آیا در کتب اهل سنت روایتی مبنی بر این که اهل کساء، فقط اهل البیت هستند، وجود دارد؟

 توضیح سؤال: آیا در کتب اهل سنت روایتی مبنی بر اینکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فقط،، حضرت علی . فاطمه . حسن و حسین علیه السلام را به عنوان اهل بیت خود معرفی کرده باشد وجود دارد، اگر وجود دارد آدرس احادیث را برایم ذکر کنید
پاسخ شیعه :
بیش از هفتاد روایت در کتاب‌های اهل سنت ، مبنی بر این که اهل البیت فقط پنج تن آل عبا هستند ، وجود دارد :
أبی عن أم سلمه زوج النبی ( صلى الله علیه وسلم ) قالت بینما رسول الله ( صلى الله علیه وسلم ) فی بیتی إذ قالت الخادم إن علیا وفاطمه بالسده قال قومی عن أهل بیتی قالت فقمت فتنحیت من ناحیه البیت قریبا فدخل علی وفاطمه ومعهما الحسن والحسین صبیان صغیران فأخذ الصبیین فقبلهما ووضعهما فی حجره واعتنق علیا وفاطمه ثم أغدف علیهم ببرده له وقال اللهم إلیک لا إلى النار أنا وأهل بیتی قالت فقلت یا رسول الله وأنا قال وأنت.
تاریخ مدینه دمشق: ۱۴۵/۱۴٫
عن أم سلمه رضی الله عنها ان رسول الله صلى الله علیه وسلم قال لفاطمه رضی الله عنها ائتنی بزوجک وابنیه فجاءت بهم فألقى رسول الله صلى الله علیه وسلم علیهم کساء فدکیا ثم وضع یده علیهم ثم قال اللهم ان هؤلاء أهل محمد وفی لفظ آل محمد فاجعل صلواتک وبرکاتک على آل محمد کما جعلتها على آل إبراهیم انک حمید مجید قالت أم سلمه رضی الله عنها فرفعت الکساء لأدخل معهم فجذبه من یدی وقال إنک على خیر.
الدر المنثور: ۱۹۸/۵، تفسیر الآلوسی: ۱۴/۲۲، مسند أحمد: ۳۲۳/۶، مسند أبی یعلى: ۳۴۴/۱۲، ۴۵۶، المعجم الکبیر للطبرانی: ۵۳/۳، کنز العمال: ۶۴۵/۱۳، شواهد التنزیل: ۱۱۵/۲ .

شما برای اطلاع بیشتر از این روایات می‌توانید به این کتاب‌ها مراجعه کنید :
ائمه اهل البیت علیهم السلام فی کتب اهل السنه
آیه التهطیر فی مصادر الفریقین
آیه التطهیر
اهل البیت فی آیه التطهیر
و ده‌ها کتاب دیگری که در سایت : http://www.aqaed.com/

موجود می‌باشد .

جواب اهل سنت :
شیعه اکثرآ به احادیث ضعیف استناد میکند اما، اگر کتابهای ماست، ما بهتر می دانیم چی نوشته است ! بله، آیه تطهیر و حدیث کساء، در حق علی و فاطمه و حسن و حسین هم هست ! اما به این معنی نیست که در حق زنانش نیست ! قرآن می گوید که در حق زنان است! و حدیث به ما می گوید که در حق دختر و نوه های پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم هم هست. همین حدیث های ما ، بهترین دلیل بر صداقت اهل سنت هست؛ زیرا قرآن ذکری از دختر و نوه های پیامبر ندارد. حرف قرآن در آیۀ ۳۳ از سوره احزاب با زنان پیامبر است ! آیه ۳۲ و ۳۴ هم مربوط به زنان پیامبر است :
یا نساء النبی لستن کأحد من النساء إن اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا . و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الأولى و أقمن الصلاه و آتین الزکاه و أطعن الله و رسوله إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا . و اذکرن ما یتلى فی بیوتکن من آیات الله و الحکمه إن الله کان لطیفا خبیرا .
اما حدیث می گوید: فراموش نکنید که دختر و نوه های پیامبر نیز، اهل بیت هستند !
حالا فکر کنید اگر بر عکس بود؛ یعنی، اگر آیه در حق دختر و نوه ها بود و حدیث دربارۀ زنان بود، ما آسمان را هم به زمین می آوردیم، شیعه قبول نمی کرد که زنان هم مشمو ل آیه هستند !
اما اهل سنت از الله می ترسد و دین الله را عوض نمی کند ! ما چیزی نمی گوییم و شیعه ول کن نیست و می گوید: این آیه در حق زنان نیست !
دو سوم از اول آیۀ مورد نظر را شیعه قبول دارد که دربارۀ زنان پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم است، اما می گوید: یک سوم آخر دربارۀ دختر و نوه ها و داماد است نه درباره زنان . اما عجیب این است که همین قسمت کوچک هم با واو به آیه بعدی متصل شده است که باز به اتفاق شیعه و سنی درباره زنان است!
پس محال است که این قسمت از آیه دربارۀ زنان نباشد ! و اگر اینطور باشد؛ یعنی، اگر تفسیر شیعه درست باشد، پس قرآن چه میگوید !
ای شیعه ! اگر کتاب های ما را قبول داری، پس مهم ترینش را ببین یعنی مسلم را :
ثُمَّ قَالَ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- یَوْمًا فِینَا خَطِیبًا بِمَاءٍ یُدْعَى خُمًّا بَیْنَ مَکَّهَ وَالْمَدِینَهِ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَیْهِ وَوَعَظَ وَذَکَّرَ ثُمَّ قَالَ « أَمَّا بَعْدُ أَلاَ أَیُّهَا النَّاسُ فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ یُوشِکُ أَنْ یَأْتِىَ رَسُولُ رَبِّى فَأُجِیبَ وَأَنَا تَارِکٌ فِیکُمْ ثَقَلَیْنِ أَوَّلُهُمَا کِتَابُ اللَّهِ فِیهِ الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِکِتَابِ اللَّهِ وَاسْتَمْسِکُوا بِهِ ». فَحَثَّ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ وَرَغَّبَ فِیهِ ثُمَّ قَالَ « وَأَهْلُ بَیْتِى أُذَکِّرُکُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَیْتِى أُذَکِّرُکُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَیْتِى أُذَکِّرُکُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَیْتِى
فَقَالَ لَهُ حُصَیْنٌ وَمَنْ أَهْلُ بَیْتِهِ یَا زَیْدُ أَلَیْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ قَالَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَلَکِنْ أَهْلُ بَیْتِهِ مَنْ حُرِمَ الصَّدَقَهَ بَعْدَهُ. قَالَ وَمَنْ هُمْ قَالَ هُمْ آلُ عَلِىٍّ وَآلُ عَقِیلٍ وَآلُ جَعْفَرٍ وَآلُ عَبَّاسٍ . قَالَ کُلُّ هَؤُلاَءِ حُرِمَ الصَّدَقَهَ قَالَ نَعَمْ. ».
زید میگوید در مکانی بنام خمط؛ ما بین مکه و مدینه ؛ روزی رسول الله ، برخاستند و برای ما سخنرانی کردند و فرمودند : اما ای مردم ، من انسانم و بیشک بزودی فرستاده پروردگارم میاید و جانم را میگیرد و من دو چیز را برایتان به امانت گذاشتم ، کتاب الله ( قرآن را ) که به آن چنگ زنید
و مارا تشویق کرد به پیروی از قرآن و شوق داشن به قرآن
و بعد فرمودند: و اهل بیت من! و الله را بیادتان میارم درباره اهل بیتم ، الله را بیادتان میارم درباره اهل بیتم ( از الله بترسید و ظلم نکنید به آنها )
حصین از راوی پرسید: ای زید ، مگر اهل بیتش کیستند؟ مگر نه این که زنهایش هستند؟! جواب داد: زنهایش هم از اهل بیتش هستند اما اهل بیتش، آنهایی هستند که صدقه بر آنها حرام است؛ یعنی، آل علی و آل عقیل و آل جعفر و آل عباس .
در مسلم حدیثی دیگر در دنباله حدیث اول این جمله را اضافه دارد :
فَقُلْنَا مَنْ أَهْلُ بَیْتِهِ نِسَاؤُهُ قَالَ لاَ وَایْمُ اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَهَ تَکُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنَ الدَّهْرِ ثُمَّ یُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِیهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَیْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِینَ حُرِمُوا الصَّدَقَهَ بَعْدَهُ.
پرسیدیم ای زید : اهل بیتش چه کسانی هستند؟ مگر نه این که زنهایش هستند ؟
گفت: نه والله ؛زیرا زن طلاق می گیرد و می رود خانه پدر یا شوهر می کند. بعد از مرگ شوهر اول ، می شود اهل بیت شخص دیگری .
اهل بیت پیامبر کسانی هستند که صدقه بر آنها حرام است !
معنی این است که هیچ کس شک ندارد که زن از اهل بیت است ! اما چون پیامبر صلی الله علیه وسلم ، پسر نداشت و دخترش هم در خانۀ مرد دیگری بود، مردم فکر کردند که اهل بیتش منحصر است به زنانش لذا حضرت زید برای مردم توضیح داد!
و ببینید سوال کننده ها در هردو حدیث چطور با تعجب می پرسند که مگر پیامبر صلی الله علیه وسلم غیر از زنهایش ، اهل بیتی هم دارد؟
اما این که زید می گوید: اگر زن طلاق بگیرد، اهل بیت نیست؛ درست است. اما طلاق که نگیرد، هست ! و زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم طلاق نگرفته بودند.
بیاد داشته باشید زن اگر شوهرش بمیرد تا در عده است اهل بیت شوهر است و حق عروسی ندارد، اما مدت عده زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم ،تمام عمرشان بود و برای همین، خانه ای که از پیامبر برایشان مانده بود مال آنها شد تا دم مرگ !
پس اگر مرد زن را طلاق دهد، دیگر این زن جزو اهل بیت نیست. فرزند هم اگر نافرمان باشد، از اهل بیت نیست ! مثل پسر نوح.
حالا برگردیم به حدیث کساء:
(( در کتاب مسلم آمده است که ام سلمه می گوید: رسول الله (صلی الله علیه و سلم)در منزل من بود که دخترش با غذایی داخل شد ! پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: برو شوهر و دو پسرت را بیاور! فاطمه رفت آنها را آورد و پنج نفری مشغول خوردن غذا شدند که جبریل آمد و این آیه نازل شد ! آنگاه حضرت محمد عبا را بر سر فاطمه و علی و حسن و حسین کشید و گفت :
ای الله ، اینها اهل بیت و عترت من هستند. رجس و پلیدی را از ایشان دور گردان و پاک نما آنها را پاک کردنی . ام سلمه گفت: یا رسول الله ، من هم با شما هستم. گفت: تو بر خیر هستی ))
معنی حدیث این است که ام سلمه چون که محرم حضرت علی نبود، نباید داخل عبا می شد ! لذا رسول فرمود: تو بر جایت باش و بعد از رفتن علی داخل عبا شد. مگر تو ای شیعه ، نمی خواهی از کتاب های ما شاهد بیاوری .خب این هم کتاب !
حالا ای خواننده این شما و این حدیث ها از ترمذی و کتاب احمد بن حنبل .
در سنن ترمذی به این الفاظ آمده است:
عن عمر بن أبی سلمه ربیب النبی صلى الله علیه وسلم قال لما نزلت هذه الآیه على النبی صلى الله علیه وسلم ( إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ) فی بیت أم سلمه فدعا فاطمه وحسنا وحسینا فجللهم بکساء وعلی خلف ظهره فجلله بکساء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بیتی فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا قالت أم سلمه وأنا معهم یا نبی الله قال أنت على مکانک وأنت على خیر.
عمر بن ابی سلمه می گوید: وقتی آیه انما … نازل شد، رسول الله صلی الله علیه وسلم در خانه مادرم، ام مومنین ام سلمه، بودند. پس فاطمه و نوه ها و دامادش را خواست و آنها آمدند. فاطمه و حسن و حسین را با عبا پوشاند و علی در پشت سرش بود ! او را هم با عبا پوشاند و گفت: اینها اهل بیت من هستند. یا الله آنها را از پلیدی پاک کن. ام مسلمه گفت: یا رسول الله(صلی الله عله و سلم) ، من با آنها هستم. فرمود: در جای خود باش. تو به خیر هستی! (چون علی نامحرم بود، فرمود که بر جای خود باش. )
در مسند احمد شماره ۲۶۵۹۶ ، شهر بن حوشب از ام سلمه نقل می کند:
شهر بن حوشب قال سمعت أم سلمه زوج النبی صلى الله علیه و سلم : حین جاء نعى الحسین بن على لعنت أهل العراق فقالت قتلوه قتلهم الله غروه وذلوه لعنهم الله فإنی رأیت رسول الله صلى الله علیه و سلم جاءته فاطمه غدیه ببرمه قد صنعت له فیها عصیده تحمله فی طبق لها حتى وضعتها بین یدیه فقال لها أین بن عمک قالت هو فی البیت قال فاذهبی فادعیه وائتنی بابنیه قالت فجاءت تقود ابنیها کل واحد منهما بید وعلى یمشى فی أثرهما حتى دخلوا على رسول الله صلى الله علیه و سلم فأجلسهما فی حجره وجلس على عن یمینه وجلست فاطمه عن یساره قالت أم سلمه فاجتبذ من تحتى کساء خیبر یا کان بساطا لنا على المنامه فی المدینه فلفه النبی صلى الله علیه و سلم علیهم جمیعا فأخذ بشماله طرفی الکساء وألوى بیده الیمنى إلى ربه عز و جل قال اللهم أهلی اذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا اللهم أهل بیتی اذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا اللهم أهل بیتی اذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا قلت یا رسول الله ألست من أهلک قال بلى فادخلی فی الکساء قالت فدخلت فی الکساء بعد ما قضى دعاءه لابن عمه على وابنیه وابنته فاطمه رضی الله عنهم .
شهر بن خوشب از ام سلمه نقل می کند که وقتی خبر قتل حسین آمد ام سلمه اهل عراق را لعنت کرد و گفت: کشتندش ! الله بکشد شان. من دیدم که فاطمه با ظرف غذایی که برای رسول الله درست کرده بود به خانه ما آمد و گذاشت پیش روی رسول. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: کجاست پسر عمویت؟ گفت: در خانه است. فرمود: برو بیاورش و دو پسرت را هم بیاور. رفت و دو پسرش را آورد و دست هر دو را گرفت و علی پشت سرش بود و داخل شدند ! و علی در یک طرف فاطمه در طرف دیگر علی و دو پسر در جلوی رسول نشستند .
و رسول کسایش ر از زیر من کشید و آنها را پوشاند و گفت: یا الله اینها اهل بیت من هستند از پلیدی پاکشان فرما ! گفتم: ای رسول الله ، من زنت نیستم؟ من اهل بیت تو نیستم ؟! فرمود: بله هستی؛ پس در عبا داخل شو!
ام سلمه می گوید: بعد از آنکه دعایش برای پسر عمو و دختر و نوهایش تمام شد! من هم در زیر عبا رفتم
نقل احادیث در کتب ما بهترین دلیل بر حق بودن مذهب ماست ! ما اگر با علی دشمن می بودیم، این حدیث ها باید در کتاب ما نمیبود.پس ما قاضی بی طرف هستیم .
ما می گوییم این روشن تر از آفتاب است که زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم ، اهل بیت ایشان هستند. قرآن و احادیث این را می گویند .
اما برای این که مبادا افرادی که با علی دشمن بودند، نگویند: علی و فاطمه اهل بیت نیستند؛ نوه دختری اهل بیت نیست؛ ما با صداقت تمام در کتب خود فرموده رسول صلی الله علیه وسلم را ضبط کردیم که ایشان را نیز اهل بیت می شناسیم.

نویسنده: سجودی

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …