پاسخ شیعه:
البته اگر مشکلی برای تحصیل و شغل شخص نداشته باشد، بهتر است که در پنج وقت خوانده شود. شیعیان بر این مطلب اتفاق نظر دارند و برای اثبات این مطلب دلایل محکم و قاطعی هم از کتابهای شیعه و هم از صحیحترین کتب اهل سنت دارند. از آنجایی که طرف ما در این مسأله اهل تسنن هستند، ما فقط به دلایلی از کتابهای آنها میپردازیم.
بخاری و مسلم هر دو در صحیحترین کتابهای اهل سنت بعد از قرآن و نیز احمد حنبل رئیس حنابله و احمد الطیالسی در مسندشان نقل کردهاند:
ابن عباس میگوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در مدینه نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشاء را، هشت رکعتی و هفت رکعتی خواند.
یعنی نماز ظهر و عصر را که در مجموع هشت رکعت میشوند و نیز نماز مغرب و عشاء را که در مجموع هفت رکعت میشوند، یک جا خواند؛ همان طوری که امروزه شیعیان میخوانند.
صحیح البخاری، ج ۱، ص ۱۸۲ ، باب مواقیت الصلاه و ج ۱، ص ۱۸۶ و صحیح مسلم، ج ۱ ، ص ۴۹۱، باب صلاه المسافرین
همچنین مسلم در صحیح خود، مالک بن أنس، رئیس مالکیها در المؤطأ، ابو داود، نسائی و بیهقی در سننشان، احمد بن حنبل و ابو عوانه در مسندشان این روایت را نقل کردهاند
ابن عباس می گوید: رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم، نماز ظهر و عصر را باهم و نیز نماز مغرب و عشاء را باهم خواندند؛ در حالی نه ترسی وجود داشت و نه در سفر بودند.
صحیح مسلم، ج۱، ص ۴۸۹
و جالب این است که البانی که بن باز مفتی اعظم عربستان از او با عنوان «بخاری دوران» یاد می کرد، در کتابهای صحیح سنن ابی داود، ج ۱، ص ۲۲۴، ح ۱۰۶۸ و صحیح سنن النسائی، ج ۱، ص ۱۳۰ ح ۵۸۵ این روایت را صحیح دانسته است .
اما متأسفانه اهل سنت با این که این همه روایت صحیح السند در این باره در صحیحترین کتابهای آنها وجود دارد، لجاجت به خرج میدهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمیدهند. و همین مسأله باعث شده است که بسیاری از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند؛ چون نه میتوانند به تحصیل شان برسند و نه به کسب و کار. اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد، هیچ مشکلی برای مردم پیش نخواهد آمد و هر کسی که مسلمان است به راحتی میتواند فرایض خود را انجام دهد. ظهر که برای استراحت به منزل میرود، نماز ظهر و عصر را با هم میخواند و برای کار و درس او هیچ مزاحمتی ندارد. همین در مغرب و عشاء.
و جالبتر این که روایات فراوانی در صحیحترین کتابهای اهل سنت آمده است که همین نظر ما را تأیید میکند. مسلم بن حجاج در صحیح خود، ترمذی، أبی داود، نسائی و بیهقی در سننشان و نیز احمد حنبل و أبی عوانه در مسندشان نقل مینویسند:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ بَینَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِینَهِ فِی غَیرِ خَوْفٍ وَلَا مَطَرٍ فِی حَدِیثِ وَکِیعٍ قَالَ قُلْتُ لِابْنِ عَبَّاسٍ لِمَ فَعَلَ ذَلِکَ قَالَ کَی لَا یحْرِجَ أُمَّتَهُ.
ابن عباس می گوید: رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در مدینه میان ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع کرد؛ در حالی که نه ترسی بود و نه بارانی وجود داشت. وکیع ( روای روایت ) میگوید از ابن عباس سؤال کردم، پیامبر چرا این کار را میکرد؟ گفت: به این دلیل که امتش به سختی نیفتند. صحیح مسلم، ۱، ص ۴۹۰ ، باب صلاه المسافرین
البانی این روایت را نیز در صحیح سنن أبی داود، ج ۱، ۲۲۴، ح ۱۰۷۰ و صحیح سنن النسائی، ج ۱، ص ۱۳۰، ح ۵۸۶ و در إرواء الغلیل، ج ۳، ص ۳۴، ح ۵۷۹ تصحیح کرده است.
این نشان میدهد که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم تمامی این مسائل را پیش بینی کرده بوده و به فکر امت خود بوده است. وقتی بشود نماز را در سه وقت بخوانیم، چه ضرورتی وجود دارد که به مردم سخت بگیریم و با این کار جوانان مسلمان را به هر چه نماز و عبادت است، بدبین و دلسرد کنیم.
البته همانطور که پیش از این گفتیم، اگر کسی بتواند در پنج وقت بخواند مشکلی ندارد و شاید ثواب بیشتری هم ببرد؛ ولی خواندن در سه وقت نیز اشکالی ندارد.
پاسخ اهل سنت:
اما اینکه میگویید نماز را در سه وقت خواندن، باعث دلگرمی است و در ۵ وقت خواندن سبب دلسردی ! این نیازی به مناقشه ندارد مشاهده کافیست:
با آنکه ایران حکومتی مذهبی دارد و با آنکه تعداد مساجدش یکدهم مساجد شهر های مشابه سنی هاست ( با این حساب باید تعداد نماز خوان ها در یک مسجد شیعه برابر با ده مسجد سنی باشد) آیا اینطور است ؟ یا فقط جند نفر معدود نماز میخوانند؟
یک افغانی میگفت وقتی در تهران خانه ای کرایه کردم از همسایه پرسیدم قبله کدام طرف است گفت والله نمیدانم!!
من این شنیده را باور نکردم تا آنوقت که از انسان معتمد ی داستانی مشابه شنیدیم
حالا برگردیم بموضوع یعنی ببینیم سه وقت درست است یا پنج وقت :
قبول داریم که رسول الله صلی الله علیه وسلم بعضی اوقات بین ظهر و عصر و بین مغرب و عشا را بدون آنکه باران یا سفر یا ترس باشد، جمع می کردند، اما فرق ما با شیعه در این است که ما می گوییم: خیلی به ندرت انجام می دادند.
در حالی که شیعیان، همۀ نماز های خود را جمع می کنند، حتی۵ اذان را به ۳ اذان تقلیل داده اند ! و از این رخصت به افراط بلکه دایم استفاده کرده اند که جایز نیست!
در صحیح مسلم آمده، عبدالله بن شفیق گفته است که عصر یک روز عبدالله بن عباس برای ما سخنرانی می کرد تا آنکه آفتاب غروب کرد و ستارگان ظاهر شدند ومردم گفتند : «الصلوه الصلوه » ابن عباس اعتنا نکرد و در همان حین، مردی از بنی تمیم با صدای بلند گفت: « الصلوه الصلوه » ابن عباس گفت: «اتعلمنی بالسنه لاامّ لک رأیت رسول الله جمع بین الظهر و العصر و المغرب و العشاء»
یعنی: بی مادر، تو مرا سنت یاد می دهی. خودم رسول خدا را دیدم که بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را جمع کرد.
در جایی دیگر ابن عباس گفت:
«صلی الرسول الله فی المدینه مقیماًٌ غیر مسافر سیعاً و ثمانیاً.»
یعنی: نماز گزارد رسول الله در مدینه در حال اقامت( نه مسافرت) هفت رکعت و هشت رکعت ( یعنی، مغرب عشاء و ظهر و عصر را با هم ).
اگر خوب به حدیث بنگرید ، می بیند مردم از این سنت بی خبر بودند؛ یعنی، از بس این حدیث نادر بود هیچ کس از آن باخبر نبود و می بینیم که در متن حدیث می آید که مردم فریاد زدند: نماز نماز.
و ابن عباس می خواست به آنها سنت را یاد بدهد اما این کجا و عمل شیعه کجا؟
امروزه اگر در مسجدی از مساجد شیعه بلا فاصله بعد از نماز ظهر،نماز عصر را نخوانند مردم از تعجب شاخ در می آورند ! پس روش ابن عباس کجا و روش شیعه کجا ؟
گاهی اصحاب سنت های نادر رسول الله صلی الله علیه وسلم را آشکار می کردند تا مردم به وجود آنها آگاه شوند؛ مثلاً یک صحابی با وجود داشتن بالاپوش، آن را به کناری گذاشت و فقط با شلوار و سینه ای برهنه نماز خواند !
یکی گفت: چرا چنین کردی؟ فرمود: تا جاهلی چون تو بداند که نماز با یک شلوار نیز، جایز است (به شرط پوشیده بودن ناف).
اما این، به این معنی نیست که این حدیث را بهانه کنیم و در هر نماز پیراهن خود را درآوریم. شیعه پیراهن خود را کشیده ۳ اذان را به جای ۵ اذان و ۳ بار جمع شدن در مسجد را به جای ۵ بار جمع شدن اختیار کردند که کاملاً نامعقول و سوءِ استفاده از رخصت است.
خمینی به جوانان توسعه کرده بود که برای خودسازی ۵ نماز را در ۵ وقت بخوانند نه سه وقت، و لکن بعد از آنکه به حکومت هم رسید برای نمونه در یک مسجد ایران،شیعه ها، اذان را در ۵ وقت نگفتند و نماز جماعت را در ۵ وقت نخواندند
اما اینکه میگویند که نماز در ۵ وقت مانع کار و تحصیل است ، این دلیل نشد در سه وقت هم هست بلکه در یک وقت هم هست ( اگر قرار است که باشد !!)
مومن واقعی باید به نماز نگوید من کار دارم، من درس دارم، بلکه باید به کار بگوید وقت نماز است
بر خلاف تصور عموم ۵ نماز را در ۵ وقت و در جماعت خواندن باعث تلف شدن وقت نیست که بلکه سبب صرفه جویی در وقت است
زیرا نماز، وقت ما را منظم میکند بارها بارها شده که آمدن وقت مغرب، مرا از یک آدم مزاحم وقت گیر، نجات داده است
علاوه بر این، رفتن به مسجد خودش ورزش است و خلاصه هزار فایده دارد که شرح ان باشد برای جایی دیگر.
پس شیعه زحمت بیخود کشیده و فقط آبروی خود را برده و نتوانسته از کتاب ما بدعت (همیشه) سه وقت نماز خواندن خود را بجای ۵ وقت، ثابت کند.