النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ عَلِیٍّ عِبَادَهٌ

Home انجمن ها انتقاد از احادیث شیعه النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ عَلِیٍّ عِبَادَهٌ

این جستار شامل 2 پاسخ ، و دارای 1 کاربر است ، و آخرین بار توسط  mohammad در 8 سال، 10 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #25547

    mohammad
    مشارکت کننده

    +عبد الله بن مسعود
    حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ أَبِي شَيْبَةَ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ بُدَيْلٍ الْيَامِيُّ، ثنا يَحْيَي بْنُ عِيسَي، عَنِ الأَعْمَشِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ عَلْقَمَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ النَّبِيِّ (ص) قَالَ: «النَّظَرُ إِلَي وَجْهِ عَلِيٍّ عِبَادَةٌ».
    عبد الله بن مسعود از رسول خدا صلي الله عليه وآله نقل كرده است كه آن حضرت فرمود: نگاه كردن به چهره علي (عليه السلام) عبادت است.
    الطبراني، ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج10، ص76، ح10006، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء – الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ – 1983م.
    الحلبي، إسماعيل بن القاسم (متوفاي370هـ)، حديث أبي القاسم الحلبي، ص14، ح36، تحقيق: قسم المخطوطات بشركة أفق للبرمجيات، ناشر: شركة أفق للبرمجيات ـ مصر، الطبعة: الأولي، 2004م.
    أبو حفص عمر بن أحمد بن شاهين (متوفاي385 هـ)، الكتاب اللطيف لشرح مذاهب أهل السنة ومعرفة شرائع الدين والتمسك بالسنن، ج1، ص155، تحقيق: عبد الله بن محمد البصيري، ناشر: مكتبة الغرباء الأثرية – المدينة المنورة / السعودية، الطبعة: الأولي، 1416هـ.
    الحاكم النيسابوري، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاي 405 هـ)، المستدرك علي الصحيحين، ج3، ص152، ح4682، تحقيق: مصطفي عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت الطبعة: الأولي، 1411هـ – 1990م.
    الأصبهاني، ابو نعيم أحمد بن عبد الله (متوفاي430هـ)، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، ج5، ص58، ناشر: دار الكتاب العربي – بيروت، الطبعة: الرابعة، 1405هـ.
    ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج42، ص350، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر – بيروت – 1995.
    عمر بن شاهين بعد از نقل اين روايت مي گويد:
    تَفَرَّدَ عَلِيٌّ بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ، لَمْ يَشْرَكْهُ فِيهَا أَحَدٌ.
    تنها علي بن أبي طالب (عليه السلام) اين فضيلت را داشته و هيچ كس ديگر در آن شريك نيست.
    أبو حفص عمر بن أحمد بن شاهين (متوفاي385 هـ)، شرح مذاهب أهل السنة ومعرفة شرائع الدين والتمسك بالسنن، ج1، ص145، تحقيق: عادل بن محمد، ناشر: مؤسسة قرطبة للنشر والتوزيع، الطبعة: الأولي، 1415هـ – 1995م.
    ابونعيم اصفهاني نيز اين فضيلت را از فضائل اختصاصي اميرمؤمنان عليه السلام دانسته است، آن جا كه مي گويد:
    ذكر فضيلة أخري لأمير المؤمنين علي، رضي الله عنه، لم يشركه فيها أحد.
    الأصبهاني، ابو نعيم أحمد بن عبد الله (متوفاي430هـ)، فضائل الخلفاء الراشدين، ج1، ص66، طبق برنامه الجامع الكبير.
    خطيب بغدادي همين روايت را با همان سند نقل كرده؛ ولي نگاه كردن به خانه خدا و چهره علي بن أبي طالب عليه السلام را در كنارهم ذكر كرده است:
    أخبرنا الحسن بن أبي بكر حدثنا محمد بن عبد الله بن إبراهيم الشافعي إملاء حدثنا الهيثم بن خلف حدثنا علي بن المثني الطهوي حدثنا عاصم بن عامر البجلي قال حدثني يحيي بن عيسي الرملي عن الأعمش عن إبراهيم عن علقمة عن عبد الله قال قال رسول الله صلي الله عليه وسلم النظر إلي البيت عبادة والنظر إلي وجه علي عبادة.
    رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: نگاه كردن به خانه (كعبه) عبادت است و نگاه كردن به چهره علي (عليه السلام) عبادت است.
    البغدادي، ابوبكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب (متوفاي463هـ)، تالي تلخيص المتشابه، ج2، ص365، ح221، تحقيق: مشهور بن حسن آل سلمان / أحمد الشقيرات، ناشر: دار الصميعي – الرياض، الطبعة: الأولي، 1417هـ
    حاكم نيشابوري بعد از نقل همين روايت از زبان عمران بن حصين كه بعدا ذكر مي شود، گفته است:
    هذا حديث صحيح الإسناد و شواهده عن عبد الله بن مسعود صحيحة.
    و سپس همين روايت عبد الله بن مسعود را به عنوان شاهد براي روايت عمران بن حصين نقل كرده است:
    الحاكم النيسابوري، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاي 405 هـ)، المستدرك علي الصحيحين، ج3، ص152، ح4682، تحقيق: مصطفي عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت الطبعة: الأولي، 1411هـ – 1990م.
    بنابراين، از نظر حاكم نيشابوري روايت عمران بن حصين و همچنين روايت عبد الله بن مسعود صحيح است و اشكالي در سند آن نيست
    جالب است كه ذهبي در تلخيص المستدرك، روايت عمران بن حصين را موضوع مي داند؛ اما روايت عبد الله بن مسعود را صحيح. وي بعد از سخن حاكم مي نويسد:
    قلت: ذا موضوع وشاهده صحيح.
    اين روايت ساختگي است؛ ولي شاهد آن صحيح است.
    المستدرك علي الصحيحين و بذيله التلخيص للحافظ الذهبي، ج3، ص141، كتاب معرفة الصحابة، طبعة مزيدة بفهرس الأحاديث الشريفة، دارالمعرفة، بيروت،1342هـ.
    يعني روايت عمران بن حصين جعلي است؛ اما شاهد آن كه روايت عبد الله بن مسعود باشد، صحيح است.
    سيوطي در تاريخ الخلفا اين روايت را حسن دانسته و مي گويد:
    وأخرج الطبراني والحاكم عن ابن مسعود رضي الله عنهما أن النبي صلي الله عليه وسلم قال: «النظر إلي علي عبادة» إسناده حسن.
    اين روايت را طبراني و حاكم از ابن مسعود از رسول خدا صلي الله عليه وآله نقل كرده است كه نگاه كردن به چهره علي (عليه السلام) عبادت است.
    اسناد اين روايت «حسن» است.
    السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، تاريخ الخلفاء، ج1، ص172، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة – مصر، الطبعة: الأولي، 1371هـ – 1952م.
    و ابن حجر هيثمي بعد از آن مي گويد:
    الحديث الخامس عشر أخرج الطبراني والحاكم عن ابن مسعود رضي الله عنه أن النبي صلي الله عليه وسلم قال ( النظر إلي علي عبادة ) إسناده حسن.
    حديث پانزدهم: طبراني و حاكم از ابن مسعود نقل كرده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: نگاه كردن به چهره علي (عليه السلام) عبادت است.
    اسناد اين روايت «حسن» است.
    الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاي973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص360، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي – كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة – لبنان، الطبعة: الأولي، 1417هـ – 1997م.
    هر چند كه همين تصريحات براي اثبات حجيت روايت كفايت مي كند؛ اما در عين حال ناچاريم تك تك روات را نيز بررسي كنيم:

    #25548

    mohammad
    مشارکت کننده

    بررسي سند روايت:
    محمد بن عثمان:
    محمد بن عثمان بن أبي شيبة الإمام الحافظ المسند أبو جعفر العبسي الكوفي…
    الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج14، ص21، تحقيق: شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة – بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.
    681 محمد بن عثمان بن أبي شيبة الحافظ البارع محدث الكوفة أبو جعفر العبسي الكوفي
    الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، تذكرة الحفاظ، ج2، ص661، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولي.
    احمد بن بديل:
    أحمد بن بديل بن قريش أبو جعفر اليامي بالتحتانية قاضي الكوفة صدوق له أوهام من العاشرة مات سنة ثمان وخمسين ت ق.
    العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج1 ص77، رقم: 12، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد – سوريا، الطبعة: الأولي، 1406 – 1986.
    ذهبي در سير أعلام النبلاء در شرح حال او مي نويسد:
    أحمد بن بديل ( ت ق ). ابن قريش بن بدير بن الحارث اليامي قاضي الكوفة ثم همذان الحافظ أبو جعفر عالم دين فاضل معمر….
    احمد بن بديل حافظ (كسي كه يك صد هزار حديث حفظ است)، دانشمند، متدين، فاضل و داراي عمر طولاني بود.
    سير أعلام النبلاء ج12، ص331
    يحيي بن عيسي:
    از روات مسلم، بخاري در ادب المفرد و ساير صحاح سته:
    يحيي بن عيسي التميمي النهشلي الفاخوري بالفاء والخاء المعجمة الجرار بالجيم وراءين الكوفي نزيل الرملة صدوق يخطيء ورمي بالتشيع من التاسعة مات سنة إحدي ومائتين بخ م د ت ق.
    تقريب التهذيب ج1 ص595، رقم: 7619
    ذهبي نيز نام او را در كتاب «ذكر من تكلم فيه وهو موثق» آورده است:
    الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، ذكر أسماء من تكلم فيه وهو موثق، ج1 ص198، رقم: 376، تحقيق: محمد شكور أمرير المياديني، ناشر: مكتبة المنار – الزرقاء، الطبعة: الأولي، 1406هـ.
    البته علماي اهل سنت در اين سه راوي كه گذشت، اختلاف دارند، برخي آن ها را توثيق و برخي تضعيف كرده اند و به تعبير علماي رجال «مختلف فيه» هستند؛ هر چند كه اين مسأله ضرري به حجيت روايت نخواهد زد؛ چرا كه روايت مختلف فيه از نظر رتبه «حسن» ناميده مي شود و روايت «حسن» نيز همانند روايت «صحيح» حجت است و از اين جهت هيچ تفاوتي با يكديگر ندارند.. شايد به همين خاطر سيوطي و ابن حجر هيثمي حكم به «حسن» بودن آن كرده باشند.
    سليمان بن مهران:
    از روات بخاري، مسلم و ساير صحاح سته:
    سليمان بن مهران الأسدي الكاهلي أبو محمد الكوفي الأعمش ثقة حافظ عارف بالقراءات ورع لكنه يدلس من الخامسة مات سنة سبع وأربعين أو ثمان وكان مولده أول سنة إحدي وستين ع.
    تقريب التهذيب ج1 ص254، رقم: 2615
    ابراهيم النخعي:
    إبراهيم بن يزيد النخعي أبو عمران الكوفي الفقيه عن خاله الأسود وعلقمة ورأي عائشة وعنه الحكم ومنصور والأعمش وكان عجبا في الورع والخير متوقيا للشهرة رأسا في العلم مات 96 كهلا ع
    الكاشف ج1 ص227، رقم: 221
    علقمة بن قيس:
    علقمة بن قيس بن عبد الله النخعي الكوفي ثقة ثبت فقيه عابد من الثانية مات بعد الستين وقيل بعد السبعين ع.
    تقريب التهذيب ج1 ص397، رقم: 4681
    عبد الله بن مسعود:
    صحابي.

    #25549

    mohammad
    مشارکت کننده

    منبع:سایت ولیعصر (ع)

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.