Home › انجمن ها › خلفای راشدین › بیرحمی حضرت علی و مشارکت غیر مستقیم ایشان در شهادت حضرت عثمان(علل اصلی جنگ های جمل و صفین){بر اساس استنباط شیعه}
این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط khaled ebn valid در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9747شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9748در این جا لازم مینماید که به بیان روایتی بپردازیم که کاملاً نادرست و خلاف واقع است. طبرانی در معجم خود از طریق عبدالملک بن ماجشون از قول امام مالک نقل میکند که پس از شهادت حضرت عثمان، جسد ایشان به مدت سه شبانهروز در زبالهی بنی فلان رها شده بود.( المعجم الکبیر (1/78)) باید گفت که هم سند این روایت باطل است و هم متن آن. سند آن به دو دلیل غیر قابل قبول میباشد:
1- اعتبار خود عبدالملک بن ماجشون از نظر علمای حدیث و رجالشناسان، ضعیف میباشد.
2- این روایت مرسل میباشد، زیرا امام مالک متولد سال 93 ه میباشد و بنابراین امکان ندارد که ماجرای قتل عثمانس را دیده باشد.( التهذیب ابن حجر (6/408))
متن آن نیز کاملاً نادرست و باطل است. ابن حزم در رد این ادعای غلط میگوید که هر کس ادعا نماید جسد عثمان سه شبانه روز در میان زبالهها رها شده بود دروغی محض بر زبان رانده است. این سخنان را تنها افرادی میگویند که هیچ شرم و حیایی از خدا و امت ندارد و هر چه دلشان بخواهد میگویند. مگر نه این است که پس از جنگ بدر، رسول الله صلی الله علیه وسلم به صحابه دستور داد تا اجساد کفار را در چاه بیاندازند. نیز در جنگ با یهودیان بنی قریظه امر فرمودند تا زمین را حفر کنند و کشتههای آنان را در آنها دفن نمایند. اگر رسول خداص اجساد بدترین و ناپاکترین مردمان را دفن میکرد بر مسلمانان نیز واجب است که اجساد مردگان کافر یا مسلمان را دفن نمایند. حال این سؤال مطرح میشود که چطور ممکن است علی بن ابی طالب رضی الله عنه و دیگر صحابه حاضر در مدینه که خود را کاملاً پایبند به قرآن و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم میدانستند، جسد مردی را سه شبانهروز در میان زبالهها رها کرده و آن را دفن نکنند؟
به هیچ عنوان نمیتوان تصور نمود که آن صحابهای که خداوند در توصیفشان میفرماید: «در راه دین پروردگارشان از ملامت و توهین هیچ کس ترسی به دل راه نمیدهند»، جسد رهبر و امام خود را سه شبانه روز در میان زبالهها رها کرده و برای کفن و دفن او هیچ اقدامی ننمایند. قدرت شورشیان و قاتلان نیز هر مقدار که باشد بدون شک، صحابه بزرگوار، در برابر آنان هیچ هراسی به خود راه ندادهاند. در واقع، رد پای این روایات باطل و متناقض را باید در میان رافضیان جست که خصومتشان با صحابه، شهره همگان است.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9749غير از نعثل (پيرمرد يهودي و کنايه از عثمان)
پاسخ:یکی دیگر از این روایتهای دروغین که در تاریخ طبری نیز نقل شده، قول عایشه رضی الله عنها در مورد عثمان رضی الله عنه است که گویا ایشان فرموده باشند: ” این پیرمرد یهودی را بکشید!”
البته نیازی نیست تا به بررسی سند این روایت باطل پرداخت، زیرا هر انسان عاقلی می داند که اصلا علت اصلی جنگ جمل که مابین سپاهیان علی رضی الله عنه با لشکر عائشه رضی الله عنها، خونخواهی عثمان رضی الله عنه توسط عائشه رضی الله عنها بود!! حال چگونه کسی که چنین سخنانی گفته باشد، حاضر می شود برای خونخواهی ایشان به جنگ برود؟!!
البته قبول این روایات باطل بسیار مورد مطلوب اهل بدعت است و معمولا آنها به شدت دنبال یافتن چنین روایات دروغی از میان منابع اهل سنت هستند تا عقیده ی فاسد خود را حق جلوه دهند؟! اما هرگز در مواجهه با اینگونه روایات دروغ نه عقل و نه اصول علمی بررسی اسناد و نه انصاف را درنظر نمی گیرند و به مانند کر و کوری، فقط گفته ی خود را تکرار می کنند.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9751سلام علیکم.شما ظاهرا متوجه نشده اید که بنده بخشی از مقاله را آورده ام تا مطلب ابتدایی دوست شما را به چالش بکشم. با اینکه حتما نیاز به گذاشتن همان مطالب قبلی است اما بنده را معذور بدارید. شما زحمتی بکشید و مطالب را با دقت بیشتری بخوانید. و به جهت همین بی دقتی(انشاءالله سهوی) اخطار داده اید که دفعه آخر …. .
در مورد مرحوم خمینی، روشن است که دو قضیه کاملا متفاوت را مانند هم انگاشته اید. اینکه کسی را نگه دارند تا همه از راه برسند و او را تشییع کنند کجا و اینکه طرف را در محلی به نام حش کوکب(یا کناسه بنی فلان) رها کنند کجا.
در مورد سید الشهدا سلام الله علیه و اصحاب گرامی ایشان هم به خطا رفته اید. چه کسی در آن محدوده بود که بیاید و اجساد مطهر ایشان را دفن کند؟ شمر؟ ابن سعد؟ سنان؟ زنان و بچه هایی که به کوفه برده شدند؟ سعی کنید در مقایسه ای که میکنید اجزای یک قیاس را رعایت کنید. دلایل هر کار را ببینید و بسنجید و نتیجه بگیرید.
خب ما نوشته بودیم که؛
در انتهای مقاله اول آمده که ” حتي فرض را بر اين بگيريم كه اميرمؤمنان عليه السلام فرزندانش را براي دفاع از خانه عثمان فرستاده باشد، يا خود آن حضرت در زماني كه صحابه آب را بر روي او بسته بودند، آب آورده باشد و … اما از كجا معلوم كه اين كارها براي دفاع و آب رساني به خود عثمان باشد؟
بيترديد در خانه عثمان، همسران، كنيزان و كودكاني وجود داشتند كه هيچ نقشي در عملكرد عثمان نداشتند، بنابراين آنها نبايد به گناه عثمان ميسوختند، آسيب ميديدند و از تشنگي هلاك ميشدند. اميرمؤمنان عليه السلام براى حفاظت از جان آنها و رساندن آن به اين بيگناهان تلاش كرده است نه به خاطر عثمان بن عفان . ”شما چه نتیجه ای گرفته اید؟ دقت کنید که مقاله گفته هدف از آب بردن به بیت عثمان، کودکان و زنان بوده اند نه عثمان. قرینه و دلیل بر اثباتش هم دارد. آن رفتاری که با جنازه عثمان شده. شما دلیل دارید که برای کمک به عثمان بوده، بسم الله. بیاورید.
شما در پست بعدی خود بررسی سندی هم نموده اید. اما در این پست….. . ضمن اینکه این نوشته خود را بدون بررسی سندی ارائه داده اید و در حالی است که در مقابلش روایت صحیح موجود است که رفتار با جنازه عثمان چگونه بوده است.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9752به سبک خود شما از البدایه و النهایه ج8ص285 آورده ام؛ومروان كان أكبر الأسباب في حصار عثمان لأنه زور على لسانه كتابا إلى مصر بقتل أولئك الوفد ، ولما كان متوليا على المدينة لمعاوية كان يسب عليا كل جمعة على المنبر ، وقال له الحسن بن علي : لقد لعن الله أباك الحكم وأنت في صلبه على لسان نبيه فقال : لعن الله الحكم وما ولد.
در الکامل فی التاریخ در ج3ص333
وكان علي إذا صلى الغداة يقنت فيقول اللهم العن معاوية وعمرا وأبا الأعور وحبيبا وعبد الرحمن بن خالد والضحاك بن قيس والوليد فبلغ ذلك معاوية فكان إذا قنت سب عليا وابن عباس والحسن والحسين والأشتر.
در بخاری ج3ص133
فرفعت صوتها حتى تناولت عائشة وهي قاعدة فسبتها حتى أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لينظر إلى عائشة هل تكلم قال فتكلمت عائشة ترد على زينب حتى أسكتتها قالت فنظر النبي صلى الله عليه وسلم إلى عائشة وقال إنها بنت أبي بكر
اهل مدینه کجا بودند؟رفیق شما قصد داشت از این روایت استفاده کرده و القا کند که امیرالمومنین سلام الله علیه در قتل عثمان نقش داشته و…. .
ما هم نگفتیم که از اقارن بوده اند اما نقش حاکم را هم نداشته اند؟ آیا مسلمان نبوده اند؟ ایشان هیچ، سایر ملت چی؟
کسی که در بخاری و مسلم حدیث دارد ضعیف است؟
در مورد نعثل هم کج رفته اید. چرا؟ حدیث از امیرالمومنین سلام الله علیه است نه آن کسی که شما خیال کرده اید.
خب شما زحمت بکشید و تصحیحات را از منابع اهل سنت محو کنید و همه را دروغ بدانید.
راستی می شود یک دلیل بیاورید که اصحاب همگی با هم خوب بوده اند.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9753کجا و اینکه طرف را در محلی به نام حش کوکب(یا کناسه بنی فلان) رها کنند کجا.
پاسخ:دوباره می نویسم دقت کن هر کس ادعا نماید جسد عثمان سه شبانه روز در میان زبالهها رها شده بود دروغی محض بر زبان رانده است. این سخنان را تنها افرادی میگویند که هیچ شرم و حیایی از خدا و امت ندارد و هر چه دلشان بخواهد میگویند. مگر نه این است که پس از جنگ بدر، رسول الله صلی الله علیه وسلم به صحابه دستور داد تا اجساد کفار را در چاه بیاندازند. نیز در جنگ با یهودیان بنی قریظه امر فرمودند تا زمین را حفر کنند و کشتههای آنان را در آنها دفن نمایند. اگر رسول خداص اجساد بدترین و ناپاکترین مردمان را دفن میکرد بر مسلمانان نیز واجب است که اجساد مردگان کافر یا مسلمان را دفن نمایند. حال این سؤال مطرح میشود که چطور ممکن است علی بن ابی طالب رضی الله عنه و دیگر صحابه حاضر در مدینه که خود را کاملاً پایبند به قرآن و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم میدانستند، جسد مردی را سه شبانهروز در میان زبالهها رها کرده و آن را دفن نکنند؟
النميري البصري، ابوزيد عمر بن شبة
پاسخ:نصیریه یک گروه باطنی است که در قرن سوم هجری به ظهور رسید، پیروان آن از غلاة شیعه به شمار میروند. کسانی هستند که به وجود جزء خداوند در علی رضی الله عنه قائل شده وی را به خدائی پذیرفته اند.
تأسیس وافراد برازنده :
مؤسس این فرقه ابو شعیب محمد بن نصیر بصری نمیری (ت-270هـ) بود،(همان فردی که روایت از اوست) که با امام علی هادی و حسن عسکری همعصر بود.
این فرقه میپندارند که وی (ابوشعیب) دروازه به سوی حسن عسکری، حجت بعد از وی ، وارث علمش، و مرجع شیعه بعد از وی میباشد، و اینکه مرجعیت و دروازه بودن بعد از غائب شدن امام با وی باقی ماند.
او ادعای پیامبری ورسالت را نموده در حق امامان چنان افراط نمود که آنان را به خدائی نسبت داد.جانشین وی در رهبری گروه، محمد بن جندب گردید.
افکار و معتقدات فرقه نصیریه (علوی) :
نصیریه علی رضی الله عنه را پروردگار میدانند، و میگویند: ظهور روحانی وی در جسد جسمانی فانی مثل ظهور جبرئیل در صورت و شکل بعضی اشخاص است.
ظهور(علی پروردگار) در صورت ناسوت تنها بخاطر انس و الفت دادن مخلوقات و بندگانش بود.
عبدالرحمن بن ملجم قاتل حضرت علی را دوست دارند و از وی اظهار رضامندی مینمایند و لعنت کنندهء وی را نسبت به خطا میکنند، البته به این پندار که وی لاهوت را از ناسوت نجات داده است.خطط الشام؛محمد کرد علی- ط دمشق 1925-ج3/265-268-ج6/107-109
حالا خواننده گرامی سایت ولی عصر که از این فرد روایت می کند و می گوید که این شخص سنی است آیا هنوز هم باید به این کذابان اعتماد کرد؟
ولی عصر:جالب است كه روايت صحيح السندي در منابع اهل سنت وجود دارد كه اين مطلب را ثابت ميكند.شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9754من اول از مسئولین این سایت به خاطر ایجاد فرصتی برای تبادل نظر ازادانه تشکر و قدر دانی میکنم (انصافا)که در بحث ها هم دخالت نمیکنند و قضاوت به عهده خوانندگان استو از برادر بزرگوارم اقای عبدالحسین خواهش دارم که در بیشتر حدیثهایی که میگذارند و به زبان عربی هست اگر امکان داشته باشد ترجمه هم بفرمایید چون بیشتر مخاطبین شاید مثل من عربی بلد نباشند و در ضمن از جنابعالی به خاطر حضور موثر و مداومتان از صمیم قلب تشکر میکنم و امیدورام در این راهی که(پاسخ به شبهات و دفاع از سنت واقعی رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم ) برداشته اید موفق و پیروز و ثابت قدم باشید و از خداوند منان برایتان سلامتی و طول عمر خواستارم
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #9755روایت سایت ولی عصر
قَالَتْ فَعُثْمَانُ ثَمَّ ثَلَاثَةَ أَيَّامِ مَنْبُوذاً فِي الْمَزَابِلِ وَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ
1-العاملي النباطي، الشيخ زين الدين أبي محمد علي بن يونس (متوفاى877هـ) الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج 1، ص218، تحقيق: محمد الباقر البهبودي، ناشر : المكتبة المرتضوية لإحياء الآثار الجعفرية، الطبعة الأولى، 1384هـ ؛
2-المجلسي، محمد باقر (متوفاى 1111هـ)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 29، ص 647 – 648، تحقيق: محمد الباقر البهبودي، ناشر: مؤسسة الوفاء – بيروت – لبنان، الطبعة: الثانية المصححة، 1403هـ – 1983م.
پاسخ:بررسی سند اولی
هو الشيخ أبو محمد زين الدين علي بن يونس العاملي، النباطي، البياضي العنفجوري، البقاعي. كنيته أبو محمد باتفاق كل من ذكره، ولقبه زين الدين من غير خلاف أيضا فقد صرح به كل من نوه عنه ما عدا المجلسي فإنه لما ذكر كتابه (الصراط المستقيم) لقّبه بـ (نور الدين)، واسمه علي ووالده محمد كما صرح به بنفسه في إجازته ومؤلفاته، واسم جده يونس بالإجماع لكن الخلاف في أنه جده الأدنى أو الأعلى أما هو فقد كان يعبر عن نفسه روما ويكتب اسمه هكذا: (علي بن محمد بن يونس).بحار الأنوار:- جزء 1 صفحة 8 – العلامة المجلسي
خواننده گرامی روایات این شخص در کتاب علامه مجلسی است آیا روایت چنین شخصی نزد اهل سنت صحیح است؟؟
سند دوم دیگر نیاز به بررسی ندارد همه ما اهل سنت علامه مجلسی را می شناسیم و می دانیم او از تشیع استقُتِلَ عُثْمَانُ رضي اللَّهُ عنه فَأَقَامَ مَطْرُوحًا على كُنَاسَةِ بني فُلانٍ ثَلاثًا فَأَتَاهُ اثْنَا عَشَرَ
الأصبهاني، ابو نعيم أحمد بن عبد الله (متوفاى430هـ)، معرفة الصحابة، ج 1، ص68، طبق برنامه الجامع الكبير؛
الأنصاري الشافعي الشرح الكبير، ج 5، ص382
پاسخ:) ضعف عبد الملك بن الماجشون فقد كان يروي المناكير عن الإمام مالك.
2) الإرسال. فإن الإمام مالكاً لم يدرك مقتل عثمان ولم يولد إلا سنة 93ه.
3) النكارة في الرواية تؤكد كذب الرواية. وهو قول ابن الزبير لعائشة أم المؤمنين: (اسكتي فوالله لئن عدت لأضربن الذي فيه عيناك … صيحي ما بدا لك).
زعم الرافضة في موقع الميزان أن الطبراني قال عن الرواية (سندها حسن) ولم أجد ذلك.
جالب اینجاست که اصلا ((المزبلة)) به معنای زباله دان در این احادیث نیست
طبرى در تاريخ خود مىنويسد:
پاسخ:عمرو بن حماد بن طلحة القناد. متهم به رافضي [تقريب التهريب ترجمة5014] -
نویسندهنوشته ها
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
پاسخ:با مدرک و سند معتبر حرف بزنید
حتی یک صحابه نیز در بین شورشیان و قاتلان عثمان رضی الله عنه وجود نداشت، و تمامی کسانی که در این شورش دست داشتند؛ اکثرا از اهالی کوفه و بصره و مصر بودند که غالبا کسانی بودند که در زمان خلفای راشدین اسلام آورده بودند و افرادی بی تقوا بودند که چندان التزامی به شریعت نداشتند.
در تمام این نوع روایات که از تفکر رافضیگری نشأت گرفتهاند صحابه رضی الله عنهم خود، علیه عثمان رضی الله عنه توطئه میکنند و مردم را بر ضد او میشورانند. بدون شک، تمام این روایات، دروغ و باطل میباشند. (تحقیق مواقف الصحابة (2/14-18)
یچ یک از صحابه در قتل عثمان رضی الله عنه دخالت نداشتند، بلکه قاتلان او مشتی اراذل و اوباش بودند که در مصر گرد هم آمدند و از آنجا به جانب مدینه حرکت کردند. صحابه موجود در مدینه نیز توانستند جلوی خیل عظیم آنان را بگیرند تا اینکه سرانجام خلیفه مسلمین را به قتل رسانیدند.(“شهید الدار عثمان بن عفان” ص148)
چرا مردم و آن همه صحابی که مدعی آنها هستید تا سه روز عثمان را دفن نکردند؟ در مقاله دوم آمده که هیچ کس اقدامی نکرد. این ممانعت از دیگران است؟
لطف کنید و بفرمایید که وقتی ایشان کسی را دفن نمی کنند، یعنی کسی که 3 روز روی زمین مانده را دفن نمی کنند، معنای عملشان چیست؟
وقتی این را حل کنید متوجه میشوید که چرا ایشان عثمان را دفن نکردند.
پاسخ: کسانی باید میت را غسل داده و تدفین کنند که جزو اقارب و خانواده او باشند علی جز مقارب بود؟؟
ثالثا حش کوکب کجاست؟ مسلمان را در آنجا دفن می کنند؟
پاسخ:عثمان رضی الله عنه در باغی بنام “حش کوکب” در شمال شرقی بقیع دفن شده است، و پیامبر صلی الله علیه و سلم این باغ را “روحاء” نامیده بود، و بنی امیة این باغ را بعدا شامل قبرستان بقیع کردند، و بقیع قبری است که در سمت جنوبی شرقی مسجد نبوی قرار گرفته است، و قبر عثمان رضی الله عنه در این قبرستان (بقیع) در فاصله 1.35 متری قبر “شهداء الحرة” قرار گرفته است، بنابراین قبر عثمان رضی الله عنه در قبرستان بقیع است.
چون عثمان رضی الله عنه به شهادت رسید عدهای از صحابه چون حکیم بن حزام، حویطب بن عبد العزی، ابو الجهم بن حذیفه، ینار بن مکرم اسلمی، جبیر بن مطعم، زبیر بن عوام، علی بن ابی طالب و زنان و فرزندان و یاران او چون نائله و ام البنین دختر عتبه بن حصین و دو پسر او اقدام به غسل و کفن و دفن او نمودند. در اینکه جبیربن مطعم یا زبیر بن عوام یا حکیم بن حزام یا مروان بن حکم و یا مسور بن مخرمه بر جنازة او نماز گذارد اختلاف نظر وجود دارد. اما به استناد به روایت امام احمد حنبل، زبیر بن عوام نماز میت را بر جنازه آن حضرت به جای آورد. در این روایت بیان شده است که این زبیر بود که طبق وصیت خود عثمان هم بر او نماز گذارد و هم حضرت را دفن نمود. بنا به روایت ابن سعد و ذهبی حضرت را شامگاه و در فاصله بین مغرب و عشاء دفن کردند.( طبقات ابن سعد (3/77) تاریخ الإسلام (عهده الخلفاء)، ص481)