کدام گروه در جمع آوری احادیث کوتاهی کردند؟ اهل سنت یا شیعه؟

ادعای شیعه: بزرگان اهل سنت در واپسین روزهای رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم تمام احادیث آن حضرت را جمع نموده وآتش زدند. «قالت عائشه جمع أبی الحدیث عن رسول الله صلى الله علیه وسلم وکانت خمسمائه حدیث فبات لیلته یتقلب کثیرا قالت فغمنی فقلت أتتقلب لشکوى أو لشئ بلغک ؟ فلما أصبح قال أی بنیه هلمی الأحادیث التی عندک فجئته بها فدعا بنار فحرقها … »
عایشه می گوید: پدرم پانصد ( ۵۰۰ ) حدیث از احادیث رسول خدا را پیش خود جمع کرده بود ( و نزد من گذاشته بود ) ، شب که می خواست بخوابد به خود می پیچید،عایشه در ادامه می گوید:به پدرم گفتم: آیا مشکلی داری و یا اینکه خبری به تو رسیده است که اینگونه به خود می پیچی؟ وقتی صبح فرا رسید به من گفت دخترم : احادیث رسول خدا را که در نزد توست بیاور ، من هم احادیث را برایش آوردم ، در این هنگام آتشی خواست و همه احادیث رسول خدا را به آتش کشید … تذکره الحفاظ ، ذهبی ، ج۱ ،‌ ص۵ و علوم الحدیث ، دکتر صبحی صالح ، ص۳۰ .
( این نوع برخورد با احادیث نبوی در حالی است که خداوند عزوجل در قرآن فرموده است:« وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا ۚ / سوره حشر ، آیه ۷ » .
از طرفی تدوین حدیث اهل سنت از زمان عمر بن عبدالعزیز شروع شد و قبل از آن سیاست منع تدوین حدیث حاکم بر جامعه بود . و طبیعی است که از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تا به حکومت رسیدن عمربن عبدالعزیز تعداد زیادی از صحابه و حافظان حدیث از دنیا رفته بودند و آن افرادی هم که در قید حیات بودند با واسطه شدن زمان طولانی از وفات پیامبر اسلام بیقین خیلی از احادیث را فراموش نموده بودند زیرا قبل از آن دوران حق بیان کردن حدیث را نداشتند ، بنا بر این طبیعی است وقتی کسی مدت طولانی چیزی را مرور و یا بیان نکند فراموش می کند. پس باید شما که مدعی اجرای سنت پیامبر می باشید باید فکر کنید که چه مقدار سنت صحیح از پیامبر اکرم به شما رسیده است . ولی به عقیده من اگر شما خود را اهل کتاب بخوانید آبرومندانه تر است از اینکه لقب اهل سنت به خود دهید .


پاسخ اهل سنت:
روحانی شیعه از کتب اهل سنت نقل کرده که حضرت ابوبکر احادیث را آتش زد اما تمام خبر را نیاورده زیرا پس از آتش زدن حضرت عایشه از پدرش پرسیده که چرا چنین کردی؟!
دنباله مطلب را ببینید که شیعه ننوشته (از همان منبع )

.. فدعا بنار فحرقها ………فقلت لم احرقتها ؟ قال خشیت ان اموت وهی عندی فیکون فیها احادیث عن رجل قد ائتمنته ووثقت ولم یکن کما حدثنی فاکون قد نقلت ذاک.فهذا لا یصح والله اعلم.
عایشه پرسید چرا چنین کردی ؟ابوبکر گفت: ترسیدم که مرگم فرا رسد و این کتاب پیشم باشد و در آن احادیثی از افرادی نقل کرده ام که مورد اعتماد من بودند ولکن شاید قول رسول الله را درست بمن نرسانده باشند و ترسیدم در این کتاب،سخنی منسوب به پیامبر کنم که نگفته باشند
و امام ذهبی در آخر نظر خود را مینویسد که این روایت صحیح نیست
این است میزان امانت داری شیعه!!
اولا عبارت را نصفه نقل میکند!!
دوما نظر راوی را که میگوید این روایت صحیح نیست را نیز اصلا نمینویسد !!!
این است روش علمای شیعه که آفت جان مردم شیعه شده اند .دنیای مردم را خراب کرده آخرتشان را هم میخواهند خراب کنند.
پس صفات اهل کتاب تماما در علمای شیعه جمع شده است قرآن میفرماید:  یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۷۱) آل عمران
ای اهل کتاب چرا دانسته حق را با باطل میپوشانید؟

آیا شما اینجا در نقل این روایت (و همه جا ) صفات اهل کتاب را در عالمان شیعه ندیدید ؟
بله در زمان خلفای راشدین مسلمانان احادیث را ننوشتند این سخن شیعه درست است،
اما اولا : باید بدانیم چرا چنین کردند و انگیزه چه بود؟
دوما: باید بدانیم که ننوشتن به معنی عمل نکردن نیست.
رسول الله صلی الله علیه وسلم وفات یافتند در حالیکه نه احادیث را جمع کرده بودند و نه قرآن را ،و قرآن در دل حافظان بود پیامبر صلی الله علیه وسلم مطمئن بودند که الله قرآن و سنت را محفوظ نگه میدارد.

حضرت ابوبکر در دوره کوتاه خلافت خود اول قرآن را جمع کردند و برای اینکه مبادا مردم حدیث و قرآن را مخلوط کنند دستور دادند حدیث را کسی ننویسد و البته این دستور رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز بود و اگر چنین نمیکردند احتمال داشت قرآن و حدیث مخلوط شود شما میدانید که سخنان رسول خدا به اندازه قرآن برای ما اهمیت دارد پس این اهمیت این خطر را نیز در پی داشت که مبادا مردم فرق بین این دو چیز مقدس را ندانند و یکجا بنویسند و راه برای تحریف قرآن باز شود
اما این اقدام هشیارانه، قرآن را محفوظ کرد. شاید بگویید اما این حفظ قرآن به قیمت نابودی سنت، بدست آمد!
جواب این است که خیر اینطور نیست.
حدیث در زندگی روزانه مردم در زمان خلفای راشدین نقش حیاتی داشت ،فقط مدون نبود.
ننوشتن حدیث به معنی پیروی نکردن از حدیث نبود ، حدیث در یاداشت و ذهن یاران پیامبر صلی الله علیه وسلم بود و آنها روایات را به تابعیین میگفتند .

و همه میدانم میزان عشق و علاقه صحابه به رسول الله صلی الله علیه وسلم را پس تعجب ندارد اگر سخنان ایشان چون یادگاری گرانقدر دهان به دهان میگشت و درسینه ها حفظ بود
و محبت بعضی از تابعیین با رسول الله صلی الله علیه وسلم نیز از صحابه رضی الله عنهم کمتر نبودند جوانی به حضرت حذیفه گفت اگر محمد صلی الله علیه و سلم حالا زنده میبود نمیگذاشتیم قدم بر زمین بگذارد ( او را بر دوش میگرفتیم تا از زحمت راه رفتن آسوده باشد ) بمن خبر بده ای حذیفه که شما چگونه او را گرامی میداشتید؟

پس تابعیین نیز در حفظ حدیث کوشیدند و بعد ثبت حدیث شروع شد زیرا دیگر تمام مسلمانان دنیا فهمیده بودند که قرآن بین دو جلد ،چند آیه دارد و ترتیب آن کدام است و تمییز بین قرآن و حدیث ممکن و کاملا آسان شد و خطر تحریف بطور کلی از بین رفت.
و اینکه شیعه میگوید صحابه رضی الله عنه؛ خصوصا حضرت عمر، به سنت عمل نکردند از زشت ترین تهمت های آنهاست
این است عمر رضی الله عنه که جلوی حجر الاسود می ایستد و آنرا میبوسد و میگوید تو پیش من یک سنگ سیاهی ،نه ضرر داری نه فایده .
ولی چون رسول الله صلی الله علیه وسلم ترا بوسید من نیز میبوسم.
یعنی با آنکه عمر رضی الله عنه در دل راضی نبود به بوسیدن سنگ ،اما چون آن را سنت رسول الله دید با شوق بوسید
.

پس سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم کاملا حفظ شده و روزانه به آن عمل میکردند ،بلکه شما هیچ شخصیت تاریخی را نمیتوانید نشان دهید که جزییات زندگیش مثل زندگی رسول الله حفظ شده باشد. ما حتی میدانیم در وقت ورود به مسجد، کدام پایش را اول پیش میگذاشتند و کدام را دوم .
باز حالا شیعه چه حقی دارد که بما اعتراض کند؟ مگر خودش چه گلی بر سر امت زده است ؟ مگر شیعه خودش چه وقت احادیث رسول را جمع نموده است؟! مگر زودتر از ما دست بکار شده بود ؟!!!!
شیعه اصلا یاران پیامبر صلی الله علیه وسلم را قبول ندارد پس حتی اگر یاران پیامبر احادیث را از روز اول مینوشتند باز شیعه میگفت که این روایات دروغ است.

شیعه فقط میگوید علی علی!!
و حضرت علی رضی الله عنه هم خودش کتاب حدیثی ننوشته زحمت نوشتن سخنان علی را قرنها بعد مردی کشیده و در نهج البلاغه نوشته که از نظر من سرتاسر دروغ است.
و زحمت جمع آوری احادیث رسول را نیز امام صادق که هم عصر امام مالک بودن نکشیده، مالک کتاب حدیثی بنام موطاء دارد اما امام صادق رحمه الله خودش کتابی ندارد و اینطور که شیعه میگه زحمت نوشتن کتاب را داده به علامه مجلسی و به او گفته که هزار سال بعد احادیث را جمع کند!!
و باز این شیعه ما را متهم میکند که احادیث را دیر جمع آوری کردیم

آیا تا حالا مردمی عجیب تر و گزافه گوتر و پرمدعاتر و بی عمل تر از علمای شیعه دیده اید؟!!!

 

                                                                                                                                    محمد باقر سجودی

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …