1- شافعیامام شافعی در کتاب الامزیارت قبور اشکالی ندارد، مالک از ربیعه بن ابی عبدالرحمن از ابو سعید خدری خبر داده است که رسول خدا فرمود: در گذشته شما را از زیارت قبور نهی می کردم ولی اکنون آن را زیارت کنید.ا
لام ج 1ص278 باب القول عند دفن المیت.
2– حنبلی
امام احمد بن حنبل در مسند خود در باب مسند علی بن ابی طالب احادیث جواز زیارت قبور را از پیامبر نقل می کند.
ابن قدامه مقدسی حنبلی در کتاب المغنی این مطلب را تصریح کرده که زیارت قبور هم برای مردان و هم برای زنان جائز می باشد.
المغنی ج2 ص 565تا 570
3– حنفی
شرنبلانی در مراقی الفلاح که آن را بر اساس نظرات ابوحنیفه جمع آوری کرده می گوید:
زیارت قبور هم برای مردان و هم برای زنان جائز است، بعضی گفته اند زیارت برای زنان حرام است ولی اصح این است که رخصت زیارت قبور هم برای مردان و هم برای زنان جائز است پس برای زنان هم مستحب است. بعد از این شروع می کند به بیان مستحبات و آداب زیارت.
مراقی الفلاح ج 1 ص233. مکتبه الشامله
4- مالکیه
کتاب “موطّا ” مالک که از اهمیت والایی در بین اهل سنّت برخوردار است و به همین جهت شرح های متعددی بر آن نگاشته شده، حاوی نظرات این رهبر سنّی مذهب است که بر مبنای روایات منسوب به رسول الله (صلّی الله علیه وآله) ذکر شده است. از دیدگاه علمای این مذهب زیارت قبور نه تنها جایز، بلکه مستحب است و در این زمینه اجماع علما نیز مورد پذیرش آنان است..
يعني: كيست گمراه تر از آن كس كه جز الله تعالي به كمك مي خواند كساني را كه تا روز قيامت به درخواست آنان پاسخ نمي دهند و اصلاً از درخواستشان غافل و بي خبرند و زمانيكه مردم(در ميان محشر) جمع مي گردند معبودهايشان (بخاطر شرك آنان) دشمنشان گشته و عبادت آنان را انكار مي كنند.
« إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ»(اعراف / 194)
«همانا کساني را که ميخوانيد غير از خدا، بندگاني مثل شما هستند».
« إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءكُمْ »(فاطر / 14) يعني:«اگر شما آنان را فراخوانيد آنان فراخواندن شما را نميشنوند».
امام نووي در «المجموع» جلد 5 صفحه 311 مي گويند: «امام ابوالحسن محمد بن مزروق زعفراني که از اهل علم هستند در کتاب الجنايز خود مي نويسند: “نبايد قبر را با دست لمس کرد و نبايد بر آن بوسه زد”، زيرا در اسلام تنها موردي که جايز است مسح شود، حجرالاسود است و اين بخاطر اين حديث صحيح است که :«ان عمر رضي الله عنه قال:« والله اني لاعلم انک حجر لا تضر و لاتنفع،ولولا اني رايت رسول الله صلي الله عليه وسلم يقبلک ما قبلتک». صحيح بخاري 2/160 کتاب الحج. يعني:« عمر رضي الله عنه گفت: به الله سوگند که من مي دانم تو يک تکه سنگي که نه ضرري مي رساني و نه نفعي مي تواني به من برساني،و اگر رسول الله صلي الله عليه وسلم را نمي ديدم که اين کار (مسح) را مي کردند،من نيز اينکار را انجام نمي دادم». پس ساير جمادات و سنگها و ضرايح و امثالهم جايز نيست که بر آن بوسه زده شود يا مسح شوند.زيرا اين امر مخصوص بيت الله است و نبايستي بيت مخلوق در اين امر تشبيه شود».
امام غزالي رحمه الله مي گويند: “مسح قبور و بوسيدن ضريح از عادات نصاري هستند” احياءعلوم الدين 1/271.ابن تيميه رحمه الله در مورد اين روايت مي گويد:” از افضل تابعين يعني علي بن حسين معروف به زين العابدين رحمه الله روايت شده است زماني مردي حريص بود تا نزد قبر پيامبر صلي الله عليه وسلم دعا بخواند و ايشان وي را با استناد به اين حديث نهي کرد و اين حديث را از جدش علي بن ابيطالب رضي الله عنه براي او روايت نمود و توضيح داد که قصد وي براي دعا در کنار قبر پيامبر صلي الله عليه وسلم، عيد قرار دادن قبر پيامبر صلي الله عليه وسلم است.”( اقتضاء صراط المستقيم 2/659.)اما منابعي که ارائه داديد را معمولا روافض درست کرده اند، و اگرهم صحت داشته باشد آنرا تحريف مي کنند، ما بارها شاهد اينگونه ناجوانمردي هاي تشيع بوده ايم. بايد يا متن عربي روايت را بنويسيد يا شماره ي روايت..
ولي با شماره ي صفحه نمي توان پيگير مسئله شد، زيرا چاپ ناشران مختلف تفاوت دارد و تحقيق آن مطالب براي ما ممکن نيست.حيف اين اسم مبارك حيف.در ضمن مرجع تقليد اهل سنت رسول الله(ص)است.
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين