متعه ۲

Home انجمن ها فقه متعه ۲

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  yosef samadi در 9 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 31)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #7504

    mojahed.din
    کاربر
    نوشته ای: قبل از دخول که نصف مهریه به ذمه زوج می آید برای نکاح دائم است نه برای نکاح موقت .
    پاسخ:

    در این ایه هم اشاره ای به نصف مهریه نکرده است. در ایه گفته اگر استمتاع کردید و دخول انجام شد پس کل مهریه باید بدید {فاتوهن اجورهن فریضه} میفهمی که؟ اگه بهره بردی حق نداری از مهریه اش کم کنی

    أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَاناً وَإِثْماً مُّبِيناً؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    __________-

    اراجیفت ادامه دارد نگاه کنید چی نوشته

    « فقط میگید نهی النبی عن المتعة ولی معلوم نیست در کجا و در ضمن کدام خطبه و در چه زمانی حرام شده و روایاتی که در اینباره نقل کردید با هم متعارضند و از اعتبار ساقطند »

    پاسخ: مرد نا حسابی بسه خجالت بکش چرا خودت را به تحمیق زده ای؟ روایت صحیح از بخاری دادم که در فتح مکه حرام شد برای قیامت. اگر اختلافی هست در چشم شما اختلاف هست در نزد ما اختلافی دیده نمیشه و اجماع اهل سنت بر تحریمشه پس بی سوادی تو مشکل ما نیست.

    __________

    نوشتی:ثانیا بله از شگفتیهای شیعه اینست که حقایق رو آشکار و دروغگویان رو به نهایت افتضاح برسونه .

    ههههههههههههههههههههههه

    مواظب باش نیوفتی.

    مثال امثال شما میدانید چطور است؟ مثال شخص لاغر مردنیی است که از پهلوانی میخواهد که با او کشتی بگیرد ان پهلوان نیز او را میگیرد و آنقدر کتک میزند که نای بلد شدن ندارد و میرود. بعد این شخص ضعیف بلند میشود و گرد و خاک لباسش را پاک میکند و میگویید دیدید چطور شکستش دادم؟ دیدید چطور نابودش کردم؟؟ دیدیدش فراریش دادم فرار کرد؟؟؟ دیدید چقدر قوی هستم؟؟؟ حال چه بسا شخصی تازه رسیده باشد و ببینید که پهلوان بعد از اینکه اون شخص رو شکست داد رفته باشد پی کارش و وقتی میبینید که پهلوان نیست فکر کند که بله این شخص پهلوان را فراری داده.

    مثال شما همین است. اهل سنت در هر پستی از پست ها رسوایتان میکنند اکاذیبتان را به همه نشان میدهند اما اینقدر بی حیا هستید که مطلقا خجالت نمیکشید و شخصی همانند سنگ پای پوسیده که رسوا شده و فراری شده رفته پست زده درخواست از اهل سنت برای مناظره. و اگر کسی نداند فکر میکند که چه نابغه ایه.

    الله هدایتتان کند

    خیلی باحالی

    #7506

    mojahed.din
    کاربر
    در مورد سلام.

    اولا شخص بنده به روافض سلام نمیکنم چون سلام یعنی در پناه و امنیت سلام دهده بودن حال آنکه روافض را هیچ سلامتی از طرف من ندارند و بلد هم نیستم مثل شما تقیه کنم.

    اما در مورد ایه و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما. بله امثال شما جاهلان ما رو مخاطب قرار دادید اما اگر جوابتان ندهم و بگویم سلام بر شما و بروم پس برای چه اینجا آمده ام؟ من اینجا هستم که شبهات مشرکین رو بر ضد اسلام جواب بدهم.

    ______________

    نوشته ای: در اینجا مطلق نکاح آمده و هیچ اشاره ای به نکاح دائم نشده شما از کجا تعبیر به نکاح دائم کردید ؟

    پاسخ:

    قبلا نیز گفتم که نکاح برای متعه استفاده نمیشود و اگر در بعضی روایت عبارت نکاح المتعه آمده است اولا صحیح نیست دوما مراد نکاح مرسوم نیست چون وقتی گفته میشود نکاح یعنی ولی باشد شهود باشد ارث باشد طلاق باشد و دیگر شرایط سوما روایات فروانی هست که میگوید منظور آیه نکاح دائم است.

    اما متعه صدر اسلام این شروط را نداشت و متعه صدر اسلام هیچ شبهاتی به متعه امروزی شیعه ندارد. پس شیعه متعه خود را با متعه آن زمان قیاس نکند که باطل است

    خداوند میفرماید

    وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ 33 نور

    یعنی آنان كه امكانات نکاح را ندارند بايد در راه عفّت و پاكدامني تلاش كنند ، تا خداوند از فضل و لطف خود ايشان را دارا كند

    طبق این آیه هر کسی که توانایی نکاح ندارد مثلا نمی تواند مهریه بدهد نفقه بدهد و… باید راه عفت و پاکدامنی را برگزیند. اما متعه نساء چی؟ در زمان پیامبر که با مشتی خرما هم متعه میکردند. آیا معقول است کسی پول مشتی خرما نداشته باشد؟ یا به عبارتی پول یک صیغه یک ساعته که قیمتش الان در بازار روز مشهد چیزی حدود 50 هزار تومان است نداشته باشد؟

    پس این آیه رد قوی است برای اینکه متعه شامل نکاح نمیشود. و این آیه درباره نکاح دائم است نه متعه نساء

    _____________

    نوشته ای اجماع علما اعتقاد دارند که این آیه برای متعه است و دلالت آیه بر متعه بیشتر است تا نکاح دائم

    پاسخ: عجب کذابی هستی. کذاب من در پست قبلی برات ثابت کردم که علمای اهل سنت رد میکنند اینکه این ایه درباره متعه نساء باشد. چرا خجالت نمیکشی

    _________

    نوشته ای: در حالی که به محض خوانده شدن صیغه عقد در عقد موقت تمام مهریه به ذمه زوج میآید و مشروط به استمتاع و کامجویی نیست بر خلاف دائم

    پاسخ از طرف خمینی:

    اگر مرد مدّت صیغه را ببخشد، چنان چه با او نزدیکى کرده، باید تمام چیزى را که قرار گذاشته به او بدهد و اگر نزدیکى نکرده باید نصف آن را بدهد.

    توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی) ص ۴۸۴، م ۲۴۳۱٫

    باید فقه شیعه را نیز به شما یاد بدهم؟ یا قصد داری با دروغ هم که شده از شهوت رانی دفاع کنی؟

    _____

    #7507

    mojahed.din
    کاربر
    -کلمه غنیمت را توضیح نمیدی؟؟؟؟؟؟؟؟

    – این روایت رو هم توضیح ندادی ؟؟؟؟؟؟؟؟

    وبالإسناد عن صفوان، عن إسحاق بن عمار، قال: سألت أبا إبراهيم (عليه السلام) عن الرجل إذا هو زنى وعنده السرية والأمة يطؤها تحصنه الأمة وتكون عنده ؟ فقال: نعم، إنما ذلك لأن عنده ما يغنيه عن الزنا، قلت: فان كانت عنده أمة زعم أنه لا يطؤها ؟ فقال: لا يصدق، قلت: فان كانت عنده امرأة متعة أتحصنه ؟ فقال: لا، إنما هو على الشئ الدائم عنده.وسائل الشیعه جلد 28 ص 68

    #7508

    mojahed.din
    کاربر
    -کلمه غنیمت را توضیح نمیدی؟؟؟؟؟؟؟؟

    – این روایت رو هم توضیح ندادی ؟؟؟؟؟؟؟؟

    وبالإسناد عن صفوان، عن إسحاق بن عمار، قال: سألت أبا إبراهيم (عليه السلام) عن الرجل إذا هو زنى وعنده السرية والأمة يطؤها تحصنه الأمة وتكون عنده ؟ فقال: نعم، إنما ذلك لأن عنده ما يغنيه عن الزنا، قلت: فان كانت عنده أمة زعم أنه لا يطؤها ؟ فقال: لا يصدق، قلت: فان كانت عنده امرأة متعة أتحصنه ؟ فقال: لا، إنما هو على الشئ الدائم عنده.وسائل الشیعه جلد 28 ص 68

    #7533

    Rafeziii
    کاربر
    و الذين هم لفروجهم حافظون (5) إلا علي‌ أزواجهم أو ما ملكت أيمانهم فإنهم غير ملومين (6)
    و همانهايند كه عورت خود را از حرام و نامحرم حفظ مي‌كنند (5).
    مگر از همسران و يا كنيزان خود كه در مباشرت با اين زنان ملامتي ندارند (6)

    و در مصنف عبد الرزاق حدیث )14041( قسمت آخر حدیث را چنین آورده است:فتزوجتها ببردي فبت معها تلك الليلة فلما أصبحتغدوت إلى المسجد فإذا رسول الله صلى الله عليه و سلم على المنبر يقول من كان تزوج امرأة إلى أجل فليعطها ما سمي لها ولا يسترجع مما أعطاها شيئا ويفارقها فإن الله عز و جل قد حرمها عليكم إلى يوم القيامة. مصنف عبد الرزاق جلد 7 ص504یعنی:او مرا در قبال قطيفه اي كه به او دادم انتخاب و با من به ازدواج موقت راضي گشت آن شب در نزد او بودم و هنگام صبح براي اداي نماز صبح به مسجد رفتم آن حضرت ص پس از نماز صبح بر روي منبر رفت و چنين به ايراد سخنراني پرداخت: هر شخصي كه با زني عقد نكاح موقت بسته است بهاي آن را بپردازد و هرگز به نكاح موقت روي نياورد زيرا كه خداوند متعال آن را براي هميشه بر شما حرام گردانده است.

    نکته:طبق حديث زن متعه اى زوجه بحساب مى ايد! فتزوجتها ببردي،او را به زوجيت خويش در اوردم.
    واعتراف نمودن برادر سنى که متعه خيبرنسخ شده،پس اگر در کتب شيعه از شاذبودن و علل ديگر حديث خيبربگذريم ،اين حکم نسخ شده و اهلسنت حق استناد به چيزى که نسخ شده ندارند وروا يات فراوان حليت متعه در کتب شيعه گو ياى نظر ماست

    #7578

    mojahed.din
    کاربر
    باز هم یک بی سواد دیگر آمد و به جمع بی سوادان اضافه شد.

    جناب ، ازدواج با نکاح به یک معنی مساوي نیست.

    ازدواج یا زواج از ماده زوج به معنی دو تا شدن و یا جفت شدن است. و هر مزاوجه ای دلیل نمیشود که نکاح هم باشد.

    مثلا خداوند میفرماید

    ‏ أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَاناً وَإِنَاثاً وَيَجْعَلُ مَن يَشَاءُ عَقِيماً إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ ‏ 50/شوری

    ‏ و يا اين كه هم پسران (دوقلو) مي‌دهد و هم دختران (دوقلو) . و خدا هر كه را بخواهد نازا مي‌كند . او بس آگاه و توانا است .

    پس زوج شدن دو پسر در یک رحم یعنی اینکه دو چیز شبیه به هم در نزد هم جمع شده اند.

    یا میفرماید

    وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّن نَّبَاتٍ شَتَّى 53/طه

    و از آسمان آب را ريزان و باران كرده است ، و با آن انواع گیاهان و اقسام درختان نر و ماده (زوج) را رويانده است.

    یا میفرماید وإذا النفوس زوجت.

    ‏یا: احشروا الذين ظلموا وأزواجهم

    یا ….

    ______

    پس متعه نیز نوحی زوج شدن است اما احکام نکاح را ندارد.

    —–

    من ثابت کردم که متعه حرام شده است و هرکسی متعه کند در واقع زنا کرده است. یک قاعده عقلی میگوید دفع ضرر احتمالی ضروری است. به این قاعده فکر کنید.

    __________

    پس خواهشا اینقدر سفسطه نکنید . مذهب خمس و جنس را ول کنید همه تمرکزش بر زیر ناف است.

    #7816

    Rafeziii
    کاربر
    اما اينكه گفتند حكم متعه به وسيله آيه مؤمنون نسخ شده.

    جوابش اين است كه آيه نامبرده صلاحيت اين نسخ را ندارد، براي اينكه معنا ندارد آيه ناسخ قبل از آيه منسوخ نازل شود، و آيه مؤمنون در مكه نازل شده، در روزگاري كه متعه تشريع نشده بود، و آيه متعه در مدينه نازل شد، علاوه بر اينكه كلمه (ازواجهم) كه در آيه مؤمنون آمده شامل متعه نيز مي‌شود، و با آيه متعه هيچ تعارضي ندارد تا بگوئيد ناسخ آن است، مگر زن متعه همسر آدمي نيست؟ و مگر عقدي كه به اين منظور خوانده مي‌شود نكاح نيست؟ و چرا نباشد با اينكه در اخبار صادره از مقام نبوت، و در كلمات مسلمانان دست اول و دوم يعني صحابه و تابعين، متعه، نكاح ناميده شده، و آن را نكاح مدت‌دار خوانده‌اند/ صحيح مسلم باب نکاح متعه

    #8068

    yosef samadi
    مشارکت کننده
    لطف کن وقتی این آیه مبارکه رو مینویسی ( و إذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما ) حداقل یکمی شعور پیدا کن بهش عمل کن . ما اگه جاهل هم باشیم البته به دیدگاه شما جاهلتر از جاهلین زمان پیامبر که نیستیم . اگه هم جاهلیم نسبت به پیامبر که مقام و منزلتتون بیشتر از آنحضرت نیست . بلأخره خدا پیامبرش رو خطاب قرار داده که وقتی جاهلین خطابت قرار دادند بهشون سلام کن . ما وظیفه داریم سلام کنیم چه جنابعالی باشید و چه از برادران اهل سنت و چه از شیعیان . حالا شما میخوای جواب بدی یا ندی . در مورد تقیه که اشاره کردی . مگه اینجا جای تقیه است که تقیه بکنی ؟

    این آیه درباره نکاح دائم است .

    دوست عزیز لطفا حرفی که میزنی مستدل باشه چرت و پرت نگو .

    اولا همونطور که در گفته های قبلیم اشاره کردم نزاع بین شیعه و سنی سر دلالت آیه بر متعه نیست بلکه نزاع سر نسخ آن است که چه کسی از متعه نهی کرد . آیا پیامبر حرام کرد یا شخص دیگر ( و اختلفوا فی أنها هل نسخت أم لا ) ثانیا اگه عبارت ( فما استمتعتم ) را بر نکاح دائم حمل کنیم میپرسم آیا بر نکاح دائم دلالت میکنه یا مهریه آن ؟ اگه اصل نکاح مد نظر باشه در جواب میگوییم که این حکم در اوایل سوره بطور صریح بیان شده است . اگه منظور مهریه آن است دوباره در جواب میگوییم که این حکم هم صراحتا بیان شده است ثالثا منظور از این استمتاع ، استمتاع اصطلاحی آن یعنی نکاح المتعة است نه معنای لغوی آن مطلق بهره برداری و کامجویی . ( الاستمتاع فی اللغة الإنتفاع و کل من انتفع به فهو متاع ) . اگه منظور از آن معنای لغوی باشد باید با بوسیدن و یا ملاعبه و بازی کردن هم تمام مهریه واجب شود . در حالی که تمام مهریه در نکاح دائم با دخول به ذمه زوج میاد نه با هر استمتاعی و اگه بخواهیم آن را به ( دخلتم بهنّ ) معنا کنیم دلیلی بر آن نیست . معنای آیه در صورت لغوی بودن ( مهریه زنهای تمتع شده را باید بپردازید ) یعنی با هرگونه تمتعی گرچه دخول هم صورت نگیرد . از نظر مفهومی ( اگه استمتاعی حاصل نشد پرداختی بر شما نیست ) در حالی که اگه در نکاح دائم هم تمتعی هم صورت نگیرد نصف مهریه را باید بپردازد .

    #8069

    yosef samadi
    مشارکت کننده
    رابعا این آیه در اوایل هجرت و زمانی بود که متعه انجام میشده نازل شده است .

    روایاتی که دلالت بر متعه میکنند صحیح نیستند .

    خودت تا حالا فکر کردی چقدر چرت و پرت گفتی ؟ لطفا ادعاهایی که در پستهای قبلی کردی رو نگاه کن دیگه از این اراجیفها ادعا نکن . خودت نوشتی من که ننوشتم . نکنه یادت رفته ؟ ادعای الانت با ادعای گفته های قبلیت خیلی فرق میکنه دوست عزیز .
    ( نکاح المتعة و بیان أنه أبیح ثم نسخ ثم أبیح ثم نسخ و استقر تحریمه إلی یوم القیامة ) . در جاهای دیگر هم این نکاح المتعة اشاره شده که برای نمونه چند تا اشاره میکنم . ( الصحیح من المذهب أن نکاح المتعة لا یصح ) المحلی ، ( قال القاضی : و اتفق العلماء علی أن هذه المتعة کانت نکاحا إلی أجل ) ، (عن الربیع بن سبرة عن أبیه أن النبی صلی الله علیه وسلم نهی عن نکاح المتعة ) ، ( فنکاح المتعة من الأنکحة الباطلة المحرمة ) ، باز روایت خودت ( حدثنا محمد بن عبد الله بن نمیر الهمدانی حدثنا أبی وکیع و ابن بشر عن اسماعیل عن قیس قال سمعت عبد الله یقول کنا نغزز مع رسول الله صلی الله علیه وسلم لیس لنا نساء فقلنا ألا نستخصی فنهانا عن ذلک ثم رخص لنا أن ننکح المرأة بالثوب إلی أجل ) ، (قال الجمهور المراد نکاح المتعة ) ، ( و قد استدل بعموم هذه الآیة عن نکاح المتعة ) ، ( و قال الجمهور إن المراد بهذه الآیة : نکاح المتعة ) . همچنانکه گفتم اقوال علماء بوضوح حاکی از این است که آیه شریفه برای متعه است و نکاح نامیده شده و نزاع سر نسخ آن است . ( و اختلفوا فی أنها هل نسخت أم لا ) اگه زودتر ترک تالار کنی بنفعته . بخاطر اینکه هر چه بیشتر میریم جلوتر گنده کاریات و چرت و پرت گوئیات بیشتر میشه . پس مواظب باش یه وقت تو پرتگاه نیفتی .

    #8070

    yosef samadi
    مشارکت کننده
    متعه این شروط رو نداشت .

    1 . یه دفعه بگو پیامبر دستور به کاری داده که زنا بحساب می آمده و اصحاب آنحضرت زناکار بودند . چرا خجالت میکشی ؟ همونطور که خودت گفتی ( و ثابت است زنانی که در زمان رسول خدا خود را متعه میکردند افراد سفاح و زناکار بودند نه افرادی پاکدامن ) . اونوقت نباید به پیامبر اینچنینی که شما میگید اشکال کرد که جواز یک عملی رو میده که زنا است ؟ نتیجه ادعای شما این میشه که رسول خدا آیات نهی از زنا رو نسخ کرده . خلیفه عمر بن خطاب میگه ( متعتان کانتا مشروعتین فی عهد رسول الله صلی الله علیه وسلم ) آیا منظور اینه که پیامبر زنا رو برای امت زمان خودش مشروع کرد ؟ 2 . در هر صورت این حکم چه از احکام تأسیسی اسلام باشد یا از احکام تنفیذی و امضایی ، شرع مقدس آنرا پذیرفته است . چطور میشه تصور کرد بعد از اینکه خدای متعال عملی را فاحشه دانسته و عذابی برای آن قرار داده اون هم با لحن صریح دوباره از لحن سر سختش برگرده و دوباره ارتکابش رو جایز بدونه . پس در نتیجه نمیتواند این ادعای شما که متعه را با زنا برابر کردید موجه باشه . همونطوری که در قبل گفتم اون جزئی از منکوحات است با شرایط مخصوص به خودش . یکی از اصول مسلم و قطعی اسلام مبارزه با هواپرستی است . الشیخ السنی أحمد الکبیسی میگه ( منوها إلی آن الفقها فی المذاهب الأربعة عند أهل السنة حرموا هذا النوع من الزواج لکنهم لم یقولوا بأنه زنا ) در ادامه میگه این مسئله اجماعی است ( و کل أهل السنة یحرمونه ولکن بالإجماع قالوا أنه لیس زنا ) . اگه زنا است پس کسانی که بر حلیت متعه ثابت ماندند با اونها چه میکنید . ( و قد ثبت علی تحلیلها بعد رسول الله صلی الله علیه وسلم جماعة من السلف رضی الله عنهم منهم من الصحابة رضی الله عنهم أسماء بنت أبی بکر الصدیق و جابر بن عبد الله انصاری و إبن مسعود ) زرقانی در توضیح کلام مازری میگه ( و تعقب قوله یخالف الا الروافض بأنه ثبت الجواز عن جمع من الصحابة کجابر و إبن مسعود و أبی سعید و معاویة و أسماء بنت أبی بکر و إبن عباس و عمرو بن الحویرث و سلمة و عن جماعة من التابعین ) .

    متعه صدر اسلام هیچ شباهتی به متعه امروزی شیعه ندارد .

    دوست عزیز یکمی از روی انصاف قضاوت کن . فتوای مراجع شیعه اینه . ببین آیا این شرایط مطابق شرایطی که در زمان آنحضرت بود ، هست یا نیست . 1 . عده دارد 2 . ارث ندارد 3 . اتمام مدت آن بمنزله طلاق است 4 . باید مدت و مهریه آن مشخص باشد 5 . ایجاب و قبول دارد 6 . رضایت طرفین شرطه 7 . در صورت باکره بودن دختر اجازه ولی شرط است . درباره قیاس هم عرض کنم . قیاسی است بنام قیاس منصوص العلة که حکم عقلانی هم دارد و پذیرفته شده است . مثلا شراب در ایلام بدلیل مسکر بودن حرام است و اگر چیز دیگری همین حالت مستانگی رو داشته باشد حرام است . همین قیاس هم در این ادعای ما میتواند اجرا شود .

    #8071

    yosef samadi
    مشارکت کننده
    آیه و لیستعفف الذین …

    اولا کجای این آیه درصدد بیان عدم جواز متعه در اسلام است ثانیا در اینجا نکاح مطلق آمده از کجا تعبیر به نکاح دائم کردی ؟ همچنانکه در قبل گفتم متعه هم نکاح بحساب میاد . پس در نتیجه شامل این آیه شریفه هم میشود ثالثا در متعه هم زنی که به متعه در میاد در حصن و پاکدامنی و عفت قرار میگیره و نمیتواند با کس دیگری ارتباط داشته باشد حالا ازدواج دائم باشه یا موقت رابعا اگه متعه نکاح نیست پس چیه ؟ نکاح که نیست . امه یا کنیز هم که نیست . میمونه زنا .

    در زمان آنحضرت با یک مشت خرما میکردند .

    خوب این چه منافاتی با بحث متعه داره ؟ اون زمان با یک مشت خرما بود الان هم با پول . حالا که چی ؟ چی رو می خوای ثابت کنی ؟ ما کار به این نداریم که در قبال عمل متعه چه چیزی میدادند ما دنبال این هستیم که آیا این حکم متعه پذیرفته شده است یا نه و اون هم معقول و پذیرفته شده است .

    فتوای امام خمینی .

    اولا بحث در اینجا بحث تفسیری بود نه فتوایی که روششون با هم دیگه فرق میکنه . گرچه در کلیات با همدیگه ارتباط دارند ثانیا همونطوری که در قبل هم اشاره کردم متعه نکاح است و هر نکاحی طلاق دارد اما طلاقها با همدیگه فرق داره مثلا در متعه با تمام شدن مدت طلاق معنا پیدا میکنه و زن از مرد جدا میشه ، در نکاح دائم اگه زوج مرتد شد ارتداد خود به خود بمنزله طلاق و جدایی است . پس در نتیجه این آیه هم شامل متعه میشود . ( و إن طلقتموهن من قبل أن تمسوهن و قد فرضتم لهن فریضة فنصف ما فرضتم ) .

    غنیمت :

    دوست عزیز گفتم چونکه این یک بحث جداگانه میخواد و اگه بخوام تو این وادی بیفتم خلط بحث میشه . در مقاله جداگانه خواهم گفت ولی در اینجا معذورم از جواب دادن . چونکه این بحث مربوط به خمسه ولی در اینجا بحث سر متعه است . از زمین تا آسمون فرق میکنه . چرا از بین این همه مثالهایی که برات اوردم حج ، صلاة فقط غنیمت رو اوردی ؟

    #8072

    yosef samadi
    مشارکت کننده
    در اینجا هم اشاره به نصف مهر نشده است .

    اولا من هم نگفتم اشاره شده است یا نه بلکه در مقام بیان حکم ازدواج دائم بودم ثانیا دخول رو از کجا آوردی ؟ ( الإستمتاع فی اللغة الإنتفاع و کل من انتفع به فهو متاع ) . درباره روایت : بفرض که تمام راویهای این حدیث ضعیف هم باشند باز عمل به آن اشکالی ندارد . بخاطر اینکه وقتی بزرگان علم رجال و حدیث میخواهند یک حدیثی رو بررسی کنند از دو جهت بررسی میکنند . 1 . سند حدیث و 2 . دلالت حدیث . اگه از نظر دلالت حدیث با قرآن و سیره و سنت پیامبر درست دربیاد باز عمل به آن جای هیچ اشکالی نیست . طبق این حدیث ( إذا روی لکم عنی الحدیث فأعرضوه علی کتاب الله فإن وافقه فاقبلوه و إلا فردوه ) . طلاق و ارث و عده متعه ای را که نه طلاق داشت ، نه ارث و نه عده را نسخ کرد . آخه چقدر چرت و پرت میگی دوست عزیز . کی گفته متعه ای که در زمان آنحضرت بوده عده نداشته که تو دومیش باشی ؟ حداقل یه روایت درست و حسابی نقل میکردی ؟ چند بار گفتم الان هم تکرار میکنم . اولا آیات طلاق و ارث و عده بصورت مطلق و عموم آمدند مثل عموم آیات دیگه و اشتباه فاحش شما اینه که بین این آیات رو ناسخ و منسوخ گرفتید در حالی که بین این آیات ناسخ و منسوخ نیستش بلکه تخصیص خوردند . ثانیا ناسخ باید بعد از منسوخ بیاد نه قبل آن و تقدم زمانی ناسخ و منسوخ امری بی معنا و غیر منطقی است همچنانکه فخر رازی گفته ( لأن الناسخ یمتنع تقدمه إلی المنسوخ ) . حالا اینه مرد مرتد شد بعنوان ناسخه یا تخصیص ؟ بطور قطع تخصیصه نه ناسخ . یکمی با اجازتون بیشتر توضیح میدم . 1 . همه آیاتی که برای نسخ آیه متعه آورده شده بصورت مطلق آمده و قابلیت تخصیص رو دارند . مانند آیه ارث که با ادله کفر و قتل تخصیص خوردند یا مانند طلاق که با ادله ارتداد تنخصیص خورده و نفس ارتداد باعث جدایی زن از شوهر میشه و به طلاق نیازی نیست 2 . مفاد آیات این نیست که هر نکاحی باید طلاق داشته یا ارث داشته باشه بلکه این آیات در مقام بیان حکم خودشان هستند اما اینکه کدام نکاح با طلاق گسیخته میشه ، کدام نکاح ارث داره ، نداره در آیات ذکر نشده و با کلام خود رسول الله تبین و تفسیر میشه . ثالثا شما که گفتی این آیه دلالت بر متعه نمیکنه چطور ادعای نسخ آن را با آیات طلاق و ارث و عده رو داری ؟

    #8073

    yosef samadi
    مشارکت کننده
    ضوابط :

    شما یک آیه از آیات قرآن که نسخ شده بیار که برای چند بار نسخ شده باشد . همچنانکه ابن قیم گفته ( و لو کان التحریم زمن الخیبر لزم النسخ مرتین و هذا لا عهد بمثله فی الشریعة البتة و لا یقع مثله فیها ) . نسخ در لغت بمعنای ابطال و زایل شدن و در اصطلاح رفع تشریع سابق است . آیا خنده دار نیست که حکم قبله چند بار عوض بشه . آیا تا حالا اینچنین چیزی شنیدی یا خوندی ؟ ما خود ضابطه رو از خود قرآن میگیم .

    سوره مومنون :

    اولا اصولا در قرآن کریم عادت بر این است که در مقام تشریع احکام و قوانین جهت غالب و مشهور را در نظر بگیرد مثلا در آیه شریفه ( فمن شهد منکم الشهر فلیصمه و من کان مریضا أو علی سفر فعده من أیام آخر ) با اینکه عذر خوردن روزه در سفر و بیماری نیست ولی ایندو نام رو برد . پس نام بردن در خصوص ایندو بمعنای این نیست که غیر از ایندو هیچ بهانه و عذری وجود ندارد و عذر بحساب نمی آیند . و نیز مانند این آیه شریفه ( و إن کنتم مرضی أو علی سفر أو جاء أحد منکم من الغائط أو لامستم النساء فلم تجدوا ماء فتیمموا صعیدا طیبا ) . عذر مجوز تیمم رو منحصر در نیافتن آب کرده در حالی که منحصر به آن نیست . زیرا ممکن است آب باشد ولی غصبی باشد و یا وقت برای غسل و وضو تنگ باشد . خواستم بگم که فرضا نظریه شما درست باشد ذکر عقد دائم دلیل بر انحصار نیست یا اینکه غیر این دیگه نکاحی وجود ندارد و نکاح بحساب نمی آیند ثانیا شما که میگید اسمی از متعه برده نشده در حالی که در نکاح دائم صراحتا تمام احکامش گفته شده است من از شما میپرسم کجا صراحتا از حرمت متعه گفته شده است ؟ ثالثا در قبل اشاره کردم که متعه هم جزء منکوحات است . پس شامل این آیه هم میشه رابعا شما که میگید در جاهلیت بوده و جزء رسم و رسومات بوده و جزء ازدواجهای آنان بوده پس ادعای ما هم که عبد الله بن زبیر از متعه بوده میتواند صحیح باشد خامسا در زمان جاهلیت ازدواجهای مختلفی بوده مثلا ازدواج جمعی ، ازدواج استبضاع ، ازدواج صواحب الرایات . خب چرا از بین اینها فقط متعه رو پذیرفت و تشریع کرد ؟ چرا مثل ازدواجهای دیگه بکلی از آن نهی نکرد ؟ اگه زنا بحساب میومده دیگه دلیلی بر جواز آن نبود ؟ چونکه صریحا حکم زنا بیان شده بود ( و لا تقربوا الزنا إنه کان فاحشة و ساء سبیلا ) سادسا اگه در مکه بقول شما اشاره نشده است در مدینه آیه آمده است ( فما استمتعتم ) . اگه مطالب قبلی رو خوب و کامل خونده باشی گفتم .

    #8074

    yosef samadi
    مشارکت کننده
    هر کی میگه دوباره حلال شده روایت رو بیاره ؟

    وقتی حرمتی هنوز ثابت نشده چطور روایات حلیت متعه رو دوباره میخوای .

    در مورد روایتی که که در باب متعة الحج آمده بخاری هم طبق فهم خودش در آن باب بیان کرده درحالی که در این روایت اصلا اشاره ای به متعة الحج نشده است و این دلیل نمیشه که ما آنرا هم صد در صد در آن بیان کنیم .

    متعه کردن أسماء :

    مطالب لازم رو در قبل بطور مفصل گفتم . دیگه لازم نمیدونم دوباره بیانش کنم .

    نوشتی عمر از پیش خود حرام نکرد .

    اولا اگه خلیفه عمر از زبان خود رسول الله چنین نسخی شنیده بود باید از زمان آنحضرت تا زمامداری خود باشه بعنوان نهی از منکر هم که شده باید گوشزد میکرد که از این عمل نهی شده ثانیا هر حکمی که بفرموده پیامبر شایع در امت میشد باید ناسخ آن هم در بین امت توسط خود پیامبر شایع بشه همچنانکهول است تأخیر بیان از وقت حاجت جایز نیست . آیا این کفر نیست که که گفته شود رسول خدا در ابلاغ احکام تسامح کرده و امت از روی جهل و بی خبری هحکم منسوخ مینمودند ثالثا اگر متعه در زمان آنحضرت نسخ شده و عمر از زبان آنحضرت شنیده بود بایستی موقع گفتن حکم را به آنحضرت نسبت میداد و میگفت از زبان خود آنحضرت شنیدم عجب اینست که خود رسول الله در مواقع ابلاغ نمیفرمود من حلال یا حرام کردم . هر وقت حکمی زرا ابلاغ میکرد میفرمود : خدای متعال به من امر فرموده به شما ابلاغ کنم رابعا این حکم رجم رو از کجا استناد کرد ؟ چونکه در سنت پیامبر اینچنین چیزی از پیامبر شنیده نشده است .

    #8080

    yosef samadi
    مشارکت کننده
    ازدواج مسیار :

    اولا یا ازدواج دائمه یا نیست . اگه ازدواج دائمه پس دنبالش باید نفقه باشد ، مسکن باشد ، سرپرستی هم باشد و ازش نگهداری کنه یا یه دفعه بگید تعدد زوجات چرا دارید مطلب رو میپیچونید ثانیا این روش در کجای قرآن آمده و در کجای تاریخ رسول الله ثبت شده است ؟ دین مقدس اسلام ازدواج دائم رو یه جور ترسیم کرده که داخلش نفقه هست ، سرپرستی است و الی آخر .

    فرق بین زنا اینست که آنها چند جمله عربی خوانده اند ولی آنها نخوانده اند :

    در نکاح دائم شرط اصلیش هم همون چند جمله عربی است دوست عزیز . چرا داری مطالب رو تکرار میکنی . اگه این اوراد در نکاح دائم هم خوانده نشه به هم محرم نمیشن یا بعبارت ساده تر خوانده شدن این اوراد = با محرمیت . جنابعالی اگه همین چند جمله در نکاح دائم نباشه ولی شرایط دیگه باشه آیا محرمیت حاصل میشه ؟ عزیز دلم کارشان زناست . حالا فهمیدی فرقشون چیه . پس سعی کن چرت و پرت زیاد نگی . آیا دین اسلام که دین خاتم هست نباید برا اینطور جاها حرفی داشته باشه ؟ حالا یه شخصی در یک موقعیتی قرار گرفت و چند سال بطور طولانی نتونست ازدواج دائم بکنه زنا که نمیتونه بکنه اگه مسلمان باشه ، از اونطرف هم اسلام مخالف رهبانیته پس در اینجا چه باید کرد ؟

    بررسی روایات متعه که نقل کردی :

    ( و عن فضل مولی محمد بن راشد قال : قلت لأبی عبد الله : إنی تزوجت امرأة متعة ، ففی نفسی أن لها زوجا ففتشت عن ذلک فوجدت لها زوجا !!! قال : ( أی أبو عبد الله ) : لم فتّشت ؟ ) .

    اولا این بحث تنها مربوط به متعه نیست بلکه در نکاح دائم هم هست ثانیا اینچنین روایاتی منحصر به یک یا دو روایت نیست و باید همه روایات جمع بندی بشن و از نظر سندی و دلالی بررسی بشن که جای آن در مباحث فقهی است ثالثا این روایت مرسله است و در روایت افرار ضعیف و مجهول وجود دارد .

    ( عن أبان بن تغلب قال : قلت لأبی عبد الله إنی أکون فی بعض الطرقات فأری المرأة الحسناء و لا آمن أن تکون ذات بعل أو من العواهر ) . اولا این روایت مرسله است ثانیا هیچکسی ادعا نکرده که تمام روایاتی که در وسائل الشیعة آمده باید عمل کرد . باید بررسی بشن گرچه درکتب اهل شیعه هم نوشته شده باشد .

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 31)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.