و در مورد جنگ جمل : و موضوع رفتن حضرت عایشه و صحابه پیامبر از مکه که مناسک حج را انجام داده بودند ، به سمت بصره به خون خواهی و دستگیری قاتلین حضرت عثمان بوده.
و شورش بر علیه خلیفه نبوده .
در زمان به خلافت رسیدن حضرت علی در مدینه حضور نداشته اند .
و در مکه در مناسک حج بوده اند.
و اگر می خواستند بر علیه خلیفه شورش کنند باید از مکه به مدینه می امدند نه اینکه به بصره در تعقیب قاتلین حضرت عثمان بروند .
و حضرت علی هم وقتی در مدینه از موضوع مطلع گشتند به سمت بصره حرکت کردند و در آنجا طرفداران همان منافقینی ، که حضرت عثمان را به قتل رسانده بودند و در داخل لشگر حضرت علی پنهان شده بودند در نصف شب بین دو لشگر آتش جنگ را بر افروختند .
و اگر حضرت عایشه شورش بر علیه خلیفه می کردند حضرت علی ایشان را محترمانه به خانه ی پیامبر نمی فرستادند .
و حضرت علی آنقدر عقل و شعور داشتند و از شما بهتر می فهمیدند و اشخاص را می شناختند .
و چون حضرت عایشه بی گناه بودند ایشان را با احترام به خانه ی پیامبر برگرداندند .
و اگر گناهکار می بودند حضرت علی به عنوان حاکم آنها را تحت عنوان جنایتکار جنگی مورد محاکمه قرار می داد و از خون آن همه انسان نمی گذشت .
برادرم خیلی از دوستان و حتی برادران در طول تاریخ بر روی یکدیگر شمشیرکشیده اند و دشمن شده اند .
در صورتی که خداوند فرموده (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ)
به همین لحاظ هم هست که خداوند این ایه را نازل کرده :
(وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا)
اینکه گفته ای (بعد اینکه اگر گروهی برای شورش رفته باشند به جایی که بتوانند یارگیری کنند و تجمع کنند و دوستانشان هم در انجا به آنها بپیوندند، ممکن نیست؟)
برادرم اگر آنها می خواستند یار گیری کنند خوب در مکه که زادگاهشان بود و تمام قوم و قبیله آنها در انجا بود و دیگر مسلمانان هم به حج امده بودند یارگیری میکردند و شورش می کردند .
و همین که به سمت بصره برای دستگیری قاتلین حرکت کرده اند نشان دهنده ی این است که قصد شورش نداشته اند .