آیا نخستین پیروان هر دینى، از بهترین‌های آن امت هستند؟ (۱)

سوال اهل سنت: معمولا هر دینى نخستین پیروانش از بهترین‌های آن امت هستند؛ چنان که حواریون بهترین‌های امت حضرت عیسی بودند، پیروان نخستین دین اسلام نیز اینگونه بوده‌اند؛ پس چگونه می‌توان به آن‌ها تهمت آتش زدن خانه دختر رسول خدا و … را زد
پاسخ شیعه: باید دید که مقصود از نخستین طرفداران کیست؟ آیا همه کسانى است که در ابتدا به او ایمان آورده اند، یا نخستین نفر؟
اگر مقصود نخستین نفر باشد، آری، همیشه در تاریخ آنچه ذکر شده است، نخستین نفرى که به پیامبرى ایمان آورده است، یا بهترین و یا جزو بهترین افراد آن امت بوده است؛ نخسین کسى که به ابراهیم علیه السلام ایمان آورد، لوط بود.
نخستین کسى که به حضرت عیسى علیه السلام ایمان آورد یحیى علیه السلام بود؛ نخستین کسى که به موسى علیه السلام ایمان آورد طبق آنچه اهل سنت نقل کرده اید، حزقیل (مومن آل فرعون)‌ بود؛ و نخستین کسى که به رسول خدا ایمان آورد،‌ در مردان امیرمؤمنان علی علیه السلام و در زنان، حضرت خدیجه علیها السلام بوده است.
اما اگر مقصود آن است که نخستین مجموعه‌اى که به یک پیامبر ایمان آوردند، بهترین افراد امت او هستند، این مطلب صحیح نیست

پاسخ اهل سنت:
اگر  به این حرف  شیعه را  دقیقتر بنگریم، در میابیم که شیعه ها قبول دارند ابوبکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر و ابوعبیده و سعد بن ابی وقاص و دیگران، نخستین مجموعه  از ایمان آورندگان و طرفداران اسلام  بودند، منتهی شیعه میگوید  این دلیل نمیشود که آنها جنایتکار نباشند!! و میگوید غیر از نفر اولی  مومنان بعدی در امتهای دیگر نیز خائن بودند  ببینیم دلیل شیعه چیست؟
اما قبل از آنکه دلیلشان را بشنویم، پیشاپیش بگوییم که اگر شیعه بتواند حرف خود را ثابت کند، هرچند که بدی صحابه ثابت میشود! اما در همان حال این سوال هم  مطرح میشود که مگر پیامبر چه کرد که قریب  99 درصد کسانی  را که به ایشان ایمان آورده بودند، دوباره مرتد شدند؟ یا خائن شدند؟ این مدرسه خائن درست کنی بود یا مدرسه انسان سازی؟؟ مقصود اینکه اثبات بدی صحابه توهین به شخصیت رسول الله نیز هست یعنی یک و دو نفر مرتد شوند باز یک چیزی اما همه غیر از نفر اول !!! این دیگر از آن حرف های است که در قوطی هیچ بی منطقی پیدا نمیشود، غیر از شیعه!
حالا  به هرحال بیایید دلیلشان بشنویم 

شیعه میگوید:
در ماجراى تقاضاى آمدن غذاى آسمانى توسط حواریون حضرت عیسى شاهدى خوبى بر این مطلب است؛ حواریون به اقرار اهل سنت، نخستین کسانى بودند که به عیسى ایمان آوردند:
والحواریون أصفیاؤه وهم أوّل من آمن به وکانوا اثنى عشر رجلاً
اما خداوند متعال در باره آن‌ها مى‌فرماید: «إِذْ قَالَ الْحَوَارِیونَ یا عِیسَى ابْنَ مَرْیمَ هَلْ یسْتَطِیعُ رَبُّکَ أَنْ ینَزِّلَ عَلَینَا مَائِدَهً مِنَ السَّمَاءِ قَالَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ». المائده/ ۱۱۲٫ (در آن هنگام که حواریون گفتند: اى عیسى بن مریم! آیا پروردگارت مى‏تواند مائده‏اى از آسمان بر ما نازل کند؟ او (در پاسخ) گفت: از خدا بپرهیزید اگر با ایمان هستید! ).
اما پس از نزول مائده عده‌اى از آنان کافر شدند. «قَالَ اللَّهُ إِنِّی مُنَزِّلُهَا عَلَیکُمْ فَمَنْ یکْفُرْ بَعْدُ مِنْکُمْ فَإِنِّی أُعَذِّبُهُ عَذَابًا لا أُعَذِّبُهُ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِینَ. » المائده /۱۱۵٫ خداوند (دعاى او را مستجاب کرد و) فرمود: من آن را بر شما نازل مى‏کنم؛ ولى هر کس از شما پس از آن کافر گردد (و راه انکار پوید)، او را مجازاتى مى‏کنم که احدى از جهانیان را چنان مجازات نکرده باشم!.

پاسخ اهل سنت:
این آیه به هیچ وجه نمیگوید عده ای از حواریون کافر شدند بلکه اجابت دعای آنها توسط الله دلیل بر این است که آنها منزلت بزرگی پیش رب العالمین داشتند زیرا الله دعاهای غیر عادی محبوبین خود را اجابت میکند مثلا کفار از پیامبر ما معجزات خاصی خواستند تا ایمان بیاورند  اما الله  به آنها اعتنا نفرمود.
اصلا ایمان حواریون از جنس ایمان حضرت ابراهیم بود یعنی از اول هم ایمان داشتند اما در جستجوی ایمان بیشتری بودند. عجیب این است که شیعه آیه ۱۱۲ و ۱۱۵ را نوشت آیه ۱۱۳ را جا انداخت, حواریون در آیه ۱۱۳ مائده گفتند «قَالُوا نُرِیدُ أَنْ نَأْکُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَنْ قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَکُونَ عَلَیهَا مِنَ الشَّاهِدِینَ» المائده /۱۱۳٫
گفتند: «می‌خواهیم از آن بخوریم، و دلهای ما (به رسالت تو) مطمئن گردد؛ و بدانیم به ما راست گفته‌ای؛ و بر آن، گواه باشیم.»  و  حضرت ابراهیم هم جمله مشابه و تقاضایی مشابه دارد و میگوید: «قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ أَرِنِی کَیفَ تُحْیی الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَى وَلَکِنْ لِیطْمَئِنَّ قَلْبِی»  و (به خاطر بیاور) هنگامی را که ابراهیم گفت: «خدایا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می‌کنی؟» فرمود: «مگر ایمان نیاورده‌ای؟!» عرض کرد: «آری، ولی می‌خواهم قلبم آرامش یابد.».«البقره/۲۶۰»

خواننده براحتی میتواند شباهت بین سخنان ابراهیم علیه السلام و حواریون را ببیند یعنی  هر دو با یک نیت خوب، معجزه خواستند،
پس قران شهادت میدهد که حواریون مردمان خوبی بودند، همانطوریکه قران شهادت میدهد اصحاب پیامبر هم انسانهای خوبی بودند «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا» «29»  سوره  الفتح
محمد  فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می‌بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است، همانند زراعتی که جوانه‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و بقدری نمو و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وامی‌دارد؛ این برای آن است که کافران را به خشم آورد (ولی) کسانی از آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است.
بنابراین در قرآن آیاتی داریم که  در آنها الله حواریون را میستاید و یک آیه هم ندیدم که از کفر آنها بگوید مثلا در  آیه ۱۱۱ از همین سوره مائده آمده است: «إِذْ أَوْحَیتُ إِلَى الْحَوَارِیینَ أَنْ آمِنُوا بِی وَبِرَسُولِی قَالُوا آمَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُون» «المائده/۱۱۱» و (به یاد آور) زمانی را که به حواریون وحی فرستادم که: «به من و فرستاده من، ایمان بیاورید!» آنها گفتند: «ایمان آوردیم، و گواه باش که ما مسلمانیم!»

در این آیه به جمله (اوحیت الی الحواریین) توجه کنید:
یعنی حواریون حضرت عیسی اینقدر پیش الله مقام داشتند که الله به آنها الهام میکرد و باز شیعه میگوید کافر شدند
و باز این آیه در سوره صف درباره حواریون است:
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیمَ لِلْحَوَارِیینَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ طَائِفَهٌ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَتْ طَائِفَهٌ فَأَیدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ»«14»
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! یاوران خدا باشید همان‌گونه که عیسی بن مریم به حواریون گفت: «چه کسانی در راه خدا یاوران من هستند؟!» حواریون گفتند: «ما یاوران خدائیم» در این هنگام گروهی از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند؛ ما کسانی را که ایمان آورده بودند در برابر دشمنانشان تأیید کردیم و سرانجام بر آنان پیروز شدند!
یعنی الله از ما میخواهد مثل حواریون عیسی باشیم و اینک شیعه میگوید آنها کافر شدند!! یعنی شیعه برای اینکه کفر و خیانت صحابه محمد صلی الله علیه و سلم را صادر کند چشمش را بر روی  آیات قرانی میبند!

پس ای خواننده گرامی
قرآن از  حواریون گفته و سخنان آنها را که ادعا نمودند ما یاران الله هستیم را نیز نقل کرده و ننوشته که حواریون دروغ میگفتند و جمله آخر  در این آیه ثابت میکند که یاران پیامبر مومنان حقیقی بودند جمله آخر را دوباره مینویسیم:«فَآمَنَتْ طَائِفَهٌ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَتْ طَائِفَهٌ فَأَیدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ»«14»
در این هنگام گروهی از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند؛ ما کسانی را که ایمان آورده بودند در برابر دشمنانشان تأیید کردیم و سرانجام بر آنان پیروز شدند!
یعنی الله یاران  نخستین پیامبران را  مدد و یاری میکند، و برای همین هم هست که یاران رسول الله صحابه (بمع علی) بر دشمنانشان (منافقین و مرتدین و کفار) غلبه یافتند و همیشه شیعه نیز در مقابل عظمت مسلمانان  یک فرقه مردود و مطرود بوده و هست و خواهد بود .
اما شیعه دست بردار نیست با زبان بی زبانی میگوید قران را بذارید کنار ما از کتب اهل سنت کفر حواریین را ثابت میکنیم تا از کفر آنها کفر صحابه را نتیجه بگیریم!!

 …………………………………..ادمه دارد

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …