بطلان وضو و در نتیجه نماز اهل سنت

Home انجمن ها فقه بطلان وضو و در نتیجه نماز اهل سنت

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  rrw در 9 سال، 5 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1636

    rrw
    کاربر
    شيعيان واجب مي‏دانند که در وضو روي پاها مسح شود ولي اهل تسنن مي‏گويند، بايد پاها را مانند صورت و دستها بشويند . حال ببينيم قرآن چه مي گويد.

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَي الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَأَيْدِيَکُمْ إِلَي الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَي الْکَعْبَيْنِ. (مائده / 6)

    1- هرخواننده اي اگر دهنيت خود را در ترجمه اين آيه دخالت ندهد ، بدون درنگ حكم مى دهد که كلمه (ارجلكم ) عطف است بر موضعى كه كلمه (رؤ سكم ) دارد. و هرگز به ذهن خطور هم نمى دهد كه (ارجلكم ) را بر گرداند به كلمه (وجوهكم ) كه در جمله قبلي است . زيرا حكم اول آيه يعنى شستن، بخاطر آمدن و فاصله شدن حكمى ديگر (يعنى مسح كردن ) تمام شده است.

    به واقع عقل سليم هرگزحاضر نيست كلامى بليغ چون كلام خدا را بر چنين معنائى حمل كند .توجه کنيد ما حتى در كلمات معمولى مانند اين كلام كه (ضربت زيدا و مررت ببکر و عمرا ) هرگز معني نمي کنيم که من زيد را زدم و از کنار بکر گذشتم و عمر را نيز زدم!!چرا که عطف به ماقبل جمله فعليه هرگز در ادبيات عرب وجود ندارد.

    ولي متاسفانه اهل سنت بخاطر تعصبى كه نسبت به بعضى روايات دارند، آيه را با توجيهاتى نچسب طورى معني مي کنند كه موافق با روايات خود بشود .

    2- هرچند اِعراب کلمه، شرعاً حجيّت ندارد و حکمي را ثابت نمي‏کند (چون اِعراب گذاري‏ها از جانب رسول خدا نبوده است) ولي بياييد ببينيم اعراب کلمه «ارجلکم» با برداشت شيعه مطابقت دارد يا اهل سنت.
    واضح است که اعراب «ارجلکم» يا بايد کسره باشد يا فتحه. اگر کسره باشد واضح است که عطف بر «رؤوس» شده و نظر شيعه درست است. و اگر فتح باشد نيز عطف بر محلّ «برؤسکم» است که مفعول است. در حاليکه قبول کسره براي «ارجلکم» کاملا مخالف نظر اهل سنت بوده ، و قبول فتح با اين فرض که عطف به مفعول جمله قبلي است نيز بسيار شاذ و دور از ذهن مي نمايد .

    3- آنچه مسلم است اين آيه ،يک آيه آموزشي است .بي شک هر معلم تازه کار و مبتدي نيز مي داند آموزش يک مطلب مي بايست روشن و بدون تکلف وآرايه‏هاى ادبى گيج کننده باشد. بدين ترتيب آيا پذيرفتني است که نعوذ بالله خداوند به اين موضوع واقف نباشد.و بي جهت با جمله‏اي مستقل بين معطوف و معطوف عليه فاصله بياندازد .

    4- ((((لطفا اين بند را بادقت مطالعه فرماييد))) اهل سنت براي توجيه ادعاي خود، مي گويد : ببينيد در قرآن باز هم داريم که بين معطوف و معطوف عليه فاصله افتاده مثل «اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّـهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ … » (توبه / 31) که در آن لفظ (اللَّـه) بين (مسیح) و (رُهْبَانَهُمْ) فاصله انداخته است.
    در پاسخ بايد گفت اولا: اين مثالها هرگز شبيه آيه وضو نيستند .در اين مثالها جمله اي فعليه ، فاصله نيانداخته. و وجود جمله فعليه بين معطوف ومعطوف عليه در هيچ زباني مرسوم و معقول نيست.

    ثانيا: چنانچه بين معطوف و معطوف عليه فاصله معقولي افتاده باشد، اگر ما معطوف و معطوف عليه را دوباره در کنار هم قرار دهيم بايد همان معني (وحتي بهترو دقيق تر) را درک کنيم.مثلا در همين مثال اهل سنت خواهيم داشت،«اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ (وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ )أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّـهِ… » مي بينيم که معني آيه واضح تر شده است.

    حال بياييد طبق عقيده اهل سنت معطوف ومعطوف عليه آيه وضو را کنار هم قرار دهيم.خواهيم داشت:

    فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَيْدِيَکُمْ إِلَى الْمَرافِقِ (وَ أَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَيْنِ ) وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکُمْ . حال آيه را معني کنيد!!!! (بشوييد صورت و دستها و پاها را و مسح کنيد سر را)دقت کرديد معني آن کاملا عوض شد و در واقع ترتيب وضو تغيير کرد.
    برادران اهل سنت تعصب راکنار بگذاريد . متاسفانه وضو شما در نتيجه نماز شما باطل است.

    #4202

    mojahed.din
    کاربر

    متن کامل آیه به این شکل است:

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسـِــلُواْ وُجُوهــَـكُمْ وَأَيْدِيـَآكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسـَـحُواْ بِرُؤُوسـِـكُمْ وَأَرْجُلــَـكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ وَإِن كُنتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهـِــكُمْ وَأَيْـدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ‏‏(مائده:6)

    معانی کلمات:

    فاغْسـِــلُواْ = پس بشویید

    وُجُوهــَـكُمْ = صورتهایتان

    وَأَيْدِيــَـآكُمْ = دستهایتان

    وَامْسـَـحُواْ= و مسح کنید

    بِرُؤُوسـِـكُمْ، بِوُجُوهـِــكُمْ= به سرهایتان، به صورت هایتان

    أَرْجُلــَـكُمْ= پاهایتان

    أَيْـدِيكُم= دستهایتان

    دوستان شیعی من در هرچه که در توانم است به ساده ترین زبان و گیرا ترین پیام حرف میزنم مطمئن هستم که همه میفهمند مگر کسی که« صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ» شده باشد و از شدت تعصب حاضر نیست که حتی پاکیزگی خود را نیز رعایت کند!!!

    پس خوب دقت کنید مهم پیدا کردن حقیقت است نه مثل بعضی ها که مهم براشون تنها رد کردن نوشته های بنده است. پس خوب فکر کنید و بخوانید و بعد تصمیم به رد نوشتن بگیرید

    #4203

    mojahed.din
    کاربر

    خداوند میفرماید : فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ

    در این قسمت کلمه «وُجُوهــَـكُمْ» بر روی حرف (هــَ ) فتحه دارد. و مفعول به است.

    همچنین کلمه «أَيْدِيـَآكُمْ» نیز بر روی حرف (یــَ ) فتحه دارد. و معطوف است و وجوهکم معطوف علیه.

    در ادامه میفرماید: وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ

    در اینجا (بـِ ) کسره دارد و رُؤُوسـِـكُمْ را نیز در محل (سـِ) کسره میدهد.

    و اگر منظور مسح کردن پاها همانند مسح کردن سرها میبود؛ به همین منوال باید ادامه میداد و ارجلـَکم را نیز با کسره می آورد.( به این شکل أَرْجُلــِـكُمْ) تا قواعد نحوی جمله به هم نخورد.

    علت اینکه میبایست أَرْجُلــِـكُمْ می آمد تا معنی مسح پاها را بدهد در واقع بخش دوم آیه است.

    آیه دو بخش دارد. بخش اول مربوط به وضو با آب و بخش دوم در صورت نبود آب تیمم کردن است.

    در بخش تیمم به اعراب کلمات دقت کنید:

    فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهـِــكُمْ وَأَيْدِيـكُم مِّنْهُ.

    به این نکات توجه کنید:

    شیعه میگوید از کلمه برووسکم به بعد هر اندامی آمده باشد را باید مسح کرد. حال ادامه..

    «بِرُؤُوسـِـكُمْ» در حکم «بِوُجُوهـِــكُمْ» است. دقیقا شبیه ، موازی و برابر در اعراب هستند.

    «أَرْجُلــَـكُمْ» نیز باید در حکم «أَيْدِيـكُم» میبود اما نیست!!!

    برای تیمم یعنی بخش دوم آیه، با حرف (بـِ) اختصار در مسح قسمتی از صورت را نشان میدهد سپس وجوهـِکم نیز کسره گرفته و به همین منوال دست ها نیز یعنی أَيْدِيـكُم کسره گرفته است و میفهمیم که دست ها هم مسح میشود چون عطف است برصورتی که مسح میشود.

    همچنین اعراب دستها هم وزن و هم آهنگ بخش اول آیه نیست و نگفته مثلا أَيْدِيـَكُم.

    اصل آیه در بخش مربوط به تیمم چنین میگوید:

    «فَامْسَحُواْ بِوُجُوهـِــكُمْ وَأَيْدِيـكُم»

    بر خلاف بخش اول آیه که در قسمت أَرْجُلــَـكُمْ فتحه گرفته است.

    « وَامْسـَـحُواْ بِرُؤُوسـِـكُمْ وَأَرْجُلــَـكُمْ »

    وَامْسـَـحُواْ بِرُؤُوسـِـكُمْ وَأَرْجُلــَـكُمْ
    فَامْسـَحُواْ بِوُجُوهـِــكُمْ وَأَيْدِيـكُم

    #4204

    mojahed.din
    کاربر
    وَامْسـَـحُواْ ————— بِرُؤُوسـِـكُمْ————وَأَرْجُلــَـكُمْ

    فَامْسـَحُواْ——————بِوُجُوهـِــكُمْ———–وَأَيْدِيـكُم

    اگر طبق ادعای شیعه که میگیود بعد از کلمه مسح هر آنچه آمد را باید مسح کنیم طبق جدول میبینیم که اعراب سر ها و دست ها یکی نیستند. و این تناقض در قرآن خواهد بود.

    اما طبق قواعد نحوی متوجه میشویم که علت اینکه پاها بر خلاف سرها فتحه دارد این است که درواقع به صورت ها و دست ها عطف شده است.

    و اگر هدف خداوند مسح کردن پاها میبود به همان ترتیبِ حرکه گذاریی که در بخش دوم آیه آورده بود میبایست پاها را نیز با کسره می آورد و میگفت ارجلِکم.

    اما چون «أَرْجُلــَـكُمْ» فتحه دارد یک علت بیشتر وجود ندارد آن هم این است که «أَرْجُلــَـكُمْ» عطف است بر «وُجُوهــَـكُمْ» و قواعد نحوی آن به «وُجُوهــَـكُمْ» بر میگردد.

    اما چرا خداوند ارجلَکم را نیز در کنار وجوهَکم و ایدیَکم نیاورده؟

    پاسخ خیلی کوتاه و واضح است. برای اینکه ترتیب وضو به هم نخورد.

    خداوند میفرماید پاهایتان را تا دو کعب بشورید. الی الکعبین، و نگفته الی الکعاب. ولی برای دست ها گفته الی المرافق. این به این معنی است که در هر پا یک کعب وجود ندارد و وقتی خداوند میفرماید دو قوزک را بشویید اگر به معنی مسح هم میبود باز خلاف وضوی شیعه میباشد چراکه شیعه دو کعبش را خیس نمیکند بلکه روی پایش را خیس میکند.

    و در ترتیب شستن نیز وضوی شیعه خلاف ظاهر قرآن است. برای مثال خداوند میفرماید فاغْسـِــلُواْ وُجُوهــَـكُمْ وَأَيْدِيـَآكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ. یعنی صورتهایتان را بشورید و دستهایتان را تا آرنج هایتان بشورید.

    پس باید دست را تا آرنج شست ولی شیعه از آرنج به طرف دست حرکت کرده و میشوید.

    این پاسخ به نسبت قران بود. اما به نسبت روایات.

    #4205

    mojahed.din
    کاربر

    در کتب فقهی و حدیثی اهل سنت مستفیض شستن پاها آمده است اما چون شیعه احادیث ما را قبول ندارد من نیز به این احادیث و روایات استناد نمیکنم بلکه از کتب خودشان شستن پاها را بیان میکنم.

    اما این یک روایت از بخاری از کتب اهل سنت برای ما کافی میباشد.

    عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ الله عَنْهُمَا قَالَ: تَخَلَّفَ عَنَّا النَّبِيُّ – صلى الله عليه وسلم – فِي

    سَفْرَةٍ سَافَرْنَاهَا فَأَدْرَكَنَا وَقَدْ أَرْهَقَتْنَا الصَّلاةُ وَنَحْنُ نَتَوَضَّأُ فَجَعَلْنَا نَمْسَحُ عَلَى أَرْجُلِنَا فَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ: «وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ» مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاثًا.

    (بخارى:60 )

    ترجمه: عبد الله بن عمر رضي الله عنهما مي گويد: در يكي از مسافرت ها، رسول اكرم – صلى الله عليه وسلم – از ما عقب ماند و وقتي كه به ما رسيد، نماز تأخير شده بود. به دليل تأخير نماز، ما با سرعت وضو گرفته، پاها را با دست ، تر مي كرديم. رسول الله – صلى الله عليه وسلم – با صداي بلند، دو يا سه بار فرمود: « واي از آتش جهنم بر کساني که در وضو گرفتن شستن پشت پاهای خود را ترک کند و نشوید. ».

    اما به نسبت کتب شیعه روایات فراوانی وجود دارد که متاسفانه ردیه تشیع تنها حمل کردن انها بر تقیه میباشد و این چنین بی شرمانه تهمت کتمان حقایق به جای ابلاغ آن را به ائمه نسبت میدهند.

    در كتاب الغارات للثقفي ( 1/244 ) ومستدرك الوسائل ( 1/44 ) آمده است: أن عليَّا كتب إلى محمد بن أبي بكر وأهل مصر « ثم الوضوء فإنه من تمام الصلاة ، اغسل كفيك ثلاث مرات وتمضمض ثلاث مرات واستنشق ثلاث مرات واغسل وجهك ثلاث مرات إلى المرفق ثم امسح رأسك ثم اغسل رجلك اليمنى ثلاث مرات ثم اغسل رجلك اليسرى ثلاث مرات ، فإني رأيت النبي صلى اللّه عليه وسلم هكذا يتوضأ ، فقال النبي صلى اللّه عليه وسلم : « الوضوء نصف الدين » .

    ترجمه: علی بن ابی طالب نامه ای به محمد بن ابی بکر و اهل مصر نوشت… سپس وضو که تمام نماز است، دستت را بشور سه بار و مضمضه کن سه بار و استنشاق کن سه بار و بشور صورتت را سه بار تا آرنج ها سپس مسح کن سرت را سپس بشور پای راستت را سه بار سپس پای دیگرت را سه بار بشور، چرا که من دیدم که پیامبر صلی الله علیه و سلم به این شکل وضو میگرفت، و پیامبر فرمود وضو نصف دین است.

    و در كتاب الاستبصار للطوسي ( 1/65 ) آمده است: عن زيد بن علي عن آبائه عن علي عليه السلام قال : جلست أتوضأ فأقبل رسول الله صلى اللّه عليه وسلم حين ابتدأت في الوضوء فقال لي : « تمضمض واستنشق واسنن ثم اغسل ثلاثاً ، فقال : قد يجزيك من ذلك المرتان ، فغسلت ذراعي ومسحت رأسي مرتين ، فقال : قد يجزيك من ذلك المرة ، وغسلت قدمي ، فقال لي : « يا علي خلل بين الأصابع لا تخلل بالنار » .

    … و پایهایم را شستم و پیامبر به من گفت ای علی بین انگشتان پایت را خلال کن تا اتش ان را خلال نکند.

    الاستبصار للطوسي (1/ 65) و تهذيب الأحكام (1/93) ووسائل الشيعة للحر العاملي (1/ 296). جواهر الكلام – الشيخ الجواهري – ج 36 – ص 296

    #4206

    mojahed.din
    کاربر

    اما طوسی خیلی راحت روایت را رد میکند و میگوید امام تقیه کرد! « فهذا خبر موافق للعامة وقد ورد مورد التقية» (الاستبصار 1: 65 – 66).

    و در فروع الكافي ( 3/35 ):از أبي عبدالله عليه السلام آمده است که گفت : « عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، وأبي داود جميعا، عن الحسين بن سعيد، عن فضالة بن أيوب، عن الحسين بن عثمان. عن سماعة، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: إذا نسيت فغسلت ذراعك قبل وجهك فأعد غسل وجهك ثم ذراعك بعد الوجه ، فإن أنت بدأت بذراعك اليسرى قبل الأيمن فأعد غسل الأيمن ثم اغسل اليسار ، وإن أنت نسيت مسح رأسك حتى تغسل رجليك فامسح رأسك ثم اغسل رجليك »

    الكافي 3/35 ،ك الطهارة ب 22 ح 6 ،التهذيب 1/99و258 ، الإستبصار1/74 و227 ، الوسائل 1/452 أبواب الوضوء ب 35 ح 8 ،

    كتاب الطهرة للخوئي 4/444 .

    یعنی اگر مسح کردن سرت را فراموش کردی و پاهاییت را شستی پس برگرد و دوباره سرت را مسح کن سپس پاهایت را بشور.

    #11615

    یوسف 2014
    کاربر
    .
در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.