تحلیل دوستان در مورد مسئله فلسطین و مواضع دولت های اسلامی

Home انجمن ها گفتگوی ازاد تحلیل دوستان در مورد مسئله فلسطین و مواضع دولت های اسلامی

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  kamyar-movahhed در 9 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 13 نوشته (از کل 13)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1607

    kamyar-movahhed
    کاربر
    بسم الله الرحمان الرحیم

    لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم

    وصل الله علی سیدنا و نبینا و مولانا محمد المصطفی و علی آله و اصحابه اجمعین

    السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

    دوستان میدانم این وبسایت جای مناسبی برای طرح مسائل سیاسی نیست اما چه کنیم که امروز این مسائل، با دین و اعتقادات مردم گره خورده و هرگاه بخواهی جایی صحبتی بحثی یا دعوتی بکنی، خواه ناخواه پای این سوالات باز میشود و چاره ای جز پاسخ دادن نیست!

    قبلا در این موضوع، نوشتاری در همین وب سایت مطالعه نمودم اما باید عرض کنم پاسخها کامل و قانع کننده نبود لذا از دوستان تغاضا دارم نظر خود را مطرح کنند تا حقیقت برایم آشکار شود.

    مساله این است که امروز در جای جای دنیا مسلمانان، مظلومانه کشته میشوند اما در بین این کشتار ها و جنگ ها، یکی از همه اهمیت بیشتری دارد و آن فلسطین است!

    علت این حساسیت و اهمیت به نظر بنده میتواند وجود افکار آخرالزمانی خطرناک بین یهودیان و مسیحیان پشتیبانشان باشد! چرا که اگر آنها به اهدافشان در منطقه دست پیدا کنند، بر اساس پیش گویی ها و عقایدشان، در پی نابودی تمام سرزمین های اسلامی و سلطه بر تمام جهان بر خواهند آمد.

    لذا به نظر بنده، با وجود کشتار های وحشیانه ای که در برمه یا چچن و دیگر کشور ها پدید آمده، مسئله فلسطین، در واقع خط مقدم جبهه تلقی میشود.

    پس ما توقع داریم تمام مردم و دولت های اسلامی در این مورد کوتاهی نکنند و به جد حمایت کنند.

    اما سوال اینجاست که چرا برخی از دولت های اسلامی سکوت پیشه کرده اند و با وجود اینکه مسببان اصلی فتنه فلسطین،پشتیبانی نصارا از یهودیان است اما با آنها دوستی میکنند و قرارداد های بزرگ نفتی و تجاری منعقد میکنند که این امر باعث شده به تعبیری “ریششان زیر تیغ یهود و نصارا گیر کند و نتوانند کار موثری انجام دهند” حتی به شکل ناباورانه ای شاهد این هستیم که دشمنان اصلی فلسطین، بی هیچ واهمه این به این دولت ها اسلحه میفروشند!

    و این در حالی است که قرآن کریم مارا از دوستی و همراهی با یهود و نصارا نهی نموده است.

    جا دارد نکته ای رو اینجا عرض کنم که قصد ندارم با این صحبت ها سیاست های ج.ا ایران را توجیه کنم که اگر اینها در برابر صهیونیسم مقابله میکنند و کمرشان خم شده پس حق هستند و روش اسلامی رو پیش گرفته اند. چرا که به همان اندازه که همراهی با یهود و نصارا جایز نیست، دوستی و همراهی با کومونیست و دیگر کافران هم جایز نخواهد بود ما میبینیم که ج.ا روابط حسنه ای با چین و روسیه دارد. دو کشوری که هرجا کشتاری از مسلمانان شده، رد پای این دو در آن وجود داشته! پس کسی نمیتواند ادعا کند که چون اینها این کار را کرده اند پس ما هم جا دارد انجام دهیم! چرا که این نوع استدلال و توجیه رو بسیار در سخنان روافض شاهد بوده ام و بعضی از دوستان ما نیز از روی کم لطفی چنین سخنی رو ایراد میکنند!

