این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط rrw در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #1543اخيرا در مقاله “سوالات قرآني از علماي شيعه(4)” به قلم جناب سجودي، با اشاره به داستان طالوت شبهاتي مطرح شده است. در اينجا قصد دارم به آن پاسخ دهم ولي قبل از آن به دو حقيقت از اين داستان ،اشاره مي کنم.
الف) حتي قوم خيره سر بني اسراييل هم مي دانستند که فرمانده لشکر سپاه انبياء مي بايست انتصابي از طرف خدا و نبي باشد لذا مي گويند” …. ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً “. حال سخن آنها را مقايسه کنيد با برخي به اصطلاح صحابه که گفتند جانشين رسول الله را خود انتخاب مي کنند.
ب)در اين آيات آمده، پيامبر بني اسراييل فرمود : إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً يعني ايشان نصب طالوت به عنوان فرمانده سپاه را به خدا نسبت داد و انتخابي بشري ندانست. حال اين موضوع را مقايسه کنيد با عقيده اهل سنت که مي گويند خدا و پيامبرش در مورد جانشيني رسول الله نظري نداشته وبي تفاوت بودند.
آخر مگر نعوذبالله شان پيامبر و دين اسلام پايين تر از يهوداست که فرمانده بني اسراييل ،منتصب خداوندباشد و جانشين رسول الله منتخب مردم .
و اما جناب سجودي نوشته ايد:” الله جل جلاله با وجود مخالفت قوم بنی اسرائیل، طالوت را پادشاه آنها نمود، همین الله چرا در مورد انتخاب حضرت علی با عمر و ابوبکر مدارا کرد و هم خودش در قرآن سکوت کرد و هم پیامبر و هم علی؟؟؟”
پاسخ:
1- نه خداوند و نه رسولش در مورد جانشيني رسول الله سکوت نکرده اند .بلکه برخي صحابه خود را به کري و کوري زده بودند. و گرنه آيات و روايات در مورد اين موضوع کم نداريم .به عنوان نمونه آيه تطهير و روايت غدير.
2- قرآن به وجوب دستورهای شریعت نیز اشاره کرده، ولي بیان خصوصیات این مهم را به «سنت» واگذاشته است. یعنی فشار اصلی را بر تثبیت این واجبات گذارده و بیان خصوصیات را به دستگاه دیگر (سنت) واگذار کرده است.
وقتی برای پیامبر آیه نماز نازل شد، خدا در آن سه رکعت و چهار رکعت را نام نبرد تا آن که رسول خدا (ص) آن را شرح داد. آیه زکات نازل شد، خدا مقدار آن را نگفت تا رسول خدا (ص) آن را شرح داد . پس در مییابیم وظیفه بیان مصداقها و موارد و نیز تبیین جزئیات بردوش پیامبر (ص) است.
3- ما با دو وحی روبهرو هستیم: «وحی قرآنی» و «وحی تبیینی». در وحی قرآنی لفظ و معنا هر دو از ناحیه خدا است; اما در وحی تبیینی معنا از خدا و لفظ از سوی رسول خدا (ص) است.
آیات 43 و 44 سوره نحل به این دو گونه وحی اشاره میکند: «و انزلنا الیک الذکر
لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون; ما بر تو «ذکر» را نازل کردیم تا
قرآنی را که برای مردم نازل شده تبیین و تفسیر کنی و زمینه تفکر آنها را فراهم سازی».
این ذکر همان «وحی تبیینی» است که تمام سخنان پیامبر (ص) در زمینه معارف و دستورالعملهای دینی را شامل میشود .4- از روشهای جالب توجه قرآن تاکید بر صفات و ویژگیها و عدم اصرار بر ذکر نام اشخاص است. شاید حکمت این روش توجه دادن امت به صفات و ویژگیهای خوب و بد در طول زمان است تا بر اساس اوصاف ذکر شده به شناخت اشخاص و تطبیق صفات بر آنان بپردازند واهمیت و جایگاه اشخاص را با میزان صفات تجلی یافته در آنان بسنجند .
5-قرآن کتاب داستان يا تاريخ نيست که اسامي را حتما ذکر نمايد .مثلا قرآن به اوصاف پيامبران پرداخته ولي از ميان 124000 نفرفقط حدود 30 نفر را بطور مستقيم يا غير مستقيم نام برده است.6- شايد يكي از حكمتهاي عدم تصريح نام ائمه در قرآن و واگذاشتن تبين آيات به پيامبر خداآزمون امت بوده كه در سرنوشت نسلها اثر مستقيم دارد. خداوند متعال در اين مسئله مهم ؛ امت اسلامي را امتحان كرده تا نفوسي كه در مقابل دستورات خدا و پيامبر تسلميند، از نفوس متمرد و سركش جدا شده و شناسايي شوند.
7- به فرض هم که اگر نام امام و یا امامان در قرآن میآمد، باز بهانه گيري تمام نمي شد.همين داستان طالوت عبرت انگيز است. مگر قوم بني اسراييل به پيامبرشان در مورد طالوت نگفتند: أنّی یکون له الملک علینا و نحن أحقّ بالملک منه و لم یؤت سعةًمن المال.( بقره / 247) از کجا میتواند فرمانروای ما باشد، حال آنکه ما به فرمانروایی از او شایستهتریم، و او توانمندی مالی ندارد؟(اشکالتراشی که به نوعی دیگر در سقیفه بنی ساعده از زبان خلفا صادر شد و به خاطر جوان بودن حضرت علی را کنار زدند .)شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #3405شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #3406جناب سجودي
نوشته ايد:” وقتی رهبر معصوم زنده باشند، خود رهبر فرمانده را انتخاب میکند، این حقیقت مسلم را هم بنی اسراییل میدانست و هم ما ”
پاسخ:
اولا: همانطور که قبلا گفتم هيچ عقل سليمي نمي پذيرد که خدا و پيامبري که حتي فرمانده سپاه را منصوب مي کند، امت را بعد از پيامبر اکرم به حال خود رها کرده باشد تا خود براي جانشيني رسول خدا تصميم بگيرند.
ثانيا: با وجود اين نص و ديگر نصوص چه کسي به اهل سنت مجوز داد تفسير به راي کند و انتخاب جانشين رسول خدا بعد از مرگ را برعهده مردم بگذارد. اگر علماي شما قدري انصاف داشتند حداکثر بايد بگويند، که نمي توانند از آيات و روايات به شخص جانشين رسول خدا پي ببرند. همين. ( به اين ترتيب به صراط مسقيم يک قدم نزديکتر بودند)
نوشته ايد:” در بین اقوام عالم این فقط شیعه ها هستند که رهبر معصومشان ( امام زمان) زنده است ، اما با این وجود خودشان رهبر انتخاب میکنند و عجبا صد عجبا که عیب خود را به اهل سنت نسبت میدهند!!!!!”
پاسخ:
اولا: شيعيان در غيبت امام معصوم به ناچار براي خود رهبر انتخاب مي کنند. ليکن امام معصوم صحابه در کنارشان بود. پيامبر نيز در واقعه غدير بر ولايت او تصريح کرده بود. با اين وجود او و همسرش که اتفاقا به تصريح قرآن وي نيز معصوم بود را آزردند وخانه نشين کردند .( اين دو شبيه هم نيستند)
ثانيا: رهبر منتخب شيعيان نيز خود را سربازي کوچک از سپاه امام زمان مي داند و لحظه شماري مي کند که حکومت را به صاحب اصليش تحويل دهد.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #3411برادر چرا قرآن را می خوانی ولی تفکر نمی کنی چرا آیات محکم قرآن را قبول نداری و آیات متشابه آنرا را دست آویز خود قرار می دهی چرا بجای ایمان به قرآن آیات قرآن را به نفع عقاید خود معنی میکنید آیا از روز قیامت نمی ترسید ؟شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #3413جناب عبد اللهي ، آقاي سجودي از آيه مربوط به داستان طالوت يک نتيجه گيري کرد و بنده هم از همان آيه نتيجه ديگري گرفتم . ايکاش به جاي کيلويي صحبت کردن و تهمت زدن ، نوشته بنده را علمي نقد مي کرديد . -
نویسندهنوشته ها
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
//////////////////////////
آخر مگر نعوذبالله شان پيامبر و دين اسلام پايين تر از يهوداست که فرمانده بني اسراييل ،منتصب خداوندباشد و جانشين رسول الله منتخب مردم
//////////////////////////////////
ما نگفتیم که در زمان حیات پیامبر ، صحابه باید فرمانده لشکر را انتخاب میکردند
وقتی رهبر معصوم زنده باشند، خود رهبر فرمانده را انتخاب میکند، این حقیقت مسلم را هم بنی اسراییل میدانست و هم ما
و در بین اقوام عالم این فقط شیعه ها هستند که رهبر معصومشان ( امام زمان) زنده است ، اما با این وجود خودشان رهبر انتخاب میکنند
و عجبا صد عجبا که عیب خود را به اهل سنت نسبت میدهند!!!!!