این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط محمد بدلی در 10 سال، 1 ماه پیش بروز شده است.
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #1283
بی نامش آغاز نکنم
وهابیت بسیار اصرار دارد که نشان دهد اهتمام به قبور بزرگان، از جمله ساخت بنا و بارگاه بر آن، رفتن به زیارت صاحب قبر و نیز توسل به او اعمالی شرک آمیز است.
در ردّ این ادعای وهابیت هم می توان حلی بحث کرد و هم نقضی. ما می توانیم آیاتی از قرآن یا روایاتی از کتب حدیث بیاوریم که می توان از آن ها جواز هر سه عمل فوق را استخراج کرد. با این وجود می توان به نحو دیگری نیز به این مساله پرداخت. به این ترتیب که ببینیم در طول قرن های متمادی، سیره و روش مسلمین در این خصوص چه بوده است.
ما در این سری مقالات به بررسی یکی از این موارد یعنی بنای بر قبور می پردازیم، و نشان می دهیم که در طول قرون متمادی، بنای بر قبور و نیز ساختن مسجد کنار آن امری شایع میان همه ی مسلمین بوده است. اگرچه از زمان ظهور وهابیت در عربستان، بسیاری از ابنیه و قبه ها به بهانه ی واهی شرک تخریب و نابود گردید.
توجه نمائید که برای اتمام حجت بر وهابیان، به قبر حتی یک نفر از اهل بیت یا خاندان رسالت اشاره ای نمی کنیم. زیرا می ترسیم که بگویند قبور آن ها در اختیار شیعه بوده و بنای بر قبور از سوی شیعیان، حجّتی برای ما نیست. (اگرچه خود همین مساله نشان دهنده ی مشایعت همیشگی شیعه با اهل بیت و خاندان رسالت، و دوری اهل سنت از ایشان است!!)
در این مقاله تعدادی از صحابه را نام می بریم که بر قبورشان بنا و بارگاه ساخته شده است. توجه کنید که صرف معلوم بودن قبر یا مورد زیارت قرار گرفتن آن ملاک ما نیست، بلکه ما فقط اصحابی را ذکر می کنیم که بر ساخت بنا یا مسجد بر مزارشان تصریح شده است.1- ابو ایوب انصاری (رحمه الله)
خطیب بغدادی به سند خود از ولید بن مسلم (195هـ) نقل می کند که می گوید: شیخی از فلسطین برایم نقل کرد که بنائی سفید پائین حصار قسطنطنیه دیده که می گفتند قبر ابو ایوب انصاری صحابی رسول خداست. لذا من نزد آن بنا رفتم و قبرش را در آنجا دیدم در حالی که چراغی با زنجیر بر آن آویزان بود.
حدثنا الوليد … فحدثني شيخ من أهل فلسطين أنه رأى بنية بيضاء دون حائط بالقسطنطينية فقالوا هذا قبر أبي أيوب الأنصاري صاحب النبي صلى الله عليه و سلم فأتيت تلك البنية فرأيت قبره في تلك البنية وعليه قنديل معلق بسلسلة .
تاريخ بغداد، الخطيب البغدادي (463 هـ)، ج 1 ص 154
تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر (571هـ)، ج 16 ص 62
بغية الطلب في تاريخ حلب، ابن العديم (660هـ)، ج 7 ص 3034ابن کثیر (774هـ) می نویسد: گفته شده ابو ایوب در دیواره ی قسطنطنیه مدفون است، و بر قبر او مزار و مسجدی است و آن را بزرگ می دارند.
وقيل : إنه مدفون في حائط القسطنطينية وعلى قبره مزار ومسجد وهم يعظمونه .
البداية والنهاية، ابن كثير (774هـ)، ج 8 ص 652- سلمان فارسی (رحمه الله)
خطیب بغدادی (463 هـ) می گوید: قبر سلمان هم اکنون آشکار و معروف است. و در نزدیکی ایوان کسری قرار دارد. بر آن بنائی است و آنجا خادمی مقیم دارد که از آن موضع و ساختمانش محافظت می کند و در نیکوداشت آنجا نظر می کند. و من آن موضع را دیده و چندین بار زیارت کرده ام.
