بررسی واژه مولی در واقعه غدیر

Home انجمن ها جانشینی بررسی واژه مولی در واقعه غدیر

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  rrw در 9 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1688

    rrw
    کاربر

    بنده بارها در مقالات مختلف از جمله،مقاله “معناي مولي در واقعه غدير “و همچنين مقاله”پاسخهاي دندان شکن به سوالات به اصطلاح کمر شکن! ” به اين موضوع که معناي مولي در واقعه غدير بي شک سرپرستي است ،پرداخته ام . بي ترديد براي هر خواننده منصفي ، مطالعه اين دو مقاله روشن خواهد کرد که اهل سنت هيچ پاسخ قانع کننده اي ندارند (بنده دعوت مي کنم اگر اين دومقاله را نخوانده ايد، حتما مطالعه فرماييد)

    ليکن متاسفانه باز هم مي بينيم که هر از گاهي برخي دوستان ، همچنان بر اين طبل مي کوبند که اگر منظور رسول خدا در واقعه غدير ،سرپرستي بود چرا از واژه اي استفاده کردند که بيش از بيست معني دارد؟

    پاسخ اين است که حتي اگر واژه (مولي) 1000 معني هم داشت ،مهم نبود . مهم اين است که بسياري از اين معاني در اولين نگاه حذف مي شوند. بياييد ابتدا معاني واژه (مولي) را مرور کنيم:

    واژه “مولي” حدود 26 معني دارد که عبارتند از: 1-مربي ۲- مالک ۳- تصرف‌کننده در کار ۴- دوستدار ۵- قيم وبزرگتر ۶- آزادکننده ۷-آزاد شده ۸- بنده و غلام ۹- عمو ۱۰- تابع و پیرو ۱۱- نعمت داده شده ۱۲- شریک ۱۳- هم‌‌پیمان ۱۴- صاحب و خواجه (یا همراه) ۱۵- همسایه ۱۶- مهمان ۱۷- داماد ۱۸- خویشاوند ۱۹- نعمت‌‌دهنده و ولی نعمت ۲۰- فقید ۲۱- پسر خواهر ۲۲- کسی که به چیزی سزاواتر از دیگران است ۲۳- سرور (نه به معنای مالک و آزادکننده) ۲۴- پسر ۲۵- یار و مددکار ۲۶- پسرعمو

    در همان نگاه اول ، 16 معني ،بخاطر غير منطقي بودن آنها براي اين روايت ،از مدار خارج مي شوند.معاني که نه مطابق نظر شيعه است ونه سني، که عبارتند از:

    1- آزادکننده 2-آزاد شده 3- بنده و غلام 4- عمو 5- تابع و پیرو 6- نعمت داده شده 7- شریک 8- هم‌‌پیمان 9- همسایه ۱0- مهمان ۱1- داماد ۱2- خویشاوند 13- فقید 14- پسر خواهر15- پسر 1۶- پسرعمو

    بدين ترتيب آنچه که مي ماند 10 معني محتمل است که بالاخره با يکي از نظرات يا شيعه ويا سني مطابق دارد .که عبارتند از:

    1-مربي 2- مالک 3- صاحب و خواجه 4- ولی نعمت 5- قيم وبزرگتر6کسی که به چیزی سزاواتر از دیگران است 7- سرور 8- دوستدار 9- یار و مددکار10- تصرف‌کننده در کار

    حال بياييد ببينيم از اين معاني محتمل ، چند تا مطابق نظر شيعه و چند تا مطابق نظر اهل سنت است.

    واضح است که از ميان اين 10معني، 8 تا مطابق نظر شيعه است . يعني اينکه اگرهرکدام از اين 8 گزينه منظور رسول اکرم باشد، عقيده شيعه صحيح بوده و حضرت علي به تصريح رسول خدا جانشين ايشان خواهند بود. که عبارتند از:

    1-مربي 2- مالک 3- صاحب و خواجه 4- ولی نعمت 5- قيم وبزرگتر6کسی که به چیزی سزاواتر از دیگران است 7- سرور 8- تصرف‌کننده در کار

    اما از اين ميان ، تنها 2 گزينه مطابق نظر اهل سنت است که عبارتند از:

    1- دوستدار 2- یار و مددکار

    بدين ترتيب مي بينيم که ، هشت از ده (هشتاد درصد) عقيده شيعه به واقعيت نزديکتر است. در حاليکه،درخوشبينانه ترين حالت فقط دو از ده(بيست درصد) عقيده اهل سنت به واقعيت نزديک است.

    اما بايد بدانيم که همين بيست درصد نيز براي عقيده اهل سنت ، ساده لوحانه است ، چراکه هر کدام از گزينه هاي شيعه ،خودبخود معني گزينه اهل سنت را نيز در خود دارد.

    يعني دوست و ياور، از ويژگيهاي هر مربي و سرپرست است. پس مي بينيم که احتمال اينکه اين تک معني اهل سنت صحيح باشد بسيار کمتر و دور از ذهن تر خواهد بود.(چرا که مي شود استثناء اندر استثناء)

    پس اين ما هستيم که از اهل سنت بايد بپرسيم ، اگر نظر رسول خدا در واقعه غدير، دوستي بود چرا از واژه اي استفاده کرده اند که بيش از هشتاد درصد معاني آن سرپرستي و رياست است، وکمتر از بيست در صد آن دوستي؟ آيا ازمعلم فصاحت قابل قبول است که ،براي ابلاغ دوستي با علي، از واژه اي استفاده کند که بيش از هشتاد درصد معني آن رياست است؟اصلا اگر نظر رسول اکرم ، اين معني استثنايي از واژه مولي بود چرا از واژه (حبيب) استفاده نکرد؟

    در اينجا از خوانندگان محترم خواهش مي کنم به اين مثال بنده دقت نمايند. فرض کنيد من مدير مدرسه اي هستم .يک روز به شاگردان ابلاغ مي کنم از فردا همه رنگ روشن بپوشيد . فرداي آن روز، همه دانش آموزان با رنگ روشن به مدرسه مي آيند. بنده وقتي به مدرسه مي روم با هر کسي که سفيد پوشيده بود،کاري ندارم ولي کساني که رنگي(ولي روشن) پوشيده اند را توبيخ مي کنم که چرا سفيد نپوشيده ايد. به گمان شما آيا بنده مدير عاقلي هستم؟!!

    حال دوستان آيا عاقلانه است معتقد باشيم منظور رسول خدا لزوما يک معني خاصي بود، ولي از کلمه اي استفاده نمود که معني وسيعي از آن مي توان گرفت.

    درآخر بنده از وجدانهاي بيدار يک سوال مي پرسم. آيا ما به هيچ يک از دوستان خود “مولي ” گفته يا خواهيم گفت ؟ قطعا نه .پس چرا به زور مي خواهيم بقبولانيم که مولي در واقعه غدير به معناي دوست است. مگر نه اينکه ما به تنها دوستي که مولي مي گوييم ، خداوند است ، وآن به اين علت که خداوند دوستي است که صاحب وفرمانروايي ماست؟

    (خوانندگان محترم دقت نمايند که موضوع اين پست بررسي واژه مولي و معاني آن در واقعه غدير است . لذا از دوستاني که مايل به ارائه نظر هستند خواهشمندم در همين خصوص مطلب بنويسند، تا بحث از موضوع خارج نشود)

    #4694

    rrw
    کاربر

    تذکرضروري :بنده در حال انجام مناظره اي با جناب استاد اوربان در پست (((مناظره اوربان با نماینده مدعی شیعه در دنیای مجازی بنام جناب ولیعصر عج))) مي باشم ولي از آنجايي که ايشان سهوا بخش عمده اي از کامنتهاي خود را دو بار ارسال کرده اند ، صفحه اول اين پست سريع پر شده و بقيه کامنتها به صفحه دوم مي رود.

    چنانچه براي مسئولين محترم سايت امکان دارد ، کامنتهاي تکراري ايشان پاک شود. از خوانندگان محترم نيز خواهشمندم حتما صفحه دوم آن مناظره را که آخرين پاسخهاي حقير است را نيز مطالعه فرمايند

    اما جناب اوربان ، بنده مقاله(بررسي واژه مولي در واقعه غدير) را مجددا در صفحه اول سايت مي گذارم تا شما که مدعي هستيد هزاران بار پاسخ واقعه غدير را داده ايد، يک بار ديگر پاسخ دهيد.

    البته بنده چون به کج فهمي و کند ذهني وهابيت آگاهم ، باز هم تاکيد مي کنم لطفا فقط در مورد موضوع مقاله ،يعني بررسي واژه اي کلمه مولي مطلب بنويسيد. و فعلا شبهاتي نظير واقعه يمن يا به نماز رفتن ابوبکر را مطرح نکنيد.

    البته بنده قطعا در جاي خود ، پاسخ مستدلي به همه شبهات خواهم داد. ليکن فعلا سوال اين است که فارغ از مستندات دو طرف ،ما معني اول مولي رابايد سرپرست بدانيم يا دوست؟

    جناب اوربان هم بنده وهم تمامي شاگردانت منتظر جوابيم.

    #4736

    Mamadzaker
    کاربر
    استفاده شده پش سوال تو بیخود است_اگر منظور پیامبر اکرم در غدیر خم تعیین جانشین برای خودشان بود مانند زمانی که در جنگ تبوک حضرت علی را در مدینه )سرپرست خانواده خود( گذاشتند معرفی میکرد یا اینطور% ايّها الناس من كنت نبيّه فعلي امامه( و ديگر اشكالی وارد نبود، باید پس از معرفی حضرت علی می فرمودند: من كنت مولاه فهذا علی مولاه ولكن لا نبی بعدی« یعنی خلیفه و جانشین من است ولی با این تفاوت که پس از من نبی و پیامبری نیست، به هیچ عنوان نمیشه از مولی معنی جانشین برداشت کرد%اگر به زور بخوایم از کلمه مولی معنی امیر خلیفه یا امام والی بتراشیم دچار یک تناقض حل نشدنی میشیم که پیامبر نه خلیفه بود نه امام و نه حاکم چرابایست برای خودش کلمه مولی را ذکر میکرد وکلمه مولی رابرای خود حمل کند این یک تناقض است که جماعت شیعه بایدجواب قانع کننده بدند و اگر از این کلمه امامت وخلافت بلفصل علی رامیفرمود که باید(میگفت پس از من یا بعد از من)این به این معنی است که پیامبر از مقام نبوت کناره گیری کند وعلی را بشناندبه جای خود تنها معنی اهلسنت که نه مخالفت است با قران و نه با سنت تو تاریخ سراغ نداریم کسی برای انتخاب جانشین ازکلمه مولی استفاده کند یا بگویید مولی المومنین امادرجای جای قران کلمه مولی بکار رفته و قران هم ترکی نازل نشده عربی نازل شده این معنی شماتضاد باقران است هم تضاد با سنت هم تضاد باصحابه زمان پیامبر چون انان هم این معنی شماراهم درک نکردن و بدین صورت 8معنی شمابه همین خاطر رد میشه وغیرمنطقی بودن (وسلام)
    #4739

    rrw
    کاربر

    جناب محمدذاکر براي بنده ثابت شده که بحث با تو بي فايده است.بنده براي اينکه امثال تو به جاده خاکي نزنيد ، دو بار تکرار کردم که سوال اين پست اين است که اگر تمامي مستندات دو طرف را کنار بگذاريم ، ما بايد معني اول مولي را سرپرست بدانيم يا دوست؟ سوال کاملا روشن است. پس فعلا اين را پاسخ بدهيد تا انشاء الله جواب قاطع بنده را به شبهات کودکانه ات دريافت کني.

    پس سوال اين شد که ،اگر فردي ذهنيت خود را دخيل ندهد، بايد مولي را سرپرست معني کند يا دوست؟

    جناب ذاکر اگر جنابعالي نمي تواني پاسخ اين سوال مشخص را بدهيد لطفا مانند ديگر خوانندگان سکوت نماييد. اگر هم قادر به نگهداشتن زبان خود نيستيد بنده براي منحرف نشدن بحث، جواب شما رانخواهم داد.

    #4741

    سید حسن
    کاربر
    جناب محمد ذاکر فرموده اند:پیامبر نه خلیفه بوده نه امام بوده و نه حاکم پس چرا باید برای خود معنی مولی را به کار ببرند!!!!!!!

    هیچی دیگه به حرف این عالم وهابی چی میشه گفت!!

    من قصد ورود به بحث رو ندارم به علت اینکه نمیخوام موجب وسعت موضوع بشه ان شاالله به یه نتیجه خوبی برسین

    #4744

    Mamadzaker
    کاربر
    سوال جنابعالی بود واقعاخنده دار است لطف کن یک بار دیگه بخوان چی نوشتم بعدنظرمیدادی حداقل مخواندی با این تعصبت که حتی بهت اجازه نمیده که بخواهی بخوانی بنده انقدصفحه سیاه کردم منظورم چی بود ایامن چیزی خارج ازبحث توگفتم میشه اون چیزی که خارج از بحث بود اینجاذکرکنی تاهمه بدانن یا بیخودی متهم میکنیدمن ازخودم تعصبی یاجاهلیتی نشان ندادم که تو بخواهی ثابت کنی جاهل هستم تو اینجا مقاله گذاشتی وقتی پاسخی دادم شروع کردی به چرت پرت گفتن وقتی نمیتوانی جواب بدی وکارت است کپی پاس لطفاخودتو مسخره عام وخاص نکن دومن عالم هم نیستم که گفتی عالم از نوع وهابیش من فقط یک مقتدی هستم برای دفاع از مذهبم اومدم جواب جناب رابدم که به هیچ وجع نمیشه از کلمه مولی سرپرستی بیرون کشید ودلایم را اوردم عرض کردی که چرا در غدیر از حیب بجای کلمه مولی استفاده نکرده فرمودم حبیب هم یک کلمه معروف است ودر جای جای حدیث ها ازش استفاده شده وفرمودم ازکلمه مولی هم درقران ذکرشده و معنی سرپرست نمیده حداقل من چیزی واسه گفتن دارم که اگرمنظورجانشین بود واضعترمیفرمود جای بسی شک است شما از چیزی که اسنادمیکنید مهبم است ایا شک نمیکنیدکه مذهب شماحرفی واسه گفتن نداردمثل بهبایی یک مذهب ساختگی است اخه چرا انقد ازخودتان بیعقلی نشان میدید دوباره تکرارمیکنم به هیچ وجع ازکلمه مولی سرپرستی بیرون کشید ودرتضادباقران و سنت وعمل صحابه ها زمان پیامبر است انان بیشتر از شمابه زبان پیامبرمسلط بودن و سخن پیامبر راخوب درک کردن اصن خودعلی در هیچ جای تاریخ ازحدیث غدیر برای اسنات به امامت خود اسفاده نکرده این حرکت حضرت علی رض برای ماثابت میکندشماچه درغگویی هستید وسلام
    #4745

    سید حسن
    کاربر
    واقعا من این آقای محمد ذاکر رو در حدی نمیبینم که باهاش بحث بشه و قضیش مثل همون قضیه میخ و سنگه.

    ولی باز یه حرفی زده که روی همه بیسوادان و جاهلان رو سفید کرده

    ایشون گفته اند:”کلمه مولی هم درقران ذکرشده و معنی سرپرست نمیده”

    من برای نمونه دو آیه از قرآن میارم:

    آیه 15 سوره حدید:

    فَالْيَوْمَ لا يُؤْخَذُ مِنْکُمْ فِدْيَةٌ وَ لا مِنَ الَّذينَ کَفَرُوا مَأْواکُمُ النَّارُ هِيَ مَوْلاکُمْ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ

    ترجمه:
    پس امروز ( بر نجات هیچ یک ) از شما منافقان و کافران فدیه و عوض نپذیرند ، همه منزلگاهتان آتش دوزخ است و آن آتش شما را سزاوارتر است و بسیار به بد منزلی باز می گردید.

    آقای بخاری در صحیح خودش درباره این آیه و کلمه مولی میگوید:

    (مَوْلاَكُمْ) أَوْلَى بِكُمْ

    صحيح البخاري، ج6 ص57 ح 4881 كتاب التفسير، ب 57، سورة الْحَدِيدُ

    همچنین آیه 2 سوره تحریم:

    قَدْ فَرَض اللَّهُ لَكمْ تحِلَّةَ أَيْمَنِكُمْوَ اللَّهُ مَوْلَاکم هُوَ الْعَلِيمُ الحَْكِيمُ‏

    خداوند راه گشودن سوگندهايتان را روشن ساخته و خداوند مولاى شماست و او عالم و حكيم است.

    زمخشري و آلوسي در تفسير آيه 2 از سوره تحريم {وَاللهُ مَوْلَاكُمْ} مي نويسند: يعني خداوند سيد شما و ولي امر شما هست: «{وَاللهُ مَوْلَاكُمْ} سيدكم ومتولي أموركم»

    الكشاف، ج4 ص363، ج4 ص569 ؛ روح المعاني، ج28 ص149

    وهابی بیچاره میبینی که کلمه مولی در قرآن به معنی سرپرست و سزاوار تر اومده!

    در احادیث هم مولی به معنی سرپرست اومده:

    «ایما امراة نکحت بغیر اذن مولاها فنکاحها باطل»

    ترجمه:زنی که بدون اجازه مولایش نکاح کند نکاحش باطل است

    المحلی ابن حزم ص159

    حالا مولی در این حدیث رو دوست معنی میکنی وهابی؟؟؟؟

    یعنی زنی که بدون اجازه دوستش نکاح کنه نکاحش باطله؟؟؟

    مسلما مولا در این حدیث هم به معنی سرپرست هستش

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.