Home › انجمن ها › شرکیات. توسل، شفاعت و بدعت › عرضه اعمال بر پیامبر
این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط غزوه 2 در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #1915حدثنا يوسف بن موسى قال نا عبد المجيد بن عبد العزيز بن أبي رواد عن سفيان عن عبد الله بن السائب عن زاذان عن عبد الله عن النبي قال إن لله ملائكة سياحين يبلغوني عن أمتي السلام قال وقال رسول الله حياتي خير لكم تحدثون ونحدث لكم ووفاتي خير لكم تعرض علي أعمالكم فما رأيت من خير حمدت الله عليه وما رأيت من شر إستغفرت الله لكم.
مسند البزار ج 5، ص 308
عبد الله بن مسعود از رسول خدا صلى الله عليه وسلم نقل كرده که فرمودند: خداوند فرشتههائي دارد که سلام امت من را به من ميرسانند و نيز فرمودند: زنده بودن من براي شما سود دارد با من حرف ميزنيد من هم با شما حرف ميزنم و وفاتم نيز براي شما سود دارد؛ زيرا کردار شما بر من عرضه ميشود پس هر وقت کار خيري از شما ببينم خدا را سپاس ميگويم و هر وقت کار شر از شما ديدم براي شما استغفار ميکنم .شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10671شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10672عبد القاهر بغدادي يكي از فقهاي شافعي عرضه اعمال را يكي از مطالب مورد قبول محققان اين مذهب ميداند و تصريح ميكند:
قال المتكلمون المحققون من أصحابنا أن نبينا صلى الله عليه وسلم حي بعد وفاته وأنه يسرّ بطاعات أمته.
السمهودي خلاصة الوفا بأخبار دار المصطفى ج 1، ص 43، العظيم آبادي، عون المعبود، ج 3، ص 261، الشوكاني، نيل الأوطار، ج 3 ، ص 305
محققان علم كلام اصحاب ما گفته اند كه رسول خدا صلي الله عليه وسلم بعد از وفاتش زنده هستند و به واسطه اطاعت امتش خوشحال ميشود.
سيوطي و صالحي شامي در ادامه سخن وي عبارت «ويحزن بمعاصي العصاة منهم»؛ «رسول خدا با گناه گنه كاران امت محزون ميشوند» را نيز آورده اند.
السيوطي، الحاوي للفتاوي، ج2، ص141، الصالحي الشامي، سبل الهدى والرشاد، ج 12، ص 355
ملاعلي قاري نيز بعد از اين جمله فرمايش رسول خدا « وأنا عليكم شهيد»، ميگويد:
أي مطلع على أحوالكم إذ تعرض عليّ أعمالكم أو أنا شاهد لكم.
علي بن سلطان محمد القاري، مرقاة المفاتيح، ج11، ص 103
يعني من زماني كه اعمال تان برمن عرضه ميشود اطلاع پيدا ميكنيم و يا شاهد شما هستم.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10677با سلام .این حدیثی که نقل کرده ای مخالف نص صریح ایه (يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّـهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ ۖ قَالُوا لَا عِلْمَ لَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ) (109 مائده) می باشد .
و از نص این آیه هم معلوم است که در روز قیامت پیامبران می گویند که ما هیچ چیز نمی دانیم و عالم الغیب خدا می باشد .
و پیامبر هم فرموده اند که هر حدیثی که از من نقل کردند و مخالف قران بود به دیوار بکوبید .
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10678اینکه گفته ای (عبد القاهر بغدادي يكي از فقهاي شافعي ….)پاسخ من : ما اهل سنت عقیده دینی خود را از قران و احادیث صحیح پیامبر که مخالف قران نباشد می گیریم و گفته های اشخاص برای خودشان حجت است و برای ما اهل سنت در موضوع عقیده نظر اشخاص حجت شرعی نیست .
اینکه گفته ای (لسمهودي خلاصة الوفا بأخبار دار المصطفى ج 1….)
پاسخ من : باز که شما متوسل به گفته های یک صوفی مصری متوفای سال 911 قمری شده ای !!!
واقعا که شما مفلس و درمانده ای !!!
اگر راست می گویی و دروغگو و کذاب نیستی یک آیه از قران بیاور که خداوند گفته باشد اعمال شما بعد از فوت پیامبر اسلام به ایشان عرضه می شود .
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10679اینکه تصحیح حدیثی که نقل کرده ای را به استناد گفته های غزالی و سیوطی و سمهودی صوفی متوفی 911 قمری و … انجام داده ای فارغ از صحت و سقم گفته های شما خیلی از محدثین به نام و رجال شناسان به نام اهل سنت این حدیث را ضعیف دانستند :1- الراوي: عبدالله بن مسعود المحدث: الألباني – المصدر: السلسلة الضعيفة – الصفحة أو الرقم: 975
خلاصة حكم المحدث: ضعيف2- المحدث: البوصيري – المصدر: إتحاف الخيرة المهرة – الصفحة أو الرقم: 7/74
خلاصة حكم المحدث: مرسل ضعيف3- الراوي: عبدالله بن مسعود المحدث: العراقي – المصدر: تخريج الإحياء – الصفحة أو الرقم: 4/182
خلاصة حكم المحدث: رجاله رجال الصحيح إلا أن عبد المجيد بن عبد العزيز بن أبي داود وإن أخرج له مسلم ووثقه ابن معين والنسائي فقد ضعفه كثيرون من حديث أنس بنحوه بإسناد ضعيفو چندین عالم دیگر هم این حدیث را ضعیف و جعلی و موضوعی دانستند .
و همچنین وقتی حدیثی که مخالف نص آیات قران باشد طبق فرموده پیامبر اسلام باید به دیوار کوبید .(يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّـهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ ۖ قَالُوا لَا عِلْمَ لَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ)
و ده ها آیه دیگر هم وجود دارد اگر این بحث را ادامه بدهی همه را می گذارم .
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10753.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10754حتما پیامبر در طول 23 سال دعوت خود میدانست که امت چه پاسخی به او دادند مثلا ابوجهل چه پاسخی داده و علی چه پاسخی و ابی سلول چه پاسخی و حضرت نوح هم در طول 950 سال میدانست انهایی که در کشتی هستند چه پاسخی دادند و انهایی که غرق شدند چه پاسخی داند. و اما تفسیر ایه ایه به معنی نفی علم غیب استقلالی پیامبران است و همین طور به معنی احترام به خداوند مثلا پیامبر از من جواب سوالی را بپرسد با اینکه میدانم میگویم خدا و رسولش بهتر میدانند و این ایه هم همین را نشان میدهد.به حدیث زیر توجه کن»»» وحدثني يعْقُوبُ بن إبراهيم الدَّوْرَقِي وَحَجَّاجُ بن الشَّاعِرِ جميعا عن أبي عَاصِمٍ قال حَجَّاجٌ حدثنا أبو عَاصِمٍ أخبرنا عَزْرَةُ بن ثَابِتٍ أخبرنا عِلْبَاءُ بن أَحْمَرَ حدثني أبو زَيدٍ يعْنِي عَمْرَو بن أَخْطَبَ قال: صلى بِنَا رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْفَجْرَ وَصَعِدَ الْمِنْبَرَ فَخَطَبَنَا حتى حَضَرَتْ الظُّهْرُ فَنَزَلَ فَصَلَّى ثُمَّ صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَخَطَبَنَا حتى حَضَرَتْ الْعَصْرُ ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى ثُمَّ صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَخَطَبَنَا حتى غَرَبَتْ الشَّمْسُ فَأَخْبَرَنَا بِمَا كان وَبِمَا هو كَائِنٌ فَأَعْلَمُنَا أَحْفَظُنَا.
ابو زيد عمرو بن اخطب ميگويد: رسول خدا صلي الله عليه وآله نماز صبح را با ما خواند و برفراز منبر براي ما تا هنگام ظهر خطبه خواند. براي نماز ظهر فرود آمد و نماز خواند سپس روي منبر رفت و براي ما خطبه خواند تا اينكه زمان نماز عصر فرارسيد سپس فرود آمد و نماز عصر را برگزار كرد سپس بر منبر رفت و تا غروب آفتاب براي ما سخن گفت و از تمام اخبار گذشته و حال براي ما خبر داد پس ما آن را دانستيم و حفظ كرديم.
النيشابوري القشيري، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحيح مسلم، ج4، ص2217، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10755اقای البانی هر حدیثی که خوشش نمی اید را رد میکنه:البانی (وهابی سلفی) در کتابش (سلسلة الأحادیث الضعیفه) پس از نقل روایتی از صحیح بخاری آن حدیث را ضعیف می داندببینید:
1299 – ” إن العبد ليتكلم بالكلمة لا يلقي لها بالا يرفعه الله بها درجات .. ” .
ضعيف
أخرجه البخاري ( 6478 فتح ) و أحمد ( 2/334 ) و المروزي في ” زوائد الزهد ” (
4393 ) و البيهقي في ” الشعب ” ( 2/67/1 ) من طريق عبد الرحمن بن عبد الله بن
دينار ، عن أبيه عن أبي صالح ، عن أبي هريرة مرفوعا به .قلت : و هذا إسناد ضعيف ،
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10756تکلیف اقای البانی که مشخصه. لطفادلایل رد این حدیث را برای من فارسی بنویس ببینیم اقای البانی از کجا این حدیث را رد کرده این حدیث که تمام راویانش راوی صحیح بخاری هستند.پس چرا این همه عالم اهل سنت این حدیث را تصحیح کردند.چه مشکلی داشته این همه عالم ندیدند. من را از قران نترسان برو هر چقدر ایه میخواهی بیاور من هم جواب میدهم ولی فقط تو را به هر کسی که میپرستی از این دست سئوال ها که چرا علی پالایشگاه نساخت نپرس.تعصب را کنار بذار هر ایه ای که فکر میکنی بیار.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10757و حالا مسلم:وقد كنت اغتررت برهة من الزمن بهذا الحديث متوهما صحته لاخراج مسلم إياه في ( صحيحه ) ثم تنبهت لعلته هذه فتنبهت عليها في ( سلسلة الاحاديث الضعيفة ) ( ج 1 ص 91 طبع المكتب الاسلامي في دمشق )ترجمه:
من زمانی گمان میکردم چون این حدیث را مسلم در صحیحش نقل کرده ، بنا بر این صحیح است . تا اینکه متوجه شدم این حدیث از احادیث ضعیف است لذا آن را در (سلسله احادیث ضعیفه جلد 1صفحه91) آوردم
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10758نظرات گوهر بارش!!!!!!!!:1.البانی (مفتی وهابی) با تمام بی شرمی دکتر (شیخ امام محمد سعید رمضان البوطی) را (الدعی) مورد خطاب قرار می دهد…… به به چه ادبی2.البانی(وهابی )در کتابش(التوسل أنواعه واحکامه) که در مخالفت با دکتر(بوطی) نوشته است ،منکر افضلیت رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) شده است!!!!3.البانی( سلفی وهابی) (امام حسن السقاف) را (الدعی) مخاطب میکند.به به چه ادبی.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10759البانی خوشش نیاد بخاری و مسلم را هم رد میکند میخواهی مسند بزار را تصحیح کنه؟»»حالا ببینید چه احادیثی را تصحیح کرده:حدثنا أبو سلمة یحیى بن خلف . حدثنا عبد الأعلى عن محمد بن إسحاق عن عبد الله بن أبی بكر عن عمرة عن عائشة . وعن عبد الرحمن بن القاسم عن أبیه عن عائشة
: – قالت لقد نزلت آیة الرجم ورضاعة الكبیر عشرا . ولقد كان فی صحیفة تحت سریری . فلما مات رسول الله صلى الله علیه و سلم وتشاغلنا بموته دخل داجن فأكلها
[ ش ( فی صحیفة تحت سریری ) ولم ترد أنه كان مقروءا بعد . ( داجن ) هی الشاة یعلفها الناس فی منازلهم . وقد یقع على الشاة من كل ما یألف البیوت من الطیر وغیرها ] .
قال الشیخ الألبانی : حسن>>>>>>>دستی دستی عایشه را به اعتقاد تحریف قران و طبیعتا کفرش البته از نظر وهابیت متهم میکنه »»»»»شیخ تویجری مکرراً ودر جاهای مختلف ( از جمله صفحات 163 و 226 و 232) به دلیل مخالفتی که من با او داشته ام نسبت الحاد و ملحد بودن را به من داده است« الرد المفحم علی من خالف العلماءو… – البانی – صفحه 48 »
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10763(((اگر راست می گویی و دروغگو و کذاب نیستی یک آیه از قران بیاور که خداوند گفته باشد اعمال شما بعد از فوت پیامبر اسلام به ایشان عرضه می شود)))خود شما گفتی ما اهل سنت واقعی دین خود را از قران و سنت حقیقی میگیریم مگر حدیث بالا سنت نیست؟؟؟شما هر وقت درباره نماز تراویح و اینکه نماز صبح 2 رکعت و اینکه ابوبکر لقبش صدیق و عثمان ذوالنورین ، از قران ایه اوردی من هم برات ایه قران میارم.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #10830با سلام .این حدیثی که نقل کرده ای مخالف نص صریح ایه (يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّـهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ ۖ قَالُوا لَا عِلْمَ لَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ) (109 مائده) می باشد .
و از نص این آیه هم معلوم است که در روز قیامت پیامبران می گویند که ما هیچ چیز نمی دانیم و عالم الغیب خدا می باشد .
و پیامبر هم فرموده اند که هر حدیثی که از من نقل کردند و مخالف قران بود به دیوار بکوبید .
-
نویسندهنوشته ها
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
غزالي در كتاب «إحياء علوم الدين»، نيز سند روايت را تصحيح كرده است:
أخرجه البزار من حديث عبد الله بن مسعود ورجاله رجال الصحيح …
إحياء علوم الدين، ج 4 ، ص 148
بزار اين روايت را از عبد الله بن مسعود نقل کرده و راويان آن راويان صحيح بخاري هستند.
2. تصحيح هيثمي : (متوفاى807 هـ)
هيثمي بعد از نقل روايت ميگويد:
رواه البزار ورجاله رجال الصحيح.
الهيثمي، ابوالحسن نور الدين علي بن أبي بكر، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج9، ص24
بزار اين را روايت نقل کرده و راويان آن راويان صحيح بخاري هستند.
3. جلال الدين سيوطي: (متوفاي911هـ)
وي نيز در كتاب «الخصائص الكبرى»، بعد از نقل اين روايت را از طريق بكر بن عبد الله مزني، سند طريق عبد الله بن مسعود را صحيح ميداند:
وأخرج البزار بسند صحيح من حديث ابن مسعود مثله.
الخصائص الكبرى، ج 2 ، ص 491
بزار با سند صحيح از طريق ابن مسعود مثل اين روايت نقل كرده است.
4. تصحيح سمهودي: (متوفاي911هـ)
او نيز تصريح ميكند كه بزاز با رجال صحيح از ابن مسعود نقل كرده است:
وللبزاز برجال الصحيح عن ابن مسعود رضي الله عنه مرفوعا أن لله تعالى ملائكة سباحين يبلغوني عن أمتي …. ووفاتي خير لكم تعرض علي أعمالكم..
خلاصة الوفا بأخبار دار المصطفى، ج 1، ص 43
بزار از ابن مسعود به نقل از پيامبر صلي الله عليه و آله روايت نموده است و راويان آن راويان صحيح بخاري هستند.
5. ابو الفضل عراقي: (متوفاى806هـ)
او نيز در كتاب «طرح التثريب في شرح التقريب»، سند اين روايت را حسن ميداند و مينويسد:
وروى أبو بكر البزار في مسنده بإسناد جيد عن ابن مسعود رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم … ووفاتي خير لكم تعرض علي أعمالكم …
طرح التثريب في شرح التقريب، ج 3، ص 275
ابو بكر بزار در مسندش با سند نيكو از ابن مسعود روايت كرده است ….
6. تصحيح زرقاني: (متوفاى1122هـ)
زرقاني در كتاب «شرح الزرقاني على موطأ الإمام مالك»، بعد از نقل روايت مينويسد:
رواه البزار بإسناد جيد.
شرح الزرقاني، ج 1 ، ص 97
اين روايت را بزار با سند نيكو نقل كرده است.