْضٍ مَخَافَةَ أَنْ یَذْهَبَ کُلُّهُ.

    مصنف ابن ابی شیبة،ج6،ص474،ح33050 ط دار التاج
    ________________________________________________________________________________________
    حذیفه
    +كَانَ حُذَيْفَةُ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – مِمَّنْ يَسْتَعْمِلُ التَّقِيَّةَ عَلَى مَا رُوِيَ أَنَّهُ يُدَارِي رَجُلًا، فَقِيلَ لَهُ: إنَّك مُنَافِقٌ، فَقَالَ لَا، وَلَكِنِّي أَشْتَرِي دِينِي بَعْضَهُ بِبَعْضٍ مَخَافَةَ أَنْ يَذْهَبَ كُلُّهُ

    حذيفه به تقيه عمل مي‌کرده است. به او گفتند: تو منافق هستي، چون به تقيه عمل مي‌کني. حذيفه گفت: نه، من منافق نيستم؛ ولي من برخي از دينم را با برخي ديگرش مي‌خرم تا اين‌که همه‌اش از بين نرود.

    المبسوط للسرخسي، ج24، ص46 المؤلف: محمد بن أحمد بن أبي سهل شمس الأئمة السرخسي (المتوفى: 483هـ)، الناشر: دار المعرفة – بيروت، الطبعة: بدون طبعة، تاريخ النشر: 1414هـ – 1993م، عدد الأجزاء: 30
    __________________________________________________________________________________________
    ابوهریره
    +حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَخِي، عَنِ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ، عَنْ سَعِيدٍ المَقْبُرِيِّ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: ” حَفِظْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وِعَاءَيْنِ: فَأَمَّا أَحَدُهُمَا فَبَثَثْتُهُ، وَأَمَّا الآخَرُ فَلَوْ بَثَثْتُهُ قُطِعَ هَذَا البُلْعُومُ ”

    من دو ظرف بزرگ، پُر از حديث کرده بودم و درب يکي را باز کردم و براي مردم منتشر کردم و اگر درب ظرف ديگر را باز مي‌کردم، گردن و حنجره‌ام قطع مي‌شد.

    صحيح البخاري ج1 ص35 المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي)، الطبعة: الأولى، 1422هـ، عدد الأجزاء: 9.
    ___________________________________________________________________________________________
    محمد بن حنفیه
    +حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ إِسْرَائِيلَ، عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى، عَنِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ، قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ»

    از محمد بن حنفيه شنيدم که مي‌گفت: کسی که تقيه ندارد ايمان ندارد.

    (إبن أبي شيبة الكوفي، أبو بكر عبد الله بن محمد (متوفاي235 هـ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج 6، ص 474، ح33045
    ___________________________________________________________________________________________
    پیامبر (ص)
    +أخبرنا عبد الرزاق قال أخبرنا معمر عن الحسن وقتادة أن النبي صلى الله عليه وسلم قال لاينبغي لمؤمن أن يذل نفسه قال وكيف يذل نفسه قال يتعرض من البلاء بما لا يطيق.

    از قتادة روايت شده است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: سزاوار نيست که مؤمن خود را ذليل نمايد؛ سؤال شد که چگونه شخص خود را ذليل مي‌نمايد؟پاسخ فرمود: خود را در معرض بلاهايي قرار مي‌دهد که توانايي آن‌ها را ندارد.

    المصنف، ج 11، ص 348، ح 20721،الصنعاني، أبو بكر عبد الرزاق بن همام (متوفاي211هـ)، تحقيق حبيب الرحمن الأعظمي، ناشر: المكتب الإسلامي – بيروت، الطبعة: الثانية، 1403هـ .
    ___________________________________________________________________________________________
    پیامبر (ص)
    +تقيه پيامبر اكرم در عدم اصلاح كعبه
    بخاري در صحيحش مي‌نويسد:
    از عايشه روايت شده است كه رسول خدا (ص)[6] به او فرمود: اگر قوم تو تازه از كفر جدا نشده بودند دستور مي‌دادم كه كعبه را خراب كنند و آن مقدار از كعبه را كه از آن بيرون مانده است وارد آن مي‌كردم و كف آن را با زمين هم‌سطح و براي آن دو در از شرق و غرب قرار مي‌دادم و آن را مانند زمان حضرت ابراهيم درست مي‌كردم.2-574

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.