سلمان الفارسي … قبره الآن ظاهر معروف بقرب ايوان كسرى عليه بناء ، وهناك خادم مقيم لحفظ الموضع وعمارته والنظر في أمر مصالحه ، وقد رأيت الموضع وزرته غير مرة .
تاريخ بغداد، الخطيب البغدادي (463 هـ)، ج 1 ص 175
تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر (571هـ)، ج 21 ص 379حموی (626 هـ) می گوید: در شهر شرقی نزدیک ایوان مدائن، قبر سلمان فارسی قرار دارد که بر آن مشهدی است، و تا امروز زیارت می شود.
وبالمدينة الشرقية قرب الإيوان قبر سلمان الفارسي ، رضي الله عنه ، وعليه مشهد يزار إلى وقتنا هذا .
معجم البلدان، الحموي (626 هـ)، ج 5 ص 753- سعد بن عباده انصاری
ابن جبیر اندلسی (614هـ) سه بار به مشرق سفر می کند که یکی از آن ها در فاصله ی سال های 578 تا 581 هجری است. در این سفر است که وی سفرنامه را می نویسد.
وی در سفرنامه ی خود و در معرفی اماکن شهر دمشق می نویسد:
از مشاهد مکرمه، مزار سعد بن عباده رئیس خزرج و صحابی رسول خداست. این مزار در روستائی به نام منیحه در چهار مایلی شرقی شهر قرار دارد. بر سر قبر او مسجد کوچکی است که دارای بنائی نیکوست و قبر در وسط آن قرار دارد. در بالا سر آن نوشته شده: این قبر سعد بن عباده رئیس خزرج و صحابی رسول خداست.
ومن المشاهد المكرمة مشهد سعد بن عبادة رئيس الخزرج، صاحب رسول الله، صلى الله عليه وسلم الله عليه وسلم، وهو بقرية تعرف بالمنيحة شرقي البلد وعلى مقدار أربعة أميال منه. وعلى قبره مسجد صغير حسن البناء، والقبر في وسطه، وعند رأسه مكتوب: هذا قبر سعد بن عبادة رأس الخزرج، صاحب رسول الله، صلى الله عليه وسلم الله عليه وسلم.
رحلة ابن جبير، مدينة دمشق، مشاهده المكرمة وآثره المعظمة4 و5 و6- طلحه، زبیر و ابو بكره ثقفى
ابن بطوطه (779هـ) در سال 725 هجری جهانگردی خویش را آغاز کرده است. این سفر 27 سال یعنی تا سال 752 هجری ادامه داشته است.
وی در سفرنامه ی خود و در معرفی اماکن شهر بصره می نویسد:
از مشاهد مکرمه، مزار طلحة بن عبد الله یکی از ده نفر [وعده داده شده به بهشت] می باشد. این مزار در داخل شهر قرار دارد و بر آن گنبدی و مسجدی است، و کنجی دارد شامل غذا برای داخل شونده و خارج شونده. اهل بصره این مزار را شدیداً تعظیم می کنند و حق هم دارد.
همین طور مزار زبیر بن عوام صحابی رسول خدا و پسر عمه اش. این مزار در خارج شهر است و گنبدی ندارد، ولی مسجد و کنجی دارد شامل غذا برای در راه ماندگان.
و باز قبر ابو بکر صحابی رسول خدا آنجاست که گنبدی بر آن است.
فمنها مشهد طلحة بن عبد الله أحد العشرة رضي الله عنهم، وهو بداخل المدينة وعليه قبة وجامع وزاوية فيها الطعام للوارد والصادر. وأهل البصرة يعظمونه تعظيماً شديداً وحق له.
ومنها مشهد الزبير بن العوام حواري رسول الله صلى الله عليه وسلم وابن عمته رضي الله عنهما، وهو بخارج البصرة، ولا قبة عليه، وله مسجد وزاوية فيها الطعام لأبناء السبيل.
ومنها قبر أبي بكر صاحب رسول الله صلى الله عليه وسلم. وعليه قبة.
رحلة ابن بطوطة، مدينة البصرة، ذكر المشاهدة المباركة بالبصرةشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2403شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2406ما حِه کار داریم در گذر زمان بنا ساختند بر روی قبور؟آیا رسول الله دستور دادند؟مسلما خیر پس تمام (ما اتاکم الرسول فخذوه ومانهاکم عنه فانتهوا)
حالا خوبه اعتراف میکنی در گذر زمان بله هرکسی بر روی قبر بنا بسازد کارش صحیح نیست حِه اهل سنت باشه حِه رافضی مثل خودت واسلافت
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2408بی نامش آغاز نکنم
چنان که گفتم در ردّ ادعای وهابیت می توان حلّی هم سخن گفت، اما من در این سری مقالات، به دنبال جواب نقضی هستم. با دیدن این موارد معلوم می شود که سیره ی عموم مسلمین از آغاز تاکنون، بر این بوده که بر سر قبر بزرگان خود از جمله صحابه، تابعین، و علما گنبد و بارگاه و مسجد بسازند. وقتی می گوئیم "عموم مسملین" منظورمان "عامه ی مسلمین" نیست. یعنی نمی خواهیم بگوئیم که مردم بی سواد و جاهل دست به چنین کاری زده اند. بلکه همه ی مردم اعم از امی و فقیه بر این مساله متفق بوده اند.
نکته ی دیگر این که این مساله، یک مساله ی اجماعی میان تمام فرق مسلمین بوده و طبق نظر همه ی مسلمانان (از جمله شیعیان و اهل سنت) وقتی همه ی امت بر امری اجماع داشته باشند، آن امر قطعا ً صحیح است.
در طول تمام این سال های پس از رحلت رسول خدا، دیده نشده که شخصی یا گروهی یا فرقه ای بخواهد بر این مساله ایراد بگیرد، مگر ابن تیمیه ی حرانی و اخیراً مجدّد نظریات او محمد بن عبد الوهاب. و اکنون چندین سال است که تفکر وهابی در میان اندیشه های مختلف و گروه های گوناگون از شیعه و سنّی رسوخ کرده و آن ها را از آنچه سیره ی مسلمین بوده دور کرده است. ما با این موارد نشان می دهیم که تفکر وهابی تفکری است در مقابل عموم مسلمانان و نه تنها شیعیان. امید که حقیقت پذیران این حقیقت را ببینند.
اما بعد؛ آقایان هاشمی و سجاد! قرار نیست حکم همه چیز در دین و روایات به طور مستقیم آمده باشد. هر امر عقلائی مباح است مگر آن که شرع آن را رد کند. در این مورد هم شرع آن را رد نکرده و کلیه ی دلائل وهابیت در این موضوع، نامکفی و مردود است. مهم ترین دلیل بر این مطلب، عمل عموم مسلمین در طول بیش از 1400 سال می باشد.
اما آقا سجاد، قرار نیست هر کاری صحیح بود خود پیامبر هم آن را انجام داده باشد. سنت معصوم شامل قول، فعل و تقریر اوست. پس اگر کسی کاری کرد و معصوم او را از آن عمل نهی ننمود، جواز آن عمل صادر می شود. (البته شرایط خاص مثل اضطرار یا تقیه نباید در میان باشد که در آن صورت فقط با شرط مزبور جایز است).
در مورد قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم حضرت مولا دقیقا به عکس قبر را مخفی کردند تا چراغی باشد برای حق جویان.
والسلام
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2414خيلى جالبه قبل از امام ابن تيميه رضى الله عنه كسى مخالفت با بناى قصر بر قبور نكرده? پس اين همه احاديث از ائمه خودتان در اين باب چيست?هذيان دارى ميگى
اصلا كجا آمده كه امام سجاد بر روى قبر پدرش بنا ساخته?يا بقيه ائمه?در مورد احاديث هم حتما مى گويى يا امام ترسيده وباز تقيه نمودند و يا احاديث بى سند هستند راه فرار جديد.
شارع ما الله ورسولش هستند واين دو ما را نهى نموده اند از قصر سازى بر قبور حال بقيه هر چه مى خواهند بگويند
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2420سلام
جناب بدلی وسایر تشییعی که اعتقاد دارید ساختن بارگاه روی قبر جایز خواستم جوابتان را بدهم که برادرمان دانش حرفی برای گفتن نگذاشت خداوند خیرش بدهد اما تنها می خواهم این را بگویم با این حرفت که قرار نیست حکم همه چیز در قران وروایت امده باشد بلکه می توانیم از منطق وفکر استفاده کنیم نشان می دهد شما چقدر به دین توجه دارید در مورد اینکه شرع نهی نکرده احادیث را اوردیم اما اگر هم حدیثی نبود قرار نیست شما هر شبهه ای بندازی خدا در قران از ان نهی کند شما روزانه هزاران شبهه ی بی دلیل می سازید اگر این همه در قران می امد باز هم شما قبول نمی کردید پس این حرف بی ربطی ولی این موضوع را خواستم از نظر فکرو منطق برایت بگویم اخر کدام منطق قبول می کند بر روی قبر ساختمانهای مجلل و سنگ کاری بسازیم جز منطق اخوند رافضی اگر رفته باشی حرم امام رضا می دانی که برای قبری کوچک شهری بر رویش ساخته اند اخر کدام منطق این را قبول دارد جز منطق رافضی اگر همان مرقد امام رضا بروی اگر نماز صبح بروی صندوق خیلی بزرگش را نگاه کنی خالی خالی اما اگر برای نماز عشا بروی نگاه کنی پر از پول و حتی النگو وگوشواره و انگشتر بله جناب جز منطق کسانی که این پول هارو می خورند منطقی این را قبول نمی کند
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2436بی نامش آغاز نکنم
آقا هاشمی حالت خوبه؟!!! امام سجاد باید رو قبر پدرش قبر می ساخت؟!!! نه واقعا حالت خوبه؟! بهتره یه کم از خلفای راشدین تون بگی تا همه بفهمنن "محی السنة" کیه. همونی که قبر سید الشهداء رو ویران کرد. البته معلومه سنتی که احیا کنندش یه ناصبی باشه، چه سنتیه! سنت نواصب و لعن و طرد اهل بیت! آره اینه معنای سنت نزد اهل سنت!!!
اما احادیثی که میگی، همون طور که قبلا گفتم هیچ دلیلی بر مدعای شما نداره. شما در درایة الحدیث دچار مشکل هستی بابا جان!
راستی ابن تیمیه رو "امام و شیخ الاسلام" صدا نکن، چون کافر میشی به فتوای علمای اهل سنت!
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2437بی نامش آغاز نکنم
آقا سجاد! عمو جون یه کم تو خوندن دقت کن عزیزم! آقا دانش چیزی ننوشته، آقای هاشمی مطلب نوشته. این دو نفر هم یکی نیستن، آره قربونت!
به بزرگترت توضیح دادم، برای تو هم می گم. بله این احادیث وجود دارن، ولی مسلمونا از قدیم الایام تا به حالا (چه مردم عادی و چه فقها از همه ی فرقه ها شیعه و سنی) برداشتی که ابن تیمیه و طرفدارای جدیدش تو عربستان کردن، از این احادیث نکردن. البته همون طور که گفتم میشه از قرآن هم تائیدیه ی ساخت بنا روی قبور رو آورد که من فعلا همچین قصدی ندارم.
می خوام بفهمی که وقتی مسلمونا چه شیعه و چه سنی از اول تا حالا روی قبرها بنا و مسجد ساختن، معلوم میشه که تفکر وهابی اشتباهه. ضمنا این نکته رو هم در نظر بگیر که کار من و شما این نیست که با چهارتا حدیث یه حکم فقهی بدیم عزیزم. باید این کار رو به متخصصین ارجاع داد. متخصص ها هم از قدیم الایام و در طول 1400 سال همچین تشخیصی ندادن تا این که وهابیت تو عربستان قد علم کرد.
تو سری بعدی قبر کسائی رو می آرم که به هیچ وجه نمیشه اونا رو نادیده گرفت. یه کم تحمل کن.
اما اونچه راجع به قبر امام رضا گفتی، چه ربطی به مرقد و مسجد داره؟! این مساله مربوط به نذر می شه که ربطی به این بحث نداره. آره عزیزم.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2440سلام
ولی مثل اینکه جنابعالی توی خواندن دقت نمی کنید نهی از ساختن بارگاه روی قبر را کی نوشته اقای هاشمی یا دانش یه سری بزن بعدا بیا ولی در مورد اینکه مسلمانان در طول تاریخ بارگاه ساختن این حرامی را حلال نمی کند من هم بهت نشان می دهم در طول تاریخ وحتی زمان پیامپر مسلمانانی شراب خوردند وحد برسرشان جاری شده وتوبه کردند خوب ایا این دلیل می شود چون مسلمانانی در طول تاریخ شراب خوردن یا دزدی کردن پس شراب حلال شما خیلی بی منطق هستید من می گویم پیامبر نهی کردن امامان نهی کردن تو می گویی در طول تاریخ مسلمانان این کار را کردند خداوند در قران بارها اشاره به این داشته که یکی از دلایل گمراهی این بوده که مردم گفتند انا وجدنا ابائنا علی امه وانا علی اثارهم مقتدون پدرانمان هر کاری کردند ما هم این کار را می کنیم و برکار انها استواری می کنیم حالا جناب عالی دقیقا این حرف را می زنید اما در مورد احادیث که باید متخصصان ان را بررسی کنند خوب الحمدالله بالاخره یکی پیدا شد حرف ما را بفهمه پس چطور هر حدیثی را از اهل سنت روایت می کنید بدون توجه به نظر متخصصان علوم حدیث اما ما حدیثی می اوریم می گویید نه اقا باید متخصصان این را بررسی کند پس چرا شماها اینقدر خود خواه هستید جناب
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2459آهای (بدلی) بدوی اگر تو همت داری بیا آنجا که برات نوشتم http://www.islamtxt.net/content/forum/756 جواب بده من دانش هستم جناب هاشمی به اندازه کافی و بیشتر از خودتان پاسخ شما را دادند….
نوشتی »و چه سنی از اول تا حالا روی قبرها بنا و مسجد ساختن، معلوم میشه که تفکر وهابی اشتباهه.***
جواب: اگه بگی اشتباهه با اینهمه روایت از ائمه خودتان چه خاکی به سرت میکنی؟؟؟ لابد میگی اونها هم وهابی بودند؟؟
نوشتی: ضمنا این نکته رو هم در نظر بگیر که کار من و شما این نیست که با چهارتا حدیث یه حکم فقهی بدیم عزیزم.
تو که فرق مساله اعتقادی و اختلاف فقهی را نمی دانی و کار تو نیست زبونتو گاز بگیر سر جات بشین.
نوشتی : تو سری بعدی قبر کسائی رو می آرم که به هیچ وجه نمیشه اونا رو نادیده گرفت.
تو اول بیا جواب این دوازده روایت قبر شکن را به وزن دوازده امامی بده بعد ببنیم چند کیلو هستی
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2468بی نامش آغاز نکنم
آقا سجاد!وقتی می گم مطالب منو نمی خونی، همین میشه دیگه. اشکالی میگیری که من همون اول جوابشو دادم.
گفتی عمل مسلمونا دلیل صحت نیست، چون برخی از مسلمونا هم شراب خوردن یا کارهای زشت دیگه کردن، حتی در زمان پیامبر.
آقا جون! حرف من رو "بعضی مسلمونا" نیست، متوجه میشی؟ میگم همه ی مسلمونا شیعه و سنی، امی و فقیه. اما تو اصلا منظور منو نمی گیری. وقتی کسی کار زشتی می کنه، مثلا دزدی می کنه، بقیه ی مسلمونا چه عادی و چه عالم، این کارش رو تقبیح می کنن و اگه لازم باشه اونو تنبیه و مجازات می کنن. اما ساختن بنا و مسجد بر سر قبور، نه مردم عادی و نه فقهای فرقه ها و مذاهب مختلف، چه شیعه و چه سنی هیچ کس ایرادی نگرفته. کسی نگفته این کار زشته یا مخالف دینه. متوجه میشی؟! فرق رو درک می کنی؟
مثالات فرقی اساسی دارن، بذار من برات یه مثال بزنم. همه ی مسلمونا از گذشته تا حالا اتفاق نظر داشتن که سنت پیغمبر مصدر دوم تشریع تو دینه. اما اخیرا گروه هائی پیدا شدن به نام "قرآنیان" . اینا می گن فقط قرآنو قبول داریم و نه سنت رو. وهابیت دقیقا همین طوریه، یه چیزی میگه که خلاف حرف ها و اعمال همه ی مسلمونا در طول تمام این سال هاست. افتاد؟!گفتی نمیشه به عمل مسلمونا تکیه کرد، باید مدرکی از شرع تو این زمینه باشه.
میگم بله منم اولش گفتم که راجع به این مساله میشه حلی هم بحث کرد؛ میشه آیه ی قرآن هم در تائیدش آورد. ضمن این که دلائل مخالف تام نیستند و چون اصل بر اباحه است، مساله مشکلی نداره.گفتی چرا ما احادیث رو بدون نظر متخصصین میاریم؟
تو رو خدا به نوشته های من دقت کن. اتفاقا من به سند خیلی اهمیت می دم. اگه دیده باشی زیر متن حدیث حرف عالم شما رو میذارم که مثلا گفته حدیث صحیحه. دیگه ما باید چیکار کنیم؟! البته علمای شما تو بحث تصحیح و تضعیف احادیث، یه اصولی دارن که من تو همون اصول بهشون ایراد دارم. فعلا هم مجال بحثش نیست.
**********
آقا دانش بی دانش! خودتو خسته نکن بابا جون! این روایات و احادیث دلالتی بر ادعای وهابیت نداره!
به به ! آقای هاشمی هم سخنی گفتن. مفتخر فرمودید قربان!
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2496بدلى رافضى نوشته : نه مردم عادی و نه فقهای فرقه ها و مذاهب مختلف، چه شیعه و چه سنی هیچ کس ایرادی نگرفته….
جواب مگه کوری ؟! اینهمه روایت را نمی بینی؟ این روایات از کتب شماست از ائمه ی که دست به دامن ایشان هستید و بجای خدا آنها را میخوانید ! فقط فقها و مذاهب و سنی نه بلکه شیعه ! لابد میگی روایات ضعیفه است یا تقیه کردن..
1– امام صادق ؛ مي فرمايد: (كلما جعل على القبر من غير تراب القبر فهو ثقل على الميت).
يعني: «هر چيزى كه غير از خاك خود قبر بر روى قبر گذاشته و يا ريخته شود بر مرده سنگينى مي كند»(1).من لا يحضره الفقيه 1/135.
2– از امام صادق ؛ روايت است كه رسول الله ص فرموده اند: ((نهى أنه يُزاد على القبر تراب لم يخرج منه))(2).فروع الكافي 3/202، وسائل الشيعة 2/864.
«نهى فرمودند جز خاكى كه از خود قبر بيرون آورده شده خاك ديگرى بر آن ريخته شود».3 ـ اميرالمؤمنين ؛ فرمودند: (من جدد قبراً، أو مثل مثالاً فقد خرج من الإسلام)(3).من لا يحضره الفقيه 1/135، وسائل الشيعة 2/868.
«كسي كه قبري را باز سازي كند يا تمثالي بسازد يقيناً و بدون شک از اسلام خارج شده است».4 ـ از امام صادق ؛ روايت است كه اميرالمؤمنين ؛ فرمود: ((بعثنى رسول الله ص إلى المدينة فقال: لا تدع صورة إلاَّ محوتها، ولا قبراً إلاَّ سويته، ولا كلباً إلاَّ قتلته))(4). وسائل الشيعة 2/869، 3/62.«رسول خدا ص مرا به مدينه فرستاد و فرمود: هر عكسى را ديدى نابود كن، و هر قبرى را ديدى هموارش كن، و هر سگى را ديدى بكش».
5 ـ از امام صادق ؛ روايت است كه گفت: اميرالمؤمنين ؛ فرمود: ((بعثني رسول الله ص في هدم القبور وكسر الصور))(5). وسائل الشيعة 2/870.«رسول الله ص مرا فرستادند تا اينكه قبرها را هموار كنم و بتها را بشكنم».
