آیا حضرت ابن مسعود سوره فلق و ناس را قبول نداشت؟!!

منکرین حدیث  برای به کرسی نشاندن اهداف خود  این  حدیث را شاهد میاورند: مهندس رفاعی  که از بزرگان آنهاست  میگوید: در صحیح بخاری نوشته شده: (حَدَّثَنَا ……. قَالَ سَأَلْتُ أُبَی بْنَ کَعْبٍ قُلْتُ یا أَبَا الْمُنْذِرِ إِنَّ أَخَاکَ ابْنَ مَسْعُودٍ یقُولُ کَذَا وَکَذَا – المقصود بکذا وکذا أنّ المعوذتین لیستا من القرآن – فَقَالَ أُبَی سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لِی قِیلَ لِی فَقُلْتُ قَالَ فَنَحْنُ نَقُولُ کَمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ ) راوی میگوید از ابی بن کعب پرسیدم ابن مسعود میگوید که دو سوره آخر قرآن از قرآن نیست و  ابن کعب جواب داد در این باره از رسول الله پرسیدم و فرمود این دو سوره بر من نازل شده اند و من ( ابی بن کعب) همان را میگوییم که پیامبر گفت و گفته ابن مسعود را قبول نداریم، و امام احمد در مسندش این حدیث را واضحتر آورده: (( حَدَّثَنِی ……. قَالَ کَانَ عَبْدُ اللَّهِ یحُکُّ الْمُعَوِّذَتَینِ مِنْ مَصَاحِفِهِ وَیقُولُ إِنَّهُمَا لَیسَتَا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَتَعَالَى قَالَ الْأَعْمَشُ وَحَدَّثَنَا عَاصِمٌ عَنْ زِرٍّ عَنْ أُبَی بْنِ کَعْبٍ قَالَ سَأَلْنَا عَنْهُمَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَقِیلَ لِی فَقُلْتُ )) ..
راوی میگوید ابن مسعود سوره فلق و ناس را از قرآن خود پاک میکرد و میگفت این دو سوره از قرآن نیست  و ما از کعب در این باره پرسیدیم  و أبی بن کعب گفت من در این باره از رسول پرسیده بودم ایشان فرمود این دو سوره برمن خوانده شد ( توسط جبرییل)

منکر حدیث  در ادامه سعی میکند سوء استفاده کند و میگوید:
و انتخاب ابن مسعود و  أبی بن کعب براى تلبیس حدیث به زبان آنان در صحیحین انتخابى  تصادفی  نیست  و  نشان  دهنده قصد شوم  دشمنان  اسلام  در پشت پرده  برای خراب کردن چهره قرآن  است زیرا:
این دو مرد از مردانى بودند که رسول الله صلى الله علیه و سلم دستور فرموده از آنان اخذ قرآن شود ، در همین صحیحین ، و حدیث بعدى را از صحیح بخارى انتخاب مى کنیم : (( حَدَّثَنَا ……. سَمِعْتُ النَّبِی صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ یقُولُ خُذُوا الْقرآن مِنْ أَرْبَعَهٍ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ وَسَالِمٍ وَمُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ وَأُبَی بْنِ کَعْبٍ )) ..
رسول الله میگفت قرآن را از ۴ نفر بگیرید از ابن مسعود و سالم و معاذ و ابی بن کعب
و عبدالله ابن مسعود که براى تلبیس این حدیث از  زبانش انتخاب شده، در صحیحین قسم مى خورد که عالمترین مردم به کتاب الله تعالى ست، و این هم حدیث: (( حَدَّثَنَا ……. قَالَ عَبْدُ اللَّهِ رَضِی اللَّهُ عَنْهُ وَاللَّهِ الَّذِی لَا إِلَهَ غَیرُهُ مَا أُنْزِلَتْ سُورَهٌ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ إِلَّا أَنَا أَعْلَمُ أَینَ أُنْزِلَتْ وَلَا أُنْزِلَتْ آیهٌ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ إِلَّا أَنَا أَعْلَمُ فِیمَ أُنْزِلَتْ وَلَوْ أَعْلَمُ أَحَدًا أَعْلَمَ مِنِّی بِکِتَابِ اللَّهِ تُبَلِّغُهُ الْإِبِلُ لَرَکِبْتُ إِلَیهِ )) ..
ابن مسعود میگوید قسم به الله هیچ سوره  و یا آیه ای در قرآن نیست مگر آنکه من بهتر میدانم که کجا و برای چه نازل شده است  و اگر کسی را میشناختم که بیشتر از من میدانست سوار شتر شده و بسوی او برای اخذ علم میرفتم

بهمین دلیل مى بینیم که شیخ محمد الغزالی این تلبیس و دروغ به زبان ابن مسعود را در کتابش (تراثنا الفکری) یک کلام چنین وصف مى کند : 
این از روایات زشت و احمقانه است واقعاً نهایت زشتیست که شخصى در اثبات آثارى که به قرآن ضربه مى زند تلاش کند ، آیا خنده دار نیست که به ابن مسعود منسوب شود که او معوذتین را از قرآن کریم انکار کند؟ … آیا خوش بینى به روایات بیهوده و بى ارزش به این حد از پستى رسیده ؟!!!
احیاناً  چنین به نظرم مى آید که اصحاب اسناد آنها را ابتدا جمع کرده و چرک نویسی که حاوى هر قیل و قالى بوده ، به این نیت که بعدها آن اساطیر دروغین را محو کنند و سپس قبل از اینکه کارشان را تمام کنند مرده اند!!!! . پس اگر  به بخاری کور کورانه  ایمان بیاورید پس باید  به درست بودن قرآن مشکوک شوید

پاسخ اهل سنت:
تمام کوشش نویسنده این است که ثابت کند حدیث بخاری دروغ چرکنویس  است تا بعد بتواند  مطابق خواهش دل و هوای نفسش بقیه احادیث را مُثله کند  زیرا او به این علم رجال  عقیده ندارد ملاک و میزان در نزد او عقل ناقصش است اما  از او میپرسیم که اگر عقل تو اینقدر هنر میداشت تو نیازی به پیامبر نمیداشتی! تو نیازی به قرآن نمیداشتی! پس این قرآن را هم رها کن و برو دنبال زندگی خودت!
ای منکر حدیث بفرض که بخاری غلط باشد باز نتیجه گیری تو غلط تر است زیرا آنوقت تو رسولی را قبول میکنی که عقلت قبول کند و عقل تو ناقص است و ایمان به غیب در مذهب تو جایگاهی ندارد
پس اگر امروز بتو بگویند رسول فرمود در یک بال مگس بلا و در بال دیگرش شفاست و تو بگویی دروغ است  زیرا بخاری پیش تو اعتبار ندارد راوی اعتبار ندارد  هیچ چیز اعتبار ندارد  و تنها چون عقل این را نمیپذیرد  میگویی دروغ است!! چرا تو حق داری بگویی عقل این را نمیپذیرد و ابوجهل و ابولهب حق نداشته باشند  منکر شوند؟آری اگر تو بگویی سند حدیث درست نیست باز هم درست، اما تو به سند اعتنایی نداری…… پس بفرض که بخاری اشتباه باشد، این دلیل درست بودن مذهب تو نیست ( دقت کن)

حالا ثابت میکنیم که حدیث فوق نه عیبی برای قرآن است نه برای بخاری … بشنو:
اولا بدان که اصحاب پیامبر معصوم نبودند اجتهادات اشتباهی در شخصیت های  بالاتر از ابن مسعود  هم دیده شده  حتی از حضرت عمر دیده شده.
حضرت ابوذر تا آخر عمر بر یک حرف نادرست خودش ( حرام دانستن پس انداز ) پای فشرد، پس اگر این مسعود  اشتباه کند این که تعجب ندارد
منکر حدیث اینجا دو ایراد دارد :
الف: ایراد به حدیثی دارد  که میگوید قرآن را از ابن مسعود بیاموزید
ب: میگوید این گفته ابن مسعود کفر است
اما جواب: حدیث گفته قرآن را از ابن مسعود بیاموزید و از سه نفر دیگر و سه نفر دیگر رای ابن مسعود را نداشتند که بلکه آنها مخالفت کردند و بلکه گفتند ما دلیل از رسول الله داریم در حالیکه  ابن مسعود گفت این رای خودم است پس رای اکثریت نافذ است آنهم اکثریتی که قول و عمل  رسول را در تایید داشتند، آری رسول الله این دو سوره را در نماز خوانده بودند،  علاوه بر این  همه اصحاب که از ابن مسعود بهتر هم دربین آنها بود (مثل ابوبکر و عمر و بقیه عشره مبشره) همه و همه رای ابن مسعود را قبول نداشتند پس او تنها ماند همانطور که ابوذر در مساله کنز تنها ماند،

