صحابه

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط  Rafeziii در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 20)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1896

    Rafeziii
    کاربر
    تفتازانى(از علماى جماعت عمرى):

    بعضى از صحابه از مسير حق خارج شده و دچار ظلم و فسق شده اند:

    شرح المقاصد في علم الكلام-التفتازاني

    الناشر دار المعارف النعمانية

    سنة النشر 1401هـ – 1981م

    مكان النشر باكستان

    ج 2 ص 306

    قال وأما بعدهم يعني أن ما وقع بين الصحابة من المحاربات والمشاجرات على الوجه المسطور في كتب التواريخ والمذكور على ألسنة الثقاة يدل بظاهره على أن بعضهم قد حاد عن طريق الحق وبلغ حد الظلم والفسق وكان الباعث له الحقد والعناد والحسد واللداد وطلب الملك والرياسة والميل إلى اللذات والشهوات إذ ليس كل صحابي معصوما ولا كل من لقي النبي صلى الله عليه وسلم بالخير موسوما

    ، إلاّ أنّ العلماء لحسن ظنّهم بأصحاب رسول اللّه صلى اللّه عليه وآله ذكروا لها محامل وتأويلات بها تليق;

    آن چه از جنگ ها و درگيرى ها بين صحابه اتّفاق افتاده است و بر صفحات تاريخ نوشته و بر زبان راست گويان جارى است، دلالت دارد بر اين كه بعضى از صحابه از مسير حق خارج شده و دچار ظلم و فسق شده

    آن چه باعث اين ظلم و فسق شده، كينه، عناد، حسادت، خصومت، دنياخواهى، حبّ رياست و تمايل به هواى نفس و لذّات شهوانى است; چرا كه هر صحابه اى معصوم نيست و اين طور نيست كه هركس رسول خدا صلى اللّه عليه وآله را ببيند، فردى نيكوكار باشد، مگر اين كه علما با حسن ظنّى كه به صحابه دارند، كارهاى آنان را حمل بر صحّت كرده اند

    يحلفون لكم لترضوا عنهم فإن ترضوا عنهم فإن الله لا يرضي‌ عن القوم الفاسقين (اىه96سوره توبه)

    برايتان سوگند مي‌خورند تا شما از ايشان راضي شويد، و به فرضي كه شما از ايشان راضي شويد خدا از مردم عصيانگر فاسق راضي نمي‌شود

    مى گوىم حال شما جماعت تا مى توانىد به صحابه حسن ظن داشته و از انها اعلام رضاىت کنىد که خدا از قوم فاسق راضى نمى شود

    لعنته الله على القوم الفاسقىن

    #10280

    حقيقت جو
    کاربر
    جناب رافضی که به حق اسمت برازندت هست شما اگر ذره ای اهل قرآن بودی که قطعا بویی ازش نبردی اونوقت میفهمیدی که صحابه ای که ما اهل سنت بهشون احترام میزاریم و ازشون تبعیت میکنیم همونایی هستن که بارها خداوند در قرآن ازشون تعریف و تمجید کرده.
    جنابعالی هنوز اونقدر عقل نداری که بفهمی اگر عالمی درمورد صحابه ای چیزی گفت حتما منظورش صحابه ای جز تمجیدشدگان در قرآن بوده.
    خدا به همه شما اول یک دل خالی از کینه و دوم یک عقل سلیم و به ما هم ایمان بیشتر و حب بیشتر به صحابه پاک رسول الله عنایت کنه. آمین
    #10281

    Rafeziii
    کاربر
    جناب عمرى اىن تقسىم بندى که ما فقط صحابه اى را تمجىد نموده و احترام مى کنىم که در قران امده ان(که معلوم نىس اسمشان را از کجاى قران استخراج کرد) از کجا اوردى؟تفتازانى که مى گه ما علماى عمرى به اىن صحابه فاسق و ظالم حسن ظن دارىم.پس شما لطف نموده بى علم حرفى نزده زحمت ما را زىاد نکنىد.براى مثالل از صحابى فاسق همان جناب ولىد که مورد رضاىت شما جماعت عمرى است و اىه هرگاه فاسقى خبرى براىتان اورد…در شان اىن صحابى فاسق و عزىز دل شما نازل شده است
    #10286

    یوسف 2014
    کاربر
    ای رافضی اگر ایه 100 سوره توبه ودیگر ایات قران که درمورد مها جرین وانصار به صراحت میباشد را

    قبول میداشتی اینطوری هذیان نمی گفتی

    #10289

    سیدنا عمر
    مشارکت کننده
    نوشته اید:تفتازانى(از علماى جماعت عمرى):بعضى از صحابه از مسير حق خارج شده و دچار ظلم و فسق شده اند
    پاسخ:شما جناب رافضی به پاورقی که جناب علامه در کتابش آورده دقت نکرده اید
    چرا؟؟؟ جناب علامه با بیان آیه 141 بقره جواب شما را دادند در ضمن در ادامه کتابش هم اسمی از روافض برده است
    نوشته اید:لعنته الله على القوم الفاسقىن
    پاسخ:من میگوییم لعنت خدا بر روافض و دروغ گویان قبل از پست گذاشتن کمی تحقیق کنی و به علمای اهل سنت دروغ نبندی بد نیست

    نوشته اید:(که معلوم نىس اسمشان را از کجاى قران استخراج کرد) از کجا اوردى؟

    پاسخ:از همان جایی که شما در آیه خیر البریه اسم علی را میبینید

    #10416
    .
    #10417
    .
    #10418
    با اسلام خدمت دست اندرکاران سایت اسلام تکس
    ودوستان عزیز وبرادر یوسف2014 وهم چنین برادر عزیز
    -abdullah1990
    ,و…..
    میخواستم در مورد اصحاب(رض) جملاتی را عرض کنم/
    اصحاب در قرآن:
    خداوند در قرآن، در تمجيد و تجليل اصحاب، آيات زيادى آورده – ما در اينجا تنها به 20مورد از آنها استناد مى‏كنيم – كه آنها را مورد مغفرت و رحمت خود قرار داده و به آنها وعده بهشت داده است.. آنان همان كسانى هستند كه توسّط رسول خدا ص پاك شدند و تربيت يافتند:
    ﴿كَمَآ أَرۡسَلۡنَا فِيكُمۡ رَسُولٗا مِّنكُمۡ يَتۡلُواْ عَلَيۡكُمۡ ءَايَٰتِنَا وَيُزَكِّيكُمۡ وَيُعَلِّمُكُمُ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡحِكۡمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمۡ تَكُونُواْ تَعۡلَمُونَ ١٥١﴾ [البقرة: ١٥١].
    «همانگونه كه پيامبرى را از خودتان در ميانتان برانگيختيم كه آيات ما را بر شما مى‏خواند و شما را پاك مى‏گرداند و به شما كتاب (قرآن) و حكمت مى‏آموزد و به شما چيزى ياد مى‏دهد كه نمى‏توانستيد آن را بياموزيد».
    با اين حساب، آنها بهترين كسانى هستند كه قرآن و سنّت پیامبر ص را درك كرده‏اند.. شكى نيست كه تمام اسلام و حقايقش، از راه همين اصحاب به ما رسيده است.. هيچ كس نمى‏تواند ادّعا كند كه از راه كتاب و سنّت، عبادات خدا را انجام مى‏دهد، مگر اينكه اصحاب، واسطه رساندن اين دو مصدر اصلى به تمام مسلمانان در شرق و غرب عالم بوده‏اند.
    ايمان اصحاب، معيار تمام ايمانها:
    خداوند ايمان اصحاب را معيارى براى ايمان تمامى مردمان جهان قرار داده است.. يعنى اگر ما و تيجانى و هركس ديگرى، همچون اصحاب پیامبر ص – بدانچه كه آنها ايمان آورده‏اند – ايمان بياوريم، «آنگاه هدايت يافته‏ايم»! و اگر به آنان پشت كنيم و از آنان به نيكى تبعيّت نكنيم، به تحقيق در گمراهى و سرگشتگى و تفرقه و جدال خواهيم افتاد و اين است كه از نظم اين آيات، كه خطاب به ياران رسول خدا ص مى‏فرمايد، مى‏فهميم:
    ﴿فَإِنۡ ءَامَنُواْ بِمِثۡلِ مَآ ءَامَنتُم بِهِۦ فَقَدِ ٱهۡتَدَواْۖ وَّإِن تَوَلَّوۡاْ فَإِنَّمَا هُمۡ فِي شِقَاقٖ﴾ [البقرة: ١٣٧].
    «اگر (تمام مردم دنيا) همانند شما به آنچه كه ايمان آورده‏ايد، ايمان بياورند، آنگاه هدايت شده‏اند و اگر (به شما) پشت كنند، جز اين نيست كه در اختلاف و سرگشتگى خواهند افتاد».
    امّا ببينيم كه چرا خداوند ايمان آنها را معيار تمام ايمانها قرار داده است.. و به عبارت ديگر، آنان چگونه بوده‏اند كه به اين مقام رسيده‏اند:
    #10419

    اصحاب، امّت ميانه‏رو و شاهد بر تمام امّتها:
    ﴿وَكَذَٰلِكَ جَعَلۡنَٰكُمۡ أُمَّة
    ٗ وَسَطٗا لِّتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيۡكُمۡ شَهِيدٗا﴾ [البقرة: ١٤٣].
    «و بدينگونه شما (اصحاب پيامبر و كسانى كه به نيكى از آنها تبعيّت كرده و مى‏كنند) را امّتى ميانه‏رو قرار داديم تا بر مردم گواه و حجّت باشيد و پيامبر (نيز) بر شما گواه و حجّت باشد».
    چنانچه از اين آيه فهميده مى‏شود، مردم كلّاً دو دسته بوده‏اند: دسته‏اى تنها مادّيّت و دنيا و لذّتهاى آن را طلبيده‏اند و دسته‏اى هم برخلافشان، راه رهبانيّت را در پيش گرفته‏اند.. خداوند اين دو رويّه افراطى را رد نموده و خطاب به اصحاب – كه ميانه‏رو بوده‏اند – مى‏فرمايد: اين ميانه‏روى و عدل‏پرورى‏تان، پيوسته راه و روش‏تان خواهد بود تا بر همه انسانها شاهد و ناظر باشيد و رهبرى و سرپرستى جهانيان را عهده‏دار شويد و به عنوان نمونه و الگو – و نهايتاً به عنوان حجّتى – براى بشريّت در طول تاريخ قرار گيريد و پیامبر ص نيز بر كارهاى شما شاهد و ناظر و ارزيابى‏كننده باشد و نهايتاً بر شما حجّت و گواه گردد

    ايمان اصحاب و ايمان پیامبر ص:

    ﴿ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيۡهِ مِن رَّبِّهِۦ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۚ كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَمَلَٰٓئِكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ لَا نُفَرِّقُ بَيۡنَ أَحَدٖ مِّن رُّسُلِهِۦۚ وَقَالُواْ سَمِعۡنَا وَأَطَعۡنَا[البقرة: ٢٨٥].

    «پيامبر و مؤمنان (همراه او) ايمان آورده‏اند به آنچه كه از طرف پروردگارش به سويش نازل شده است. همگى ايمان آورده‏اند به خدا و فرشتگان او و كتابهاى او و فرستادگانش، (و مى‏گويند:) هيچ فرقى بين هيچ كدام از پيامبران نمى‏گذاريم و گفتند: شنيديم و اطاعت كرديم…»

    در اينجا نيز خداوند، ايمان اصحاب را با ايمان فرستاده‏اش در يك رديف و در يك آيه ذكر نموده و ايمان و باورشان به همه پايه‏هاى اسلام را – همچون پیامبر ص – تصديق نموده و با لفظ «سمعنا و أطعنا» نشان مى‏دهد كه آنها تمام اوامر و نواهى پروردگار را كه از زبان پيامبرشان شنيده‏اند، با نهايت ميل و رغبت درونى، اطاعت و پيروى كرده‏اند.

    #10420

    اصحاب، برترين مردم:

    خداوند به آنها مى‏فرمايد:

    ﴿كُنتُمۡ خَيۡرَ أُمَّةٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ [آل عمران:١١٠].

    «شما برترين مردم هستيد كه براى مردم برگزيده شديد. به نيكيها امر مى‏كنيد و از كارهاى زشت بازمى‏داريد و به خدا ايمان داريد»مخاطبان و مصداق نخستين اين آيه – بنا بر تفاسير معتبر شيعه و سنّى – مهاجرين و انصار هستند؛ چنانچه «شيخ طوسى» در تفسيرش، دو نظريه آورده است: يكى اينكه اينان مهاجرين هستند و ديگرى اينكه عموم اصحاب مى‏باشند.. ساير امّت مسلمان‏[1″>.

    نيز بر حسب تبعيّت از ايشان به نيكى و بنا به معيارى كه در آيات پيشين بحث شد، مى‏توانند در اين آيه داخل شوند.. يا در جاى ديگر مى‏فرمايد:

    ﴿إِنَّ أَوۡلَى ٱلنَّاسِ بِإِبۡرَٰهِيمَ لَلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا ٱلنَّبِيُّ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ [آل‌عمران: ٦٨].

    «برترين و سزاوارترين مردم به ابراهيم، كسانى هستند كه (در زمانش) از او پيروى كردند و همچنين اين پيامبر (محمد ص) و كسانى كه (همراه با او) ايمان آورده‏اند».

    [1]- التبيان فى تفسير القرآن، طوسى، چاپ سنگى، ج‏1، ص‏346.

    #10421
    وعده خلافت به مهاجرين:

    ﴿فَٱلَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخۡرِجُواْ مِن دِيَٰرِهِمۡ وَأُوذُواْ فِي سَبِيلِي وَقَٰتَلُواْ وَقُتِلُواْ لَأُكَفِّرَنَّ عَنۡهُمۡ سَيِّ‍َٔاتِهِمۡ وَلَأُدۡخِلَنَّهُمۡ جَنَّٰتٖ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ [آل‌عمران: ١٩٥].

    «پس كسانى كه هجرت كردند و از خانه و كاشانه خود بيرون رانده شدند و در راه من آزار و اذيّت شدند و جنگيدند و كشته شدند، حتماً گناهان و بديشهايشان را از ايشان مى‏زداييم و آنها را به باغهايى كه زير آنها نهرها جارى است، وارد مى‏سازيم…».

    اصحاب، مؤمنان واقعى:

    ﴿وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱلَّذِينَ ءَاوَواْ وَّنَصَرُوٓاْ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ حَقّٗاۚ لَّهُم مَّغۡفِرَةٞ وَرِزۡقٞ كَرِيمٞ ٧٤ [الأنفال: ٧٤].

    «و آنهايى كه ايمان آوردند و در راه خدا هجرت كردند و جهاد نمودند، همچنين آنهايى كه ايشان را جاى و پناه دادند و يارى نمودند، به راستى آنها مؤمنان واقعى هستند. برايشان، آمرزش و روزى شايسته و بخشنده‏اى است».

    #10422
    .
    #10423

    اصحاب، برادر همديگر و ياوران پیامبر ص: [الأنفال: ٦٢ – ٦٤].

    اصحاب، همراهان پیامبر ص:[التوبة: ٨٨ – ٨٩].

    ذكر اصحاب با نام پیامبر ص:

    خداوند در بسيارى از آيات – همچون آيه فوق و چند نمونه ديگر كه گذشت – نام اصحاب را بلافاصله با پيامبرش‏ ص آورده است و اين چنين، آنها را مورد تجليل خويش قرار مى‏دهد:

    ﴿لَّقَد تَّابَ ٱللَّهُ عَلَى ٱلنَّبِيِّ وَٱلۡمُهَٰجِرِينَ وَٱلۡأَنصَارِ [التوبة: ١١٧].

    ﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ [المائدة: ٥٥].

    ﴿وَلِلَّهِ ٱلۡعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِۦ وَلِلۡمُؤۡمِنِينَ [المنافقون: ٨].

    ﴿فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَعَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ [الفتح: ٢٦].

    ﴿يُخۡرِجُونَ ٱلرَّسُولَ وَإِيَّاكُمۡ أَن تُؤۡمِنُواْ بِٱللَّهِ رَبِّكُم [الـممتحنة: ١].

    ﴿يَوۡمَ لَا يُخۡزِي ٱللَّهُ ٱلنَّبِيَّ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ [التحريم: ٨].

    ===========================================================

    #10424

    بخشش گناهان اصحاب:

    ﴿وَٱلَّذِينَ هَاجَرُواْ فِي ٱللَّهِ مِنۢ بَعۡدِ مَا ظُلِمُواْ لَنُبَوِّئَنَّهُمۡ فِي ٱلدُّنۡيَا حَسَنَةٗۖ وَلَأَجۡرُ ٱلۡأٓخِرَةِ أَكۡبَرُۚ لَوۡ كَانُواْ يَعۡلَمُونَ ٤١ ٱلَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَلَىٰ رَبِّهِمۡ يَتَوَكَّلُونَ ٤٢ [النحل: ٤١-٤٢].

    رضايت خدا از اصحاب:

    ﴿لَّقَدۡ رَضِيَ ٱللَّهُ عَنِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ إِذۡ يُبَايِعُونَكَ تَحۡتَ ٱلشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمۡ فَأَنزَلَ ٱلسَّكِينَةَ عَلَيۡهِمۡ وَأَثَٰبَهُمۡ فَتۡحٗا قَرِيبٗا ١٨ [الفتح: ١٨].

    استوارى اصحاب بر تقوا:

    ﴿إِذۡ جَعَلَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فِي قُلُوبِهِمُ ٱلۡحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ ٱلۡجَٰهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَعَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ وَأَلۡزَمَهُمۡ كَلِمَةَ ٱلتَّقۡوَىٰ وَكَانُوٓاْ أَحَقَّ بِهَا وَأَهۡلَهَاۚ وَكَانَ ٱللَّهُ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمٗا ٢٦[الفتح: ٢٦].

    #10425
    تمجيد اصحاب در تورات و انجيل:

    ﴿مُّحَمَّدٞ رَّسُولُ ٱللَّهِۚ وَٱلَّذِينَ مَعَهُۥٓ أَشِدَّآءُ عَلَى ٱلۡكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيۡنَهُمۡۖ تَرَىٰهُمۡ رُكَّعٗا سُجَّدٗا يَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗاۖ سِيمَاهُمۡ فِي وُجُوهِهِم مِّنۡ أَثَرِ ٱلسُّجُودِۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمۡ فِي ٱلتَّوۡرَىٰةِۚ وَمَثَلُهُمۡ فِي ٱلۡإِنجِيلِ كَزَرۡعٍ أَخۡرَجَ شَطَۡٔهُۥ فَ‍َٔازَرَهُۥ فَٱسۡتَغۡلَظَ فَٱسۡتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِۦ يُعۡجِبُ ٱلزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ ٱلۡكُفَّارَۗ وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِين ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ مِنۡهُم مَّغۡفِرَةٗ وَأَجۡرًا عَظِيمَۢا ٢٩ [الفتح: ٢٩].

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 20)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.