آیا خود کلینی در کتاب کافی اصطلاح عده من أصحابنا را به صورت مبسوط شرح داده چه کسانی بودند؟

Home انجمن ها انتقاد از احادیث شیعه آیا خود کلینی در کتاب کافی اصطلاح عده من أصحابنا را به صورت مبسوط شرح داده چه کسانی بودند؟

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  khaled ebn valid در 9 سال، 5 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1826

    khaled ebn valid
    مشارکت کننده
    علماء امامیه نظیر فیض کاشانی وغیره در مقدمه ی اصول کافی مصطلح «عدة من أصحابنا» را ذکر کرده و توضیح داده اند چه کسانی هستند.

    حالا سوال این نقل قول از کلینی توسط علماء بعد او را چرا خود کلینی در کافی و یا دیگر کتبش نیاورده است و این علماء چطور می گویند کلینی چنین حرفی زده است که منظور از عدة من أصحابنا فلانی و فلانی هستند؟

    لطف کنید جهت دوری از مغلطه از قول خود کلینی بیاوردید که منظور از عدة من أصحابنا فلان وفلانی هستند.

    با تشکر

    #7374

    عبدالحی
    کاربر
    السلام علیکم و رحمة الله

    خود جناب کلینی ملقب به ثقة الاسلام نزد این قوم بنابه قول شبخ نجاشی و دیگران از خود شیخ کلینی نقل کردند که منظور از آن عده چه کسانی بوده که البته شیخ نجاشی زمان شیخ کلینی را درک نکرده و شیخ نجاشی بدون واسطه از جناب کلینی نقل کرده که این دلیل بر انقطاع سند دارد و لذا اعتباری ندارد. ( رجال النجاشی – صص 377 – 378 )مگر این که سندی دیگر یافت شود و همچنین جناب کلینی در مواردی از راوی خاصی عدة من اصحابنا را آورده و در مواردی دیگر از راوی دیگر آن جمله را آورده و این نشان از این دارد که این جمله را و مراد از آن متفاوت است نزد شیخ کلینی و خاص یک راوی نیست.

    شیخ نجاشی -بدون واسطه- از جناب کلینی چنین آورده است:

    کل ما کان فی کتابی عدة من اصحابنا عن احمد بن محمد بن عیسی فهم محمد بن یحیی و علی بن موسی الکمیذانی و داود بن کورة و احمد بن ادریس و علی بن ابراهیم بن هاشم

    هرکسی که در کتابم “عدة من اصحابنا” از احمد بن محمد بن عیسی است پس آنها … الخ.

    برخی از علمای شیعه تصریح کردند که در خود الکافی در یکی دوجا تصریح به اسامی شده مثلاً در اولین حدیث کتاب الکافی( ج 1 ص 10 ح 1 ) که البته باتوجه به سخن شیخ نجاشی راوی بعد از آن جمله “احمد بن محمد” است که ظاهراً همان احمد بن محمد بن عیسی می باشد هرچند این دلیل بر آن نمی شود که نقل قولی که شیخ نجاشی از شیخ کلینی آورده است همان سخن کلینی در تبین ان عده از اصحابشان است که در ان حدیث امده چراکه اولاً اسامی که شیخ نجاشی نقل کرده از کلینی تنها یک مورد تشابه است و موارد دیگر ذکر نشده و ثانیاً اسمی که در آن حدیث اشاره شده در این اسامی مجددا نیامده است.

    در الکافی (ج 1 ص 49 ح 5 شواهد ) نیز اشاره به برخی از اصحاب و مراد از آنها شده که همخوانی ای با مورد اولی و همچنین نقل قول شیخ نجاشی نمی کند.

    در برخی از نسخه های الکافی نیز شیخ کلینی به ذکر اسامی آن عده از اصحاب اشاره نموده که این را جناب علامه حر عاملی در وسائل الشیعة (ج 23 ص 37 ح 29052) نقل کرده است.

    که باز محل ایراد است چراکه همانطور قبلاً گفته شد ، شیخ کلینی تنها برای یک نفر خاص قول عدة من اصحابنا را ذکر نکرده بلکه در مواردی برای روات متعددی آورده است.

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.