آیا الله در قرآن، به حضرت ابوبکر و عمر، وعده داده بود که در زمین حاکم میشوند؟

شیعه اعا می کند که: اهل سنت، آیه زیر را در حق ابوبکر و عمر میدانند درحالیکه درست نیست
قوله تعالی (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ) (النور:۵۵)
خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند وعده مى‏دهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روى زمین را بخشید و دین و آیینى را که براى آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‏دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل مى‏کند؛ آن چنان که تنها مرا مى‌پرستند و چیزى را شریک من نخواهند ساخت. و کسانى که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.
درست نیست زیرا:
اولا: چون اگر این ایه در حق آنها میبود باید در شورای سقیفه به آن استناد میکردند
ثانیا عایشه دختر ابوبکر به صراحت گفته که هیچ آیه‌ای در قرآن در حق ما نازل نشده است: (هیچ آیه‌ای از قرآن کریم در باره ما خاندان نازل نشده است). صحیح البخاری، البخاری، ج ۶، ص ۴۲٫

ثالثاً: خود علمای اهل سنت از این آیه جواب داده‌اند. شوکانی از مفسرین بنام اهل سنت در این باره می‌نویسد:
اگر چه بعضی گفته‌اند: این وعده مخصوص صحابه است؛ ولی این سخن ارزش ندارد؛ زیرا ایمان و عمل صالح مخصوص صحابه نیست؛ بلکه هر یک از افراد امت اسلامی با تحصیل این شرط وضعیت را می‌تواند شامل شود، و هر کس که به دستورات خداوند در قرآن و به سنت پیامبر عمل نماید، در حقیقت مطیع خدا و رسول است.
رابعاً: خداوند در این آیه وعده می‌دهد که تمام کسانی را که ایمان آورده‌اند بر تمام زمین مسلط کند (لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ). و ارض نمی‌تواند اختصاص به یک مکان خاص داشته باشد؛ بلکه شامل تمام کشور‌ها می‌شود؛ چنانچه بسیاری از علمای اهل سنت در تفاسیر خودشان بر این نکته تأکید کرده‌اند که مراد از « الارض » تمام کشورهای جهان است.
مثل ثعلبی و واحدی و ابن جوزی و الغرناطی الکلبی
در حالی که می‌بینیم در زمان خلافت ابوبکر حتی تمام جزیره العرب به تصرف مسلمین در نیامده بود؛ چه رسد به تمام زمین.
پس قطعاً این آیه شامل هیچ یک از خلفای سه گانه نخواهد شد.
از این نکته استفاده می‌شود که این‌ آیه اشاره دارد به زمان ظهور حضرت مهدی که تمام مسلمین اتفاق دارند که وقتی آن حضرت ظهور کند، بر تمام زمین حکومت می‌‌کند و کفر و الحاد را در سراسر زمین نابود می‌کند.
خامساً: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، ذیل آیه است که خداوند می‌فرماید:
(وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ)
بسیاری از مفسرین اهل سنت گفته‌اند که مراد از آن این است که خداوند دین اسلام را بر تمامی ادیان غالب خواهد کرد و دین اسلام تنها دینی خواهد بود که در سراسر عالم پیرو خواهد داشت و بقیه ادیان همگی از بین خواهد رفت.
در حالی که در زمان خلفای سه گانه حتی تمام مردم مدینه مسلمان نبودند و غیر مسلمان حتی در مدینه وجود داشت. خود اهل سنت اتفاق دارند که قاتل عمر بن الخطاب مجوسی بوده و او را در مسجد کشته است. پس معلوم می‌شود که این آیه هیچ ارتباطی با مشروعیت خلافت خلفای سه گانه ندارد.
سادساً: بسیاری از علمای اهل سنت در تفسیر این بخش از آیه که خداوند می‌فرماید:
(وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا)
گفته‌اند که مراد از امنیت در آیه، امنیتی است که تمام مردم جز از خداوند از هیچ کسی دیگری نترسند؛ به طوری که حاکم اسلامی بتواند در میان جمعیت عظیمی بدون سلاح حرکت کند و هیچ گزندی به او نرسد. و نیز گفته‌اند که اگر کسی از صنعا تا حضرموت حرکت کنند، هیچ چیزی آن‌ها را تهدید نکند.
در حالی که همگی می‌دانند که چنین امنیتی در زمان هیچ یک از خلفای سه گانه وجود نداشته است. بهترین شاهد بر این مطلب کشته شدن عمر بن الخطاب خلیفه دوم در مرکز کشور اسلامی ( نه در صنعا و حضرموت ) و در مسجد رسول خدا و کشته شدن عثمان بن عفان به دست اصحاب رسول خدا است.

چنین امنیتی، تنها و تنها در زمان ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف برقرار خواهد شد و احدی غیر آن حضرت قادر به برقراری چنین امنیتی که در این روایت آمده است، نیست.پس این آیه هیچ دلالتی بر صحت خلافت خلفای سه گانه ندارد.

پاسخ اهل سنت:
جواب به شیعه به ترتیب شماره:
اولا: شیعه خودش پاره میکند و خودش میدوزد ! یعنی ما هرگز نگفتیم شان نزول این آیات،ابوبکر و عمر هستند زیرا اگر چنین میبود دیگر نیازی به انتخاب جانشین نداشتیم و هرکس میفهمید که بعد از رسول الله، ابوبکر و و بعدش عمر و عثمان و علی خلیفه میشوند . دیگری نیازی به دایر کردن شورا نمیبود!
پس هرگز رسول الله صلی الله علیه و سلم نفرمودند این آیه در حق ابوبکر یا عمر است.و شیعه یک فرض خیالی را برای فریب مردم، موضوع بحث قرار داده است.آنچه ما میگوییم این است که ابوبکر و عمر و عثمان و علی مصداق این آیه هستند و این همان چیزیست که شیعه از آن وحشت دارد زیرا این آیه، فضیلتی را برای ابوبکر و عمر ثابت میکند
ما میگوییم چون ابوبکر به خلافت رسید پس این یعنی اینکه،ایشان شرط رسیدن به خلافت را انجام داد !شرط چی بود ؟ انجام عمل صالح و ایمان کامل
آری ما از این آیه در میابیم که ابوبکر و عمر سایر اصحاب، مصداق آیه هستند و انسانهای نیکوکار بودندشاید اینجا کسی بگوید جهان پر است از حاکمانی که نه ایمان دارند نه عمل صالح انجام میدهند درست است ولی منافاتی ندارد ! یعنی الله نگفته کسی که کافر است نمیتواند حاکم شود بلکه وعده ای به مومنان داده که با عمل صالح، شما بر حاکمان کافر پیروز میشوید
بعد شما دقت کنید به آیه ! در آیه الله دارد به اصحاب وعده میدهد و مخاطب الله، یاران رسول الله هستند.از کجا این را میگویم؟!از کلمه ( منکم ) در آیه :(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا (مِنْکُمْ) وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ)
خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‏اند وعده مى‏دهد که قطعاً آنان را حکمران روى زمین خواهد کرد
پس مصداق آیه در وهله اول، ابوبکر و عمر و عثمان و علی و دیگران هستند چون آیه خطاب به آنها نازل شده و آنها اول دچار خوف بودند
بعدا حاکم شدند و دو ابر قدرت را از بین بردند و از بازرسان سازمان انرژی اتمی هم واهمه ای نداشتند
پس آیه، کلمه به کلمه در حق آنهاست و این آیه ثابت میکند که صحابه به شرط وعده ( ایمان و عمل صالح ) وفا کردند و الله هم به وعده خود وفا کرد و به آنها دولت و حکومت داد.
دوما: منظور حضرت عایشه از جمله ( در قرآن هیچ آیه ا ی در حق ما نازل نشده ) را،شما تحریف کرده اید و تحریف متون را یهود بشما یاد داده منظور این است بخوانید:
www.islamtxt.net/content/article/337
سوما: ما هم گفتیم که این آیه در شان ابوبکر و عمر نازل نشده، پس نیازی نیست قول علمای اهل سنت را بیاوری
آنچه که تو به آن نیاز داشتی که نشان دهی این بود که دلیلی بیاری مبنی بر اینکه اهل سنت میگویند این آیه مستقیما در حق ابوبکر نازل شده….. و ما هرگز چنین چیزی را نگفته ایم

چهارما: آیه هرگز نگفته و قید نکرده که ایمان آورندگان نیکوکار را در تمام زمین حاکم میشوند، بلکه گفته در زمین
(یعنی منظور بخشی از زمین است ) البته در وعده آمده، وقتی بر بخشی از زمین حاکم شدند دیگر از کسی نمیترسند. و عمر و ابوبکر از هیچکس و از هیچ ابر قدرتی نمیترسیدند و بلکه ابر قدرتها از آنها هراس داشتند پس اونها مصداق آیه هستند.
نه ایت الله خامنه ای که وقتی میخواهد یک ساختمان برای انرژی اتمی در ارض خودش بسازد باید از اوباما و سارکوزی اجازه بگیرد
اگر قید کل الارض در آیه میبود میتوانستی بگویی این آیه در حق هیچکس نیست و میتوانستی بگویی جز مهدی خیالی شما که قرار است بر کل کره زمین حکومت کند هیچکس دیگر مصداق آیه نیست.
پنجم: جواب پنجم را در چهارم دادیم و ثابت کردیم خلفای راشدین در دنیا از کسی نمیترسیدند اما حالا شیعه با این بهانه که ابولولو حضرت عمر را شهید کرد میخواهد ثابت کندکه مصداق و منظور از نزول آیه مهدی است نه عمر.
ولکن نویسنده شیعه گویا از یاد برده که مهدی را هم یک زن ریش دار ترور میکند پس به استدلال خودش این آیه در حق مهدی نیز نیست. پس آیه در حق کیست؟!! در حق بوش و اوباماست ؟؟؟!!
ششم: این همان تکرار پنجم است که باز ما هم تکرارا میگویم که اگر به بهانه ترور عثمان و عمر،شما نتیجه میگیرید که آیه در حق انها نیست پس آیه در حق علی و مهدی هم نیست زیرا این دو نیز به اعتراف شما،یکی ترور شد و دیگری هر وقت که از سرداب بیرون امد و بوسیله زنی ریش دار ترور میشود !
پس مهدی چه مزیتی دارد بر عمر ؟ که آیه را در حق او میداند و در حق عمر نمیداند؟!!
ای کاش اندکی از خرد، بهره میداشتید!

     

نویسنده: سجودی

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …