Home › انجمن ها › شرکیات. توسل، شفاعت و بدعت › توسل یعنی من به خدا اعتماد کامل ندارم!
این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط یه دوست در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #1790توسل یعنی من به بخشش خدا اعتماد کامل ندارم اگه اعتماد کامل داشتم یکی دیگه رو واسته قرار نمیدادم تا برام بخشش خدا رو بگیره !! بسیاری از علمای شیعه توسل به ائمه رو بهتر از درخواست مستقیم از خداوند میدانند میگویند چون اینها پیش خدا مقام و ارزشی دارند خدابا اینها رودرواسی داره روشون رو زمین نمیزنه مقبولیت حاجت زیاد میشه . ولی با این گفته نعوذ بالله برای خدا یک ضعف قائل میشیم اونم خجالت برای خدا . خدا رو چی فرض کردن . ائمه رو چی فرض کردن که بتونن خدا رو تحت رودرواسی قرار بدن . یه حالت دیگش اینه بخاطر کارهای خوبی که ائمه انجام دادن و به مقام رسیدن خدا به ما نظر لطف داره فقط باید اسم ائمه رو ببریم تا شامل این لطف بشیم.!! یعنی به خاطر کار خوب دیگران ما هم پیش خدا اعتبار و آبرو بدست میاریم فقط باید اسم ائمه و انسانهای خوب رو به زبون بیاریم.!!!
سوال من اینه فرق بین توسل کردن و درخواست مستقیم از خدا چیه ؟ در توسل چه اتفاقی رخ میده که بهتر از درخواست مستقیم از خدا است ؟
چرا ائمه را خیرخواه تر از خدا میپنداریم وقتی ائمه رو صدا میزنیم. هر کاری انجام میدهند تا بخشش خدا را برسانند ولی خود خدا اینچنین نیست ؟
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6534شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6539علیک سلام برادر غلام الحسینکنجکاو شدم
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6547اقای یه دوست به نظر شما دعای یک فرد صالح به اجابت نزدیک تر یا یک فرد گناهکار؟؟؟شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6552احادیث:در صحیح بخاری (م.256) به صراحت بیان شده است: وقتی در مدینه قحطی آمده بود عمربن خطاب با توسل به مقام عباس ابن عبد المطلب عموی پیامبر (ص) چنین دعا و طلب باران کردند: “خدایا ما به مقام پیامبر تو متوسل شدیم و به ما باران دادی، حالا به مقام عموی او متوسل می شویم و طلب باران می کنیم”.محمد ابن اسماعیل بخاری ، صحیح بخاری باب مناقب عباس ابن عبد المطلب حدیث 3710، چاپ سوم ،بیروت ؛ دارالکتب العلمیه
2. در مسند احمد بن حنبل (م. 241) ، آمده است: مردی حاجتی داشت عثمان (خلیفه سوم) به او گفت: وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و به پیامبر (ص) متوسل شو و این دعا را بخوان “اللهم انی اسئلک و اتوجه الیک نبینا محمد (ص) نبی الرحمة، یا محمد انی اتوجه بک الی ربی لتقضی حاجتی”، تا به حاجتت برسی.احمد ابن حنبل شیبانی ؛ مسند احمد ج 4 ص 138،چاپ دوم ،دار احیاء تراث العربیه1415
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6559توسل به معنی یافتن وسیلهای برای نزدیکی به خداوند است و ارتباط نزدیکی با مبحث شفاعت دارد.آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که در خواست از غیرخداوند را مشروع میداند.
۱_ «یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ».
گفتند: «ای پدر! برای گناهان[url=http://www.wikifeqh.ir/%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86] ما امرزش[url=http://www.wikifeqh.ir/%D8%A2%D9%85%D8%B1%D8%B2%D8%B4][/url”> خواه که ما خطاکار بودیم»
در این ایه خداوند داستان[url=http://www.wikifeqh.ir/%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86] برادران حضرت یوسف علیهالسلام را یادآوری میکند که آنها بعد از پشیمانی از کردارشان به پیش حضرت یعقوب علیهالسلام آمدند و از او که پیامبر خدا بود درخواست کردند که از خداوند برای آنها طلب بخشش کند. حضرت یعقوب هم نگفت که چرا خودتان مستقیماً سراغ خداوند نمیروید و به من متوسل شدهاید؛ بلکه به آنها وعده[url=http://www.wikifeqh.ir/%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87][/url”> داد که از خداوند برای آنها طلب بخشش خواهد کرد: «قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ».
گفت: « به زودی از پروردگارم برای شما امرزش میخواهم، که او همانا امورزنده [url=http://www.wikifeqh.ir/%D8%A2%D9%85%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87][/url”>مهربان است ».
۲_ همچنین خداوند در آیه ۶۴ سوره نساء خطاب به پیامبرش میفرماید: «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا».
« و اگر آنان وقتی به خود ستم کرده بودند، پیش تو میآمدند و از خدا آمرزش میخواستند و پیامبر نیز برای آنان طلب آمرزش میکرد، قطعاً خدا را توبهپذیرِ مهربان مییافتند.»
این آیه نشان میدهد که باید برای طلب بخشش از خداوند واسطه و وسیله آبروداری را پیدا کرد تا خداوند به خاطر او حاجات انسان را برآورده سازد.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6585سلام. دوستان کسی هست درباره توسل توضیحاتی بده؟شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6759درباره موضوعاتی. که مطرح کردید در این سایت قبلا پاسخ داده شده .یه جستجو کن.درباره سوالی که از من پرسیده بودی. این دو تا هیچ فرقی با هم ندارن اگه. اون فرد گناهکار به این آدم صالح. متوسل بشه صاحب عزت و آبرو میشه به همین سادگی
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6760اگر در سایت درباره توسل مطلب هست پس دیگه چرا سوال کردی؟میشه بگی این مطلب را که توسل یعنی اعتماد نداشتن به خدا را از کجا اوردی،لطفا ایه یا حدیث ان را بنویس.الان شما مشکلاتان با توسل چیه؟ ایا توسل به زنده را هم قبول نداری با اینکه علما اهل سنت ان را قبول دارند.سوال من کاملا واضح لطفا شفاف جواب بده ایا دعای فردی مثل پیامبر(در زمان حیاتشان) از دعای یک صحابی مثل معاویه در نزد خدا دارای مقام بیشتری وبه اجابت نزدیک تر هست یا نه؟شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6787پاسخ در اینجاشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6982سلام شما آیاتی آوردید که توسل به آدم زنده رو جایز میدونه و ما هم قبول داریم ولی این دو تا با هم فرق های زیادی داره از جمله یکی از این فرق ها خواندن انها میباشد که شما آنها را از ته دل به همراه خدا صدا میزنید یا جلوتر از خدا به فریاد میخوانید که در این زمینه برادر (مجاهد دین) توضیحات واضحی ارائه کردند .بهر حال به پاسخ هایی که این سایت داده اشاره ای بکنم فرق توسل به مرده و زنده : http://www.islamtxt.net/?q=question/222 و مقاله ای با موضوع کار برادران یوسف http://www.islamtxt.net/?q=question/96 و شبهات توسل http://www.islamtxt.net/?q=article/93 اگر خواستی مقاله ها رو بخون. ولی بحث من در مورد کارکرد توسل بود و بی اعتمادی به خدا . حال به پرسش شما میرسیم اگه بخوام جواب کلی بدم میگم پیامبر به خدا نزدیکتره ولی درباره اجابت دعا نمیتونم حرفی بزنم بگم مال اینو قبول میکنه و مال اونو قبول نمیکنه خدا خودش میدونه و بندگانش.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6983ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺳَﺄَﻟَﻚَ ﻋِﺒَﺎﺩِﻱ ﻋَﻨِّﻲ ﻓَﺈِﻧِّﻲ ﻗَﺮِﻳﺐٌ ﺃُﺟِﻴﺐُ ﺩَﻋْﻮَﺓَ ﺍﻟﺪَّﺍﻉِ ﺇِﺫَﺍ ﺩَﻋَﺎﻥِ ﻓَﻠْﻴَﺴْﺘَﺠِﻴﺒُﻮﺍ ﻟِﻲ ﻭَﻟْﻴُﺆْﻣِﻨُﻮﺍ ﺑِﻲ ﻟَﻌَﻠَّﻬُﻢْ ﻳَﺮْﺷُﺪُﻭﻥَ ( بقره ١٨٦) ﻭ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺗﻮ ( ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ) ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﻣﻦ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮﯾﻨﻢ ﻭ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﺩﻋﺎﯼ ﺁﻧﮑﻪ ﻣﺮﺍ ﺻﺪﺍ ﺑﺰﻧﺪ ﭘﺲ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﺳﺘﺠﺎﺑﺖ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺑﯿﺎﻭﺭﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺑﺮﺳﯿﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﭼﻨﺪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺗﺎﻣﻞ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮﺩ . 1 – ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﯿﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻗﺘﯽ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﮐﻠﻤﻪ ﻗﻞ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺮﺳﯿﺪﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﯿﺾ ، ﻣﺎﻫﻬﺎﯼ ﺣﺮﺍﻡ ، ﻗﺘﻞ ، ﺩﯾﻪ ﻭ … ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﮐﻠﻤﻪ ﯾَﺴﺄَﻟُﻮﻧَﮏَ ﮐﻠﻤﻪ ﻗُﻞ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺗﻮ ﺑﮕﻮ ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﭼﻮﻥ ﺑﺤﺚ ﺍﺯ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﻮﺩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻢ ﺍﺳﺖ ﺩﮔﺮ ﮐﻠﻤﻪ ﻗﻞ ﻭ ﻧﺎﻃﻖ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﻫﺎ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﯾﻪ ﺍﺳﺖ . -2 ﮐﻠﻤﻪ ﻗﺮﯾﺐ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺻﻔﺖ ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮﯾﻦ ، ﭘﺲ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺗﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻤﮏ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺗﺮﯼ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﻣﺤﻞ ﺭﺟﻮﻉ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻟﺤﻈﻪ ﺷﺮﻭﻉ ﻋﺎﻟﻢ ﺗﺎ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﯾﻦ ﺻﻔﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﻭ ﻫﯿﭻ ﻧﻘﺼﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6984با دیدن ایه به این واضحی شیعه میگوید اگر خدا را مستقیما بخوانیم خدا ما را اجابت نمیکند چون ما و شما مقام و ارزشی پیش خدا نداریم. آیا این نوعی بی اعتمادی نیست ؟ پیش خود میگویید برای درخواست از خدا یک واسطه پیدا کنیم که رحمت خدا به خاطر این واسطه شامل حال ما بشه و عذاب خدا به خاطر این واسطه از ما دور بشه.و این اعتماد کامل به واسطه و اعتماد ناقص (ناامیدی) به بخشش خداوند است. اگر متوجه کار خود باشید. »ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭﺳﻴﻠﻪﺍﻯ ) ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻘﺮّﺏ ( ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﻰﺟﻮﻳﻨﺪ « ) ﺃُﻭﻟﺌِﻚَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺪْﻋُﻮﻥَ ﻳَﺒْﺘَﻐُﻮﻥَ ﺇِﻟﻰ ﺭَﺑِّﻬِﻢُ ﺍﻟْﻮَﺳِﻴﻠَﺔَ( . »هر کدام که ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮند « )ﺃَﻳُّﻬُﻢْ ﺃَﻗْﺮَﺏُ( . » ﻭ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻧﺪ« ) ﻭَ ﻳَﺮْﺟُﻮﻥَ ﺭَﺣْﻤَﺘَﻪُ( . » ﻭ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻭ ﻣﻰﺗﺮﺳﻨﺪ « )ﻭَ ﻳَﺨﺎﻓُﻮﻥَ ﻋَﺬﺍﺑَﻪُ( . » ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ )ﭼﻨﺎﻥ ﺷﺪﻳﺪ ﻣﻰﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ( ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭﺧﻮﺭ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﺍﺳﺖ « )ﺇِﻥَّ ﻋَﺬﺍﺏَ ﺭَﺑِّﻚَ ﻛﺎﻥَ ﻣَﺤْﺬُﻭﺭﺍً ( (اسراء 57)شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #6994اقای یه دوست کی و کجا شیعه گفته نمیتوانیم خدا را مستقیم خواند تا اجابت شود؟شیعیان هم میتوانند مثل برادران یوسف توسل کنند هم مثل ایه 186 بقره مستقیم خدا را بخوانند.کاملا واضح که دعا پیامبر از دعا شخص معمولی به اجابت نزدیک تره.یعنی اقای عمر نمیدانسته خدا از رگ گردن به ادم نزدیکتره و رفته به دیگران متوسل شده؟؟((تو کامنت 11 نوشتی کمک خواهی فقط از خدا است، یک ناصبی افتاده بود تو چاه داد میزد خدایا کمک خدایا کمک ،اتش نشانی اماد بیارش بیرون گفت نه کمک خواستن از غیر خدا شرک ،مردم امدن بیارنش بیرون گفت نه کمک خواستن از غیر خدا شرک ،ماند ته چاه تا مرد به نظر شما اتش نشانی و مردم وسیله های خدا نبودند ایا پیامبر وسیله خدا نیست؟؟ لعنت خدا بر کسی که بگه کمک خواهی از غیر خدا هم میشه ولی هر جمله ای تفسیر خودش را داره)) اقای یه دوست از اینکه با ادبانه مناظره میکنی از شما متشکرم من با هرکس تو این سایت مناظره کردم اول دو تا دشنام میداد بعد مطلبش را می نوشت.اما درباره همراه خدا کسی را خواندن.خداوند گفته کسی را با خدا به خدایایی نخوانیم و مشرک نباشیم و ما در اذان بعد از نام خدا نام پیامبر را هم میاوریم و این شرک نیست و پیامبر فقط بنده خداست و بی اذن خدا کاری انجام نمیدهد. پس توسل خواندن کسی به خدایایی همراه با خدا نیست.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #7105سلام وقتی شما میگویید آیا پیامبر واسطه خوبی نیست منظورتان این است که من به پیامبر متوسل بشم و وقتی میگویید دعای پیامبر به اجابت نزدیکتره منظور شما اینه که با توسل اجابت دعا بیشتر میشود و در آن طرف درخواست مستقیم از خدا صفت اجابت کمتر رو میگیره بنابراین با توسل مثلا از 10 تا حاجت 9 تاش مورد اجابت و در درخواست مستقیم 5 تا حاجت مورد اجابت قرار میگیره و 5 تای دیگر مورد اجابت قرار نمیگیره و در توضیح توسل غیر مستقیم باید این پیش شرط رو باید بپزیریم که اگر خدا رو مستقیم بخوانیم بعضی از حاجت های ما رو اجابت نمیکنه . یا کمتر اجابت میکنه . -
نویسندهنوشته ها
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
اینکه چیزی نیست من مواردی سراغ دارم که خدا خودش به بخشش خودش اعتماد نداشته.