آیا بخاری با امام جعفر صادق و اهل بیت عداوت داشته؟!

 یکی از طعنه های اهل تشیع به صحیح بخاری وخود شخص امام محمد بن اسماعیل البخاری این است که می گویند چرا بخاری در تمام صحیح خود حتی یک بار هم از امام جعفر الصادق روایتی نکرده؟ واین را دلیل بر این می دانند که بخاری با امام جعفر صادق و اهل بیت عداوت داشته!

واما پاسخ به این ادعای دروغ:
اول اینکه بخاری رحمه الله خود را ملزم نکرده بود که از هر فرد ثقه ای حدیث روایت کند همانطور که خود را ملزم نکرده بود که تمام روایات صحیح را در کتاب خود نقل کند و اگرمی خواست از تمام افراد ثقه روایت کند باید از ۳۰هزار راوی روایت می کرد در حالی که راویان صحاح از هزار چهارصد وپنجاه نفر تجاوز نمی کند .
پس بخاری خود را ملزم به جمع احادیث صحیح نکرده وهمینطور خود را ملزم نکرده که از تمام افراد ثقات روایت نقل کند بلکه قصد او اخراج مختصر احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم بوده.
دوم اینکه: بخاری رحمه الله از جمع زیادی از ثقات روایت نکرده واین دلیل بر طعن به ایشان نیست مثال امام شافعی رحمه الله شکی در علم وثقه بودن ایشان نیست وایشان خود صاحب مذهبی است که خیلی از مسلمین از مذهب ایشان پیروی می کنند با این حال بخاری حتی یک حدیث هم در صحیح خود از شافعی رضی الله تعالی عنه روایت نکرده.
وهمینطور عمر بن عبدالعزیز رضی الله تعالی عنه که خلافتش را شبیه به خلافت راشده میدانند بخاری از ایشان فقط دو حدیث روایت کرده وهمینطور امام احمد بن حنبل بخاری فقط دو روایت از ایشان در صحیح خود نقل کرده واین دلیلی بر طعن به این ائمه یا دلیل بر دشمنی بخاری با ایشان نمی باشد مثلا بخاری از امام مالک روایتی نقل نکرده در حالی که مالک از ائمه حدیث بوده اما با این حال روایتی از ایشان نقل کرده واین دلیل نمی شود که بخاری با مالک دشمن بوده.
سوم اینکه: اگر به قول شیعه قلت احادیث دلیل بر طعن به راوی است که از او کم روایت شده ویا اصلا روایت نشده .پس احادیث فاطمه رضی الله عنها در کتب شیعه کجاست؟ حتی یک روایت هم در بزرگترین و صحیح ترین کتاب شیعه کافی از سیده فاطمه موجود نمی باشد در حالی که امام زمان خود شخصا نام این کتاب را کافی نهاده اند یعنی برای شیعه ما کفایت می کند .خوب آیا آقای کلینی با سیده فاطمه دشمن بوده؟
چهارم اینکه: روایات جعفر الصادق رضی الله تعالی عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم قلیل است زیرا امامیه از ایشان حدیث مسنده ومتصل به رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم رویات نکرده اند بلکه کل روایات ایشان از صادق رحمه الله مرسل غیر متصل است.
پنجم اینکه: صحابه رضوان الله تعالی علیهم از جعفر الصادق افضلتر بوده اند ولی با این حال بخاری از خیلی از صحابه روایت نکرده در صحیح خود مثال از (النواس بن سمعان، والأعز بن عبد الله الجهنی، وحذیفه بن أسید الغفاری، وحمزه بن عمرو الأسلمی، وحنظله بن الربیع، ورافع بن عمرو، وربیعه بن کعی، وزهیر بن عمرو الهلالی، وسفیان بن عبد الله الثقفی، وسوید بن مقرن، وطارق بن أشیم الأشجعی، وعبد الله بن أنیس الأشجعی )رضی الله تعالی عنهم روایتی نقل نکرده اند.
در حالی که امام مسلم رحمه الله از ایشان در صحیح خود روایت کرده حال کدام عاقلی می گوید که بخاری با این تعداد صحابه عداوت داشته و حدیثی از ایشان نقل نکرده؟
وهمینطور در مورد تابعیین خیلی از تابعین هستند که امام بخاری از ایشان حدیثی نقل نکردند در صحیح شان ولی امام مسلم از آنها روایت کردند برای مثال((أفلح مولى أبی أیوب الأنصاری، وثمامه بن حزن، وجبیر بن نفیر الحضرمی، وحطان بن عبد الله الرقاشی، والحکم بن میناء، والربیع بن عمیله، وزادان أبو عمرو الکندی ))

وکل این افراد ثقه هستند وامام مسلم در صحیح خود از ایشان روایت کردند ولی امام بخاری حتی یک روایت هم از ایشان نقل نکردند واین دلیل بر دشمنی بخاری با ایشان نیست.
ششم اینکه: بسیاری در هم زمان جعفر الصادق رضی الله عنه بوده اند وثقه هم بوده اند امام مسلم در صحیح خود از ایشان روایت نمودند ولی بخاری روایتی در صحیح خود از ایشان نیاورده پس این ادعا که بخاری به عین عداوت جعفر صادق را داشته واز او روایتی نقل نکرده باطل میشود.
(جمیل بن مره الشیبانی، وحاجب بن عمرو الثقفی، والحارث بن فضیل والحسن بن عبید الله بن عروه النخعی، وحمید بن زیاد أبو صخره، وخیر بن نعیم بن مره، وربیعه بن عطاء الزهری، وزیاد بن فیاض، وزیاد بن کلیب الحنظلی، وسعید بن خالد المدنی، وسهم بن منجاب، وضرار بن مره الکوفی، وعامر بن یحیى المعافری ) این افراد همه هم عصر وزمان جعفر الصادق رضی الله تعالی عنه بودند ومانند ایشان ثقه بودند ولی بخاری از آنها هم روایتی نیاورده.

هفتم: کثرت دروغ و افتراء به امام جعفر رضی الله عنه
خود امام رضی الله تعالی عنه وکتب شیعه اعتراف می کنند که بر جعفر صادق بسیار دروغ بسته شده است
قال جعفر الصادق – رضی الله عنه – :" وأما والله لو یروون عنا ما نقول ولا یحرفونه ولا یبدلونه علینا برأیهم ما استطاع أحد أن یتعلق علیهم بشیء ، ولکن أحدهم یسمع الکلمه فیحط إلیها عشراً ویتأولها على ما یراه )
(والله که از ما راویت نمی کنند الا اینکه آن را تبدیل می کنند به رای خود تاویل می کنند به معنی ومفهومی که خود می خواهند )عیون الأخبار للقرشی ۴/۲۷۶ .

هشتم: صادق رضی الله عنه در مدینه بدنیا آمده و دربقیع (مدینه منوره) مدفون شده وعلمای شیعه کلاً از عراق و کوفه بوده اند پس تلامید جعفر صادق در مدینه کجا رفته اند؟
نهم: از کجا بدانیم که آنچه جعفر صادق می گوید تقیه است و یا بعضی سخن ایشان از تقیه نیست؟ خود شیعه می گویند ائمه شان در دائم در حال تقیه بودند. حال بخاری از کجا بداند که روایت بخاری از روی تقیه است ویا از روی تقیه نیست؟
حتی اقای یوسف بحرانی می گوید: (فلم یعلم من أحکام الدین على الیقین إلا القلیل ، لامتزاج أخباره بالتقیه )
(از روی یقین وحتم از احکام دین چیز زیادی نمی دانیم بدلیل یکی شدن اخبار جعفر صادق با تقیه) الحدائق الناضره ۱/۵
پس نتیجه اینکه بخاری رحمه الله از امام صادق عداوتی نداشته و از خیلی از تابعین وصحابه هم روایتی در کتاب خود نقل نکرده واین دلیل بر دشمنی بخاری با ایشان نبوده .
و علمای شیعه خود اعتراف می کنند که اقوال امام صادق با تقیه آمیخته شده یعنی نمی توان تشخیص داد کدام سخن ایشان از روی تقیه بوده و کدام سخن ایشان از روی تقیه نبوده بنابر این بخاری در این میان گناهی ندارد.
توضیح اینکه :امام جعفر صادق رضی الله تعالی عنه از ائمه وفقهای اهل سنت بودند و ایشان از بهتان و تقیه و کذبی که شیعه به ایشان می زنند مبری هستند.

                                                                                                             

نویسنده: الهاشمی الحسنی

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …