تلاش شیعه برای توجیه روایتی که قرآن را ۱۷۰۰۰ آیه می داند!

غالب علمای شیعه اعم از متقدمین و متاخرین قائل به تحریف قرآن بوده و هستند، این علما برای تائید اعتقاد خود روایاتی نیز نشان داده و می دهند چنانکه نوری طبرسی چیزی نزدیک به دو هزار روایت را در کتاب «فصل الخطاب فی اثبات تحریف کتاب رب الارباب» خویش جمع نمود و همچنین فیض کاشانی چیزی نزدیک به پنجاه روایت در مقدمۀ تفسیر «الصافی» خود گرد آورد و همچنین نویسندۀ کتاب «دبستان المذاهب» نیز روایات کثیری در این باب گرد آورده است، البته این کتاب به چاپ نرسیده ولی می توانید در سایت «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی» به آدرس زیر نسخۀ خطیش را دانلود کنید:

علمای زیادی از روحانیون شیعه هستند که کتابی جداگانه دربارۀ تحریف قرآن نوشته اند، به عنوان نمونه:
۱٫ احمد بن محمد بن خالد برقی، صاحب کتاب «المحاسن» است که نجاشی در ص ۷۳ کتاب رجالش کتابی تحت عنوان «التحریف» را از جمله تالیفات وی معرفی می کند!
۲٫ابی الحسن على بن الحسن بن فضال الکوفى کتاب « التنزیل من القرآن والتحریف » را نوشته است (الذریعه الی تصانیف الشیعه،رقم۲۰۲۲)
۳٫ محمد بن الحسن الصیرفی، صاحب کتابی است به نام« کتاب التحریف والتبدیل » (الفهرست، ص۲۳۰، شیخ طوسی ؛ مؤسسه نشر الفقاهه)

۴٫ احمدبن محمدبن سیار، صاحب کتابی است به نام «التنزیل والتحریف» (مختصر بصائر الدرجات،ص:۲۰۴، حسن بن سلیمان حلی ؛ منشورات المطبعه الحیدریه – النجف الأشرف)
چنانکه گفتیم تعداد روایات در این باب در کتب شیعه بسیار زیاد است تا حدی که مجلسی آنها را «متواتر معنوی» می داند. (مرآه العقول، ج‏12، ص: ۵۲۵، مجلسی ؛ دار الکتب اسلامیه_تهران،ط۲) و شهید احسان الهی ظهیر در کتاب «الشیعه والقرآن» 1062 روایت را از کتاب «فصل الخطاب» نوری طبرسی برگزیده و در کتاب خویش قرار داده است.
از بین انبوهی از این روایات در کتب شیعه ، روایتی موجود است که قرآن نازل شده بر رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را ۱۷۰۰۰ آیه میداند یعنی چیزی نزدیک به ۱۰۴۰۰ آیه بیشتر از آنچه هست!
روایت در کتاب الکافی به این شکل آمده است:« عَلِی بْنُ الْحَکَمِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ  عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْقُرْآنَ الَّذِی جَاءَ بِهِ جَبْرَئِیلُ ع إِلَى مُحَمَّدٍ ص سَبْعَهَ عَشَرَ أَلْفَ آیه»
(الکافی، ج‏2، ص: ۶۳۴، دار الکتب اسلامیه _تهران،ط۴)
یعنی: «امام صادق می گوید: "همانا قرانی که جبرئیل برای محمد صلی الله علیه وسلم آورده است ۱۷۰۰۰ آیه بوده است"»در مورد سند روایت باید گفت که مجلسی آن را «موثق» می داند. (مرآه العقول، ج‏12، ص: ۵۲۵، مجلسی ؛ دار الکتب اسلامیه_تهران،ط۲)


این روایت که صراحتاً بر تحریف قرآن دلالت دارد و از نظر علم رجالی شیعه موثق و بدون اشکال است، روحانیون تقیه کار شیعه را به تب و تاب انداخته تا اینکه چاره ای بیاندیشند؛ پس در اقدامی، کتاب "الکافی" را از نو در موسسه «دار الحدیث قم» چاپ کردند، منتهی این بار، روایت مذکور را تحریف نموده و به جای ۱۷۰۰۰ آیه، ۷۰۰۰ آیه نوشتند!
الکافی، دار الحدیث قم : «عَلِی بْنُ الْحَکَمِ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ‏:عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام، قَالَ: «إِنَّ الْقُرْآنَ الَّذِی جَاءَ بِهِ جَبْرَئِیلُ علیه السلام إِلى‏ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله‏ سَبْعَهَ آلَافِ‏ آیهٍ».
(الکافی، ج‏4، ص: ۶۷۵، دار الحدیث _قم،ط۱)
روحانیون شیعه برای این تحریف آشکار و واضح دلیل آوردند و گفتند:
«این حدیث، در برخى نسخ‏ الکافى‏ و در بعضى منابع دیگر، با عبارت «سبعه آلاف آیه» آمده است‏.»

 

 

(مجموعه مقالات فارسى، ج‏5، ص: ۱۹۷،نفى برداشت تحریف از صحیحه هشام در «الکافى»، محمّد احسانى‏فر لنگرودى‏ ؛ دار الحدیث _قم،ط۱)

به گفتۀ روحانیون شیعه و طبق آماری که مرکز "دار الحدیث" قم ارائه داده است، ۱۶۰۸ نسخۀ خطی از کتاب "الکافی" موجود است که در ۱۶۰۶ نسخۀ خطی آن عبارت ۱۷۰۰۰ آیه آمده و فقط در دو نسخۀ آن این عبارت تغییر کرده و به صورت ۷۰۰۰ آیه آمده است ؛ یکی از این نسخه ها مربوط به قرن ۹ و دیگری مربوط به قرن ۱۱ است!
حال خودتان قضاوت کنید که احتمال خطا در کدام بیشتر است، در ۱۶۰۶ نسخه یا در ۲ نسخه؟؟

مجلسی که خود نسخه های متعدد "الکافی" را در اختیار داشته و در مرآه العقول هر گاه اختلافی در نُسخ بوده آن را متذکر شده در ذیل همین روایت می نویسد: «الحدیث الثامن و العشرون‏: موثق. و فی بعض النسخ عن هشام بن سالم موضع هارون بن مسلم، فالخبر صحیح و لا یخفى أن هذا الخبر و کثیر من الأخبار الصحیحه صریحه فی نقص القرآن و تغییره، و عندی أن الأخبار فی هذا الباب متواتره معنى، و طرح جمیعها یوجب رفع الاعتماد عن الأخبار رأسا بل ظنی أن الأخبار فی هذا الباب لا یقصر عن أخبار الإمامه فکیف یثبتونها بالخبر.» (مرآه العقول، ج‏12، ص: ۵۲۵، مجلسی ؛ دار الکتب اسلامیه_تهران،ط۲)
یعنی:«حدیث بیست و هشتم: موثق است . و در بعضی از نسخه های الکافی به جای هشام بن سالم هارون بن مسلم آمده است،پس این خبر صحیح است و پوشیده نیست که این خبر و کثیری از این اخبار صحیحه صراحت دارند بر نقص و تغییر قرآن! و نزد من اخبار تحریف قرآن متواتراند به اعتبار معنی(تواتر معنوی) و ساقط کردن تمام این احادیث فن حدیث را غیر قابل اعتماد می کند بلکه ظن من آن است که روایات تحریف از روایات امامت کمتر نیستند، (پس اگر روایات تحریف را قبول نکنند) مساله امامت را چگونه از روایات ثابت خواهند کرد؟»
دقت کنید که وی به اختلاف نُسخ اشاره دارد منتهی می گوید در بعضی نسخ به جای هشام بن سالم هارون بن مسلم آمده است و هیچ حرفی از سخن جدید شیعیان نیست.

اما گذشته از تمام این نسخه های موجود از "الکافی"؛ یکی از علمای همعصر کلینی، به این روایت اشاره می کند و از ۱۷۰۰۰ آیه سخن می گوید، آن روحانی شیعه، ابن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق است، وی در "اعتقادات الامامیه"می نویسد:
«بل نقول: إنّه قد نزل الوحی الذی لیس بقرآن، ما لو جمع إلى القرآن لکان‏ مبلغه مقدار سبعه عشر ألف آیه.» (اعتقادات الإمامیه، ص: ۸۴، صدوق ؛کنگرۀ شیخ مفید _قم،ط۲)
شیخ صدوق با این سخن خود به ما ثابت کرد که روایت مذکور اصالتاً با عدد ۱۷۰۰۰ آیه نقل شده است و شیخ صدوق نیز همعصر کلینی و خود از محدثین شیعه است و قول او در این باره از هر نسخه ای نزد شیعه می بایست که معتبرتر باشد. اما تاویل وی که می گوید عدد زاید بر تعداد واقعی آیات قرآن، از قرآن نیست (یعنی احادیث قدسی هستند) نمی تواند صحیح باشد، چرا که در روایت چنین آمده است :«إِنَّ الْقُرْآنَ الَّذِی جَاءَ…» یعنی: همانا قرآنی که آمد …» قرآن نه حدیث قدسی !

همچنین روایت دیگری در کتاب "الکافی" موجود است که باز هم شبیه روایت مذکور است ؛ آن روایت چنین است:
«ْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع …. ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَهَ ع وَ مَا یدْرِیهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ ع قَالَ قُلْتُ وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ ع قَالَ مُصْحَفٌ فِیهِ مِثْلُ قُرْآنِکُمْ هَذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اللَّهِ مَا فِیهِ مِنْ قُرْآنِکُمْ‏ حَرْفٌ وَاحِدٌ »
(الکافی، ج‏1، ص: ۲۳۹،دار الکتب اسلامیه _تهران)
یعنی:«ابو بصیر گفت: بر ابو عبدالله، امام صادق وارد شدم … امام صادق فرمود: به راستى نزد ما است مصحف فاطمه (ع) و چه میفهمند که مصحف فاطمه چیست؟ ابو بصیر گوید: گفتم: مصحف فاطمه (ع) چیست؟ گفت: سه برابر این قرآنى که میان شما است در آن است و به خدا یک کلمه از این قرآن شما هم در آن نیست‏..»
مجلسی سند این روایت را صحیح می داند و می نویسد:«باب فیه ذکر الصحیفه و الجفر و الجامعه و مصحف فاطمه علیها السلام‏ الحدیث الأول‏: صحیح.» (مرآه العقول، ج‏3، ص: ۵۴)
سخن از کتابی است که سه برابر قرآن است یعنی حدود ۱۸۰۰۰ آیه!! چندان فاصله ای با ۱۷۰۰۰ آیه ندارد و این روایت خود می تواند قرینه ای برای تائید روایت قبلی باشد و به ما ثابت کند که اصولاً نزد شیعه قرآن اصلی سه برابر قرآن کنونی متصور بوده است!
به هر حال توجیه شیعیان و علتی که برای تحریف روایت "الکافی" ذکر می کنند به هیچ وجه موجه نبوده و صد البته هنوز هم که هنوز است از ننگ محرف دانستن قرآن تبرئه نشده اند و تنها زمانی از این ننگ خلاص می شوند که قائلین به تحریف قرآن را کافر و نا مسلمان معرفی کنند.

التماس دعا

 

نویسنده: ابوبكر بن حسين (رحمه الله)

مقاله پیشنهادی

عوامل پایداری بر دین

پاسخ: وسائلی که انسان را برای پایداری بر دین به ویژه در زمان فتنه یاری …