Home › انجمن ها › شرکیات. توسل، شفاعت و بدعت › توسل یعنی من به خدا اعتماد کامل ندارم!
این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط یه دوست در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #7242کامنت بالا را خواندی دیدی احمد بن حنبل چه حدیثی اوردهشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #7243تفسیر ایه را فهمیدی یا هنوز هم تو عالم خودت به فکر ساق پا خدایی. میخواهی نظر عسقلانی و قرطبی را برات بیارم.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #7245
تميمي حنبلي:
وي بعد از نقل روايت نظر خودش را در باره تعميم مفاد روايت اينگونه مينويسد:
وهو نص صحيح صريح في سماع الموتى ، ولم يذكر صلى الله عليه وسلم في ذلك تخصيصاً ،
روايات شنيدن کشتگان بدر بعد از مرگ روايت صريحي در اثبات شنيدن مردگان است و پيامبر صلى الله عليه وسلم در شنيدن مردگان نفرموده که مختص به کشتگان بدر است .
التميمي الحنبلي، حمد بن ناصر بن عثمان آل معمر (متوفاى 1225هـ)، الفواكه العذاب في الرد علي من لم يحكم السنة والكتاب، ج6، ص195، طبق برنامه الجامع الكبير.
جكني شنقيطي:
وي نيز بعد از نقل روايت فوق مينويسد:
وهو نص صحيح صريح في سماع الموتى ، ولم يذكر صلى الله عليه وسلم فيه تخصيصًا .
الجكني الشنقيطي، محمد الأمين بن محمد بن المختار (متوفاى 1393هـ.)، أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن، ج6، ص130 تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر. – بيروت. – 1415هـ – 1995م.
او در جاي ديگر نيز بر شنيدن اموات تصريح كرده است:
وهو نصّ صحيح صريح في سماع الموتى، وظاهره العموم في كل من دفن وتولّى عنه قومه، كما ترى.
أضواء البيان، ج 6، ص131
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #7261بنام خداالسلام علی عبادالله الصالحین
اینکه غفلت مسبب اصلی و اهم انحراف و ضلالت و گناه است شکی در آن وجود ندارد.
و نوع بشر در ابتلای به آفت غفلت مصون نیست مگر به تقوا و مجاهدت مستمر فی سبیل الله.
و اینکه ما وارث منقولاتی هستیم که از قول بزرگان نقل شده و هر خردمندی را ثابت است که در صورت تضاد با مبانی اعتقادی از دو حال کلی نمی تواند خارج باشد.یا دروغ است و یا راست.
در صورت دروغ بودن موضوع روشن است و تمسک به چنین روایات و منقولات کار نادرست است و مراتب آن هم بسته به نیت و درک عامل مشخصا” متفاوت است ولی سستی مبنا غیر قابل انکار است.
در صورت صحت نقل قول است که باز در صورت تناقض با نص ابتدا و بنای استدلال و باور بر آن نمی تواند درست باشد.و روشن است که وجود تناقض یا در سوء برداشت،اشتباه،و غفلت شخص گوینده است و یا ناظر به شرایط خاص مکانی و زمانی بوده.و در هر صورت قابل تعمیم نیست.
و تاویل شنونده شق دوم سبب بروز تناقض است و این امر بسیار شایع تر است و اگر به سیر تطور جعلیات و اکاذیب و اباطیل توجه کنیم به این واقعیت خواهیم رسید که در باورهای غیر الهی و التقاطی و در یک کلام باطل که خود را منتسب به دین می داند همواره مبانی و هدف اصلی مغفول می ماند و یا بر آن تجاهل می کنند.
بر این اساس تاویلات و منقولاتی که مخالفت و تناقض آشکار با مبانی دینی دارند بدون کوچکترین تردیدی رد هستند و بحث در صحت و سقم آن خود عامل انحراف و انحطاط است و چه بسا در حین بحث در تصحیح با توجه به انتساب به بزرگان دینی، وهن و تنقیصاتی مرتکب شویم که دور از انصاف و عقل باشد.
خلاصه اینکه باطل باطل است و انتساب به بزرگان چه درست و چه نادرست از بطلان نتیجه باطل نخواهد کاست.
لذا یک موحد و مسلمان راستین در ضمن ارج گزاری مجاهدین و صالحین و مومنین احتمال خطای فردی و خیانت در گزارش و جعل احادیث و تاویل نادرست و هر امری که که موجب انحراف از حق شود را منتفی نمی داند.و از جمله اجتهادات معمول در مسلمین موحد تصحیح روایات و منقولات منتسب به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بوده و هست.
پر واضح است که اساس و مبنای اعتقادی گمراهان از راه راست، تاسی به روایات و تاویلات نادرست است. و به همین سبب است که با تکرار و تواتر در نقل های ضعیف و تاویلات غلط سعی در اثبات باور انحرافی و غلط خود دارند.و با اثبات عدم صحت یکی دیگری را علم کنند و تسلسل بحث را ادامه دهند.
و السلام علی من اتبع الهدی
-
نویسندهنوشته ها
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.