آیا ازدواج دو دختر پیامبر صلی الله علیه و سلم،با حضرت عثمان صحت دارد؟ (۱)

حضرت عثمان بدست ابوبکر صدیق مسلمان شد وبعد از این، رسول الله دختر خود  رقیه بنت محمد صلی الله علیه سلم را به عقد او درآورد ، عثمان از قبیله بنی امیه بود و این قبیله در آن زمان  در دشمنی با اسلام پیشاپیش بقیه قبایل بود، لذا فشار آنها بر عثمان و فشار بقیه قبایل قریش بر مسلمانان دیگر، سبب شد تا افرادی که در شرایط دشواری بودند به حبشه مهاجرت نمایند و عثمان نیز با همسر خود ؛رقیه بنت رسول الله؛ هجرت نمود 

پس از  استقرار اسلام در مدینه عثمان با همسرش به مدینه برگشت،  وحضرت  رقیه در اثنای جنگ بدر بیمارشد  و وفات یافت عثمان باز به پیش رسول الله رفت و ام کلثوم بنت محمد صلی الله علیه و سلم را خواستگاری نمود ، و پیامبر باز موافقت فرمود، این دختر  رسول الله نیز بعد از ۷ سال زندگی مشترک با عثمان  وفات یافت . 

 در طول تاریخ ،عثمان تنها انسانی است که با دو دختر یک پیامبر عروسی نموده است ، بیشک این نشان از مقام شامخ ایشان دارد ،اما از طرف دیگر شیعه، حضرت عثمان را آدم خیلی بدی میداند ،  و پس برای اینکه  مجبور نشود توضیح دهد  چرا رسول الله به این آدم بد؟!!!! دو دختر را به زنی داده است؟ لذا منکر اصل قضیه شده و قبول ندارد زنان عثمان دختران پیامبر بوده اند!!!! شیعه ها در سایت ولی العصر که سایت معتبر شبهه افکنی و وابسته به حضوره علمیه قم  است چنین نوشته اند:

 

شیعه میگوید: یکی از فضیلت‌هایی که برای عثمان بن عفان نقل کرده‌اند، ازدواج با دو دختر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم به نام‌های رقیه و ام کلثوم است . در این باره نظریات مختلفی وجود دارد ، اهل سنت با قاطعیت تمام بر آن پافشاری می‌کنند ؛ اما از طرف دیگر برخی از محققین شیعه بر این اعتقاد هستند که همسران عثمان هیچ کدامشان دختر پیامبر نبودند؛ بلکه ربیبه آن حضرت و دختران خواهر حضرت خدیجه بوده‌اند

سایت ولی العصر http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=469

 

پاسخ اهل سنتشیعه میگوید برخی از محققین شیعه بر اعتقاد هستند که همسران عثمان هیچ کدامشان دختر پیامبر نبودند ؛  ……..ای شیعه همینجا صبر کن و سوال مرا پاسخ بده این حرف تو این معنی را دارد  که برخی دیگر از محققین شیعه بر این  اعتقاد هستند که همسران عثمان دختران  پیامبر بودند ؛

خب حالا سوال من این است:

مگر شما محب آل بیت نیستید؟ مگر دین شما پیرامون دوستی آلبیت رسول نمیچرخد؟! پس بمن بگویید که این چگونه حبی است که  بعد ۱۴ قرن هنوز بعضی از محقیقن شما دختران رسول الله را نمیشناسند و بعضی میشناسند؟!!!!!!

برای درک بهتر موضوع خوب است خواننده به این مثال فرضی  توجه کند: برخی از محققین شیعه بر این اعتقاد هستند که از  همسران علی، هیچ کدامش دختر پیامبر نبود ؛  و برخی دیگر  از محققین شیعه بر این اعتقاد هستند که یک دختر پیامبر زن علی بود!! سوال این است که از این دو گروه یک گروه خیلی باید بیسواد باشد! شما چرا هر دو را محقق میدانید ؟

باز شیعه نمیگوید این محققین کیا هستند و کی این تحقیق را انجام دادند و بر اساس چه مبنای علمی یا روایت تاریخی صحیح

این حرف را گفته اند ؟ حرفی که نه در کتب شیعه است نه در کتب سنی  و کسی در تاریخ نگفته که دختران پیامبر دختران خواهر زنش بوده اند!!!!!!

 

حالا دنباله حرف شیعه را ببینید : و برای این احتمال دلایلى نیز ذکر کرده اند که ما بدون هیچگونه اظهار نظر این دلایل را به صورت مختصر نقل و قضاوت به عهده خوانندگان گرامی وا می گذاریم.دوستان عزیزی که مایل به تحقیق بیشتر در این باره هستند می‌توانند به این کتاب‌ها مراجعه بفرمایند : ازواج النبی و بناته ، تألیف الشیخ نجاح الطائی و الصحیح من سیره النبی الأعظم نوشته سید جعفر مرتضی و..

اما دلایلی که در این باره آورده شده است :

۱٫ . عدم وجود رابطه صمیمانه بین پیامبر و دیگر دختران آن حضرت:

با رجوع به سیره نبی مکرم اسلام و دقت در آن، در می‌یابیم که روایات بسیاری از رابطه بسیار صمیمانه نبی مکرم اسلام و دختر بزرگوارش صدیقه طاهره سلام الله علیها حکایت می‌کند؛ تا جایی هر زمانی پیامبر اسلام به سفر می‌رفت، آخرین کسی که با او خدا حافظی می‌کرد، فاطمه زهرا بود و وقتی از سفر بر می‌گشت، قبل از هر کاری به دیدار فاطمه می‌رفت و در خانه او را می‌زد . روایات فراوانی در کتاب‌های شیعه و سنی  این رابطه بسیار صمیمانه را ثابت می‌کند؛ از جمله بسیاری از علمای شیعه و سنی یکی از القاب آن حضرت را « ام أبیها » نقل کرده‌اند . ابن حجر عسقلانی در تهذیب و الإصابه ، ذهبی در سیر اعلام النبلاء و الکاشف خود نوشته‌اند :فاطمه الزهراء … کانت تکنى أم أبیها .

الإصابه – ابن حجر – ج ۸ – ص ۲۶۲ و سیر أعلام النبلاء – الذهبی – ج ۲ – ص ۱۱۸ – 119 و الکاشف فی معرفه من له روایه فی کتب السته – الذهبی – ج ۲ – ص ۵۱۴ و تهذیب الکمال – المزی – ج ۳۵ – ص ۲۴۷ و أسد الغابه – ابن الأثیر – ج ۵ – ص ۵۲۰ و الاستیعاب – ابن عبد البر – ج ۴ – ص ۱۸۹۹ .

 

پاسخ اهل سنت:

همان کتاب های که از آنها نقل قول کردی تا "ام ابیها" بودن فاطمه را ثابت کنی، در یک خط پیش یا یک خط بعد، نوشته اند که فاطمه دو خواهر تنی بنام های ام کلثوم و رقیه داشت،  چرا آنها را ندیدی اگر کتاب دروغ است پس دروغ بودن فاطمه هم از همین کتب ثابت میشود پس وجود فاطمه هم دروغ است!!! 

این مزخرفترین روشی است که ممکن است یک عالم بکار گیرد! به دلیل همون کتبی که تو لیستش را نوشتی ( و در همون صفحه )ما ثابت میکنیم  که رقیه و ام کلثوم دختران رسول الله صلی الله علیه وسلم بودند, اما لقب "ام ابیها" را همه این کتب بدون ذکر سند نقل کردند و اصل این حدیث در طبرانی است و متن حدیث این است: وعن محمد بن علی بن المدینی فستقه قال : کانت فاطمه بنت رسول الله صلى الله علیه و سلم تکنى أم أبیها. فی الطبرانی 

امام هیثمی در مجمع الزواید گفته که این حدیث منقطع الإسناد است و ظاهر حدیث هم داد میزند که منقطع است  و کتب دیگر در فضایل فاطمه این را نقل کردند و به سندش کاری نداشتند مثلا در کتاب الاصابه فی معرفه الصحابه؛ که شیعه ما را به آن حواله داده؛ در همان صفحه  در شرح حال فاطمه زهرا  چنین آمده است   :

فاطمه الزهراء: بنت إمام المتقین رسول الله: محمد بن عبد الله بن عبد المطلب بن هاشم الهاشمیه صلى الله على أبیها وآله وسلم ورضی عنها. کانت تکنى أم أبیها وتلقب الزهراء. روت عن أبیها. روى عنها ابناها وأبوهما وعائشه وأم سلمه وسلمى أم رافع وأنس وأرسلت عنها فاطمه بنت الحسین وغیرها. قال عبد الرزاق عن بن جریجٍ: قال لی غیر واحد: کانت فاطمه أصغر بنات النبی صلى الله علیه وآله وسلم وأحبهن إلیه. وقال أبو عمر: اختلفوا أیتهن أصغر؟ والذی یسکن إلیه الیقین أن أکبرهن زینب ثم رقیه ثم أم کلثوم ثم فاطمه. وقد تقدم شیء من هذا فی ترجمه رقیه.

فاطمه زهرا: دختر امام پرهیزکاران بنت حضرت محمدبن عبدالله بن عبدالمطلب  هاشمی و هاشمیه  است که درود فراوان بر پدرش باد کنیه اش ام ابیها و لقبش زهرا بود او از پدرش روایات نقل کرده و ایضا حسن و حسین و عایشه و ام سلمی و انس و دیگران هم از فاطمه حدیث روایت کرده اند 

عبدالرزاق جریح میگوید که چند نفر بمن گفتند که فاطمه کوچکترین دختر رسول خدا و محبوب ترینشان بود  و ابوعمر گفت:درباره اینکه کدام دختر رسول الله کوچکترین شان بود است، اختلاف شده اما سخن یقین این است که بزرگترینشان زینب بود بعد رقیه و بعد ام کلثوم و بعد فاطمه و در شرح حال زندگانی رقیه هم بیشتر در این باره نوشتیم ( پایان نقل قول از امام عسقلانی )

ای خواننده عزیز: حالا بیحیایی را ببینید که  این روحانیون شیعه ما را به این کتاب  و به همین صفحه حواله میدهند تا ثابت کنند که پیامبر دخترانی بنام رقیه و ام کلثوم نداشته اند!!!!!  منکه بی منطق تر از این قوم  ، مردم دیگری سراغ ندارم ! شما چطور ؟ ……. ادامه دارد

پی نوشت: این دو نوشته نیز در همین باره است:

http://www.islamtxt.net/node/160

http://www.islamtxt.net/node/146

ادامه دارد

 

نویسنده: محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …