اگر سنی دوستدار صحابه است، پس چرا قاتل عمار یاسر را دوست دارد؟

شیعه میگوید شما سنی ها ما رابخاطر بدگویی از اصحاب پیامبر متهم به کفر و نفاق میکنید، حتی که حاضرید ما را بکشید، اما  کشنده و قاتل  یکی بهترین اصحاب پیامبر است را دوست دارید ! مگر مطابق روایات متواتر، پیامبر گرامى نفرمود : عمّار یاسر را گروه باغى و تجاوزگر وستمکار، خواهد کشت: …

« تقتله الفئه الباغیه یدعوهم إلى اللّه ویدعونه إلى النار » صحیح البخاری
۱٫مگر نفرمود : قاتل عمّار در میان آتش جهنّم است؟
إنّ عمار قاتله وسالبه فی النار  المستدرک، ج ۳ ص ۳۸۷،
این روایت به قدرى محکم و غیر قابل انکار بود که پس از شهادت عمّار عدّه‏اى از دوستان معاویه ؛ مانند عمرو بن عاص، در حقّانیّت معاویه گرفتار تردید شده و از جنگ دست کشیدند و جمعى زیادى هم به پیروى از عمرو بن عاص از صحنه جنگ با على کنار رفتند؛
« إنّ عمرو بن العاص کان وزیر معاویه فلما قتل عمار بن یاسر أمسک عن القتال وتابعه على ذلک خلق کثیر فقال له معاویه لِم لا تقاتل ؟ قال قتلنا هذا الرجل وقد سمعت رسول اللَّه – صلى اللَّه علیه وسلم- یقول : تقتله الفئه الباغیه، فدلّ على أنّا نحن بغاه » إحقاق الحق، ج ۸ ص ۴۴۸ عن نور الأبصار للشبلنجی، ص‏90 ؛

وقتى که معاویه موقعیّت را چنین خطرناک دید، به عمرو بن عاص گفت : ساکت باش، به خدا سوگند تو همواره در میان نجاست خود غوطه‏ور بودى، مگر عمّار را ما کشتیم؟ عمّار به دست على و یاران او کشته شد؛ چون آنها وى را از خانه‏اش بیرون کشیدند و در برابر شمشیرها و نیزه‏هاى ما قرار دادند .
« فقال‏معاویه : دحضت‏فی‏بولک، أو نحن ‏قتلناه؟ إنّماقتله علی وأصحابه جاؤا به حتّى‏ألقوه بین‏رماحنا أو قال بین سیوفنا » مسند أحمد، ج ۴ ص ۱۹۹، مجمع الزوائد، ج ۷ ص ۲۴۲ ثمّ قال : رواه أحمد وهو ثقه، المستدرک، ج ۲ ص ۱۵۵ قائلاً : هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه بهذه السیاقه .
حضرت امیر  وقتى که این توجیه ناموجّه معاویه را شنید، فرمود : در این صورت باید بگویند : حمزه وشهداى احد را حضرت رسول اکرم کشت؛ چون حضرت بود که آنان را از خانه هایشان بیرون کشید : « لو کنت أنا قتلت عمّاراً لأنّی أخرجته لکان رسول اللّه قتل حمزه وجمیع من قتل فی حربه لأنه هو المخرج لهم » المعیار والموازنه، ص ۹۷ ؛ وقعه صفّین، ص ۳۴۳ ؛ صحیح شرح العقیده الطحاویّه لحسن بن علی السقاف، ص ۶۴۲ ؛ النصائح الکافیه، ص ۳۹ . .

پاسخ اهل سنت:
حضرت محمد  فرمودند که قاتل زبیر در آتش است و ما میدانیم حضرت زبیر در جنگ جمل شهید شد، اگر ما شیعه گونه فکر میکردیم پس باید  همین حدیث را دست آویز قرار میدادیم و حضرت علی را قاتل زبیر و در نهایت از اهل جهنم میدانستیم!!!
اما همه میدانند که علی در پی ترور زبیر نبود و همه میدانیم که از شهادت ایشان بشدت ناراحت شدند و همه میدانیم که  حضرت علی فرمودند  که از پیامبر شنیدم  قاتل زبیر جهنمی است.
حالا شما میگویید که حضرت  عمروبن عاص نیز بخاطر  شهادت حضرت عمار میخواست از لشکر معاویه کناره گیری کند این روایت شما هر چند دروغ است، اما باز به ضرر شماست زیرا روایت شما میگوید که حضرت عمرو بن عاص آدم صادقی بوده و حضرت معاویه امر را بر او مشتبه کرده بود!
بعد از این گواهی که بزبان راندید  دیگر شما حق ندارید عمروبن عاص و لشکریان حضرت معاویه را  متهم کنید که عمدا میخواستند عمار را بکشند. پس کسی در پی ترور ایشان نبود پس کسی به جنگ ایشان نیامد خودشان به میدان جنگ رفتند
حالا این حدیث را ببینید! این حدیث صحیح است:
أخبرنا عثمان بن مسلم قال : أخبرنا حماد بن سلمه
قال : أخبرنا أبو حفص و کلثوم بن جبیر عن أبی غادیه قال : " سمعت عمار بن یاسر یقع فی عثمان یشتمه بالمدینه، قال : فتوعدته بالقتل، قلت: لئن أمکننی الله منک لأفعلن، فلما کان یوم صفین جعل عمار یحمل على الناس، فقیل: هذا عمار ،
فرأیت فرجه بین الرئتین و بین الساقین، قال: فحملت علیه فطعنته فی رکبته،
قال، فوقع فقتلته، فقیل: قتلت عمار بن یاسر؟! و أخبر عمرو بن العاص، فقال: عت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول: (إنّ عمار قاتله وسالبه فی النار  )، فقیل لعمرو بن العاص  هو ذا أنت تقاتله ؟ فقال : إنما قال: قاتله و سالبه" . الإمام أحمد ( ۴ / ۱۹۸ ) و ابن سعد فی " الطبقات " 3 / 260 – 261 ) و السیاق له قال شیخ آلبانی : و هذا إسناد صحیح، رجاله ثقات رجال مسلم،

خلاصه معنی این است که امام احمد  و ابن سعد روایتی صحیح در کتب خود دارند به این مضمون که  ابی غادیه میگوید شنیدم  عمار از حضرت عثمان بدگویی میکرد( در شهر مدینه ) پس عمار را تهدید  به قتل کردم و گفتم  اگر الله به من توفیق دهد میکشمت!
 ابو غادیه در ادامه میگوید در جنگ صفین او را دیدم که زره پوشیده بود اما زانویش پوشیده نبود همانجا ضربه ای  زدم و او را کشتم. مردم گفتند عمار کشته شد خبر به حضرت عمروبن عاص رسید فرمود: از رسول الله شنیدم که قاتل وغنیمت گیرنده اسلحه او   در آتش است  به حضرت عمرو بن عاص گفته شد ولی تو داری با او میجنگی ( شاید میکشتیش ) حضرت عمرو فرمود نه رسول الله فرموده  کشنده و غنیمت گیرنده از عمار در آتش است .
این حدیث را دوباره بخوانید تا عدالتی که اهل سنت میگویند صحابه در نقل حدیث داشتند را درک کنید .
حضرت علی با وجودی که زبیر  رضی الله عنه در لشکر مقابل بود  فرمود قاتل زیر جهنمی است و حضرت عمروبن عاص با وجودیکه در سپاه مخالف بود باز فرمود قاتل  و غنیمت گیرنده  شمشیر عمار جهنمی است.

حالا دانستید چرا میگوییم جنگ صحابه بین خودشان بر اساس برداشت  و اجتهاد و با نیت درست  بوده  پس  آنها  حتی اگر اشتباه کرده باشند هم اجر میگیرند، حالا دانستید  چرا این را میگوییم؟!
از همه عجیب تر کار ابو غادیه است که علیه خودش حدیث روایت کرد!!!
ابو غادیه صحابی بود و این حدیث را او روایت کرد البته خودش  از حضرت محمد صلی الله علیه و سلم نشنیده  اما  از  عمرو بن عاص شنیده آنهم بعد از شهادت عمار بن یاسر
اما آن را پنهان نکرد به دیگران گفت تا به  امام احمد و ابن سعد  رسد  آنها  حدیث  را ثبت کردند و بما رسید.
 شیخ آلبانی میگوید تمام اصحاب پیامبر در جنگ بین خود مجتهد بودند و اجر میگیرند الا کسی که نص او را استثناء کرده است و در این حدیث قاتل عمار   صریحا  وعده به جهنم داده شده و وعده رسول الله  حق است و ابو غادیه به اعتراف خودش  قاتل عمار بود.
هرچند روی حرف شیخ آلبانی آدمی مثل من نباید نظر بدهد اما با خود میگویم میتوان بین بهشت رفتن ابو غادیه و وعده رسول الله بنحوی توازن برقرار کرد به این صورت که مطابق وعده رسول الله ابو غادیه به آتش میرود اما رسول الله نفرمود که این آتش جاودان است، پس به خاطر ایمانش بیرون میاید.   والله اعلم
برگردیم به سخن خودمان، پس قاتل عمار را ما جهنمی میدانیم اما تمام دنیا قاتل او نبود  قاتل او یک نفر بود. شما  آش را شور نکنید.

دوما راویان  این دو حدیث صحیح و مشهور  یعنی حدیث:
۱-عمار را گروه باغی میکشد
۲-قاتل و  غنیمت گیرنده اسلحه عمار  در آتش است
بترتیب حضرت ابوهریره و حضرت عمرو بن عاص هستند، که هر دو در سپاه مخالف علی بودند و هردو از بزرگان سپاه مخالف  علی بودند.
اما بودن  خوارج و بدتر از خوارج ( بدتر از خوارج یعنی  همانهای که میخواستند حسن را بعد از علی بکشند) در لشکر علی  سپاه معاویه  را سخت سرگردان کرده بود که آخر حق چکونه ممکن است با افرادی مثل ابن ملجم مرادی باشد ( در لشکر علی صد ها نفر بدتر از ابن ملجم بودند)
این همان فتنه ای است که رسول خبر داده بود از آن!
این همان فتنه ای است که عاقل در کار خود حیران میمامند!

 پس بنا بر  این عملکردهای صادقانه  صحابه، ما هر دو طرف را صادق میدانیم  و در شیپور فتنه نمیدمیم. اما اولاد فتنه گران  تا امروز عوض آنکه بروند یقه دشمنان اسلام را بگیرند، در فکر گرم نگه داشتن فتنه قتل امیر المومنین  عثمان رضی الله عنه  و پیامدهای بعد از آن هستند تا مبادا فتنه فراموش شود و تا امروز این فتنه قربانی میگیرد یکطرف قربانی افراد ساده لوح  و مردم عادی شیعه هستند،  و یک طرف ما …. که از هر طرف کشته شود به سود فتنه گران است! که نه دلش برای علی سوخته نه برای عثمان نه برای شیعه و نه برای سنی!

                                                                                                                                     ****ســـــجودى*****

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …