شیعه میگوید: این آیه در حق علی نازل شده است: (وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا وَکَانَ رَبُّکَ قَدِیرً ﴿الفرقان: ۵۴﴾ «او کسى است که از آب، انسانى را آفرید; سپس برای او خویشاوندی و دامادی قرار داد».
شیعه میگوید: علاوه بر کتاب های ما، در کتاب تفسیر ثعلبی ؛که سنی است؛ نیز این نکته آمده است که از ابن سیرین روایت است که گفت: آیه در شأن پیامبر و علی بن ابی طالب است که ایشان فاطمه را به عقد علی در آوردند (و اوست کسی که از آب بشری آفرید و او را دارای خویشاوندی نسبی و دامادی قرار داد) و این برای کسی جز علی ثابت نشده است پس او بهتر است و او امام بر حق است.
پاسخ ما اهل سنت:
۱-این تفسیر ثعلبی را هیچ مفسر دیگری قبول ندارد
۲ -روایتی که به ابن سیرین نسبت داده شده سند ندارد، پس درست نیست
۳ – در این آیه شیعه بشر را معنی کرده «علی» اگر منظور الله فقط علی میبود ، چرا واضح نفرمود:
(وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ) علیاً ؟؟؟
۴ – مگر علی فقط از آب خلق شده که این آیه را در حق او میدانید ؟
5 – بعد شما که میگویید علی از نور آفریده شده ! حالا چرا برای اینکه آیه را در حق او بدانید ، مقام او را تنزل میدهید؟
۶ – مگر فقط علی رضی الله عنه بشر است که شما این آیه را فقط در حق او میدانید؟
پس چرا این آیه را در فقط حق حضرت علی نمیدانید؟
(وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَهِ إِنِّی خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ) «الحجر/۲۸»
هنگامی که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من بشری را از گل خشکیدهای که از گل بدبویی گرفته شده، میآفرینم.
اینجا که میرسید، میگوید علی نور است
۷ -مگر علی فقط فامیل و خویشاوند دارد و داماد است که این آیه را فقط در حق او میدانید؟
۸– اگر بگویید علی رضی الله عنه دامادی عادی نبود داماد پیامبر بود میگوییم حضرت عثمان هم عادی نبود و دوبار داماد پیامبر شد یعنی دو دختر رسول الله همسر او شدند یکی بعد از دیگری.
و از این گذشته، حضرت ابوبکر و عمر هم نسبت خویشاوندی با رسول الله داشتند.
۹- این آیه در سوره فرقان است که سورهای مکی است. آیه مذکور هم به اتفاق همه اهل تفسیر از آیات مکی است که پیش از ازدواج علی با فاطمه نازل شده، پس چطور ممکن است که منظور آن علی و فاطمه رضی الله عنهما باشد؟!
ســــــــجودى