شیعه میگوید: آیا ارزش و کرامت زن نزد اهل سنت در این حد است که او را در کنار و ردیف سگ و خوک و خر و شتر قرار دهند. چنانچه در کتابهایشان آمده: به هنگام نماز حائلى را قرار دهد تا اگر زن یا خر و یا شتر رد شود به صحت نماز ضررى نزند.
ابوهریره مى گوید: «یقطع الصلاه المرأه و الحمار و الکلب».
عبور زن و الاغ و سگ از مقابل نمازگذار نماز را باطل مى کند
و احمد بن حنبل گفت: عبور سگ سیاه و الاغ و زن،نماز را باطل مى کند
البته این گونه تعبیرها بقدرى سنگین و با کرامت زن تنافی دارد که مورد اعتراض شدید آنان قرار گرفته.
حتی که عائشه از این روایت بر آشفت و با چندین روایت، بطلان ادعای ابو هریره را اثبات کرد:
عائشه گفت: من گاهی رسول خدا را می دیدم که به سوی وسط رخت خواب،نماز می خواند در حالیکه من بر روی رخت خواب بودم و بین ایشان و قبله واقع می شدم.
و عایشه میپرسد:
آیا « شما » ( خطاب به صحابه ای که این روایت را نقل کردند از جمله ابو هریره ) ما را به منزله سگ ها قرار دادید ؟
صحیح البخاری ج۱ ص۱۹۲ش ۴۸۹
از اعتراض عایشه درمیابیم که او ابوهریره را راستگو نمیدانسته است
پاسخ اهل سنت:
ام مومنین عایشه نگفته اند که حضرت ابوهریره دروغ میگوید، گفتند که بسیار، اتفاق افتاده که من پیش روی رسول الله نشسته یا دراز کشیده باشم و ایشان رو به قبله نماز بخوانند و ومن حایل بین ایشان و قبله باشم
این سخن عایشه رضی الله عنها تعارضی با حدیث ابوهریره ندارد.
بلکه درمیابیم که اگر جلوی نماز گذار کسی نشسته باشد در نماز خللی نمیاید، یعنی همان حایل شرعی مطلوب است.
ما اهل سنت عقیده داریم باید نماز گزار در جلوی خود چیزی بگذارد تا کسانیکه از جلوی او عبور میکنند از پشت این حایل عبور نمایند، زیرا از نظر ما عبور از جلوی نماز خوان، گناه بسیار عظیمی است، و این برای شیعه ها عادیست،
پس برای اینکه کسی از جلوی ما هنگام نماز رد نشود پشت ستونی نماز میخوانیم یا که مانعی جلوی خود قرار میدهیم.
حدیث عایشه بما فهماند که انسان هم میتواند حایل باشد، علاوه بر این از خاطر نبریم که حدیث ام مومنین عایشه درباره نماز شب رسول الله، و در خانه است، در شب و در خانه،عابری نیست.
اما حدیث ابوهریره رضی الله عنه بما میگوید عبور و گذر از جلوی نماز گذار ممنوع است .
پس این دو حدیث تضادی با هم ندارند تا عایشه ابوهریره راستگو نداند !
اما اعتراض عایشه به کسانی بوده که از این حدیث استنباط نادرست و تمسخر آمیزکردند، و زن و خر را همسطح دانستند و خواست به آنها بگوید که چنین نیست
این جواب به اعتراض اول شیعه
اما در اعتراض دوم شیعه میگوید این حدیث زن را در ردیف سگ و خر قرار داده و این توهین به زنان است
پاسخ ما:
حدیث چنین کاری را نکرده این استنباط نادرستی است ببیند وقتیکه من بگویم:
(در وقت نماز، از پیش روی من، اگر مار و زن رد شوند یا سیخ کباب را قرار دهید، حواسم پرت میشود)
، این هرگز به این معنی نیست، که من زن و مار و کباب را به یک چشم میبینم.
مار بخاطر این حواس مرا پرت میکند که نیش دارد و میترسم مرا بخورد.
کباب برای این حواس مرا پرت میکند که گرسته ام و دلم میخواهد آنرا بخورم
و زن به دلیلی دیگر، بر هم زننده تمرکز در نماز است
پس هرچند که هر سه مخل نماز هستند، اما هرگز انها در یک ردیف نمیبنم، یکی در علی علیین است و یکی در اسفل سافلین!
و این یک نتیجه فاسد ست که شما بگویید چون در حدیث از زن و سگ و خر با هم نامبرده شده پس اسلام هر سه را با یک چشم میبیند و هر سه را با یک چوب میراند!
مثالی دیگر:
وقت ادای نماز، صدای که از دهان خارج شود ( خنده ) و صدای که از مقعد خارج شود ( گ….ز) هر دو نماز را باطل میکنند، آیا باید نتیجه بگیریم که اسلام، هر دو را همردیف خنده میداند؟!!
پس دیدید که دارید بما تهمت میزنید ما زن را هم تراز خر نمیدانیم، هرچند که عبور آندو نماز را باطل کند اما فرق از زمین تا آسمان و از خنده تا گریه است
میدانم بعضی از شیعه های مغرض، هنوز براحتی استدلال مرا قبول نمیکند!
پس با یک مثال قرانی دهان آنها را میدوزم تا ساکت شوند.
قران میفرماید:
(وَمَا مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَیعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ) «هود/۶» هیچ جنبندهای در زمین نیست مگر اینکه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را میداند؛]
در این آیه الله انسانها و حیوانان و خزندگان و..(خوک ها و عقرب ها و خرچنگ ها) را در یک ردیف قرار داده است
پس آیا میتوان نتیجه گرفت که الله انسان را مانند خوک میداند ؟!!
پس دیدید قیاس شما باطل بود
و اعتراض حضرت عایشه هم به همینگونه برداشت ها بود،
حالا سوال این است که چه معنی دارد سگ و خر و زن ازجلوی ادم رد شوند نماز باطل شود ؟
جواب این است که در دستورات دین چون چرا نیست،
حالا چه معنی دارد که خروج بادی از انسان نماز را باطل کند؟
گفتم که در عبادات چون چرا نباید بکنیم این سوال به این شبیه است که کسی بپرسد چرا حج در ماه رمضان نیست یا روزه در ماه ذیحجه نیست!!
اما اگر کمی دقت کنیم شاید( البته شاید ) که فلسفه منع را دریابیم
ممنوعیت عبور زن،شاید برای این است تمرکز حواس را بهم میزند
و بنابر حدیث صحیح، سگ سیاه شیطان است و شاید وسوسه میکند
و خر صدای انکر الاصواتی دارد و حواس آدم را پرت میکند
والله اعلم