Home › انجمن ها › شرکیات. توسل، شفاعت و بدعت › فلسفه توسل چیست؟؟(بخش دوم)
این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط یه دوست در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9066شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #90675 ) اما درباره ترجمه آیه یک توضیح را عرض میکنم.
ما چند نوع ترجمه داریم که هر مترجمی برمبنای آن ترجمه میکند بعضی تحت اللفظی است بعضی ترجمه روان و بعضی تفسیر یا توضیحی را داخل گیومه می اورند و…
تعجب می کنم که شما به این مطلب توجه نکردید و معمولا مترجمان در اخر قران به مبنای خودشان و نوع ترجمه اشاره میکنند و الا باید خودتان متوجه بشوید. بهتر است در این زمینه خودتان تحقیق کنید.
اما از 9 نفر علمی که گفتید ، 4 نفر لفظ پرستش را به کار نبرده اند. 2 نفر ترجمه توضیحی دارند و 3 نفر ترجمه به عبادت کرده اند.
6 ) آیا خداوند هر نوع خواندن و درخواستی را نهی کرده؟ باز هم به این سوالم پاسخ نگفتید. شما فقط فلسفه و نگاه خود را می گویید بدون پشتوانه قرآنی و مخالف قران. و من دلایل قرآنی و منطقی آوردم که می توانید در این تاپیک و دیگر موضوعات مشاهده کنید.
اما اینکه گفتید
“معمولا ذکر کردن همراه انتظاراتی از طرف ذاکر هستش به طور مثال گفتن یا علی در هنگام خداحافظی با این انتظارات از حضرت علی همراه هستش 1 حافظ و نگهدارت باشه 2 یار و یاورت باشه و غیره . (تا اینجا درسته؟) آیا این انتظارات رو مدعی توسل داره یا نه؟؟یا گفتن این ذکر یا علی مدد آیا با انتظار نصرت و یاری رساندن حضرت علی (ع) همراه است یا نه؟؟ به نظر خود ذکر گویاست”
جواب ))
1 ) اگر به خدا اعتقاد دراید که دارید، بدانید که خداوند از درخواست نه تنها نهی نکرده بلکه تشویق کرده است. آیات و دلایل را قبلا در تاپیک قبلی فلسفه توسل و…. گفتم.
پس سخن شما مخالف قران است.
2 ) شما با سخنان خود همه مسمانان را مشرک دانستید لطفا کمی به سخن خودتان فکر کنید.
3 ) همه انسان ها، یکدیگر را صدا میزنند و کمک می خواهند و از هم انتظار کمک دارند خوب علی ع هم یکی از همین انسان ها است. اما فضیلتش بیش از همه است.
حالا اگر شما از کسی کمک بخواهید و نتواند کمک کند
آیا این دلیل میشود که شما دیگر در مشکلات از دیگران کمک نخواهید؟!!
آیا این دلیل میشود که مشرک شوید؟!
اگر شما از خداوند چیزی بخواهید و خداوند بر آورده نکند این باعث میشود که دیگر از او چیزی نخواهید؟؟!!
4 ) یاری خواستن از انسان ها و خداوند جزو بدیهیات است که هیچ عاقلی آن را نفی نمیکند.
بدانید که متهم کردن مسلمانان به شرک گناه کوچکی نیست.
5 ) انچه موجب شرک است اعتقاد به اله بودن و قدرت مستقل از خداوند قائل شدن برای یک چیز است.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9068بالاتر این مطلب را توضیح دادم با نقل قول شما.اما باید اینجا دوباره متذکر شوم که در این آیه
شفاعت را برای کسانی که دو ویژگی دارند اجازه داده است.
برادر وقتی خداوند به توسل و شفاعت اجازه داده دیگر سخن از فلسفه شما بی معنی است. چون پشتوانه قرآنی باید داشته باشد. آیات توسل و … را قبلا گفته ام بهتر است مراجعه کنید.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9072سلام برادرشما بهتر است یک نگاهی به آیاتی که خداوند می فرماید به چه کسانی شفاعت و علم میدهد بیاندازید.آیات توسل هم گذاشته شده شما اگر به دنبال حقیقت هستید باید خودتان مطالب را بخوانید.من که قرار نیست هزار بار ایات را بگذارم.
آیاتی هم که گذاشتید بخشی از ایات قرآن است تا وقتی این آیات با آیات استثنادار دیده نشود یعنی ایمان به بعض کتاب و کفر به بعض دیگر که خداوند و عقل از آن نهی کرده است.
شما لطفا سخنان مرا بخوانید تا متوجه شوید که درخواست شفاعت اشکالی ندارد. خوبه همینجا نوشتم.
سخنان دیگر را هم در تاپیک های دیگر گفتم مراجعه بفرمایید.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9086سلام دوست عزیز. حقیر تناقض ترجمه تفسیری علمای شما را گذاشتم علمای شما بیشتر از شما به دفاع از توسل یا همان توکل به مرده پرداختند بنابراین یدعون کردن را پرستیدن ترجمه کرده و ادامه آیه را هم مغرضانه ترجمه تفسیری میکنند. شما هم دچار اشتباه شدید. در واقع این آیه درباره شفاعت کنندگان نیست بلکه درباره شفاعت جویان است و علمای شما با زرنگی تمام و تغییر مکان حرف « را » کل معنی آیه را عوض کردند نمیدانم چرا از خداوند نمیترسند . ﻭَ ﻻ ﯾَﻤْﻠِﮏُ ﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﯾَﺪْﻋُﻮﻥَ ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻧِﻪ ﺍﻟﺸَّﻔﺎﻋَﺔَ ﺇِﻻّ ﻣَﻦْ ﺷَﻬِﺪَ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِّ ﻭَ ﻫُﻢْ ﯾَﻌْﻠَﻤُﻮﻥ. ترجمه صحیح این آیه اینگونه است : ولا یملک ( و مالک نیستند ) الذین ( کسانی که ) یدعون من دونه الشفاعه ( میخوانند به جز او شفاعتی را ) الا من شهد بالحق ( جز کسی که به حق شهادت دهد ) و هم یعلمون ( و آنها میدانند ). مخاطب این آیه کسانی هستتد که میخوانند نه کسانی که خوانده میشوند . تفسیر این آیه : با خواندن غیر او نمیتوانی دارای شفاعت بشی و از این شفاعت برای خودت استفاده کنی دو شرط لازم برای دارا شدن شفاعت اینکه اولا فقط خود خدا را بخوانی دوما به حق شهادت بدی و حقجو و مطیع حق باشی . البته شفاعت در روز قیامت میباشد و آخرین جمله آنها میدانند منظور شافعان هستند که در قیامت میدانند که چه کسی به حق شهادت داده اند و خداوند از ایشان راضی هست . و آنها را با اجازه خداوند شفاعت میکنند . من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه .شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9087اگر فرض کنیم الذین یعنی مشرکین شفاعت جواولا طبق آیات دیگر که ذکر شد توسل جستن اشکال ندارد. دوما خدواند از شفاعت جستن نهی نکرده است.
اما فرض درست این است که مراد از الذین یعنی آلهه و بت ها به این دلیل که:
اولا یکی از روشن ترین مسائل قرآنی این است که مشرکین چون خودشان را لایق شفاعت نمی دانستند به دنبال پرستش بت ها می رفتند تا بت ها آنها را شفاعت کنند. پس نمی تواند مراد از الذین خود مشرکین باشد. برای مثال
آیه سوره زمر و آیه سوره یونس
أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّـهِ شُفَعَاءَ ۚ قُلْ أَوَلَوْ كَانُوا لَا يَمْلِكُونَ شَيْئًا وَلَا يَعْقِلُونَ ﴿٤٣﴾ زمر
وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَـٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللَّـهِ ۚ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّـهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿١٨﴾ یونس
دوما شما اگر یک مراجعه به اعراب القرآن و تفسیر زمخشری بیاندازی مطلب برایت روشن میشود.
متاسفانه دیروز مشکل پیش امد مطالب درست ویرایش نمیشد و ناقص بود مجبور شدم دوباره کل مطلب را از نو بنویسم.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9088با عرض ادب . آیه کاملا واضح و روشن است و خداوند. الذین را برای ما روشن ساخته احتیاج به مغلطه بازی نیست فقط کافیه که تعصب را کنار بگذارید کسانی که خود را آیت الله معرفی میکنن وقتی دیدند مخاطب آیه خودشان هستند مخاطب اصلی آیه را شفاعت کنندگان و خوانده شدگان ترجمه کردند و آیه را مغرضانه ترجمه کردند به نظر میاد قبول کردید که مخاطب اصلی این آیه شفاعت جویان و شفاعت خواهان هستند بنابراین کلمه «الا» هم برای همین شفاعت خواهان استفاده میشه لطفا به ترجمه دقت کنید : مالک نیستند شفاعت خواهان … «الا» کسی که شهادت به حق دهد و آنهامیدانند به جای سه نقطه این کلمات را بذار «از غیر او » امیدوارم با این توضیحات ساده متوجه موضوع بشین .شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9089با سلام .
برادر مطلب روشن است
طبق ایات قران و عقل معلوم است که مشرکین یکدیگر را پرستش نمی کردند و از یکدیگر طلب شفاعت نمیکردند. این از بدیهیات قرآن و تاریخ و عقل است که دو آیه از قران هم گذاشتم. به چند تا کتاب اعراب القران و … مراجعه کنید شاید از آنها قبول کنید . ما که از قران و عقل دلیل اوردیم.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9090برادر یک پیشنهاد دیگه هم دارم که امیدوارم کمکی برای درک سخن ما باشد.لطفا بروید ببنید که فعل یدعون ، مفعولش چیست؟ و من دونه چه نقش و اعرابی دارد؟
در ضمن به آیاتی که آلهة و عبادت هم دارد یک مراجعه بکنید.
امیدوارم درک من را که بر اساس ادبیات عربی هم هست متوجه بشوید.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9098با عرض ادب . برادر من که از حرفاتون سر در نیاوردم، محبت کنید و ترجمه ای که ضمیرهایش مشخص باشد ارائه بدهید. حقیر هم ترجمه ای میگذارم. تا با هم مقایسه کنیم و اختلافات کاملا مشخص شود . ﻭَ ﻻ ﯾَﻤْﻠِﮏُ ﺍﻟَّﺬِﯾﻦَ ﯾَﺪْﻋُﻮﻥَ ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻧِﻪ ﺍﻟﺸَّﻔﺎﻋَﺔَ ﺇِﻻّ ﻣَﻦْ ﺷَﻬِﺪَ ﺑِﺎﻟْﺤَﻖِّ ﻭَ ﻫُﻢْ ﯾَﻌْﻠَﻤُﻮﻥ. و مالک نیستند شفاعت خواهانی که میخوانند به جز شفاعت او، الا شفاعت خواهی مالک هست که به حق شهادت دهد و شافعان میدانند .شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9099سوره زخرف
وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ إِلَـٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَـٰهٌ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ ﴿٨٤﴾
وَتَبَارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَعِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٨٥﴾
وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿٨٦﴾
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّـهُ ۖ فَأَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ ﴿٨٧﴾ زخرف
قرینه آیات قبلی و و آیه بعدی و سایر آیات قرآن که جزو بدیهیات قرانی است مشخص میکند که مراد از الذین که مشرکین تصور میکردند مالک شفاعت هستند چیزی جز آلهه نبودند. که خداوند در آیات قبل می فرماید خداوند فقط اله است و مالک همه چیز هست ( آیه 84 و 85)
اما آیه 86
الذین فاعل لایملک و الشفاعة مفعول لایملک و من استثناء از الذین است.
مالک نیستند آنان( یعنی آلهة )که: ( مشرکین می خوانند آنها را من دون الله ) شفاعتی را مگر کسانی که شهد بالحق و هم یعلمون.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9100با سلام برادرم . اینکه گفته ای (واقعا شما آیات توسل را ندید که این سخنان را میزنید؟)اگر راست می گویی و دروغگو و کذاب نیستی و به خدا و قران افترا نمی بندی آیاتی که خداوند دستور داده باشد که به مردگان و اهل قبور متوسل شوید را بگذار تا دروغگو و کذاب رسوا شود .
و من از خوانندگان می خواهم که ببینند که آیا این آقایان مدافع توسل به مردگان و اهل قبور می توانند از قران ایه ای بیاورند که خداوند دستور داده باشد که به قبور متوسل بشوید ؟؟
و یا دروغگو وکذاب هستند ؟؟
و مصداق ایه 7 سوره آل عمران می باشند (فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ)
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9101سلام برادرم . اینکه گفته ای (. مسئله جواز شفاعت در قرآن یک مسئله روشن است.)اگر راست می گویی و دروغگو و کذاب نیستی و به خدا و قران افترا نمی بندی آیاتی که خداوند دستور داده باشد که به مردگان و اهل قبور متوسل شوید را بگذار تا دروغگو و کذاب رسوا شود .
و من از خوانندگان می خواهم که ببینند که آیا این آقایان مدافع توسل به مردگان و اهل قبور می توانند از قران ایه ای بیاورند که خداوند دستور داده باشد که به قبور متوسل بشوید ؟؟
و یا دروغگو وکذاب هستند ؟؟
و مصداق ایه 7 سوره آل عمران می باشند (فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ)
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9102اینکه گفته ای (آیات توسل هم گذاشته شده شما اگر به دنبال حقیقت هستید باید خودتان مطالب را بخوانید.من که قرار نیست هزار بار ایات را بگذارم.)اگر راست می گویی و دروغگو و کذاب نیستی و به خدا و قران افترا نمی بندی آیاتی که خداوند دستور داده باشد که به مردگان و اهل قبور متوسل شوید را بگذار تا دروغگو و کذاب رسوا شود .
و من از خوانندگان می خواهم که ببینند که آیا این آقایان مدافع توسل به مردگان و اهل قبور می توانند از قران ایه ای بیاورند که خداوند دستور داده باشد که به قبور متوسل بشوید ؟؟
و یا دروغگو وکذاب هستند ؟؟
و مصداق ایه 7 سوره آل عمران می باشند (فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ)
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9113باسلام. برادر آیات را گذاشتم دوستان در سایر موضوعات مطلب را دنبال کنند اما :برادر امیدوارم زیاد ناراحت نشوید ولی شما در ابتدائی ترین اعتقادات خودتان مشکل دارید. خداوند می فرماید باید به اخرت ایمان بیاورید و این در حالی بود که مشرکین به اخرت ایمان نداشتند و مرگ را نابودی میدانستند:
وَقَالُوا مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ ۚ وَمَا لَهُم بِذَٰلِكَ مِنْ عِلْمٍ ۖ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ ﴿٢٤﴾ جاثیه
إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ ﴿٤﴾ نمل
مرده درک دارد و می فهمد، مرده، فرشتگان عذاب و ثواب را می بیند. مرده با خداوند سخن می گوید از خداوند درخواست میکند. حیات آخرت خیلی برتر و با عظمت تر از این حیات دنیا است. ارواح محدود به جسم خاکی و محدودیت های آن نیستند. اما شما اصرار دارید که زندگی بعد از مرگ را یا نابودی بدانید یا شرط و شروط بر آیات خداوند بزنید.و درک و فهم روح را کمتر از یک انسان معمولی بدانید. این منطق، منطق مشرکین است نه مومنین.
وَمَا هَـٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ ﴿٦٤﴾ عنکبوت
الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ ۙ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٣٢﴾ نحل
آیات دیگر هم هست. که در تاپیکهای دیگر ذکر کردم. شما اول به همه ایات قران ایمان بیاورید و از تفکرات مشرکانه نسبت به مردگان دوری کنید خودش کفایت می کند و علاوه بر این اصل اساسی، آیات و روایات شنیدن مردگان را هم گفته اند و من هم، آیات را گذاشتم و در موضوعات قبلی توضیح دادم.
-
نویسندهنوشته ها
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
و لایمک الذین یدعون من دونه الشفاعة الا من شهد بالحق و هم یعلمون سوره زخرف ایه 86
با سلام برادر
جواب وقتی خداوند به توسل تشویق میکند و وقتی همه مسلمانان از یکدیگر کمک میخواهند و انتظار کمک دارند دیگر سخن شما بی منطق است. بله هیچ کس حق ندارد برای کسی قدرتی مستقل از خدا قائل باشد.
1 ) بی خود این علما را به من نسبت ندهید و مغالطه نکنید.
2 ) در این آیه نهی نداریم بلکه جمله خبری است.
3 ) توضیحی برآیه زخرف: علت اینکه مشرکان بت ها یا چیزی را میپرستیدند چه بود؟ یک دلیل این بود که انها شفاعت میکنند. یعنی چون شفاعت می کنند به نظر مشرک لایق پرستش هستند.
اما خداوند در این آیه می فرماید من به هر کسی حق شفاعت نمی دهم(به کسی که مشرک باشد یا دعوت به شرک کند یا خود را اله بداند حق شفاعت نمی دهم) و از طرفی شافعین، مشرکان را شفاعت نمیکنند پس لازمه شفاعت شدن مشرکان دوری کردن از شرک است.
خداوند می فرماید کسی میتواند شفاعت کند که 2 ویژگی داشته باشد.
اول شهادت به حق ( یعنی شفیع باید شعور و درک داشته باشد و حقیقت توحید را درک کند. و الا هر بت و سنگ و هر کافر و مشرکی و هر مدعی الوهیت، نمیتواند شفاعت کند)
دوم علم ( شفاعت گران میدانند چه کسانی باید شفاعت شوند پس مشرکان را شفاعت نمی کنند یعنی عبادت بت ها، مانع شفاعت می شود و شافعان ، مشرکان را شفاعت نمی کنند.)
پس این ایه تلازم بین شفاعت و پرستش را نفی میکند یعنی نمی توان به این دلیل که کسی شفاعت می کند او را اله دانست و از او به عنوان اله و موجودی مستقل درخواست کرد.
4 ) پس اتفاقا ” یدعون ” درست است و استثناء به الّا نشان میدهد خداوند، درخواست شفاعت از کسانی که این دو ویژگی ( شهادت وعلم ) را دارند اجازه داده است.