    این در حالی است که بنده با عده ای از مردم عربستان صعودی از طریق اینترنت مصاحبه داشته ام و میتوان گفت که عده غالبی از آنها، از دولت خود راضی هستند و معتقدند دولتشان احکام اسلامی رو به شکل خوبی پیاده کرده است. البته در این مورد که دولت عربستان، در سطح جهان دولت محبوبی است شکی نیست و من بسیار این دولت و این مردم رو دوست دارم اما فکر میکنم این توافق مردم با دولتشان به دلیل سطح بالای رفاهشان باشد. و خدا نکند روزی باشد که به اموال و فرزندانمان دل خوش کنیم و در نصرت دین خدا کوتاهی کنیم.

    اگر در سخنانم کمی تند روی کردم از دوستان عذر خواهی میکنم و بسیار مشتاقم نظر و تحلیل دیگر مسلمانان رو در این موارد بدونم چرا که من در جایی زندگی میکنم که مسلمانان بسیار کم و یا ناشناخته هستند و من فقط از این طریق میتونم با برادرانم ارتباط داشته باشم.

    با تشکر. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    #4064

    یمین
    کاربر
    برادر از اضهار نطر مودبانه شما سپاسگزارم.اینجانب تبحری در امور سیاسی و اقتصادی ندارم .اما همیشه بعضی مسایل است که آنقدر واضح است که افراد عامی جامعه مانند اینجانب متوجه آن میشویم ولی در عجبم که سران دول متوجه نمیشوند یا خود را به کوچه علی چپ میزنند.مانند هدفمندی یارانه هادر اقتصاد من روز اول گفتم که این مساله در کل خوب است منتهی مدیریت قوی میخواهد اما چون مدیریت قوی و دلسوزانه در کشور وجود ندارد و هر کس در فکر جیب خود است این قانون اقتصاد را به مرحله انفجار میرساند و اینگونه هم شد!!!!از روز اول معلوم بود حمله تعدادی ساندیس خور به سفارت های دول در ایران ارز را به قیمت چند برابر میرساند که رساند ؟اگر میگویید ارز در اثر تحریم ها بود باید عرض کنم بله >اما سرعت تصویب تحریم ها با حمله به سفارت وانگلیس و کانادا حالت تصاعدی به خود گرفت.!

    در مود دفاع از مسلملنان و به خصوص فلسطین به نظر بنده هنوز جنگ صلیبی ادامه دارد منتهی بسیاری از کشورهای اسلامی کم و بیش سر خود را در برف فرو برده اند.در مورد ایران هم آنچیز که بر من روشن گشته این است متاسفانه در جبهه ای قرار گرفته که علی رغم شعار های ظاهری فقط ضربه به پیکر اسلام زده.است 1. مسلمانان چچن که بدست روسها کشتار شدند بعد ها ایران رارسمن مسبب دانستند.2ردپای ایران در همکاری با امریکا و متحدانش در اشغال عراق و افغانستان و به روی کار امدن حکومت های شیعی3تحریک شیعیان بحرین و عربستان و یمن 4.که از همه مهمتر است رای همسو ایران با امریکا و اسراییل که مخالف ثبت و به رسمیت شناختن کشور فلسطین بودند .این رای یک بار در سال پیش 1390 و امسال نیز در همین اواسط پاییز 1391 داده شد5. کشتار مسلمانان چین که ایران عملن لا پوشانی میکند