6 ـ از علي بن جعفر روايت است كه از امام موسى كاظم پرسيدم: آيا ساختن قبر و نشستن بر آن جايز است؟ فرمود: ((لا يصلح البناء عليه ولا الجلوس ولا تجصيصه ولا تطيينه))(6).الاستبصار 1/217، وسائل الشيعة 2/869.
«ساختن قبر و نشستن بر آن و گچ كردن و گل کردن آن جايز نيست».7 ـ از امام صـادق ؛ روايـت است كه گفت: ((نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يُصلى على قبر أو يُقعد عليه أو يُبنى عليه أو يُتكأ عليه))(7).الاستبصار 1/482، وسائل الشيعة 2/769، و 895.
«رسول الله ص از نماز خواندن بر روى قبر، و نشستن بر آن، و ساختن بنا بر روى آن، و تكيه زدن به آن را منع فرمودند».8 ـ از امام صادق ؛ روايت است كه مي فرمود: ((لما قبض أمير المؤمنين ؛ أخرجه الحسن والحسين ورجلان آخران حتي إذا خرجوا من الكوفة تركوها عن أيمانهم ثم أخذوا الجُبّابة حتى مروا به إلي الغريّ فدفنوه وسووا قبره فانصرفوا))(8).أصول الكافي 1/458 ـ كتاب الحجة ـ باب مولد أمير المؤمنين صلوات الله عليه رقم 11.
«هنگامى كه اميرالمؤمنين ؛ فوت نمود حسن و حسين و دو نفر ديگر ايشان را حمل كردند تا اينكه از كوفه بيرون رفتند….و آنگاه ايشان را دفن كردند و قبرش را با زمين هموار نمودند و رفتند».شيخ طائفه ابوجعفر طوسي مى نويسد: دفن كردن مرده در هيچ مسجدى جايز نيست. همچنين مي نويسد: گچ كردن قبر، و در سايه قرار دادن قبر، و قيام كردن دركنار قبر، و بازسازى آن بعد از خراب شدنش، مكروه است. البته اگر در هنگام دفن، خاک قبر مرتب شود اشكالى ندارد(9).النهاية ص 44.
و عمادالدين بن علي طوسي مي نويسد: نوزده چيز مكروه است از جمله: گچ كردن قبر، و سايه قرار دادن قبر، و مجاورت قبر، و بازسازي آن بعد از خراب شدنش(10).الوسيلة إلى نيل الفضيلة ص 62 چاپخانه الآداب نجف.
9 ـ از امام صادق ؛ روايت است كه رسول الله ص از اينكه بر قبر ايشان نماز خوانده شود، يا نشسته شود، يا باز سازى شود، منع فرموده اند(11). وسائل الشيعة 3/454.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2510بی نامش آغاز نکنم
نخیر آقای دانش بی دانش! کور نیستم. این ها حدیث هستن، بعضی هاشون صحیح سندی هم هستن، اما همون طور که گفتم هیچ دلالتی بر اونچه شما میگید نداره.
شاید در آینده کمی راجع به فقه این احادیث براتون گفتم تا متوجه بشید.
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2521الله الله
خيلى من از حرفهاى بدلى خنده ام مى گيرداز كتبشون حديث مى آوريم مى گويند علم حديث نداريد!!الله
نه شما علم داريد احاديث مخالف مذهب باطلتان را فورا حكم به ترس و تقيه دو رويى امام مى كنيد
آخه پسرجان وقتى به اعتراف خودت سند برات مهم نيست متن مهمه بعدا ادعا دارى ما علم نداريم?
اما اينا برعكسه سند درسته متن خوب نيست با شر كيات شما در تضاده بخاطر همين قبول نمى كنيد به همين راحتى.صلوات
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2968ظهر الوجود بسم الله الرحمن الرحیم :واما اصل مطلب :ببینید دو ستا ن عزیز ما با یید دینما ن واحکا م شریعت ما نرا فقط وفقط از خدا وسنت اصیل وتابع قران را بگیریم ؟اصلا روح وهدف دین و مبعوث شد ن انبیا برا یی چی بود است ؟ایا برایی اثبا ت وجود خدا بوده است ؟که طبق نضرییه قران این امر اشتبا ه میبا شد ؟بس برا یی چه بوده است :الله ج .میفرما یید اگر از مشرکین مکه وهمچنین همه مشر کین جهان برسیده شود مالک وسا حب وخالق این جها ن کیست ؟یکصدا گوییند الله !!!!بس مشکل کجا ست که همگی اتفاق نضر در خالق بودن الله میبا شند ؟وحکمت واهداف رسلان درچی نهفته است ؟واما مشکل اصلی همین جاست :هدف اصلی در رسالت مرسلین تنها وتنها در (توحید الوهی )بوده است ونه (توحید ربوبی) واما تفاوت این دو توحید درچه میباشد ؟مشکل اصلی جا معه بشریت بوده از اول تا خا تم ودر هر عصری به گونه ای بوده است ومیبا شد تا قام قیا مت؟مشکل اصلی همین جا ست. واما توحید ربوبی :یعنی خداوند مالک وساحب وبروردگاراصلی انسا ن میبا شد و……ولی توحید الوهیت :یعنی اله که سیکه تنها او قابل برستیدن وتنها اوست که محل نیاز ودر خواست میبا شد ودر یک کلام بجز الله نبا یید امیدی در رفع الحا جات نضر گاه ومورد توجه قا ییل بود ؟برایی درک بیشتر رجوع شود به الفاطظ القران ع راغب اصفهانی. واما نکته اکثریت یکه مسلمین در ان میبا شند نتنها راجب در بنا بر قبور میبا شد بلکه نزدیک به اکثریت قا ییل به توصل میباذشند؟؟!!!واینرا بدانیم این اشتباه اکثریت یعن ثواب ودرستی خیلی غلط میبا شند ؟چون در مکتب الله این حق میبا شد که حرف اول ودرست بودن را میر سا نند نه اکثریت که اغلب مسلمین وانبیا در اقلیت تاریخی بوده اند ؟؟؟/ وهمچنین خداوند در قران در موردمنفیات اکثریت را زکر فرموده اند :اکثرهم لا یومنون واکثرهم لا یعقلون و اکثرهم للحق کارهون و………..؟بس چه نتیجه گرفته میشود؟ وممکنه این حرف بیش ایید که ایات راجب کفار و….و. میبا شند وما که مسلمیم ؟مسلم کا فر که ما ندار یم در قران (حدود اللهی )مشخص شده اند ومسلم وغیره فرقی ندارند ……شرک +گناه راجب به مسلمین غیر ستودنی تر میبا شد از هرکی که با شد ؟بس معلوم شد اشخاص وقول وعمل اتها شرط نیست بلکه اصلیت با یید به الله رجوع شود وحق وبا طل بودن هر عمل وقولی از هرکه که با شد در قبول ورد قرانی میبا شد ولاغیر ان شخص هرکی باشد رسول امام وووووو؟ -
نویسندهنوشته ها
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
سلام
خوب این چه ربطی داشت به اسلام شما به جای اینکه دستورات اسلام را ببینی که فرموده می گویی سر قبر فلان صحابه بارگاه پس جایز خوب این بارگاه کی ساخته شده ایا اصلا بارگاه پیامبر زمان فوت ایشان ساخته شده یا بعد از ان خوب شما حالا از اصفهان بارگاه برای قبر امام حسین ساخته اید وبعدا بر روی ان نسب می کنید این که برای چند نسل دیگه دلیل نمی شود چون قبر امام حسین بارگاه دارد پس جایز یا چون سر قبر فلان صحابی مرد برای قبرش سجده می کنند این کار درست این نشد دلیل اگر پیامبر بارگاه را صحیح می دانست بر قبر حمزه سید شهدا بارگاه می ساخت یا وصیت می فرمود بر قبرم بارگاه بسازید این گفته در هیچ جایی دیده نشده ما روایت داریم پیامبر به امام علی دستور داد تا هر قبری که گچ کاری ونما کاری شده را با خاک یکسان کند من نمی دانم شما این ادعا هارا از کجا می اورید ضمنا اگر بارگاه جایز می بود امام علی برای همسرش فاطمه بارگاه می ساخت که امروز شما نیایید یقه ی مارا بگیرید که چرا قبر فاطمه نامشخص