و كان موسى أعلم بالأمر من هارون لأنّه علم ما عبده أصحاب العجل، لعلمه بأنّ الله قد قضى ألّا يعبد إلّا إيّاه: و ما حكم الله بشيء إلّا وقع. فكان عتب موسى أخاه هارون لما وقع الأمر في إنكاره و عدم اتساعه، فان العارف من يرى الحقّ في كلّ شيء، بل يراه عين كل شی ءّ.
موسى (ع) بواقع و نفس الامر و به امر توحيد اعلم از هارون بود. چه اينكه مىدانست اصحاب عجل چه كسى را پرستش مىكردند. زيرا او عالم بود كه خداوند حكم فرموده كه جز او پرستش نشود و آن چه را حكم فرمود، غير آن نخواهد شد (پس جميع عبادتها عبادت حق تعالى است و لكن، «اى بسا كس را كه صورت راه زد.
بنا بر اين عتاب موسى برادرش هارون را از اين جهت بود كه هارون انكار عبادت عجل مىنمود و قلب او چون موسى اتساع نداشت.چه اينكه عارف حق را در هر چيز مىبيند بلكه او را عين هر چيز مىبيند.
اینجا می گوید خدا عین هر چیز است ( کسی که گوساله بپرستد خدا را پرستیده) و موسی هارون را عتاب کرد چون که از پرستش گوساله نهی کرد!!!
اینکه منظورش هم چه بوده که در پرانتز آوردند نیاز به منظور ندارد سخنش به قدری واضح است که نیازی به توضیح ندارد
و كان موسى أعلم بالأمر من هارون لأنّه علم ما عبده أصحاب العجل، لعلمه بأنّ الله قد قضى ألّا يعبد إلّا إيّاه: و ما حكم الله بشيء إلّا وقع. فكان عتب موسى أخاه هارون لما وقع الأمر في إنكاره و عدم اتساعه، فان العارف من يرى الحقّ في كلّ شيء، بل يراه عين كل شی ءّ.
موسى (ع) بواقع و نفس الامر و به امر توحيد اعلم از هارون بود. چه اينكه مىدانست اصحاب عجل چه كسى را پرستش مىكردند. زيرا او عالم بود كه خداوند حكم فرموده كه جز او پرستش نشود و آن چه را حكم فرمود، غير آن نخواهد شد (پس جميع عبادتها عبادت حق تعالى است و لكن، «اى بسا كس را كه صورت راه زد.
بنا بر اين عتاب موسى برادرش هارون را از اين جهت بود كه هارون انكار عبادت عجل مىنمود و قلب او چون موسى اتساع نداشت.چه اينكه عارف حق را در هر چيز مىبيند بلكه او را عين هر چيز مىبيند.
اینجا می گوید خدا عین هر چیز است ( کسی که گوساله بپرستد خدا را پرستیده) و موسی هارون را عتاب کرد چون که از پرستش گوساله نهی کرد!!!
اینکه منظورش هم چه بوده که در پرانتز آوردند نیاز به منظور ندارد سخنش به قدری واضح است که نیازی به توضیح ندارد