آیا اهمیت دادن به عید نوروز بدعت نیست؟

ابن فهد حلى از فقهاى بزرگ شیعه مى فرماید: «یوم النیروز یوم جلیل القدر». روز نوروز یک روز با عظمتى است. المهذب البارع، ج ۱، شرح ص ۱۹۱٫
حضرت آیت اللّه العظمى خوئى در پاسخ به استفتایى پیرامون فضیلت و اعمال عید نوروز پرسیده اند، ایشان پاسخ داده اند: «لا بأس بالاتیان بالأعمال المذکوره رجاء ، والله العالم». اگر این اعمال را به قصد رجاء باشد نه به قصد ورود، اشکال ندارد. صراط النجاه للمیرزا جواد التبریزی، ج ۲، ص ۴۲۶٫
از حضرت آیت اللّه العظمى سیستانى پرسیده اند: «هل یعد اعتبار النیروز عیدا من البدع فی الدین؟»
که آیا معتبر دانستن عید نوروز بدعت است؟
پاسخ داده اند: «لا یعد بدعه». خیر، بدعت شمرده نمى شود.
فقهاى شیعه به استناد روایات متعدد، فتوى به استحباب غسل روز نوروز داده اند.
علامه حلى مى فرماید: «ویستحب الغسل لیله الفطر… ویوم النیروز للفرس». غسل شب عید فطر و… و نوروز مستحب است. منتهى المطلب (ط.ق)، ج ۱، ص ۱۳۰٫
همین فتوى را مرحوم ابن فهد در مهذب ج ۱، ص ۱۹۱، صاحب حدائق در حدائق، ج ۴، ص ۲۳۴، و مقدس اردبیلى در مجمع الفائده، ج ۷، ص ۱۹٫
صاحب جواهر مى فرماید: «وأما غسل یوم النیروز فعلى المشهور بین المتأخرین بل لم أعثر على مخالف فیه
و اما استحباب غسل روز نوروز، نظریه مشهور میان متأخرین است بلکه در میان فقهاء کسى را مخالف نیافتم. جواهر الکلام، ج ۵، ص ۴۱٫

پاسخ اهل سنت:

نخست این را بدانید که اسلام یک دین قومی و ملی نیست، بلکه یک دین جهانی است لذا اعیاد آن نیز از اعراب اقتباس نشده
اعراب روزه نمیگرفتند تا عید فطر داشته باشند جالب است بدانید که اعراب دوره جاهلیت، هم نوروز و هم مهرگان را جشن میگرفتند !! پس اگر تصور کنیم که عید فطر توسط اعراب ، بجای عید نوروز به ایرانیان تحمیل شده ، این اشتباه است زیرا دو عید قربان و فطر برای آنها نیز بعد از اسلام عید تازه ای بوده است.
هر امتی عید دارد و عید ما مسلمانان عید قربان و عید فطر است.
اگر قرار باشد ما اعیاد ملی خود را جشن بگیریم از ارزش اعیاد مذهبی کاسته میشود و عملا در ایران میبینیم که عید قربان یک روز و عید نوروز ۱۵ روز تعطیل است.
آیا مجوسی ها در مجالس خصوصی خود نمیگویند که ایرانیان بزور مسلمان شده اند ببینید که هم عید نوروز ما را جشن میگیرند هم عید چهارشنبه سوری را ، آنهم با این مفصلی!!
شما میدانید که عید نوروز در دین مجوس و اخیرا در دین بهایی مقدس ترین عید است
مسلمانان از اقوام گوناگونی هستند پاکستانی ها اگر بخواهند از ایرانیان تقلید کنند پس باید اعیاد هندو را بعنوان عید ملی جشن بگیرند اما پاکستانی یا حتی مسلمان هندی ،جشن گرفتن عید هندو ها را بعنوان یک عید ملی، کفر میداند
جالب است بدانید که هندو های متعصب هند، ایران را برای مسلمانان هندی مثال میاورند که ببینید ایرانیان مسلمانند اما اعیاد ملی خود را گرامی میدارند شما نیز باید چنین کنید
حالا سوالی که مطرح میشود این است که چرا مسلمانان ایرانی متوجه زشتی کار خود نیستند؟!

علت دو چیز است :
اول اینکه تعداد مجوسی ها در ایران کم است و لذا عید انها صدایی ندارد . برعکس هند ،که تعداد هندوان زیاد است و مسلمانان با شرکت در جشن آنها احساس میکنند که مثل هندو شده اند ، پس حتی کم ایمانترین مسلمان هندی نیز از اعیاد هنود گریزان است.

دوم اینکه
علمای مذهب شیعه چون به اسلام کینه دارند سعی در رایج کردن این عید داشته اند حتی برایش دعا و غسل ساخته و باز میگویند بدعت نیست
آیا رسول الله صلی الله علیه وسلم روز نوروز ، غسل نوروز میکردند؟
شاید شیعه بگوبد که نوروز پیش ما یک جشن ملی است در حالی که اعیاد هنود مذهبی است
و جواب این است که نه خیر!! نوروز نیز یک عید دینی است باور ندارید از زرتشتی ها بپرسید
دوما اگر شما آنرا به عنوان یک روز ملی میدیدید ، باز زشتی کار شما کمتر بود
اما شما شیعه ها آنرا بعنوان یک عید مذهبی میبینید و در این باره روایت ها دارید که نمیدانم چرا در پاسخ خود، خجالت کشیدید آن احادیث دروغین را ذکر کنید
شما از زبان امام صادق بدروغ میگویید: این عید ماست که اعراب آن را رها کرده و عجم آنرا گرامی و بر پا داشته
حاشا که صادق رحمه الله اینرا گفته باشد .
بهایی ها از شما هوشیار تر هستند, پیغمبر بهایی ها وقتی که اعلام کرد دین جدیدی آورده و از مذهب شیعه بیرون رفت ، همزمان اعلام کرد که عید ما نوروز است و پس از آن دیگر بهایی ها هرگز عید فطر یا قربان را جشن نگرفتند
آنها در کفر خود صادقند و شما در اسلام خود منافق !!
این را بگوییم که مخالفتی با جشن سرور نداریم اعتراض ما ،به شباهتش با اعیاد کفار و وقتش است
شما همین شادی خود را از نوروز منتقل کنید به عید قربان و عید فطر
ما هرگز اعتراض نمیکنیم
بعضی از ناسیونالیست ها میگویند عید نوروز آغاز بهار است و با معنی! و عید مسلمانها یک بار در وسط تابستان است یکبار وسط زمستان!! و بی معنی.
جواب این است که حرف شما بهانه است عید نوروز همیشه شروع بهار نیست .خودم بارها دیدم که در نوروز برف میبارد.
مردم چاه بهار یک ماه قبل از شروع نوروز ،بهار را میبینند.
و مردم اردبیل یک ماه بعد از از نوروز بهار را میبینند.
و هکذا ایرانیانی که در نمیکره جنوبی زمین، نوروز را وقتی جشن میگیرند که پاییز شروع شده
پس عید شما بی معنی است و عید ما بعد از دو عبادت بزرگ برگزار میشود؛ بعد از حج و روزه؛ که بسیار زیبا و معنی دار است.


درپایان این حدیث رسول الله را ببینید:
عن أنس ، قال : قدم رسول الله صلى الله علیه وسلم المدینه ولهم یومان یلعبون فیهما ، فقال: « ما هذان الیومان ؟ » قالوا: یومان کنا نلعب فیهما فی الجاهلیه، فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « إن الله قد أبدلکم بهما خیرا، منهما یوم الأضحى ، ویوم الفطر»( مستدرک للحاکم) و (سنن ابی داود )
انس رضی الله عنه میگوید : وقتی رسول الله وارد مدینه شد دید مردم دو روز را جشن میگیرند
پرسید ند : این دو روز برای چیست؟
گفتند : در جاهلیت این دو روز را جشن میگرفتیم
«رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: بدرستیکه، الله آن دو را، برای شما، با دو روز بهتر عوض کرده ؛ عید قربان و عید فطر».
حالا ای شیعه ها آیا حرف رسول الله را بخاطر حرف سیستانی و خمینی و خویی، به زمین میزنید ؟!!
الله به همه رحم کند

 

نویسنده: سجودی

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …