یکی از عجایب و غرایب جناب کلینی این بود که ساعت مچی در دست داشت که به وسیله ی آن دقیقه ها و ثانیه ها را حساب میکرد.
در اصول کافی جلد 2 ص 20 روایت اول آمده است:
بَابُ وَقْتِ مَا يَعْلَمُ الْإِمَامُ جَمِيعَ عِلْمِ الْإِمَامِ الَّذِي كَانَ قَبْلَهُ
* زمانيكه امام بتمام علوم امام پيش از خود آگاه مى شود *
1-مـُحـَمَّدُ بـْنُ يـَحـْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْحـَكـَمِ بـْنِ مـِسـْكـِيـنٍ عـَنْ بـَعـْضِ أَصـْحَابِنَا قَالَ قُلْتُ لِأَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع مَتَى يَعْرِفُ الْأَخِيرُ مَا عِنْدَ الْأَوَّلِ قَالَ فِى آخِرِ دَقِيقَةٍ تَبْقَى مِنْ رُوحِهِ
اصول كافى جلد 2 صفحه 20 رواية 1
ترجمه: يكى از اصحاب گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم : چه زمانى امام پسين به آنـچـه نـزد امـام پـيش است آگاه مى شود؟ فرمود: در آخرين دقيقه ئى كه از روح او باقى مانده است .
دقت کنید که کلینی میگوید درست در آخرین دقیقه از حیاتش.
آخرین دقیقه را چطور حساب کرده؟
همه میدانیم که ساعت عقربه دار تا حدود قرن هفتم وجود نداشته و کلینی نیز متوفی سال 329 ه میباشد.
و کلماتی مانند دقیقه و ثانیه بعد از اختراع ساعت مکانیکی به وجود آمده اند تا به وسیله ی آن زمان را اندازه گیری کنند و قبل از اختراع ساعت لفظ دقیقه کاربری نداشته است
در معاجم و فرهنگ لغات قدیم عرب نیز اگر دنبال دقیقه بگردی چیزی پیدا نمیکنی و در معاجم جدید چنین تعریف شده است
المعجم الوسيط [1 /291[
(الدقيقة ) وحدة زمنية تعادل جزءا من ستين جزءا من الساعة ووحدة لقياس خطوط الطول أو العرض تساوي جزءا من ستين جزءا من الدرجة ( مج ) ( ج ) دقائق ( محدثة )
دقیقه: یک واحد زمانی است که یک جزء از 60 جزء یک ساعت است و برای مقایسه طول و عرض هم است که یک جزء از 60 جزئی که یک درجه است میباشد.
بیشتر من مارک ساعتش برام سوال شده که کوارتز بوده چی بوده؟؟؟ یا شایدم امام زمان براش سوغاتی از سرداب آورده؟؟؟
شایدم حکایت از این داشته باشد که این کتاب و دیگر کتاب ها تحریف شده باشند!!!
جناب مجاهد خوب میشی!!!نگران نباش.ما هم یه اردکی داشتیم که اینجوری شده بود ولی خوب شد
اما جواب:
کلمه دقیق و الدقیقه از کلمات نوظهور عرب نیستند,بلکه کلماتی اند که در لغت عرب سابقه طولانی دارند.معجم مقاییس اللغه که از قدیمی ترین کتاب های لغت است در این باره میگوید:«دق,به معنای صغیر و بر کوچک بودن دلالت میکند» معجم مقاییس اللغة ج2 ص258
لذا این کلام عرب مشهور است که«ما له دقیقة و لا جلیلة» یعنی:نه گوسفندی دارد و نه شتری.یعنی دقیقه به معنای حیوان کوچک تر(در مقابل شتر که حیوان بزرگتر است)استعمال شده است.
اکنون به استعمال این کلمه در روایت کتاب شریف میپردازیم:
«قلت لابی عبدالله علیه السلام متی یعرف الاخیر ما عند الاول قال فی آخر دقیقة تبقی من روحه»
19این حدیث و مشابه آن با همین الفاظ قبل از کتاب کافی در کتاب بصائر الدرجات تالیف صفار موجود است که حدود 40 سال قبل از کلینی وفات کرده است.
2)در همه نسخه ها یی که از کافی یافت شده است کلمه دقیقه به همین شکل وارد شده است و حتی اختلاف نسخه هم در بین نیست
3)کلمه دقیقه به همان معنای لغوی خودش استعمال شده است که به معنای جزء کوچک است.پس معنای حدیث این است:…در آخرین جزء زمانی که از روحش باقی است.
4)ائمه به شهادت تاریخ فصیح ترین افراد عرب بوده اند و استعمال یک کلمه در کلام انان نشانه صحت استعمال آن کلمه در زبان عرب است.
5)میتوان حدیث را با در نظر گرفتن مطلب دیگری معنا کرد و آن اینست که چه بسا بین لفظ آخر و دقیقه کلمه وقت حذف شده است.چنین امری در کلام عرب دیده میشود که صفت جانشین موصوف میشود.مثلا گفته میشود «لاعذبه شدیدا» که در اصل «لاعذبه عذابا شدیدا» بوده است که عذابا(موصوف)حذف شده و شدیدا(صفت)به جای آن نشسته است.در این حدیث هم چه بسا چنین بوده است که فرموده:فی آخر وقت دقیقة.یعنی در آخرین لحظات باقی مانده از وقت زندگی اش.در این معنی هم باز دقیقه به معنای جزء کوچک است.این معنا شبیه این است که برای کلمه دقیقه جار و مجروری بوده باشد که به علت وضوح آن حذف شده است.مانند آن که بگوییم فی آخر دقیقة من الوقت
6)علاوه بر این در قرآن که مصون از تحریف است نیز کلمه الساعة فراوان استعمال شده است که به معنای وقت و زمان استعمال شده است.(التحریر و التنویر ج13 ص59 ذیل آیه و ان الساعة لاتیه)و علت نامگذاری قیامت به الساعة این است که قیامت زمان برانگیخته شدن است.در این صورت آیا شایسته است که بر قرآن نیز اشکال وارد کرد که چرا الساعة را به معنای زمان به کار برده؟؟با آن که در زمان نزول قرآن ساعت وجود نداشته است؟!شبیه این مطلب در برخی از روایات نیز وجود دارد که کلمه الساعة به معنای مدتی از زمان به کار رفته است.در روایتی از پیامبر اکرم علت تشریع پنجاه رکعت در طول شبانه روز را وجود 25 ساعت در طول شبانه روز دانسته اند.ایشان میفرمایند:«نماز در روز و شب پنجاه رکعت است.زیرا ساعات شب دوازده ساعت و ساعات روز نیز دوازده ساعت است و بین طلوع فجر و طلوع خورشید هم یک ساعت است.لذا برای هر ساعت دو رکعت نماز تشریع شده است»(50/25=2)
پس در آخر یادآور میشویم که کلمه دقیقه و ساعت که در روایات و قرآن آمده به معنای لغوی آن ها یعنی همان جزئی از زمان به کار رفته است نه به معنی مصطلح امروز
با تشکر از دست اندرکاران سایت اسلام تکس