    #4066

    kamyar-movahhed
    کاربر
    بسم الله الرحمان الرحیم
    دوست و برادر عزیزم، یمین. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
    در مورد مطالبی که مطرح فرمودین کاملا با شما هم عقیده هستم. اعتقاد دارم در طول تاریخ، از زمان تشکیل صفویه تا به حال، هیچ کس به اندازه ایران به بدنه اسلام ضربه وارد نکرده.
    چه آن زمان که با حمله به دولت عثمانی، از پیشروی مجاهدان اسلام در قلب اروپا جلوگیری کرد و چه الان که باادعا های پوچ سعی در مقابله با صهیونیست ها رو داره اما در حقیقت منافع خودش رو دنبال میکنه.
    در واقع به نظر من به همان اندازه که ایدئولوژی صهیونیست برای اسلام خطرناکه، ایدئولوژی رافضی صفوی هم خطرناکه! هر دو ساز حکومت بر جهان رو کوک کرده و مینوازند! یکی مسئله هولوکاست رو پر رنگ کرده و برای نشان دادن مظلومیت خودش بر تبل تو خالی میزنه و آنیکی مسئله عاشورا رو!
    چگونه مردمی میتونند ادعای نصرت اسلام و مسلمین رو بکنند در حالی که هر روز و هر شب منتظرند تا منجیشان بیاید و باقی مانده مسلمانانی که از دست یهودیان زنده مانده اند رو بکشد!
    حتی بنده معتقد هستم مبارزه و نابود کردن رافضه از مبارزه با صهیونیست اولا تر است! هر کدام به دنبال فرصت هستند تا اسلام رو نابود کنند و به عبارتی اسلام، صهیونیست و رافضه، سه ضلع مثلثی را تشکیل داده اند که هر کدام اول نابود شود، آن دو تای دیگر به جان هم میافتند! یعنی شکی نیست که اگر دنیای اسلام در برابر صهیونیست صف آرایی کند اولین کسی که از پشت ضربه میزند رافضه است و اگر در برابر رافضه صف آرایی کند اولین کسی که از پشت ضربه میزند صهیونیسم است!
    #4067

    kamyar-movahhed
    کاربر
    اما برادر عزیزم! با مطالبی که عرض نموده بودم توقع نداشتم شما مطلب رو در مورد ایران پیش بکشید! چرا که اشتباهات ایران دلیل و توجیه اشتباهات دیگران نمیشود! از ایران انتظار دیگری هم نمیشود داشت جز اینکه هر کاری بکند نا مسلمانان رو خار و ذلیل کند!
    اما از کشور های دیگری مثل عربستان که ام القرای مسلمانان است، جدا انتظار میرود! سوال بنده اینجا بود که چگونه آمریکا که حامی اصلی صهیونیست است، بی هیچ ترس و واهمه ای به دولت صعودی سلاح میفروشد و با او قرار داد های بزرگ اقتصادی منعقد میکند در حالی که علی القاعده، کسی که باید پیشرو و امام مسلمانان در مبارزه با صهیونیست باشد همین عربستان است؟! اگر کشور دیگری مثل پاکستان مدعی شود و تحت فشار قرار گیرد، شاید کسی به طور جدی از او همایت نکند اما در مورد عربستان، تمام دنیای اسلام از او همایت خواهد کرد. حتی اگر دولت ها همایت نکنند مردم دنیا به پا خواهند خواست! آیا برای عربستان، دوستی و تجارت با دنیای اسلام کافی نیست؟!
    ببینید شایعات زیادی در مورد فراماسونر بودن مقامات صعودی وجود دارد و شواهد زیادی هم در این مورد میاورند و نشانه های بسیاری در ساختمان ها و معماری مساجد در مکه و مدینه پیدا شده!
    البته این برچسب فراماسونری داستانی است که در طول تاریخ به هر کسی زده اند و برچسبیست که به همه میچسبد! حتی همین الان ممکن است یک نفر پیدا شود و در همین اسم من که کامیار است، نشانه های یهودی پیدا کند و به من برچسب فراماسونری بزند!!
    اما با بررسی کارنامه این کشورها (فقط عربستان نیست و شاید اردن و دیگر کشور ها هم باشند) مشاهده میکنیم تا حدی دارند در این سو پیش میروند. نظر شما رو در این باره میخواهم بدونم.
    مطلبی مطالعه کردم از روح الله خمینی که گرچه از او خوشم نمیاد اما به نظرم راست گفت! میگفت “نوعی اسلام وجود دارد بنام اسلام آمریکایی! این نوع اسلام یعنی همه چیز از ظواهر اسلام رو داشته باشی اما باطن اسلام که همانا استقلال و مبارزه با ظلم و حمایت از مظلومان است رو نداشته باشی!” بلا تشبیه مثل اسبی که اخته شده باشه! اسب هست بار میبرد اما ادامه نسل نمیدهد. یا هندوانه ای که بجای شیرینی، ترش باشد! هندوانه است پوستش سبز است، گوشتش قرمز ولی بجای شیرینی ترش است! نظر شما در این مورد چیست؟
    #4087

    یمین
    کاربر
    برادر کامیار از لطف شما ممنون.اینجانب با توجه به معلومات خودم اظهار ظر کردم هرچند که به مطالب شما علاقمند هستم ولی نمیدانم در این پیج امکان صحبت هست یانه؟ بی شک امام خمینی انسانی زیرک و تیز هوش بودند که توانستند انقلاب ایران را به مسیری که دوست دارندسوق دهند.به نظر اینجانب خداوند با اعطای ثروت های طبیعی به کشورهای مسلمان امکان کنترل قسمت زیادی از امور جهان را به مسلمین داده .منتهی نمیدانم چرا ازاین موهبت الهی استفاده نمیشود.نمیدانم دوستی و تجارت عربستان و کشورهای اسلامی با امریکا از رو ندانم کاری است یا میتواند استراتژی درست باشد؟
    #4088

    یمین
    کاربر
    مثال .آن چیز را که تقریبن اکثر مسلمانان از آن بیخبرند این است که حمله امریکا به عراق و افغانستان فقط و فقط در راستای دفاع از منافع اسراییل و صهیونیزم بود{به گواه کتاب اعترافات صدام در زندان امریکایی هابه قلم وکیل مدافع صدام حسین}که متاسفانه در هر دو مورد با کمک مستقیم ایران انجام شد و بالطبع اینجانب در بین بد و بدتر بد را انتخاب میکنم یعنی رفتار سران عربستان و امثالهم.

    شاید بتوان در جایی دیگر این بحث را ادامه داد منتهی اکنون و در این پیج از دکر بسیاری از نظراتم معذورم. در صورت امکان ادامه بحث در فیسبوک بسیار مناسبتر میباشد .ولسلام

    #4092

    kamyar-movahhed
    کاربر
    دوست و برادر عزیزم، یمین

    بسیار مشتاقم در فضای بهتری راجع به این موارد با شما گفتگو کنم.

    جایی که من هستم بسیار از مسلمانان دور است و من به نظرات مردم مسلمان دسترسی ندارم.

    خوشحال میشم اگر لطف کنید آدرس فیس بوک یا یاهو مسنجرتان رو اینجا یا در ای میل، در اختیار من بگذارید.

    با تشکر والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    #4107

    namazy
    کاربر
    با سلام

    نظرات شما را خواندم . خوب سعی کردید مغالطه کنید و براتون متاسفم که از شرایطی سیاسی اصلا چیزی نمی دونید.ایران اینهمه از فلسطینیان که همه سنی هستند حمایت می کنه و خطرات رویایویی با اسرائیل و آمریکا را بجون میخره فقط به خاطر مسلملن بودن آنها . آخرش شما ها راحت توجیه می کنین که روابط حسنه عربستان با آمریکا و اسرائیل مثل رابطه ایران با روسیه است. البته از شما بیشتر از این هم انتظار نمی رود وقتی پادشاه عربستان با رئیس جمهور آمریکا رقص شمشیر می روند و با اسرائیل دست دوستی می دهند دیگر چطوری میخواهید اینها را توجیه کنید . البته که بهترین راه حمایت از این کارها نیست چون جایی برای حمایت نموده پس تیشه به ریشه ایران می زنید و آنرا خراب می کنید و خیلی راحت می گویید کمونیستی هستند . آفرین بر شما مغالطه خوبی است .

    #4110

    یمین
    کاربر
    بسم الله الرحمن الرحیم

    آن حکومتی تیشه بر بنیان اسلام و فلسطین زده که تمام اهل سنت را تکفیر میکند و فلسطینی که یک نفر شیعه ندارد را به ظاهر حمایت میکند!!حکومتی ریشه اسلام را با تبر هدف قرار داده که میگوید موشک به مجاهدان فلسطین میدهد و در سازمان بین الملل همسو با اسراییل و آمریکا رای منفی به ثبت حکومت فلسطین و به رسمیت شناختن کشور فلسطین میدهد.

    #4113
    خدایا دشمنان اسلام را نابود فرما
    عربستان سعودی دیکتاتور های یمن و بحرین را در پناه خود می‌آورد. در حالی که مردمان این دو کشور بر ضد حاکمانشان قیام کردند.چه تفاوتی بین این حاکمان و حاکمان سوری دیده‌اید؟
    چرا شما حرفی از جنایات ال شعود و ال خلیفه و دیدکتاتور های منطقه از جمله یمن و مصر و غیره نمی زنید….چه شده که امروز دولت وهابی عربستان سعودی حامی مردم سوریه شدهاست؟
    چرا کشور‌های منطقه اجازه نمیدهند تا خود مردم سوریه در مورد کشورشان تصمیم بگیرند؟ چرا عربستان سعودی و امارات سلاح به سوریه میفرستند تاشورشیان مردم بی دفاع را قلع و قمع کنند و جنایاتی که خودشان می کنند به پای دیگران بگذارند؟
    ایا عربسات سعودی برای مبارزه با اسراییل و کمک به فلسطین پشه‌ای کمک کرده ؟
    ایا محکومیت بدون عمل اقاده‌ای کرده؟
    چرا از جنایان عربستان سعودی در کشت و کشتار مردم بحرین و کمک به دیکتاتور یمن چیزی نمی گویید؟
    به راستی چرا امریکا و اسراییل از عربسان حمایت می‌کنند چون عربستان به کمک وهابیت تکفیری در جهان به کشتن مسلمان می پردازد ان هم به اسم اسلام
    تمام فشار بر مردم سوریه فقط و فقط به خاطر اسراییل است چون اسراییل نابود شود وهابیت هم نابود می شود.بگذارید مردم سوریه خودشان تصمیم بگیرند نه دلارهای عربسان سعودی برای کشتار مردم سوریه.

    ا

    #4120

    kamyar-movahhed
    کاربر

    بسم الله الرحمان الرحیم
    وصل الله علی سیدنا محمد و علی آله و صحبه وسلم.

    با سلام و احترام خدمت شما برادر بزرگوار.

    سپاسگذارم از اینکه وقت خود را اختصاص دادید.

    مایل نبودم بحث از ایران به میان بیاید ولی حالا که مطرح نمودید مختصری عرض میکنم.

    فرمودید: براتون متاسفم که از شرایطی سیاسی اصلا چیزی نمی دونید.

    شما در ایرانی زندگی میکنید که 99% سایت ها در آن فیلتر است و بهتر بگوییم فیلترنت دارد بجای اینترنت! و همینطور در کشوری هستید که امواج مخرب و سرطان زای پارازیت برای جلوگیری از شبکه های ماهواره ای دارد!

    همه اینها بخاطر این است که صدای دنیا به مردم نرسد و آنها را آگاه نکند! اگرنه کسی که راستگوست چه نیازی به اینهمه مقابله دارد؟ چه نیازی دارد که اینگونه سلامتی مردمش را به خطر بیاندازد! این کارها را نمیکردید اگر حجتی داشتید و اگر صادق بودید.

    تعجب من اینجاست که شما که در چنین کشوری زندگی میکنید چطور اطلاعات سیاسی تان بیشتر از ماست! و آنوقت مارا نادان خطاب میکنید!

    یا اینکه جنابعالی رسانه های یکطرفه رو دیده اید و یکطرفه قضاوت هم نموده اید و حال فکر میکنید ما نادانیم!

    و فرمودید: ایران اینهمه از فلسطینیان که همه سنی هستند حمایت می کنه و خطرات رویایویی با اسرائیل و آمریکا را بجون میخره فقط به خاطر مسلملن بودن آنها .

    عرض میکنم پس جنابعالی فکر میکنید حمایت ایران از فلسطین بخاطر مسلمان یا سنی بودن آنهاست! لذا بفرمایید چرا از مسلمانان سنی دیگر جهان که مظلومانه قتل عام میشوند حمایتی نمیکند؟! چرا اسلحه به آنها نمیدهد در حالی که به مراتب وحشیانه تر از فلسطینیان کشته میشوند؟ فیلمی از کشتار برمه دیدم که چند بار نزدیک بود بالا بیاورم! تا بحال کسی را دیده اید که یک گوشه نشسته باشد در حالی که نمیتواند تکان بخورد، بدنش با آتش بسوزد؟ پاسخ اینجاست که اگر ایران به فلسطین کمکی میکند نه بخاطر مسلمان بودن آنهاست بلکه بخاطر منافع خودش است! و ما دیدیم همین ج.ا زمانی که منافعش با مسلمانان مقابل هم قرار گرفت، دست به کشتار آنان زد! آیا کشتار وحشیانه مردم سوریه را ندیدید! شما رسانه های یکطرفه را میبینید لذا فکر میکنید اینها که کشته شدند همه سرباز و تروریست بودند! در حالی که اکثر آنها زن و بچه هستند که زیر بمب باران کشته شده اند. کدام جانی را دیده اید که مردم خودش را بمب باران کند؟!