پس حدیث گفته از ابن مسعود بگیرید اما نگفته مطلق و فقط از او نگفته او معصوم است  و عجیب اینکه منکر حدیث با اینکه عرب است در نوشته خود وانمود کرده که ابی بن کعب نیز موافق قول ابن مسعود است که این تقلب آشکار است و حقیقت این است که ابی مخالف بود هر عرب زبانی باید این را بفهمد.
دوما  کافر دانستن (انکار جزیی از قرآن)  آنوقت بر گوینده مطبق است که امت متفق شده باشند  بر  اینکه قرآن همین است که هست و انکار ابن مسعود قبل از این بود.
 آری در وقت جمع آوری قرآن اختلاف داشتد اما بعد متفق شدند و ما روایتی نداریم که ابن مسعود با قرآن رسمی بعد از تصویب رسمی مخالف  بوده باشد وانگهی ابن مسعود این دو سوره را قبول داشت منکر نبود  منتهی شاید تا وقتی  گمان میکرد که باید در مصاحف نباشد و گفتیم که معصوم نبود  بعد؛ همانطور که گفتم؛ ما احادیثی داریم که ثابت میکند این دو سوره  را رسول الله در نماز خوانده اند  و حدیثی نداریم که ابن مسعود تا همیشه مخالف این قرآن بوده است
در ضمن این نکته دانستنش لازم است که رسول وفات یافت، درحالیکه قرآن را جمع نکرد و حدیث را جمع نکرد همه چیز پراکنده بود، زیرا  پیامبر علم یقین داشت الله آنها را محفوظ  نگه میکند

و دیدیم قرآن محفوظ است و در قرآن نوشته از رسول پیروی کنید پس باید چیزی باشد تا پیروی کنیم پس محفوظ ماندن  حدیث نیز لازمی بود
و نوشته شدن این ریزه کاری ها در حدیث ها خود بهترین دلیل بر صادق بودن نویسندگان است  آنها چون ضبط صوتی امین هر چه را از افراد صادق شنیدند نقل کردند و سلیقه شخصی خود را در آن دخل ندادند  و این عظیم و بزرگ است و این دلیل است بر عظیم بودن این نویسندگان و جمع کنندگان حدیث که نه پروای آبروی ابن مسعود را کردند نه باکی از این داشتند که کسی در درستی متن قرآن شک کند .
آنها چون میدانستند این کارجمع آوری احادیث، کاری خدایی است  (والله هر کژی را راست میکند)  پس روال خبرها را بدون سانسور برای ما بیان کردند  و دیدیم که  چه صادقانه بیان کردند و این  بیان صادقانه و بی باکانه  و بدون سانسور زیادتر میکند ایمان ما را به احادیث! ولو که منکر حدیث از آن برداشتی عجیب کند و منکر حدیث از قرآن هم برداشت های عجیب میکند، حتی برایت ثابت؟! میکند که  حجاب قرآنی یعنی پوشاندن عورت فقط!!   

        
پس منکر حدیث هرچقدر که  از این طرف و آنطرف بدود  به چیزی نمیرسد ، جز به عذاب قبر و آتش جهنم ، همانطور که در طور تاریخ چیزی بدستش نیامده است! الله وعده داده مومنان را در زمین حاکم کند این منکرین حدیث  اما حتی یکبار هم حاکم نشدند و همیشه در همه سطوح ذلیل بودند( بخاطر نقص و کمبود  منهج)
 آیا نکند منتظر مهدی هستند یا وعده الله دروغ است؟؟


و الحمدلله رب العالمین 

 

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …