این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 0 کاربر است ، و آخرین بار توسط mohhsen در 10 سال، 11 ماه پیش بروز شده است.
-
نویسندهنوشته ها
-
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #1250با سلام
واقعا امانت الهی چیست که کوه آنرا نپذیرفت آیا عقل است که می گویند عقل سگ خیلی بیشتراست تحقیقات نشان داده که او حتی می تواند فکر انسان را هم بخواند بعضی می گویند اختیار است که اینهم قابل قبول نیست چون ابلیس با اختیار خودش سجده نکرد واین اختیار را داشت که سجده نکند پس چیست ؟ فکر کنید البته از قران هم می توان استفاده کردشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2048شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2049سلام اسلامی
نظر شما هم جالب است ولی شایسته خلیفگی خداوند شدن هم به نوعی حقی است که باید در مقابل خداوند ادا شود
خداپرستی هم حقی است که به شایسته ی این حق (خدا) باید مسترد شود
حق خدا باید در پرستش ولیاقت جانشینی وی ادا شود
موفق باشید
شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ در ۲:۵۰ ب.ظ #2057جالب بود ولی فکر نمی کنم منظور این بود
ما امانت را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند و[لى] انسان آن را برداشت راستى او ستمگرى نادان بود
فکر نمی کنم منظور حق وحقوق دیگران باشد
نظر من این است
زمانیکه خداوند می خواست آدم را بیافریند چرا فرشتگان مخالفت ورزیدند وبعد چه شد که متقاعد شدند ببینید هر فرشته ای یا هر موجودی مسول کاری است مثلا ابر مسول باریدن باران است وهیچگاه در این مسئله تخطی نمی کند که مثلا بجای آب ، چای ببارد یا باد مسول حرکت دادن است یا زنبور عسل همیشه عسل تولید می کرده است هیچگاه کسی نشنیده زنبور آب میوه تولید کند پس همه کارشان مشخص ومعین است برای همین وقتی به آدم گفتند اسما اینها را بگو تمامی کارهای ایشان را گفت ولی وقتی به فرشتگان گفت حال کار اینها را بگو فرشتگان با نگاهی به آدم از جواب عاجز ماندند چون با توجه به آن امانتی که خداوند به انسان داده است مشخص نشد که هر کدام چه کاره اند آن امانت الهی همان خلیفه الهی یا جانشینی خداست حال این مسئله چه معنی دارد کسی که جانشینی خدا در روی زمین است یعنی می تواند مثل خدا عمل کند یعنی خلق کند خلاقیت داشته باشد که هیچ کدام از موجودات چنین نیستند بال ندارد ولی مثل پرندگان می تواند بپرد آبشش ندارد ولی مثل ماهیان زیر آب حرکت می کند صدایش بلند نیست ولی می تواند کاری کند که مایلها آن را انتقال دهد وبه گوش همه برساند و……
پس حال چرا گفته انسان ستمگر وجاهل آنرا پذیرفت چون ساخته دست وفکر خودش را خدا ی خودش قرار می دهد وآن را می پرستد اینست که هم جهل او را می رساند وهم ظلم اورا چون هیچ ظلمی به اندازه شرک بزرگ نیست واینکه تاکید می کند در امانت خیانت نکنید یعنی همین
-
نویسندهنوشته ها
شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.
اسلام تکس بانک مقالات اسلامی و پاسخ به شبهات
سلام محسن
امانت یعنی چیزی در نزد فردی گذاشتن که او در موقع مقتضی آن را به صاحب وشایسته اصلی اش بدهد بنا براین درست حدس زده ای اسلامی گرامی عقل واختیار امانت نیستند چون عقل واختیار را نمی شود در نزد دیگران تا مدتی به امانت گذاشت بعد از مدتی آن را مطالبه نموده و از آنها گرفت
عقل واختیار هر فرد به وی تعلق ذاتی وهمیشگی دارند وقابل تفویض به غیر وامانت گذاشتن نیست! تنها حق وحقوق دیگران است که در نزد شخص امین می تواند به امانت گذاشته شود !
امانت الهی به نظر اینجانب مجموعه ای از حق ها است که باید به ذی حق ادا شود
1-حق وحقوق دیگران است که خداوند ادای آن را بر فردی که امانت پیش اوست واجب نموده
یعنی اگر کسی حقی بر گردن تو دارد آن حق امانت است باید ادا کنی
مثال:
وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ(الذاريات/19)
و در اموالشان براي سائل و محروم حقي [معين] بود
2-اگر کسی در کاری وامر ی ازتو شایسته تر است تو آن امر را به او واگذار کنی وبر هوای نفس غلبه کرده وخود را کنار بکشی ( اگر حکومت می کنی وکسی شایسته تر از تو وجود دارد این امانت الهی را باید بی چون وچرا به اوبسپاری نه مثل …. بحکومت کردن بچسبی!)
مثال:
إِنَّ اللَّهَ يأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَينَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا(النساء/58)
خدا به شما فرمان ميدهد که امانتها را به صاحبان آنها بسپارید و چون ميان مردم (حکمرانی یاداوری) ميکنيد به عدالت (حکمرانی یا داوری) کنيد در حقيقت نيکو چيزي است که خدا شما را به آن پند ميدهد خدا شنواي بيناست( خدا خودش می داند ومی بیند که چه پنهانکاریهایی می کنید!)
امیدوارم تا به حال مفید بوده باشد
سلام بر بندگان شایسته خداوند