    #4121

    kamyar-movahhed
    کاربر

    و باز فرمدید:آخرش شما ها راحت توجیه می کنین که روابط حسنه عربستان با آمریکا و اسرائیل مثل رابطه ایران با روسیه است.

    برادر این توجیه نیست بلکه یک حقیقت است! شما مقایسه کنید… اسرائیل مسلمانان را در فلسطین میکشد.. آمریکا از اسرائیل حمایت میکند.. عربستان با آمریکا روابط حسنه دارد. حالا ایران را مقایسه کنید! برمه مسلمانان را میکشد.. چین از برمه حمایت میکند.. ایران با چین روابط حسنه دارد. یا روسیه هم در مورد مسلمانان چچن همینطور! پس ببینید مواضع ایران جای دفاع ندارد.

    و بعد از عرایض دیگری که فکر کنم پاسخش در بالا داده شد فرمودید: آفرین بر شما مغالطه خوبی است .

    اینجا جا دارد جنابعالی تعریفی از مغالطه ارائه نمایید تا بعد بررسی کنیم چه کسی مغالطه میکند!

    #4122

    kamyar-movahhed
    کاربر

    بسم الله الرحمان الرحیم

    انا لله و انا الیه راجعون

    جناب 999 به شما باید فوق تخصص سوال پرسیدن داد! سوالات بسیاری که خودتان جواب خیلی از آنها را میدانید!

    این موضوع رو اینجا باز کردم که پاسخ بشنوم نه اینکه بر سوالاتم افزوده شود! اما در مورد یکی از سوالاتتان جوابی به نظرم آمد که عرض میکنم خدمتتان.

    عربستان سعودی دیکتاتور های یمن و بحرین را در پناه خود می‌آورد. در حالی که مردمان این دو کشور بر ضد حاکمانشان قیام کردند.چه تفاوتی بین این حاکمان و حاکمان سوری دیده‌اید؟

    تفاوت را اینجا دیده ایم که سوریه مردم کشورش را با بمب باران سرکوب میکند و تا کنون تعداد انسانی که کشته از تعداد کشته شدگان جنگ چند ده ساله فلسطین بیشتر است اما کشورهایی که نام بردید اقلیت شیعه معترضی را سرکوب میکند که توسط ایران تحریک شده اند. البته از حق نگذریم در این مورد که هر دو این حکومت ها دیکتاتور هستند و باید تغییر کنند با شما موافقم اما بحث سر رفتار این حکومت ها نسبت به مخالفانشان است.

    و نکته دیگر اینکه فرمودید اسرائیل نابود شود، وهابی های عربستان هم نابود میشوند و من فکر میکنم یکی از دلایل دیگری که عربستان با اسرائیل مدارا میکند همین باشد! چرا که با دادن آن زمین ها فعلا میتواند ساکتشان کند اما به محض اینکه بخواهد نابودش کند دشمن کینه جوی دیگری از پشت سر به او حمله میکند! دشمنی که اینبار دعوایش بر سر زمین نیست بلکه میخواهد بخاطر انتقام یک بهانه تاریخی خون تک تک مسلمانان را بر زمین بریزد! پس طبیعیست که عربستان با اسرائیل مدارا کند تا از شر رافضه خلاص شود!

    اما همچنان سوال من پابرجاست و آن اینکه روابط حسنه دولت صعودی با آمریکا رفتار غلطیست که البته این را نمیشود به حساب دینشان بگذاریم چون حکام عربستان مراجع دینی نیستند و همانطور که عرض نمودم اسلام را به شیوه آمریکایی پیاده میکنند و همانطور که خودتان فرمودید دیکتاتور هایی هستند مثل بقیه. با این تفاوت که میزان رضایت مردم از دولتشان در آنجا بسیار بیشتر است و این باعث تعجب من میشود!

در حال نمایش 13 نوشته (از کل 13)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.