آیا آیه ( بَقِیتُ اللَّهِ خَیرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ) در باره امام زمان نازل شده است؟

شبهه شیعه :
در قرآن کریم آیات بسیاری داریم که موضوع اولیه آیه در زمان انبیای گذشته بوده است اما مصداقی از آن نیز در زمان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم محقق می شود . تمامی ماجراهایی که از انبیای کرام نقل شده است به این دلیل بوده است که آن ماجرا ربطی به عصر رسول گرامی اسلام و وقائع زمان آن حضرت داشته است .
از واضح ترین آنها می توان به آیه
رَحمَهُ اللهِ وَبَرَکَاتُهُ عَلَیکُم أهلَ البَیتِ (هود ۷۳)
بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد
اشاره نمود که در شان حضرت ابراهیم و خاندانش نازل شده است اما رسول خدا از خداوند طلب نمودند که آن را در ذریه وی نیز قرار دهد :
قوله : کما صلیت على آل إبراهیم هم إسماعیل وإسحاق وأولادهما ، وقد جمع الله لهم الرحمه والبرکه بقوله : رحمه الله وبرکاته علیکم أهل البیت إنه حمید مجید ولم یجمعا لغیرهم ، فسأل النبی صلى الله علیه وآله وسلم إعطاء ما تضمنته الآیه
نیل الأوطار – الشوکانی – ج ۲ – ص ۳۲۵
قول رسول خدا که فرمودند همانطور که بر ابراهیم و آل ابراهیم درود فرستادی مقصود اسماعیل واسحاق واولاد ایشان است وخداوند برای ذریه وی رحمت وبرکت را جمع فرموده است چون در قرآن فرموده: بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد که او ستایش شده بخشنده است واین دو مطلب برای هیچ کس جمع نشدند .پس رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از خداوند خواست که آنچه را که در این آیه آمده است به وی عطا شود .
قال تعالى : ( رحمه الله وبرکاته علیکم أهل البیت إنه حمید مجید ) فسأل إعطاء ما تضمنته هذه الآیه مما سبق إعطاؤه لإبراهیم
مغنی المحتاج – محمد بن أحمد الشربینی – ج ۱ – ص ۱۷۶
خداوند فرمود : بخشایش و برکتهای خداوند بر شما اهل این خانه باد که او ستایش شده بخشنده است .پس رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از خداوند خواست که آنچه را این آیه شامل وی می شود – که به ابراهیم عطا شده بود – به وی عطا کند
آیه مورد بحث نیز همینطور است .
بقیه الله به معنی کسی یا چیزی است که خداوند برای مردم باقی گذاشته است :
( بقیه الله خیر لکم ) أی ما یبقیه الله لکم بعد إیفاء الحقوق
تفسیر القرطبی – القرطبی – ج ۹ – ص ۸۶
بقیه الله بهتر است برای شما یعنی آنچیزی که خداوند برای شما بعد از دادن حق دیگران باقی گذاشته است
پس معنی بقیه الله عام است و شامل هر چیزی می شود که خداوند برای مردمان باقی گذاشته باشد. یکی از مهمترین آنها کسی است که خواهد آمد وجامعه را پر از عدل و داد می نماید.

جواب اهل سنت:
اولا قرآن ، خودش معنی بقیت الله را روشن کرده و احتیاجی به یمین و یسار رفتن و نیازی به زمین و آسمان رفتن نیست
شیعه براى اثبات وجود مهدی، این آیه را شاهد میاورید: 
"بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ" (هود: ۸۶).
و نامى از نام هاى امام زمان در نزد شیعه ، بقیت الله اعظم است. کسى که عربى نداند این نام دهن پرکن او را مرعوب مى کند. دانشگاهى هم به نام بقیت الله دارند. اما وقتى به قرآن رجوع کنیم آیه مربوطه را، و آیات قبل و بعدش را ببینیم ، در میابیم که اصلاً کل آیه حرفهاى حضرت شعیب بود به قومش !!
و در آخرش گفته :
"بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَمَا أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ * قَالُوا یَا شُعَیْبُ…."
(آنچه پیش خدا باقى مى ماند براى شما بهتر است و من نگهبان شما نیستم. در جواب کافران گفتند اى شعیب…..).
این آیه مربوط حضرت شعیب و قوم او است که از آیه ٨٣ سوره هود شروع مى شود و او بعد از یک نصیحت طولانى به قوم خود که میگوید اینطور نکنید، آنطور نکنید، میرسد به آیه مورد نظر شیعه، و بعدش باز ادامه میابد تا آیه ٩۵ که قوم شعیب نابود میشود، ربطى به امام زمان اصلا ندارد.
معجزه قرآن وقتی ظاهر میشود که داستان حضرت شعیب رادر سوره اى دیگر -سوره اعراف – ببینیم در آنجا نیز شعیب قوم خود را نصیحت میکند که الله را بپرستید، شرک نکنید، کم فروشى نکنید، فساد در زمین نکنید و آخر باز به آیه مورد بحث ما رسیده ولى این بار عوض آنکه بگوید: بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ، گفته: ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ (اعراف: ٨۵).
پس بقیت الله، مساوی است با ذلکم و معنى ذلکم معلوم است.
چطور ممکن بود داستان حضرت شعیب یک دفعه به این صورت زننده قطع شود و درباره امام زمان آنهم به این طریقه مبهم صحبت کند! فقط با یک اندکی عقل هم میتوان فهمید که تفسیر آخوندها غلط است
ولى مشکل مردم ایران این است که قرآن نمى خوانند.
آنها خبر دارند که دیشب رئیس جمهور پاراگوئه، مهمان نخست وزیر نیکاراگوئه بوده حتى خبر دارند که چى پوشیده بودند ولى از قرآن خود خبر ندارند. (واحسرتا واحسرتا).
این بى خبرى به آخوند ها جرأت داده که چنین دروغ هاى شاخدارى بسازند.

دوما:
شیعه میگوید که یک آیه میتواند دو معنی داشته باشد و آیه

رَحمَهُ اللهِ وَبَرَکَاتُهُ عَلَیکُم أهلَ البَیتِ (هود ۷۳)
را مثال زده و میگوید که هم درباره اهل بیت ابراهیم است و هم درباره اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم
این مثال اصلا درست نیست اهل سنت این آیه را فقط درباره حضرت ابراهیم میدانند..
اما شیعه اگر این آیه را در حق حضرت ابراهیم و حضرت محمد بداند پس کارش زار میشود زیرا این آیه خطاب به زن ابراهیم است فرشته ها به زن ابراهیم میگویند:
«قالُواْ أَتَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَکَاتُهُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ إِنَّهُ حَمِیدٌ مَّجِیدٌ»

فرشته ها گفتند: « ای زن ،آیا از فرمان خدا تعجب میکنى؟! این رحمت خدا و برکاتش بر شما اهل البیت است؛ چرا که او ستوده و والا است!» هود ۷۳
پس بر طبق نظر آیه ،زن ابراهیم از اهل بیت اوست زیرا آیه خطاب به همسر ابراهیم است و وقتی صحبت از اهل بیت ابراهیم میکند که ابراهیم اصلا غیر از زن، فرزندی در آن خانه ندارد و تازه مژده به او آمده که صاحب فرزندی خواهد شد و زن از این تعجب کرده که پیری را ببین مژده را ببین و فرشته ها به او گفتند
قالُواْ أَتَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَکَاتُهُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ إِنَّهُ حَمِیدٌ مَّجِیدٌ

فرشته ها گفتند: « ای زن ،آیا از امر خدا تعجب میکنى؟! این رحمت خدا و برکاتش بر شما اهل البیت است؛ چرا که او ستوده و والا است!» هود ۷۳
اگر شیعه این ایه را هم درباره حضرت ابرهیم و هم درباره حضرت محمد میداند پس باید همسران حضرت محمد صلی الله علیه و سلم را بعنوان اهل البیت قبول کند!
شیعه با این مثل خواست بقیه الله را بچسباند به مهدی، اما این مثال کل، مذهبش را زیر سوال برد!!
الله رحم کند به ما و شیعه ها
رحمی که سبب شود تا حق را بپذیرند و از لجاجت دست بردارند.

 

نویسنده: سجودی

مقاله پیشنهادی

هنگام اختلاف با پدر چگونه با وی صحبت کنم؟

سوال: در اسلام هنگامی که سوء تفاهمی میان پدر و پسر رخ می‌دهد چگونه می‌توان …