شبهه شیعه : این روایت از حیث سندی کاملا غیر قابل اعتماد است
پاسخ اهل سنت
۱ – سند این حدیث از نظر هل سنت درست است حالا اگر شیعه اعتراض دارد که اهل سنت دچار اشتباه شده و اگر شیعه حدیث ضیغف را صحیح میداند،این ۱ادعای شیعه قابل اعتنا نیست.
این مثل ایراد گرفتن مهندسین ایرانی به سفینه فضایی شاتل آمریکا است که غلط طراحی شده!
اگر یک مهندس روسی اعتراض کند باز چیزی ! زیرا خودشان سفینه میسازند
اما مهندس ایرانی که کشورش تا حالا یک ماشین بی مونتاژ نساخته چه حقی دارد از آسمان حرف بزند
شیعه ها تا حالا صحیح و ضعیف احادیث خود را مشخص نکرده اند
حتی یک کتاب از کتب حدیث آنها غربال نشده و صحیح از ضعیف جدا نشده
و اگر افراد نادری از آنها کوشش ناچیزی در چند حدیث کردند، آن کوشش ناچیز را نیز بقیه قبول ندارند و برسمیت نمیشناسند
در حالیکه در بین اهل سنت افراد زیادی احادیث صحیح را از ضعیف جدا کردند که اولین نفرات امام بخاری و امام مسلم هستند که کتاب آنها را ما صحیح میدانیم و هیچ اختلافی هم در این باره نداریم و کوشش آن دو را برسمیت شناخته ایم
و مسلمآ آخرین نفر بزرگ تا امروز، علامه آلبانی است که کوششهای او نیز در شرق و غرب عالم اسلامی مقبول و مشکور است
پس شما آخر چه حقی دارید که درباره سند احادیث ما اظهار نظر کنید درحالیکه فرق گچ و ماست را نمیشناسید و کتب خودتان هنوز منتظر کسی است که صحیح را از ضعیف جدا کند
این نکته را نیز بگوییم که معمولا احادیث از چند طریق روایت شده اند و ممکن است یک کانال صحیح و کانال دوم معتبر نباشد
اما وقتی افراد سلسله روایت از یک طریق هم آدمهای معتمدی باشند آن حدیث صحیح است ولو که ده سند از طروق دیگر ضعیف باشد باز حدیث صحیح است
مثال:
۱۰ دروغگو برایتان میگویند فلان جا سیل آمده و یک راستگو هم همین را میگوید شما موظف هستید قبول کنید که سیل آمده بخاطر روایت آن آدم درست و راستگو
اماشیعه با روایتی که دوستش ندارد به این صورت رفتار میکند که میگوید راویش فلان دروغگو است! درست!! اما فلان راستگو هم عین همین حرف را زده چرا آنرا برای خوانندگانت بازگو نمیکنی؟!
چرا بازگو نمیکند! چون میخواهد شیعه را در حالی به گور ببرد که سینه اش از بغض صحابه پر است ، پس دنبال مکر خدعه است نه بحث علمی
دنباله شبهه شیعه:
۲ . اگر این روایت صحت می داشت زود تر از همه خودشان در سقیفه برای اثبات خلافتشان به آن ستدلال می نمودند .
۳ . این روایت از ساخته های گروه بکریّه است که در صدد تراشیدن فضائل برای ابوبکرند .
۴ .با توجه به این که اهل سنت برای اثبات خلافت و زمامداری از رسول خدا صلی الله علیه و آله هیچ دلیل مستندی نداشته و فقط « اجماع»را دلیل برای اثبات خلافت ابوبکر می دانند لذا این روایت قابل استناد نمی باشد.
جواب به شبهه ۲ و ۳ و ۴ شیعه
این حدیث دلالت به این ندارد که رسول الله، ابوبکر و عمر را جانشین خود کردند
اگر چنین میبود باید این امر مهم را دقیقا میفرمودند نه یکبار که بلکه صدبار .
دلیل دیگر ما این است که جانشین یک نفر میشود نه دونفر یا باید میفرمودند ابوبکر، یا میگفتند عمر، یا میفرمودند اول ابوبکر بعد عمر.
پس دیدید که معنی حدیث این نیست که آنها را ،رسول الله بعنوان جانشین خود تعیین کرده باشند .
دلیل سوم اینکه اگر معنی حدیث صراحت میداشت، انصار سعی نمیکردند که خلیفه را از بین خود انتخاب کنند
البته با این حدیث، رسول الله اهمیت آنها را زیاد کردند و درجه و فضل آنها را برای امت توضیح دادند و امت هم هوشمندانه بهترین انتخاب را کرد
اتفاقا درباره اقتداء به علی نیز حدیث داریم :
…. قال رسول الله :فعلیکم بسنتی و سنه الخلفاء الراشدین المهدیین بعدی ،
عضوا علیها بالنواجذ….
قال الألبانی فی " السلسله الصحیحه " 6 / 526 : ( صحیح )
یعنی :پس عمل کنید بروش من و روش جانشینان رشدیافته و هدایت کننده بعد از من، و روش من و آنها محکم بگیرد (و رها نکنید )
و در حدیث دیگر مشخص میکند که این خلفای راشدین چه کسانی هستند
[ الخلافه ثلاثون سنه ثم تکون بعد ذلک ملکا ]
خلافت بعد از من ۳۰ سال است بعدش پادشاهی است
و میدانیم که در این ۳۰ سال ۴ خلیفه بودند ، ابوبکر ، عمر ، عثمان وعلی
یا این حدیث صحیح را ببینید:
[ تکون النبوه فیکم ما شاء الله أن تکون ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها ثم تکون خلافه على منهاج النبوه فتکون ما شاء الله أن تکون ثم یرفعها الله إذا شاء أن یرفعها ثم تکون ملکا عاضا فیکون ما شاء الله أن ….. . ]
بین شما نبوت خواهد بود تا آنوقت که الله بخواهد بعد الله آنرا برمیچیند بعد خلافت بروش نبوت خواهد بود تا آنوقت که الله بخواهد بعد تمام میشود و سپس پادشاهی میشود ، پادشاهانیکه با ولع پادشاهی میکنند و این خواهد بود تا وقتی که الله بخواهد بعد تمام میشود ، سپس …. (حدیث صحیح رواه (الطیالسى ، والبزار ، وأحمد ،)
ما میدانیم که خلفای راشدین جمعآ سی سال خلافت کردند و از زمان امیر معاویه پادشاهی شروع شد
پس ای شیعه بی انصاف !چرا میگویی در زمان خلافت معاویه،احادیث جعل شد؟ ! کمی بیاندیش ! آیا معاویه علیه خود حدیث میسازد و خود را از صف خلفای راشدین جدا میکند ؟
بخدا قسم اگر این احادیث نمیبود ما حضرت معاویه را خلیفه راشد پنجم میدانستیم.
پس ای شیعه بی انصاف چه میگویی که در زمان معاویه احادیث جعل شده ؟!
اگر طرفداران معاویه، اهل سنت را متهم کنند که ما جعل حدیث کردیم باز دلیلی دارند تو آخر چرا؟؟
قسم به الله که شیعه در بحث و مجادله بسیار بیعقل است و نمیخواهد که حقایق را درک کند
دنباله شبهه شیعه:
۵ . با توجه به روایت «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه» حضرت زهراء و امیر المومنین سلام الله علیهما و جمع کثیری از صحابه مانند جناب سلمان و جناب ابوذر و جناب مقداد و …هرگز به این روایت عمل نکرده اند .
پاسخ اهل سنت :
این حدیث اصلا نیست و اصلی ندارد تا تو با توجه به آن استدلالی بکنی یا نکنی حدیث ( من مات ولم یعرف امام زمانه، مات میته الجاهلیه ) دروغ در دروغ است و در کتب ما نیست
در ضمن بدان که نامبردگان ابوبکر و عمر را امام میدانستند.
دنباله شبهه شیعه:
۶٫ ابوبکر و عمر در بسیاری از احکام و افعال با یکدیگر اختلاف داشته اند که با توجه به این حدیث تناقض شدید ایجاد می شود .
۷ . چگونه می توان به ابوبکر و عمری اقتداء نمود که در بسیاری از احکام شریعت جاهل بوده اند و برای رفع مشکل به امیرالمومنین مراجعه می نموده اند؟
۸ .لازمه این حدیث اثبات عصمت برای ابوبکر و عمر است. در حالی که هیچ مسلمانی قائل به چنین سخنی نیست
پاسخ اهل سنت:
گفتم که از حدیث نباید نتیجه بگیریم که رسول الله ابوبکر و عمر را ولیعهد خود تعیین نمودند
آن نتیجه غلط را گرفتی و این استدلالات غلط تر را به پیش میاری
اما در مورد جهل ابوبکر و عمر باز دروغ گفتی
آندو از عالمترین مردم بودند البته همه چیز را نمیدانستند.
و علی هم همه چیز را نمیدانست مثلا تامدتها نمیدانست حکم مذی غسل نیست بلکه وضو است .
دنباله شبهه شیعه:
۹٫ بر فرض محال که چنین روایتی از رسول خدا صادر شده باشد فقط در مورد خاصی و درقضیه معینی بوده است.
پاسخ اهل سنت
بله درست است معنیش این نیست که در همه امور از ابوبکر و عمر پیروی کنید.
امام مالک در مسجد نبوی درس میداد در بین حرفها اشاره به قبر رسول الله کرد و گغت:
غیر از گفته های صاحب این قبر ، در حرفهای هر فرد دیگری میتوانیم چون و چرا کنیم .
جناب شیعه تحویل بگیر عقیده اهل سنت و جماعت را از زبان یک امام بزرگ اهل سنت !!
البته با توجه به احادیث دیگر ؛مثل حدیث پیروی خلفای راشدین؛ ما روش آنها را بروش خود ترجیح میدهیم اما این به این معنی نیست که همه فتوا های آنها را دربست بپذیریم
البته هرگز ازحدود ادب خارج نمیشویم و در این مودب ایستادن، فرقی بین علی و ابوبکر نیست . در پیشگاه هر دو مودب می باشیم . زیرا آنها یاران رسول الله بودند . آیا این مقام کوچکی است ؟!!
دنباله شبهه شیعه:
۱۰ . همان طور که در بعضی متون شیعی لفظ ابوبکر در حالت جرّی ( ابی بکر )آمده است احتمالا اصل روایت هم این چنین بوده باشد که در این صورت قضیه کلا شکل دیگری پیدا خواهد کرد .
پاسخ اهل سنت
این دیگر یک شوخی بزرگ است
نوشته های متون شیعه برای ما ارزشی ندارد و ما هرگز از آن برای کوبیدن عقاید شما دلیل نمیاوریم و نه به آن اعتنا میکنیم ،زیرا سراسر آن دروغ است آنقدر دروغ است که حتی پیش شما ارزش بررسی را ندارد و برای همین صحیح و ضعیف آن را تا کنون جدا نکردید.
الله به همه مسلمانان رحم فرماید . آمین!