بر رسی حدیث نظر بر وجه علی عبادت است ۱

Home انجمن ها انتقاد از احادیث شیعه بر رسی حدیث نظر بر وجه علی عبادت است ۱

این جستار شامل 4 پاسخ ، و دارای 3 کاربر است ، و آخرین بار توسط  habib در 8 سال، 10 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1358
    بسم الله الرحمن الرحیم

    الحمد الله والصلاه علی رسول الله

    از احادیثی که شیعه امامیه برای اثبات اعتقادات خود به آن استناد می کند حدیث (نظر بر صورت علی عبادت است)که ان شاء الله تمام طرقش برسی می شود.

    ناگفته نماند که کتاب الکترونی در این مورد دارم اما به عربی به این دلیل تا جایی که توانستم آرای محدثین در اسناد این حدیث را ترجمه کرده ام

    رواية عمران بن حصين :

    مناقب أمير المؤمنين علي بن أبي طالب صفحة 287 رواية رقم: 250
    وأخبرنا محمد بن محمود، حدثنا إبراهيم بن عبد السلام، حدثنا محمد بن موسى الحرشي، حدّثنا عمران بن حصين قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله وسلّم يقول: ” النظر إلى وجه علي عبادة” .

    ((محمد بن محمود از ابراهیم بن عبدالسلام از روایت محمد بن موسی الحرشی از عمران بن حصین رضی الله عنه که از رسول الله شنیدم نگاه کردن به صورت علی عبادت است))

    قلتُ : وهذا الإسناد مظلم , إلي عمران بن حصين رضي الله عنهُ , محمد بن محمود لم أجد لهُ ترجمة أو رواية في كتب أهل السنة والجماعة , كذلك إبراهيم عبد السلام , لم أعرفهُ , ومحمد بن موسى الحرشي ضعيف الحديث ضعفهُ أبو داود , فحديثهُ هذا ضعيفٌ بهِ , صدوق لكن ضعفهُ أبو داود

    می گویم اسناد این حدیث مظلم است به عمران بن حصین صحابی رضی الله عنه و معنای مظلم یعنی در سند روایت افراد مجهول وجود دارد محمد بن محمود هیچ ترجمه وتعریفی برا آن در کتب اهل سنت وجماعت وحتی یک روایت وجود ندارد و همینطور ابرهیم بن عبدالسلام شناخته شده نمی باشد و محمد بن موسی الحرشی ضعیف الحدیث است و ابوداود او را تضعیف کرده پس حدیث او ضعیف است .وبعضی محمد بن موسی را صدوق دانسته اند اما ابوداود تضعیفش کرده

    المغني في الضعفاء (2/637).
    محمد بن موسى الحرشي صدوق مشهور قال أبو داود ضعيف

    قلتُ : وروايتهُ هذه , وهي ضعيفة , لجهالة الرجال فيها , فلم أعرف محمد بن محمود , ولا إبراهيم بن عبد السلام , وإن كان أحدٌ من الإخوة يعرفهم ليأتنا بترجمتهم , والغريب من الرافضي الجاهل أنهُ ذكر الحديث ولم يتكلم في رواتهِ , فالحرشي ضعفهُ أبو داود , إلا أنهُ صدوق والأصل أن ينظر في حديثهِ , ولا بأس بهذا اللفظ , فالحديث ضعيف , مظلم . والله تعالى أعلم بالصواب .

    می گویم اما این روایت ضعیف است اگرچه بعضی محمد بن موسی را صدوق دانسته باشند بدلیل مجهول وناشناس بودن روات حدیث محمد بن محمود وابراهیم بن عبدالسلام هیچ ترجمه ای در کتب اهل سنت برایشان یافت نشده و حرشی را هم ابوداود ضعیف دانسته پس حدیث ضعیف است و غیر قابل استناد و الله عالمتر به صواب است.

    طریق دیگر حدیث

    مناقب أمير المؤمنين علي بن أبي طالب صفحة 273-274 رواية رقم: 246
    أخبرنا أحمد بن محمد بن عبد الوهاب، حدّثنا الحسين بن محمد بن الحسين العدل، حدثنا أحمد بن محمد، حدّثنا أبو مسلم الكجي – وأنا سألته-، حدّثنا أبو نجيد عمران بن خالد بن طليق، عن أبيه، عن جدّه عن عمران بن حصين قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: ” النظر إلى وجه علي عبادة

    (احمد بن محمد بن عبدالوهاب .حسین بن محمد بن الحسین العدل .احمد بن محمد از روایت ابومسلم الکجی ومن سوال کردم .از حدیث ابونجید عمران بن خالد بن طلیق از پدرش از جدش از عمران بن حصین که گفت رسول الله علیه الصلاه والسلام فرمودند نظر به صورت علی عبادت است)

    قلتُ : والرواية ضعيفة , بل شديدة الضعف ففيها

    می گویم روایت ضعیف است بلکه شدید الضعف است ودر اسناد آن
    عمران خالد بن طلیق وجود دارد
    الجرح والتعديل (6/297) .
    عمراد بن خالد الخزاعى روى عن ابن سيرين والحسن وثابت البنانى روى عنه بشر بن معاذ العقدى، نا عبد الرحمن قال سألت ابى عنه فقال ضعيف الحديث بابة يوسف بن عطية وعثمان بن مطر، وحزم اثبت منه

    الضعفاء والمتروكين لأبن الجوزي (2/220).
    2526 عمران بن خالد الخزاعي البصري يروي عن ثابت وابن سيرين قال الرازي ضعيف الحديث وقال ابن حبان لا يجوز الاحتجاج بأفراده

    المغني في الضعفاء (2/477).
    4593 – عمران بن خالد الخزاعي عن ابن سيرين قال ابو حاتم ضعيف وقال احمد متروك الحديث .

    حياة الصحابة للكاندهلوى (3/392) .
    وفيه عمران بن خالد الخُزاعي وهو ضعيف.

    لسان الميزان (4/345).
    997 – عمران بن خالد الخزاعي عن بن سيرين قال أبو حاتم ضعيف وقال بن حبان لا يجوز الاحتجاج به قلت روى عنه معلى بن هلال وبشر بن معاذ العقدي وجماعة وقد روى عنه غير واحد عن ثابت عن أنس عن سلمان رضي الله عنه مرفوعا من دخل على أخيه المسلم فألقى له وسادة اكراما له لم يتفرقا حتى يغفر لهما ذنوبهما وهذا خبر ساقط انتهى وقال أحمد متروك الحديث .

    ميزان الإعتدال (3/236).
    6279 – عمران بن خالدالخزاعى.
    عن ابن سيرين.
    .قال أبو حاتم: ضعيف
    وقال ابن حبان: لا يجوز الاحتجاج به.
    قلت: روى عنه معلى بن هلال، وبشر بن معاذ العقدى، وجماعة.
    وقد روى عنه غير واحد، عن ثابت، عن أنس، عن سلمان – مرفوعا: من دخل على أخيه المسلم فألقى له وسادة إكراما له لم يتفرقا حتى يغفر لهما ذنوبهما. وهذا خبر ساقط.

    طریق دیگر حدیث

    6280 – عمران بن خالدبن طليق بن عمران بن حصين الخزاعى.
    عن آبائه حديث: النظر إلى على عبادة.
    رواه عنه يعقوب الفسوى.
    وهذا باطل في نقدي (2).

    وأخرجه ابن عساكر في تاريخ مدينة دمشق 42/353، وابن الأبار القضاعي في المعجم في أخبار القاضي أبي علي الصدفي صفحة 317، وابن حيان في أخبار القضاة 2/123، والطبراني في المعجم الكبير 18/109، وأبو نعيم الأصفهاني في معرفة الصحابة 4/2111 رواية رقم: 5306، والمبارك الطيوري الحنبلي في الطيوريات 7/614-615، والرافعي القزويني في التدوين في أخبار قزوين 2/127 .

    قلتُ : هذا منكر ونسخة عمران بن خالد عن أبيه عن جده لا تصح فعمران متروك وأبوه ضعيف قال عنه الدارقطني ليس بالقوي و أما طليق فقد قيل فيه ابن محمد بن عمران وقيل بن عمران مباشرة وقال الدارقطني أن روايته عن عمران منقطعة وقال أن طليق لا يحتج به كما في سؤالات البرقي وكذلك قال ابن أبي حاتم

    می گویم این منکر است و نسخه عمران بن خالد از پدرش و جدش صحیح نمی باشد زیرا عمران متروک است وپدرش ضعیف ودارقطنی در موردش گفته قوی نمی باشد و اما طلیق گفته اند که نوه عمران بود وبعضی گفته اند پسرش بود ودارقطنی رحمه الله می گوید که روایت او از عمران منقطع است و گفته اند به طلیق احتجاج نمی شود همانطور که در سوالات برقی آمده وگفته ابن ابی حاتم نیز می باشد.

    پس حدیث ضعیف است وحجت به وسیله آن اقامه نمی شود
    وان شاء الله بزودی بقیه طرق را هم قرار می دهم

    #25498

    mohammad
    مشارکت کننده

    بعضی ها اول بروند یاد بگیرند متواتر ضعیف داریم یا نه بعد بیان نظر بدند:))))))))

    #25505

    habib
    مشارکت کننده

    بنام خدا

    اما بعضی هم بهتر است که فرق تکرر اکاذیب و تواتر صحیح را به مخیله پریشان خود وارد کنند.
    و این امید شاید بر جهال مدعی مسحور خود توهم باشد.
    ولی فرض محال محال نیست.

    #25514

    mohammad
    مشارکت کننده

    حرف های بی ربط به موضوع،غیر علمی،شبیه انشا کودکان،ارزش پاسخگویی ندارد.
    _____________________________________________________________________________________________________________
    وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿63﴾
    و بندگان خداى رحمان كسانى‏اند كه روى زمين به نرمى گام برمى‏دارند و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‏دهند (63)فرقان

    #25527

    habib
    مشارکت کننده

    کاش کمی از پیله خود تنیده خود رها می شدی و سبب حقیقی فضیلت را که عبادت خالص است در می یافتی.
    تا برای جبران نقص عقل و جهل مرکب خود ناچار به فرافکنی نمی شدی.
    ریط موضوع را نمی فهمی چون غیر موحد تنها در اثبات شرکیات خود دست و پای کور می زند.
    و غافل از نگاه آزاد اندیشان واقع بین یاوه پراکنی میکند.
    اصل دعوت انبیا کلمه توحید است.و پرهیز از پرستش من دون الله.
    و تو این را نمی فهمی.

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.